Toyota misstänks för industrispionage

Kungaklassen av motorsport...
Battery

Toyota misstänks för industrispionage

Inlägg av Battery »

Ojoj..har påven och hans toyota-team ägnat sig åt industrispionage och snott designen på sin F1 bil från Ferrari?
It started as a joke. Many people said that the Toyota TF103 looked so much like the Ferrari F2002 (and F2003-GA) that it was nicknamed the 'Ferrari with a Toyota engine'. Now the situation is getting more serious.

A few hours ago, Gazzetta dello Sport confirmed that German police searched the residence of an Italian engineer who is actually working for Toyota and is a former (less than 2 years ago) Ferrari employee.

Following this initial search, the police went to Cologne and searched the aerodynamics department of Toyota Racing for a few hours. Computers, CD's, hard disks and a few projects were seized. According to Gazzetta dello Sport, German justice is only focusing on the Italian engineer and not directly towards Toyota (at least for now).

Police also questioned co-workers of the engineer to get more information about the activities of the man. The engineer in question was later arrested by police.

The legal procedure made by the German court was initiated following a request from an Italian prosecutor in Modena, who lodged a complaint for Industrial espionage.

We should have more details in the next few days...
http://f1.racing-live.com/en/
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Maffian från Maranello jobbar vidare...det är nästan tragiskt att ett klassiskt stall nuförtiden helt har tappat känslan för vad som är rimligt. Jag är säker på att Ferrarifantaster inte skulle ha något emot ett VM med bara Ferraribilar :roll:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad svamlar du om egentligen? :-?
Med din logik (eller brist på sådan) så hade väl Toyota varit skurkarna om det varit en f d Toyotaanställd som spionerat för Ferraris räkning?

Men det är ju klart... hur man än vänder och vrider på det så är det alltid Ferraris fel oavsett om det är de som begår "brottet" eller om det är de som är utsatta för det...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

El Scorcho skrev:Maffian från Maranello jobbar vidare...det är nästan tragiskt att ett klassiskt stall nuförtiden helt har tappat känslan för vad som är rimligt. Jag är säker på att Ferrarifantaster inte skulle ha något emot ett VM med bara Ferraribilar :roll:
HAHAHAHA, menar du verkligen det är Ferraris fel att Toyota har "snott" deras bil ?????

Detta var den yraste anti-ferrari grej jag sett...

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Jag ar ganska saker pa att det El Scorcho menade att det var Ferrari som initierade det har for att undanroja konkurrens. Det betyder inte att det ar min mening aven om jag lutar lite at samma sak.

Har inte det har forekommit i alla tider? Nytt stall med massa pengar koper over ingenjorer fran ett etablerat stall. Man behover inte gissa speciellt lange hur lik arets Jaguar skulle vara McLaren fran 2001 om de hade lyckats fa over Adrian Newey.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag menar bara att det är konstigt att alla sväljer det där med hull och hår..direkt..och att Maranello körde med däcksgrejen när det hettade till under säsongen..och så vidare..Vad ska de hitta på härnäst? Ifall Toyota medvetet ägnar sig åt industrispionage..så är det ju fel naturligtvis. Men den risken/chansen är minimal..Snarare ser man hur ett bra stall håller på och faller sönder under sin egen framgång.

Och tro mig..de kommer falla hårt.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jaha, och sedan när är det maffiametoder att anmäla misstänkt brottslighet?

Jag är fullkomligt övertygad om att McLaren skulle ha tipsat polisen om saken om nu Newey hade gått till Jaguar och Jaguarerna börjat se ut som McLaren-bilarna innan Neweys karantän löpt ut...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

El Scorcho skrev:Jag menar bara att det är konstigt att alla sväljer det där med hull och hår..direkt..och att Maranello körde med däcksgrejen när det hettade till under säsongen..och så vidare..
Det är inte konstigare än när Ronsan dröjde med att anmäla Ferraris misstänkta bargeboards tills dess att det blev taktiskt riktigt för McLaren att göra så.

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det börjar nästan likna något desperat..menar alltså inget illa så..bara att det är mer intressant att fundera på varför det här läcker ut nu..

För det finns väl ingen som tror att det är sant? Det här handlar bara om att Ferrari hotar alla andra stall inför nästa säsongs bilar. Jag är ledsen om ni inte förstod det.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nu är det ju inte Toyota som man anklagar utan en enskild person, eventuellt en grupp personer, som ska ha sålt hemliga uppgifter...

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag vet inte..men i forum kan det vara intressant att skriva vad man tror och tycker...och med hänsyn till Ferraris agerande i flera olika frågor under säsongen så tror jag det här handlar om att göra en markering inför nästa säsongs bilar att andra team ska akta sig (jävligt noga) för att försöka härma Ferrari. För att använda ett annat uttryck..de markerar sitt revir helt enkelt. För att ha vunnit år 2003 så låter de hela tiden som dåliga förlorare..det är det jag börjar bli lite trött på.

För övrigt så kan man inte ta patent på hur en F1-bil är konstruerad..genom åren har ett stall bara kunnat utnyttja sin fördel under kanske en säsong eller så tills de andra stallen har "kommit ikapp"..ett annat ord är att de har härmat. Så har det alltid varit.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är ganska stor skillnad på att härma någon och att använda sig av konfidentiell information. Patent eller ej, så är det liktydigt med stöld om sådan information olovandes säljs eller ges till någon annan.
Alla stallen härmar varandra (det är ju bara att se på stallens fotografer som bevakar de andra stallen) och det tror jag inte Ferrari eller någon annan kan göra något åt. Det är ju trots allt en hel del som är direkt synligt på bilarna och det kan man ju inte skydda juridiskt, vad jag vet, annat än m hj a patent, om ens det...

Som du säger så kan man inte patentera en hel F1-bil men man kan patentera detaljlösningar och vare sig du eller jag vet vilken typ av information det rör sig om annat än att det kan ha att göra med aerodynamiken.

Det brukar ju vara så, både i F1 och i det "vanliga" näringslivet, att när någon som sitter inne med verksamhetskänslig information slutar så sätts vederbörande i karantän en viss tid som beror på hur pass länge informationen anses vara intressant. Bryter man mot karantänen så kan jag mycket väl tänka mig att diskussionen om industrispionage dyker upp som ett brev på posten.

Äntligen!
Jippe

Inlägg av Jippe »

El Scorcho skrev:Jag menar bara att det är konstigt att alla sväljer det där med hull och hår..direkt..och att Maranello körde med däcksgrejen när det hettade till under säsongen..och så vidare..Vad ska de hitta på härnäst? Ifall Toyota medvetet ägnar sig åt industrispionage..så är det ju fel naturligtvis. Men den risken/chansen är minimal..Snarare ser man hur ett bra stall håller på och faller sönder under sin egen framgång.

Och tro mig..de kommer falla hårt.
Jag förstår precis vad du menar även om formuleringen i ett antal inlägg blev lite konstigt. Men det är inte alltid lätt att uttrycka sig på ett forum.

Personligen tror jag stallet står inför ett hårt fall, det är många signaler på det den senaste tiden.
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag uttrycker mig lite klumpigt ibland..blir så när man skriver och har lite bråttom..hoppas ingen tar illa upp. Så är det när man är entusiast och intresserad och har följt F1 så länge jag kommer ihåg. Ferrari förr var kanske inte alltid ett vinnande stall men de hade/har något speciellt och jag tycker bara personligen att det har blivit väldigt svårt att känna sympati för Ferrari numera och de agerar ofta som om de har ensam bestämmanderätt över vad F1 är. De gnäller så fort de inte är överlägsna. Det var egentligen det jag ville ha fram.

Blir en spännande säsong nästa år.
Användarens profilbild
SunnyRikard

Påven verkar nöjd iaf

Inlägg av SunnyRikard »

Påven verkar iaf rätt nöjd med säsongen, men ändå inte...Ove Andersson:
Common sense tells me we should be quite pleased with what we have achieved this season, but my ambitions tell me that we should have achieved more

http://www.crash.net/uk/en/news_view.as ... &nid=81073