Värsta bilen?
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Arvika
Värsta bilen?
Det här är kanske ett lite löjligt ämne, men jag har gått och funderat på det länge nu, så här har ni det.
Hur tror ni bilarna skulle se ut i en helt fri serie, där man på sin höjd har begränsningar på maxlängden och maxbredden. I övrigt inga som helst restriktioner på något. Motorn får vara hur fet som helst, ha hur mycket övertryck som det bara går och ingen bryr sig om materialen skulle råka vara lite hälsovådliga.
Inga som helst restriktioner på downforce-grejer. Däcken får va, ja ni fattar poängen.
Och säkerheten för förarna, tja... förresten, vad är det som säger att det måste va en förare?
Vad tror ni? Vi kan väl börja med vilken typ av motor som skulle va bäst. V-10? V16? W-12? Wankel? Turbin?
Hur tror ni bilarna skulle se ut i en helt fri serie, där man på sin höjd har begränsningar på maxlängden och maxbredden. I övrigt inga som helst restriktioner på något. Motorn får vara hur fet som helst, ha hur mycket övertryck som det bara går och ingen bryr sig om materialen skulle råka vara lite hälsovådliga.
Inga som helst restriktioner på downforce-grejer. Däcken får va, ja ni fattar poängen.
Och säkerheten för förarna, tja... förresten, vad är det som säger att det måste va en förare?
Vad tror ni? Vi kan väl börja med vilken typ av motor som skulle va bäst. V-10? V16? W-12? Wankel? Turbin?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: ons sep 10, 2003 19:48
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
640 km/t är matematiskt omöjligt. Om MCn är lika aerodymansik som tex en Suzuki Hayabusa (vilket den inte ser ut att vara) så skulle det krävas ca 1700 hästar att nå den toppfarten.EnzoF1 skrev:...den ska toppa 640 knyck tydligen...
Vad gäller en bil med fritt reglemente så tror jag att den skulle ha
* täckt kaross
* aktiv aerodymanik med en extrem downforce
* turbo-motor med extremt hög effekt (flera tusen hästkrafter)
* Extremt breda däck (slicks natusligtvis, med låg profil)
* bakhjulsdrift (?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kan lägga till:
- Aktiv fjädring
- ABS-bromsar
- Automatlådor
- Telemetri/motorstyrning från depån
- Anti-spinn
- Variabel fyrhjulsdrit - från 100% bakhjulsdrift fram till 100% framhjulsdrift
- På sikt bort med föraren och in med fjärrstyrning från fabriken istället - idag sker t.ex de flesta landningar av flygplan automatiskt. Jag kan tänka mig att de flesta funktionerna i en F1:a då kommer at ske helautomatiskt. Föraren är mest en observatör som övervakar systemen
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Självklart skulle de ha fyrhjulsdrift i regn, däremot bakhjulsdrift i torrt väder. Jag skulle kunna tänka mig ett aktivt system som skiftar utifrån förhållanden och vad som är optimalt.
Hela bilen skulle ju bli aktiv, helautomatisk och befriad från sådana hemskheter som förarinput.
Hela bilen skulle ju bli aktiv, helautomatisk och befriad från sådana hemskheter som förarinput.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Sak samma om den gör 450 då... brutalt är det i alla fall... men de skrev 640 i... de kanske räknar med att ingen ska testa...
Hur kommer du fram till just 1700 hästar förresten?
5
Hur kommer du fram till just 1700 hästar förresten?
5
Joakim Quensel skrev:640 km/t är matematiskt omöjligt. Om MCn är lika aerodymansik som tex en Suzuki Hayabusa (vilket den inte ser ut att vara) så skulle det krävas ca 1700 hästar att nå den toppfarten.EnzoF1 skrev:...den ska toppa 640 knyck tydligen...
Vad gäller en bil med fritt reglemente så tror jag att den skulle ha
* täckt kaross
* aktiv aerodymanik med en extrem downforce
* turbo-motor med extremt hög effekt (flera tusen hästkrafter)
* Extremt breda däck (slicks natusligtvis, med låg profil)
* bakhjulsdrift (?)
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
EnzoF1 skrev:Sak samma om den gör 450 då... brutalt är det i alla fall... men de skrev 640 i... de kanske räknar med att ingen ska testa...
Hur kommer du fram till just 1700 hästar förresten?
5Joakim Quensel skrev:640 km/t är matematiskt omöjligt. Om MCn är lika aerodymansik som tex en Suzuki Hayabusa (vilket den inte ser ut att vara) så skulle det krävas ca 1700 hästar att nå den toppfarten.EnzoF1 skrev:...den ska toppa 640 knyck tydligen...
Vad gäller en bil med fritt reglemente så tror jag att den skulle ha
* täckt kaross
* aktiv aerodymanik med en extrem downforce
* turbo-motor med extremt hög effekt (flera tusen hästkrafter)
* Extremt breda däck (slicks natusligtvis, med låg profil)
* bakhjulsdrift (?)
Nu ställer jag mig bredvid EnzoF1 och frågar:
Hur vet du det?
Läs på sidan nedan och berätta hur du räknade ut det och att de som skrivit på sidan har fel.
Uträking: Nästan 400*1.609344= Nästan 643.7376km/h
http://motorcyclecity.com/Concept/
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Antal hästar som behövs för att övervinna luftmotståndet ökar med kubiken på hastigheten.
En Hayabusa med 178 hästar gör ca 300 km/t.
640 / 300 = 2.13 (640 km/t är altså 2.13 ggr högre än 300 km/t).
För att en Hayabusa (md bibehållen aerodynamik) skall toppa 640 km/t behövs kubiken av 2.13 ggr fler hästar än orginal effekt.
2.13 ^3 (alltså 2.13*2.13*2.13) = 9,71
9.71 * 178 = 1728 hästkrafter.
Q.E.D.
En Hayabusa med 178 hästar gör ca 300 km/t.
640 / 300 = 2.13 (640 km/t är altså 2.13 ggr högre än 300 km/t).
För att en Hayabusa (md bibehållen aerodynamik) skall toppa 640 km/t behövs kubiken av 2.13 ggr fler hästar än orginal effekt.
2.13 ^3 (alltså 2.13*2.13*2.13) = 9,71
9.71 * 178 = 1728 hästkrafter.
Q.E.D.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men då gällde diskussionen upp till M=0.3 och om CD då kunde sägas vara konstant. Det är det hyfsat väl för snälla kroppar som vingar, men om det blir plötsliga avlösningar så bllir det lite störningar och inte helt konstant.Joakim Quensel skrev:Ja ja, börja inte med det där nu ingen
Kan du säga ungefär hur bra approximationen är upp till låt os säga Mach 0.5?
Över M=0.3 så brukar man säga att CD=CD0/sqrt(1-M^2), p.g.a. kompressibilitetseffekter. Den approximationen kallas Prandtl-Glauert och gäller hyfsat väl upp till transoniska farter, så kanske 0.6-0.8 nånstans. Det finns en liten förbättrad variant som heter Karman-Tsien som har ytterligare några komponenter och stämmer lite bättre, speciellt över M>0.5. Ytterligare en annan är Laitone som överpredikterar lite grand men det är kanske bättre än Karman-Tsien som underpredikterar lite när man kommer upp i M>0.6, för att inte tala om Prandtl-Glauert. Relativt de andra alltså, men fortfarande hyfsat väl.
Om du vill veta hur Karman-Tsien och Laitone ser ut så får du söka på Google eller nåt, för de har en massa fler termer som jag inte orkat lägga på minnet. Tror det är rättstavat om inte Karman stavar med två n, alltså Karmann. Men så långt sträcker sig kanske inte intresset?
Det här gäller enbart kompressibilitetseffekter och inte formeffekter som att man plötsligt kan få avlöst strömning när Reynoldstalet ökar, eller liknande fenomen.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
JAg har kört MC i 240 km/h med och utan kåpa och kan säga att det är en enorm skillnad. Efter 10 mil i den farten utan kåpa så börjar man bli lätt slut i halsmusklerna och även få ganska ont i huvudet av att hjälmen trycks mot pannan. Det dynamiska trycket i 240 km/h är ca 30 N per dm^2. Så det kan nog bli uppemot motsvarande 6-10 kg som man har i pannan. Dessutom är det inte särskilt stabilt, utan huvudet flyger lite fram och tillbaks av virvlarna. Om man totalt upptar motsvarande en halv kvm så blir det alltså 1500 N.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ja, det är en enorm skillnad bara med en liten styrkåpa. Min V-max hade en minimal ruta ovanför framlyktan, typ 10 cm hög, men tog man bort den blev det väldigt obekvämt att köra fort.
F.ö. har jag kört 290 km/t (GSXR1100 med kåpa)
Gick hur stabilt som hellst, totalt odramatiskt upplevelse.
Hra också kört en Suzki RF900 (tror jag att den heter) i ca 280, fast det tog lååång tid att nå toppfarten. GSXR:en accellererade frotfarande i 290 (mätarfart skall kanske tillägas).
F.ö. har jag kört 290 km/t (GSXR1100 med kåpa)
Gick hur stabilt som hellst, totalt odramatiskt upplevelse.
Hra också kört en Suzki RF900 (tror jag att den heter) i ca 280, fast det tog lååång tid att nå toppfarten. GSXR:en accellererade frotfarande i 290 (mätarfart skall kanske tillägas).
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
AndersF1 skrev:JAg har kört MC i 240 km/h med och utan kåpa och kan säga att det är en enorm skillnad. Efter 10 mil i den farten utan kåpa så börjar man bli lätt slut i halsmusklerna och även få ganska ont i huvudet av att hjälmen trycks mot pannan. Det dynamiska trycket i 240 km/h är ca 30 N per dm^2. Så det kan nog bli uppemot motsvarande 6-10 kg som man har i pannan. Dessutom är det inte särskilt stabilt, utan huvudet flyger lite fram och tillbaks av virvlarna. Om man totalt upptar motsvarande en halv kvm så blir det alltså 1500 N.
Men så är du ju en riktigt "bitig" kille oxo....
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om du med det menar att jag inte precis lider av anorexia, så stämmer nog det. Eller vad menade du?LOL skrev: Men så är du ju en riktigt "bitig" kille oxo....
/
Men då vägde jag en bra bit under 70 kg, så det där med en halv kvm var mer en uppskattning som kanske var i överkant eftersom en stor del av kroppen inte utsätts för fullt dynamiskt tryck ens på en hoj utan kåpa.
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Arvika
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Ja vacuum är ju bra, hejja syre!!!Powerslide skrev:Den är dessutom bara 2 växlar så vid urvarv på 2:an i vacuum så kanske...
Skulle tro att en konstant medvind på 640km/h skulle vara bättre....å lite nerförsbacke....å hemlängtan så är det klart!
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
Powerslide skrev:Jag förstår inte problematiken, en apa kan lista ut att den inte gör 640 blås på riktigt. Uträkningar eller inte.
Syftar min herre möjligen på Gonzo?
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Sexhjuling på gång
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/51677
It was with a large interest in automotive prototyping that Ferruccio Covini founded Covini Engineering in Italy with the aim of constructing static and dynamic automobiles. From Covini's passion for cars and engines came a body of work with a focus on experimentation.
Since Covini's first project, a rebodied 1977 Fiat Meta, he has collaborated with many companies, including Callaway (C7 Corvette) and Cadillac (1993 STS). Of all of his cars, none is more interesting and developed than the 2004 Covini C6W.
In his design, Covini ventured to create a practical sports car with an extra set of front wheels. This distinct concept had been used before on the Tyrell P34, a formula-one car that decreased drag by having smaller wheels and maintained grip by doubling them. Covini explained that the advantage of have four front wheels in a sports car :
- less risk for front tyre deflating
- less risk of aquaplaning
- better braking
- better grip
- better comfort
- better absorbing of frontal impact
The 6CW project first started in 1974 and was developed until it became too difficult to build with the given resources. With more recent financial backing, and newer technologies, such as ABS, the 6CW is finished.
The finalized version of the 6CW will be released at the 2004 Geneva Auto Show where orders will be taken. Expected production is set at six to eight cars a year in a new plant in Verbania.
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/51677
It was with a large interest in automotive prototyping that Ferruccio Covini founded Covini Engineering in Italy with the aim of constructing static and dynamic automobiles. From Covini's passion for cars and engines came a body of work with a focus on experimentation.
Since Covini's first project, a rebodied 1977 Fiat Meta, he has collaborated with many companies, including Callaway (C7 Corvette) and Cadillac (1993 STS). Of all of his cars, none is more interesting and developed than the 2004 Covini C6W.
In his design, Covini ventured to create a practical sports car with an extra set of front wheels. This distinct concept had been used before on the Tyrell P34, a formula-one car that decreased drag by having smaller wheels and maintained grip by doubling them. Covini explained that the advantage of have four front wheels in a sports car :
- less risk for front tyre deflating
- less risk of aquaplaning
- better braking
- better grip
- better comfort
- better absorbing of frontal impact
The 6CW project first started in 1974 and was developed until it became too difficult to build with the given resources. With more recent financial backing, and newer technologies, such as ABS, the 6CW is finished.
The finalized version of the 6CW will be released at the 2004 Geneva Auto Show where orders will be taken. Expected production is set at six to eight cars a year in a new plant in Verbania.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Gothenburg, Sweden
WOW! Vem skulle inte vilja ha en bil från Verbanien...?
Sen har jag med min lilla insikt i fordonsdynamik (samt praktisk erfarenhet) insett att det närmast ofarligt att få vattenplaning fram. Men vattenplaning bak är totalt livsfarligt! Smartare att ha dubbla hjul bak alltså! Märks att idén är från -70 talet!
Den gamla tesen "bästa däcken bak" gäller fortfarande. Med dubbel uppsättning bak skulle man kunna se till att den sanningen gällde lite längre, trots den höga motoreffekt och körstil/förare som är förknippad med bakhjulsdrivna sportbilar.
Dessutom har Williams konstruktörer nyligen totalt avfärdat dubbla hjul fram och förordat dubbla hjul bak. Vem vill framstå som en idiot i denna bil?
Notera: Med termen "dubbla hjul", avses dubbla hjulpar/hjulaxlar.
Sen har jag med min lilla insikt i fordonsdynamik (samt praktisk erfarenhet) insett att det närmast ofarligt att få vattenplaning fram. Men vattenplaning bak är totalt livsfarligt! Smartare att ha dubbla hjul bak alltså! Märks att idén är från -70 talet!
Den gamla tesen "bästa däcken bak" gäller fortfarande. Med dubbel uppsättning bak skulle man kunna se till att den sanningen gällde lite längre, trots den höga motoreffekt och körstil/förare som är förknippad med bakhjulsdrivna sportbilar.
Dessutom har Williams konstruktörer nyligen totalt avfärdat dubbla hjul fram och förordat dubbla hjul bak. Vem vill framstå som en idiot i denna bil?
Notera: Med termen "dubbla hjul", avses dubbla hjulpar/hjulaxlar.