Fortkörning

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel

Fortkörning

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag fick en fortkörningsbot förra veckan. En målad polisbil med mätutrustning (en sån där apparat som mäter tid och sträcka) låg bakom mig mätte up mig för 91km/t på 70-sträcka mellan två rondeller (ca 1 km körsträcka). Kostade 1400 kronor.

Nu undrar jag, skall man erkänna i ett sådant här fall?
Jag gjorde det, men jag är lite osäker på vad som händer om man inte gör det. Går dom verkligen till rättegång? Och om man förlorar, betalar man bara böterna, eller måste man också betala polisens rättegångskosnader?

Anledningen till att jag är tveksam till om man ska erkänna är att för några år sedan blev jag stoppad för att ha kört om en trafipaxbil i fel fil. Jag körde ungefär 100km/t på 50-väg. Poliserna hade inte mätt någonting, och sa att dom var "jääävligt schyssta" när dom bara skrev en bot för omkörning i fel fil. När jag inte skrev på boten (jag sa att jag passerade dom för att jag trodde att dom skulle svänga vänster längre fram vilket var en uppenbar lögn) blev dom rasande arga, och sa att vi skulle ses i rätten, och att "det skulle bli jäääävligt dyrt". Sen hörde jag aldrig av dom någe mer. Antagligen orkade dom inte gå till rättegång. Gjorde jag fel den här gången som erkännde?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Den här gången hade du ju direkt bevis mot att du kört för fort så de hade nog, sura som fan, gått till rättegång och slösat bort en arbetsdag på att sitta där.

En kollega till mig åkte fast för 125 på 90-väg och erkände inte. drygt halvår senare kom hans mål upp i tingsrätten i Dalarna, där han åkte fast, och hans körkort blev indraget två månader.

Själv har jag aldrig nekat på plats - mest för att körkortet rykt ändå så det är lika bra att få det överstökat. Med laserkamera, traffipaxbilar eller radar anses ändå bevisningen vara så övertygande att man inte kan hoppas på annat än en skärpning av straffet eller samma straff.

I ditt fall kanske det är gränsfall - körkortet kan ju inte dras in så frågan är om en åklagare skulle anse det mödan värt att gå till rättegång med alla de kostnader det innebär för att kassera in 2000 kr i böter. Jag tror inte du behöver betala några övriga rättegångskostnader.

En som åtalas för dråp t.ex behöver väl inte betala rättegångskostnaderna om han fälls? Jag tror, men är inte säker, att man bara behöver betala rättegångskostnader om man tar ett mål till rätten och förlorare - som .tex en stämmning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Genom att erkänna på plats kan man oftast "pruta" lite, eller snarare så prutar polisen själva, dvs det kan bli billigare eller tom rädda lappen. Nekar du och det går till rätten så är det den faktiska hastigheten som räknas.

Har du dessutom verkligen kört för fort så är det kanske lika bra ett ta skiten direkt. Tänk på att förlorad arbetstid (i rätten) också kostar och att du troligen torskar ändå. Det ska mycket till för att man ska klara sig, typ felskyltat etc...

Jag själv kappkörde med en civil 9000 2,3 turbo en gång och då var det liksom inte läge att neka mot två poliser och en polispilot... däremot gjorde ett skickligt formulerat brev till det allmänna ombudet att de skrev ned tiden från sex till två månader pga. mina "synnerliga" skäl...

En annan gång stoppade en Mc mig och då prutade han till 30 över, vilket bara gav 1200... å andra sidan satt dåvarande flickvän och orerade i bilen "va vad det jag sa... du kör alltid för fort... det kunde bara sluta så här... etc etc...) så jag var lite rädd ett tag att snuten skulle ångra sig...

Kort sagt, vet man med sig att man kört för fort så har man nog mer att förlora än att vinna på att neka...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:En annan gång stoppade en Mc mig och då prutade han till 30 över, vilket bara gav 1200... å andra sidan satt dåvarande flickvän och orerade i bilen "va vad det jag sa... du kör alltid för fort... det kunde bara sluta så här... etc etc...)
Är det därför hon är "dåvarande" och inte "nuvarande"? :crazy:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
EnzoF1 skrev:En annan gång stoppade en Mc mig och då prutade han till 30 över, vilket bara gav 1200... å andra sidan satt dåvarande flickvän och orerade i bilen "va vad det jag sa... du kör alltid för fort... det kunde bara sluta så här... etc etc...)
Är det därför hon är "dåvarande" och inte "nuvarande"? :crazy:
Vad jag vet står hon kvar vid vägkanten fortfarande...
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

EnzoF1 skrev:å andra sidan satt dåvarande flickvän och orerade i bilen "va vad det jag sa... du kör alltid för fort... det kunde bara sluta så här... etc etc...)
:D :D :D
Can´t with live them, can´t live without them....
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Amerikansk Radioprogram. Tips från en amerikanare som kör en camaro t-top hur man slipper från fortkörnings böter

långt program men lyssna på hela!

http://www.dismalvoid.com/files/iroc_idiot.mp3
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Jag kör 200 km om dagen varav 90% av detta på E4:an, kan varmt rekommendera http://www.polisvarning.com/
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

jajo skrev:Jag kör 200 km om dagen varav 90% av detta på E4:an, kan varmt rekommendera http://www.polisvarning.com/
/Jan
Så du befinner dig ute på vägarna nästan en timme om dan då.. :)

Jag råkade förresten ut för ett överraskande väderfenomen för några veckor sedan när jag var på väg till Kinnekulle svintidigt en lördag morgon (ville hinna dit före 8 innan förarsammanträdet och allt annat började). Jag körde ungefär så fort bilen gick på den helt tomma motorvägen mellan Köping och Arboga, när jag i en svag högerkurva körde ned i ett rejält gupp av det längre slaget, typ svacka. Precis när jag var på väg ned i svackan så öppnade sig plötsligt himlen och nån verkade hälla ut en väldigt stor hink med vatten över bilen och vägen. Så när jag åkte upp ur svackan och bilen nästan lättade så var den nyss heltorra vägen belagd med ett antal mm vatten och inte alls särskilt greppvänlig längre. Jag blev så himla paff av den plötsliga och våldsamma åskskuren så jag kom mig aldrig för att räta upp bilen när jag "hoppade ur" svackan utan fick ett rejält ställ. Ingen som helst fara då det det var en svag kurva och inte en bil inom räckhåll, men lätt obehagligt då sikten var minst sagt begränsad och framförallt chockerande upplevelse.
Så ibland kan det vara bra med hastighetsgränser även om man inte ser nån annan bil och kör på en bred motorväg - man vet aldrig vad som dimper ned ifrån himlen.

Oftast brukar man ju se lite längre fram att det regnar och är blött på asfalten samt några stänk som långsamt ökar men här kom det verkligen uppifrån i samlad tropp och ifrån att ha kört på en torr väg med god sikt så befann jag mig plötsligt i världens störtskur - optimalt timat mitt i ett jättegupp. Mysko. Men det är klart nån gång skall det ju börja regna ifrån ett åskmoln också.