Vridmoment?

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Kretschmer
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 06, 2003 21:45
Ort: Helsingborg

Vridmoment?

Inlägg av Kretschmer »

Vad menas i praktiken med ett högt vridmoment? Jag menar hur "yttrar" sig vridmomentet? Varför har dieselbilar så högt vridmoment? Dieselbilar brukar ju vara "trögare" än bensinbilar.
Det enda jag egentligen vet om vridmoment är att ju fler hästar desto högre vridmoment.

Kan ngn förklara för en som inte är så insatt... :roll: .

MVH
Kretschmer
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Hästkrafter = vridmoment * varvtal (* en konstant)

Varvtalet mäts på vevaxeln, alltså innan växellådan.

Hänger man en vikt på 10 kg på en en meter lång stång så ger det vridmomentet 10 kgm = ca 100Nm

Om vridmomentet är i Nm, varvtalet i tusentals varv så är formeln:

Hkr = Vridmoment * varv * 0,142

Ex: En bil som ger 200Nm vid 3000 varv per minut ger alltså
200 * 3 * 0,142 = 85 hästkrafter vid det varvtalet.

Nya CL65AMG ger 1000 Nm vid 2000 varv per minut. Det betyder att vid 200 varv ger motorn över 280 hästar!

Hur mycket en bil accellererar, eller vilken toppfart den har, beror helt på vilken effekt som når bakaxeln. Spelar ingen roll om det är ett högt vridmoment / lågt varvtal eller tvärt om. Om utväxllingen är väl vald (så att toppeffekten nås vid toppfart) så har en lågvarvig diesel på 150 hästkrafter exakt samma toppfart som en bensinare med samma effekt. 150 hästkrafter räcker för att övervinna luftmotståndet upp till en viss hastighet, det spelar ingen roll vad vridmomentet före växellådan är.

Motorer kan ju dock ha väldigt olika karaktär. Dieslar som du nämner har ett högt vridmoment mellan ca 2000-3000 varv per minut. Jämfört med en bensinmotor med samma toppeffekt så ger Dieseln en mycket högre effekt i det varvtalsområdet.
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

sen brukar det finnas turbo på dieslar vilket drar upp vridmomentet
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Det maxmala vridmomentet sager nagonting om en motors effektivitet. Pa en sugmotor (inte tavlingsmotor) sa ligger de basta pa ~100Nm/liter, kanske nagot over. Detta ar alltsa oberoende av effekten, som okar om man okar varvtalet.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Precis, det är väldigt svårt att öka vridmomentet per liter hos en motor utan överladdning. Det är därför som huvuddelen av utvecklingen av en F1-motor är att öka varvtalet. Kan man få allt att fungera lita dant med 10% högre varvtal blir effekten 10% högre.

En F1-motor har inte ett extremt högt vridmoment per liter cylindervolym, ca 350 Nm ur tre liter vilket är lika mycket som BMW pluckar ur sin 3.2-lliters M3-motor som har avgasrening och ljuddämpning. En bidragande orsak till att vridmomentet inte är högre hos F1-motorn är att den inte är optimerad för maximalt effektiv förbränning. För att få motorn att varva så mycket som möjligt är F1-motorn är extremt kortslagig, och tillsammans med den höga kompressionen blir förbränningsutrymmet väldigt platt, vilket inte är optimalt ur förbränningssynpunkt.

Det ryktades för ett par år sedan om att ferrari utvecklade en motor med dubbla tändstift per cylinder. Tydligen blev det inget av den iden, troligen pga att man är tvungen att offra för mycket ventil-yta (vilket behövs om man skall lyckas få tillräckligt effektiv andning vid de extremt höga varvtalen).
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Som en jamforelse sa kan man ta en STCC motor som ger ~260Nm fran tva liter. Den m.a.o. ar effektivare an F1-motorn!
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Jag har för mig att jag sett siffror på att F1 motorerna ger runt 500 Nm, var har du fått dina siffror JQ?
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Har läst det någonstans, F1 racing tror jag.

Om en F1 motor ger 900 hästar vid 18,000 varv betyder det att vridmomentet vid det 18,000 varv är ca 352 Nm. Maximala vridet ligger troligen ett par tusen varv lägre, och borde vara något högre än vridmomentet vid max-effekt. Kanske stämde uppgiften 350Nm för ett par år sedan, medan dagens motorer har ytterligare några Nm.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jag måste bara posta en cool bild från bänktester av BMW:s P83e. Hur håller det?

Data: >900 hästar, 19200 rpm

Bild
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

He he, där ser det ju ut att gå att grilla korv!

18,000 var föresten nog lite i underkant. Har läst att motorerna ha ca 500 varvs "overrun" (altså skillnad mellan varvtal vid max effekt, och max varv). Om BMW motorn har sin toppeffekt vid 18,700 varv, och om vi antar att ">900" betyder 920 hästar, så ger det ett vridmoment på 346 Nm = 115Nm per liter cylindervolym vid max effekt.

Hittade data på Opel Astra DTM:
462 hästar vid 6500 varv / min ur 4 liter betyder 500Nm eller 125 Nm per liter cylindervolym, alltså mer än F1 motorn.

Max vrid för opeln anges för övrigt till 510Nm / 5250 rpm, alltså väldigt nära vridet vid maxeffekt.
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

http://www.e31.net/torque_e.html :up:


That's why, despite their low power, turbo diesels accelerate surprisingly well. Because of the turbocharger they build up torque early and keep it up over a wide rev range. Horsepower, as you can see, are not very descriptive.

But you cannot even rely on the torque figure all the time. Let's get back to the M3 and Formula-1 example. Both engines have roughly the same torque, the M3 at 5000, the F1 at 16000 rpm. If you put the F1 engine into the M3, the acceleration would be about the same but you could reach higher speeds with the new engine. You could go three times as fast: about 800 kph (500 mph) - theoretically of course, as air resistance would slow you down much much earlier. Okay, that wouldn't be very intelligent, so let's put a different transmission into our car so that at maximum revs it reaches the same speed as with the original M3 engine. But that does mean that the gear ratio is much shorter (about a third) than before and that suddenly three times as much torque will arrive at the wheels and our car accelerates three times faster.

In addition the gearbox has to be specially designed for the engine characteristics. What good is it when you shift into the next higher gear at the limiter and revs drop to regions with not enough torque? So a gearbox that fits the engine characteristics well is very important, too.


Conclusion
In order to know how a car accelerates, you have to have a look at the torque curve, the gearbox and take the weight of the car into account. Then - and only then can you expect a correct result. Knowing the horsepower figure is quite useless in such a case.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

If you put the F1 engine into the M3, the acceleration would be about the same but you could reach higher speeds with the new engine.
Vad svamlar den där killen om? :shake:
Möjligtvis har han teroetiskt rätt om han förutsätter att man behåller utväxlingen och växlar vid M3:ans rödmarkering.

Vad som avgör hur snabb accellerationen blir är hur mycket effekt (hästkrafter) som når bakhjulen. Vad vridmomentet innan växellådan är är ointressant.
In order to know how a car accelerates, you have to have a look at the torque curve, the gearbox and take the weight of the car into account. Then - and only then can you expect a correct result. Knowing the horsepower figure is quite useless in such a case.
Den här formeln (utan vridmoment eller utväxling) som jag hittade på funkar rätt så bra tycker jag:

0-100km/t = vikt / effekt +1 (enheter: sekunder, kilo och hästkrafter)

Testa själva med varlfri bil skall ni se att det stämmer förvånansvärt bra!