nu får det räcka

Kungaklassen av motorsport...
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

nu får det räcka

Inlägg av nicolas »

Hört lite funderingar kring det tidigare, men nu tycker jag att Schumacher ska sluta sin karriär. Om han inte gör det är han bara dum och besatt av onda demoner.

det var allt /Nicolas
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja, nico, nu får det räcka......med att starta onödiga topicar.....vad vill du ha ut av denna?
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Re: nu får det räcka

Inlägg av Martin Sohlberg »

nicolas skrev:Hört lite funderingar kring det tidigare, men nu tycker jag att Schumacher ska sluta sin karriär. Om han inte gör det är han bara dum och besatt av onda demoner.

det var allt /Nicolas

2 - 0 till Nico! :bang:
det var allt/Marty
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Ville inte starta en ny topik så därför ställer jag frågan lite provocerande under "Nu får det vara nog"
Förut fanns här människor som både hade sakkunskap, som dom delgav till andra, eller svarade på frågor.
Men till saken:
Finns det ingen längre i detta forum som kan svara på min tidigare ställda fråga -Mån Jan 26, 2004 20:05 i topiken Ferrari 2004 etc - hur krasctesterna i princip går till (datorprogram eller mer "live" enligt personbilskraschtester).
Förstås kan man hänvisa till "kolla FIA:s reglemente" men då kan vi ju göra det i varendaste fråga.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Jag har för mig att jag sett live tester vilket också är det enklaste sättet för FIA att testa bilarna. En datasimulering skulle ju vara betydligt lättare att mygla med.
Användarens profilbild
Black Star
Inlägg: 20
Blev medlem: mån okt 20, 2003 00:48
Ort: Sthlm

Inlägg av Black Star »

guuben skrev:Ville inte starta en ny topik så därför ställer jag frågan lite provocerande under "Nu får det vara nog"
Förut fanns här människor som både hade sakkunskap, som dom delgav till andra, eller svarade på frågor.
Men till saken:
Finns det ingen längre i detta forum som kan svara på min tidigare ställda fråga -Mån Jan 26, 2004 20:05 i topiken Ferrari 2004 etc - hur krasctesterna i princip går till (datorprogram eller mer "live" enligt personbilskraschtester).
Förstås kan man hänvisa till "kolla FIA:s reglemente" men då kan vi ju göra det i varendaste fråga.
Ja nu finns bara vi dumskallar kvar :cool2: Tack för det guuben.
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

guuben skrev:Ville inte starta en ny topik så därför ställer jag frågan lite provocerande under "Nu får det vara nog"
Förut fanns här människor som både hade sakkunskap, som dom delgav till andra, eller svarade på frågor.
Men till saken:
Finns det ingen längre i detta forum som kan svara på min tidigare ställda fråga -Mån Jan 26, 2004 20:05 i topiken Ferrari 2004 etc - hur krasctesterna i princip går till (datorprogram eller mer "live" enligt personbilskraschtester).
Förstås kan man hänvisa till "kolla FIA:s reglemente" men då kan vi ju göra det i varendaste fråga.
Såvitt jag kommer ihåg krocktestas alla på riktigt. Men om mitt minne inte sviker mig nu så är det bara monocoquen med nos som krocktestas. Inte hela bilen.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Sådärja - en liten provokation kan alltid vara på plats :-)
Jag tror personligen att åtminstone hjul/vajer-systemet skall "krocktestas" på nåt sätt - eller kanske är det bara ett krav att det skall finnas en "enligt FIA godkänd vajerfastsättning"...eller nåt liknande.
Jag blev intresserad av saken förra året eftersom det var så mycket strul med McLarens "krocktest" och man fick aldrig veta EGENTLIGEN vad det handlade om.
Tänk om nån skulle ha en länk där det finns ett "live-test" på en formel1bil!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Det här är officiell information gällande år 2000, de kan ju ha ändrat en del men bör i huvudsak stämma!

1.1) Crash and structure testing:
Before use in an Event, all car types have to be subjected to three impact tests, one frontal, one
side and one rear, as well as to a dynamic test on the collapsible steering column. Each car
type also has to be subjected to a load test on the two roll structures and the side of the nose
box.
Every chassis produced by each constructor also has to be subjected to five different static
load tests.
- Survival cell side tests
- Fuel tank floor test
- Cockpit rim test
- Nose push off test
- Side intrusion test

All the above tests have to be carried out before the first Event, the first one normally taking
place around the beginning of December.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Ett "nu får det vara nog" topic blir "hur fungerar krocktest" topic gör det ju inte direkt lätt att veta vad som står var.

OM jag vore moderator hade jag låst denna omedelbart och tipsat om att göra en ny topic som handlar om krocktestsfrågor.

Överlag så har detta forum numera haft förmågan att ändra inriktning på nästan alla skrivda topics. Tycker det vore bra om man försökte hålla sig till det som skrivs och göra nya trådar för nya ämnen.

Nåja, vi får se hur det blir...

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Håller i "princip" med dig LOL.
Moderatorn alt administratorn får gärna flytta över inläggen om krocktester till en egen topic.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Äh- man behöver inte öppna en ny topik i eget namn bara för att fråga en simpel fråga. Gonzos svar var på själva frågan var bra och av den måste man dra slutsatsen att det är "riktiga" krocktester "live" som görs på bilarna.
Apropå inlägg - jag tycker det ser ut som LOL och Gonzo anser alltid? (oftast) samma sak och då är det egentligen ganska onödigt att båda skriver med samma innhehåll - no hard feelings.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

guuben:

Det är klart att man skall kunna ställa en fråga, men om man nu gör det vill man väl ha svar eller?
Hur skall då de som vet/kan/vill svara på krocktester veta att det ligger en fråga om det under topicen "nu får det räcka"?


Jag skulle bara vilja att topicet man ser handlar verkligen om ämnet ifråga, det är allt.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Kilroyx
Inlägg: 553
Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Kilroyx »

guuben skrev:Apropå inlägg - jag tycker det ser ut som LOL och Gonzo anser alltid? (oftast) samma sak och då är det egentligen ganska onödigt att båda skriver med samma innhehåll - no hard feelings.
Nu är vi tydligen tre som är samma person, välkommen till den trehövdade sammanslagningen LOL. :lol:
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.