Wirdheim och Jordan?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JBS

Wirdheim och Jordan?

Inlägg av JBS »

Saxat från grandprix.com

"Jordan Grand Prix driver Ralph Firman will not be racing at Monza this weekend because of a balance problem related to problems with his inner ear. Firman crashed at high speed in Hungary three weeks ago.

It is not yet clear who will replace the British driver but it is likely to be either Bjorn Wirdheim or Zsolt Baumgartner. The team is expected to make a decision some point this evening."

Hoppas, hoppas...
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Björn saknar väl superlicensen för F1, har för mig att man måste testat en full race distans för att kunna få den.

Hoppas jag minns fel.
Användarens profilbild
NickeF1

Inlägg av NickeF1 »

Nope Björn har superlincensen. Eftersom han slutade fyra förra året i VM och så vann han iår och då får man automatiskt superlicensen.
/Nicke
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Lika bra att inte hoppas, EJ ser nog pengar framför framgång och Zolt har säkert en fet plöska att gräva ur.

/S
"All bleeding eventually stops."
Peevo

Inlägg av Peevo »

Tid är pengar :) Det sades att Björn var en halv sekund snabbare per var än Zsolt. Frågan är om Eddie låter snålheten bedra visheten?!?
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Äsch, det handlar ju om att synas i TV, vilket för Jordan innebär i samband med att de blir varvade. Ju långsammare, desto fler gånger inträffar det - alltså tar man ungraren. :)
jeison

Inlägg av jeison »

Även Autosport.com spekulerar i vem som kör Jordan nr 2 i helgen.

"There is no word yet on who will replace Firman alongside Giancarlo Fisichella. Zsolt Baumgartner, who made his F1 debut for the team in Firman's place at Hungaroring, is again scheduled to run in tomorrow's free practice session for the team, but Eddie Jordan claimed to be anxious to escape a Monza press scrum in order to finalise his choice of race driver after discussions with Firman.

"It is a tough call for Ralph," said Jordan, "but you have to respect his honesty."

Formula 3000 champion Bjorn Wirdheim had an impressive test for Jordan at Monza last week and, if some finance is available, he could also be in line for an F1 debut." :crazy:
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Vi får börja skramla!

Jag kan utan o blinka dega en tusenlapp för o se Björn köra, borde räcka för att hålla däcksvärmarna varma under helgen. :)
Någon som har en mille liggande så har vi nog till däcken oxså.

Seriöst, någon som vet vad det är för pengar det handlar om, hur mycke hostade Zsolt upp i Ungern tex ?

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Slusk skrev:
Seriöst, någon som vet vad det är för pengar det handlar om, hur mycke hostade Zsolt upp i Ungern tex ?
Med lite tur så brände Zsolt alla pengarna i Ungern och på Monza testet !
PJ

Inlägg av PJ »

Var det inte 60000:- per varv under de 32 som bilen höll ihop.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

NickeF1 skrev:Nope Björn har superlincensen. Eftersom han slutade fyra förra året i VM och så vann han iår och då får man automatiskt superlicensen.
Är det där något du läst i en seriös källa, typ FIA, eller är det nåt du hört av en polare, på ett forum, etc.? Jag har nämligen för mig att jag också läst det där om att man måste ha avverkat minst en racedistans för att få köra. Senast jag hörde det var i samband med Kiesas F1-debut.
Användarens profilbild
NickeF1

Inlägg av NickeF1 »

AndersF1 skrev:
NickeF1 skrev:Nope Björn har superlincensen. Eftersom han slutade fyra förra året i VM och så vann han iår och då får man automatiskt superlicensen.
Är det där något du läst i en seriös källa, typ FIA, eller är det nåt du hört av en polare, på ett forum, etc.? Jag har nämligen för mig att jag också läst det där om att man måste ha avverkat minst en racedistans för att få köra. Senast jag hörde det var i samband med Kiesas F1-debut.
Om jag inte minns helt fel så har Björn sagt det i en intervju en gång. Men det borde väl stå i reglementet också så det är bara att kolla upp.
/Nicke
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Är det där något du läst i en seriös källa, typ FIA, eller är det nåt du hört av en polare, på ett forum, etc.? Jag har nämligen för mig att jag också läst det där om att man måste ha avverkat minst en racedistans för att få köra. Senast jag hörde det var i samband med Kiesas F1-debut.
Nej, det står så i FIA:s regler...
5 - QUALIFICATION FOR THE SUPER LICENCE
5.1) The Super licence is issued by the Formula One
Commission, on its sole decision, following a specific request and recommendation from the driver's ASN, accompanied by his/her
record of results, and on the following conditions:
i) the driver is party to an agreement with a team entered in the FIA F1 World Championship to race a Formula One car in the Championship in the year of application as first, second or reserve driver,
ii) the driver is the holder of a Grade A licence,
iii) the driver:
- either a): has been classified in the first 4 of the final classification of the FIA F3000 International Championship within the previous 2 years,
- or b): has been classified in the first 3 in at least 5 races, or in the first 6 in at least 10 races, of the FIA F3000 International Championship, within the previous 2 years

- snip -
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men räcker det med att ha en superlicens för att få köra?
Licensen kan man tydligen få utan att ha kört en meter F1-bil, men det kan ju även finnas kompletterande krav för att få köra i ett race. Hmm, borde stå i tävlingsbestämmelserna.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jaha, då var det officiellt att Baumgartner ersätter Firman :down:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:Jaha, då var det officiellt att Baumgartner ersätter Firman :down:
Ja det är synd och skam, men det var väl inte annat än väntat...

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=3785
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Bild

Sjukt är ordet, fattar inte Jordan att det är bättre att ha en förare som placerar sig bättre och därmed öppnar ögonen för andra sponsorer och pengar. Än att ha en lodis som inte kan köra som betalar för sig. Hela F1 världen skrattar ju åt den gula bilen ju....Pinsamt....

Bild
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, det var det väl i o f s inte men det gör inte saken bättre

Äntligen!
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Hur blir det i helgen då? Skall Wirdheim testa för jordan eller får han stå över igen?
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LOL skrev:Sjukt är ordet, fattar inte Jordan att det är bättre att ha en förare som placerar sig bättre och därmed öppnar ögonen för andra sponsorer och pengar. Än att ha en lodis som inte kan köra som betalar för sig. Hela F1 världen skrattar ju åt den gula bilen ju....Pinsamt....
Lugna sig, så jäkla enkelt är det inte. Jordan får inte verksamheten att gå ihop och är i finansiell kris. Alltså måste de jobba på att minimera utgifterna och maximera inkomsterna. Visst, det är ett till synes kortsiktigt tänkande men kanske också nödvändigt för stallets överlevnad.

Och, rent krasst, med tanke på hur kass bilen är så handlar det väl i fallet Wirdheim och Baumgartner om skillnaden mellan kanske näst sista eller sista plats. Det är inte så att vi pratar om podieplats - eller ens poängplats.
Användarens profilbild
JockeJ71

Inlägg av JockeJ71 »

EJ har ZOLT sin själ till mammon.... och djävulen! :finger:
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Cuscino skrev:
Lugna sig, så jäkla enkelt är det inte. Jordan får inte verksamheten att gå ihop och är i finansiell kris. Alltså måste de jobba på att minimera utgifterna och maximera inkomsterna. Visst, det är ett till synes kortsiktigt tänkande men kanske också nödvändigt för stallets överlevnad.

Och, rent krasst, med tanke på hur kass bilen är så handlar det väl i fallet Wirdheim och Baumgartner om skillnaden mellan kanske näst sista eller sista plats. Det är inte så att vi pratar om podieplats - eller ens poängplats.
Håller nog med lite fast fattar ändå inte hur man tror att man skall kunna gå framåt via privata pengar från en usel förare. Jag vill mena att de pengar ZB betalar knappast räcker till bilutveckling och utan utveckling så hänger man inte med.
Förslag:
EJ, signa på BW, gå och fixa mer sponsorpengar externt och förklara för dem att nu har vi föraren som överlägset vann F3000 år 2003, utveckla bilen.
Med dessa åtgärder tror jag att poängplatser skulle kunna vara ett faktum redan 2004.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

JockeJ71 skrev:EJ har ZOLT sin själ till mammon.... och djävulen! :finger:
Herregud...
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

------->LOL: Tror du inte han körde med det resonemanget då Fisichella skrev på för Jordan? :-?

- Kolla här gubbar, nu har vi en snabb italienare i stallet. Ge mig pengar så ska jag utveckla en racer, så vinner vi allt. OK?

Jag ser hellre BW i en BAR :bang: !
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Om det är någon tröst så kan jag säga att ZB är hela tiden en sekund efter Fisichella med bara Kiesa bakom sig. Han ser väldigt instabil ut på banan.
Peevo

Inlägg av Peevo »

Jag börjar allvarligt fundera på om inte jag skulle köra ifrån den söliga ungraren på vår lokala isbana. Men iof så bleknar det mesta i jämförelse med Fisi.
JohanÅ

Inlägg av JohanÅ »

Eddie Jordan måste vara helnöjd med sitt beslut att låta ZB ratta bilen i helgen, han omnämdes till och med på presskonfrensen, det är inte ofta det hänt Jordan på sistone: "what's his name, the Jordan-guy". Jag hoppas att vi aldrig någonsin mer få se den killen i en F1-cockpit igen. (Det gör förmodligen JPM också)...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det var väl Wirdheim som sa att Baumgartner inte ens borde köra F3000?

Äntligen!