Smått och gott och lite nyheter ...confetti

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Smått och gott och lite nyheter ...confetti

Inlägg av guuben »

Detta från Unibet - oddsen inför Monza:
Senast redigerad av guuben den mån okt 06, 2003 07:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Well, allt annat än en Ferrari eller Williams i pole och som slutsegrare vore en jätteknall. Monza handlar om hästkrafter och varken Mercedes eller Renault har tillräckligt av den varan!
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Monttoya 3.75! Skumt, troligtvis har 1an i 13.75 försvunnit i "cyberspace"(Packetloss).
:)

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Ganska otroligt hur mycker det skiljer på vinnarodds mellan olika bolag - över 50 % bättre odds här för exempelvis Monty som vinnare

Closing Date: Sep 12, 2003 08:00
Bet Selections Win Odds Bet!

Juan-Pablo Montoya 4.85
Michael Schumacher 5.5
Kimi Räikkönen 8.5
Rubens Barrichello 12.0
Fernando Alonso 18.0
David Coulthard 18.0
Jarno Trulli 31.0
Mark Webber 71.0
Olivier Panis 201.0
Jenson Button 201.0
Cristiano da Matta 251.0
Justin Wilson 251.0
Jacques Villeneuve 251.0
Nick Heidfeld 325.0
Heinz-Harald Frentzen 325.0
Giancarlo Fisichella 401.0
Ralph Firman 601.0
Jos Verstappen 1001.0
Nicolas Kiesa 1001.0

Heja KIMI & MONTY .. och lite på Alonso oxå :-)

Förresten, det skulle vara ganska intressant att veta hur bra tipsbolagen är att pricka in "rätt odds" för exempelvis de tre förare med lägsta odds.
Fastän detta odds är uppdated för fem minuter sen så är inte Ralf S med i listan !
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Jag läste just någonstans att det behövs egentligen inte ges stallorder. Genom helt olik taktik för stallets två förare kan man så att säga "kringgå" stallorder (vilka är som känt förbjudna) för att hjälpa ena föraren till mästerskapstiteln.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Nyhet från Forza: "..........................Kimi Räikkönen kom ut i gruset under sitt varv och var hela 1,3 sekunder långsammare än Montoya i mål. Bättre gick det för den sista titelkandidaten Michael Schumacher som för närvarande är tredje snabbast med tiden 1.20,656.............."

Konstigt! Jag såg hela KIMIS varv och inte såg jag att han skulle ha "kommit ut i gruset" (m.a.o. ett körfel).
Eller då borde det tilläggas att alla förare var ute i gruset.
Besynnerligt påstående och ännu framfört i den högt aktade Formel1-siten :-) .
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

hmmmmmmmmmm......Forza behagar inte förklara sig! Jag förtydligar frågan: I vilken kurva var KIMI längre ut än exempelvis Monty eller M.S?
Från vilken videoupptágning är bedömningen gjord......inte i allafall från den "officiella" TV-direktutsändningen av förkvalet (danmark3+).

(Kanske hela "nyheten" var ett misstag och felaktigt påstående från Forza?)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

guuben
F1-red är under hård press den helgen eftersom halva styrkan är på Monza och latar sig.

F1-skribenten i fråga kommenterar säkert vad det lider och kan jag meddela skriver sällan något som inte stämmer med verkligheten.

Autosport
Raikkonen made no obvious mistakes but felt he had been too conservative on his flying laps "I wanted to look after the car, but it wasn't as good a lap as it could've been and not as fast as this morning's, but we should be OK for tomorrow. Fifth place is not too bad, everything seems to be working well and I'm looking forward to the rest of the weekend."
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Uppgiften att Kimi skulle ha varit ute i gruset och tappat tid fick jag från livekommenteringen på formula1.com. Om det inte stämmer får jag beklaga att det blev fel.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

hhmmm
Senast redigerad av Gonzo den sön sep 14, 2003 19:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:quest: Cleaning lady betyder väl städtant?
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Jag tror han menar Barrichello som cleaning lady. Men idag såg jag inte att Barrichello rensade undan några bilar på banan, framförallt inga Montoyas.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

http://www.itv-f1.com/news/news_story/17714

mer kändisar för att göra F1 häftigare :-?
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Bernie Ecclestone sa ordagrant på mötet med teamens pr-chefer att han inte vill ha några restaurangägare i depån för att teamen ska få bästa borden utan istället "VIP:s Women and Hookers"

Sug på den

JB
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Blomman skrev:Bernie Ecclestone sa ordagrant på mötet med teamens pr-chefer att han inte vill ha några restaurangägare i depån för att teamen ska få bästa borden utan istället "VIP:s Women and Hookers"
´

That's the spirit!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:guuben
F1-red är under hård press den helgen eftersom halva styrkan är på Monza och latar sig.

F1-skribenten i fråga kommenterar säkert vad det lider och kan jag meddela skriver sällan något som inte stämmer med verkligheten.

Autosport
Raikkonen made no obvious mistakes but felt he had been too conservative on his flying laps "I wanted to look after the car, but it wasn't as good a lap as it could've been and not as fast as this morning's, but we should be OK for tomorrow. Fifth place is not too bad, everything seems to be working well and I'm looking forward to the rest of the weekend."
¨

Men satan vad bra det var på Monza :)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Tror ni att ryktet "Alonso till Ferrari 2005" skulle ens kunna vara tänkbart i praktiken........en SPANJOR, av alla möjliga, för ett Italienskt team!
Kanske har EU suddat ut endel av "omöjliga ekvationer" :D
Jippe

tja

Inlägg av Jippe »

Killen är ju halvitalienare...
Men nej jag tror inte på de ryktena, han har ju ganska tydligt sagt ifrån vad han tycker om Ferrari...

Jag tror då att det är större chans för Massa som tar ett nytt "lärningsår" i Sauber efter sina test uppgifter för Ferrari....
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Motorernas varvtal:
1) BMW 19100 r/m,
2) Ferrari och Toyota 18800,
4) Honda 18700,
5) Mercedes 18400,
6) Ford Cosworth 18200,
7) Renault 17900.
Varvtalet i slutet på raksträckan i Indy:
1) BMW 18600 r/m,
2) Honda 18400,
3) Ferrari och Toyota 18100,
5) Mercedes och Ford Cosworth 17800,
7) Renault 17400.
Senast redigerad av guuben den ons okt 08, 2003 18:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

guuben, vad avser första listan och vilken är källan?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Cuscino skrev:guuben, vad avser första listan och vilken är källan?
Första listan är motorernas maximala toppvarv......källan är min polare så tyvärr vet jag inte varifrån han fått den. (jag skall fråga..återkommer)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Ecclestone om förarna ....för en gångs skull delar jag hans åsikt:

"People want a driver like Jacques Villeneuve or Eddie Irvine (Montoya - egen anm.), who are not afraid to say it like it is," Ecclestone told The Sun. “I hate it when drivers get out of their car after a win. They thank their grandmother, aunt, tyre and fuel companies, sponsors, uncle and old school. It's crap, they don't want to thank anyone."
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Åren 1994, 1997, 1998 var sista deltävlingen direkt avgörande för mästerskapet - alla de åren så har Skummen avbrutit.
De åren - 1997,1998 - när Skummen har haft avgörandet i sista deltävlingen för att ta hem titeln har Skummen förlorat.
Det ser ju lovande ut

Go KIMI go (och Monty)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men då har det varit lite hårdare. Nu behöver han ju enbart komma in på 8:e plats oberoende av vad Kimi gör. Det kan ju inte vara sådär jättepressande...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det är lungt för Kimi. Jag har ett bra tips om hur man kan bromsa bort motståndare från banan. Sen kan ju även stallpersonalen missa typ. glömma stänga något tanklock eller dyligt. :roll:
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

http://www.auto-motor-und-sport.de/d/45972

40 million dollar for Montoya the preferred change of the Kolumbianers of Williams BMW to McLaren Mercedes Ron Dennis a bar money would cost. Hardly Juan Pablo Montoya lost, shoots its chances on the driver WM the speculations in the herb. A large German daily paper announces it already as fact that the Kolumbianer already sits 2004 in the McLaren Mercedes. To that it speaks against that McLaren boss had still expressly stressed Ron Dennis on Saturday before running in Indianapolis: ?Meine drivers for 2004 are called Raeikkoenen and Coulthard.? Content + replaces + Coulthard = 40 million dollar around one year the preferred obligation Montoyas McLaren a pretty Suemmchen would cost: Approximately 40 million dollar Dennis would have to take into account. This sum sits down together from Montoyas content, which are appropriate between ten and 15 million dollar, and a pretty transfer fee at Williams at a value of approximately 20 million dollar. In addition Dennis David Coulthard on the lohnliste would have to resume. The Scot will find in the formula 1 probably hardly a new employer, may to 2004 however in any case about eight million dollar from the McLaren cash be pleased - whether he drives or not. Might be to Montoya to change in this winter: Because to the one it cannot so its content, so far only narrow four million dollar annually, in approximately treble, on the other hand would have it any more to be afraid that with Williams Ralf Schumacher experiences a preferential treatment. This concern seems justified, because starting from 2005 Montoya is anyway with the silver ones. Villeneuve could replace Montoya large Profiteur of the possible premature Montoya change would most likely be Jacques Villeneuve. The world champion of 1997 looks forward after five character-forming years of the erfolglosigkeit at BAR already to a return to that running universe, whom he had left end of 1998. And Bernie Ecclestone, a large fan of the powerful Villeneuve, is also pleased. Williams has hardly alternatives to Villeneuve: Desire candidate number one, Giancarlo Fisichella, signed recently with clean. more?Fuer 20 million dollar I would release it?, team head Peter Sauber meant however. Desire candidate number two, Jenson Button, is firmly chained at BAR. And desire candidate number three, Marks of Webber, already extended in the early summer with Jaguar. The Australian would become released from the contract against payment of a considerable smart money at Jaguar, would have to fulfill however starting from 2005 its contract with Flavio Briatiore. The Renault team head intends to set Webber in the Renault.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Bernie skrev:http://www.auto-motor-und-sport.de/d/45972

40 million dollar for Montoya the preferred change of the Kolumbianers of Williams BMW to McLaren Mercedes Ron Dennis a bar money would cost. Hardly Juan Pablo Montoya lost, shoots its chances on the driver WM the speculations in the herb. A large German daily paper announces it already as fact that the Kolumbianer already sits 2004 in the McLaren Mercedes. To that it speaks against that McLaren boss had still expressly stressed Ron Dennis on Saturday before running in Indianapolis: ?Meine drivers for 2004 are called Raeikkoenen and Coulthard.? Content + replaces + Coulthard = 40 million dollar around one year the preferred obligation Montoyas McLaren a pretty Suemmchen would cost: Approximately 40 million dollar Dennis would have to take into account. This sum sits down together from Montoyas content, which are appropriate between ten and 15 million dollar, and a pretty transfer fee at Williams at a value of approximately 20 million dollar. In addition Dennis David Coulthard on the lohnliste would have to resume. The Scot will find in the formula 1 probably hardly a new employer, may to 2004 however in any case about eight million dollar from the McLaren cash be pleased - whether he drives or not. Might be to Montoya to change in this winter: Because to the one it cannot so its content, so far only narrow four million dollar annually, in approximately treble, on the other hand would have it any more to be afraid that with Williams Ralf Schumacher experiences a preferential treatment. This concern seems justified, because starting from 2005 Montoya is anyway with the silver ones. Villeneuve could replace Montoya large Profiteur of the possible premature Montoya change would most likely be Jacques Villeneuve. The world champion of 1997 looks forward after five character-forming years of the erfolglosigkeit at BAR already to a return to that running universe, whom he had left end of 1998. And Bernie Ecclestone, a large fan of the powerful Villeneuve, is also pleased. Williams has hardly alternatives to Villeneuve: Desire candidate number one, Giancarlo Fisichella, signed recently with clean. more?Fuer 20 million dollar I would release it?, team head Peter Sauber meant however. Desire candidate number two, Jenson Button, is firmly chained at BAR. And desire candidate number three, Marks of Webber, already extended in the early summer with Jaguar. The Australian would become released from the contract against payment of a considerable smart money at Jaguar, would have to fulfill however starting from 2005 its contract with Flavio Briatiore. The Renault team head intends to set Webber in the Renault.
Man måste fråga sig om verkligen Montoya eller någon annan är värd 40 milj $, jag vet inte vilka ekonomiska intressen som ev. ligger bakom men prislappen verkar väl hög för Woking speciellt nu när man försöker dra ned på kostnader. Sen kan man fråga sig om inte det tillskottet i kassan för Williams BMW bara skulle hjälpa dem att bli ännu snabbare nästa säsong, detta skulle ju ev. Mclaren förlora på, vad blir då vinsten?

Men det vore skitkul om Villenueve hamnar hos Williams igen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nisse skrev:Det är lungt för Kimi. Jag har ett bra tips om hur man kan bromsa bort motståndare från banan. Sen kan ju även stallpersonalen missa typ. glömma stänga något tanklock eller dyligt. :roll:
Men jag spillde inte en droppe vid tankingen i varje fall. :oops:
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Men jag skvätte ur betydligt mer. Jag hörde av en som låg bakom att han tyckte att det var otrevligt med soppa över hela sin bil. :D
Zeke

Inlägg av Zeke »

Gonzo skrev: Men det vore skitkul om Villenueve hamnar hos Williams igen!
Det är jag inte helt övertygad om, fast det beror ju i och för sig på vilket stall man håller på. Inget ont om Ville men jag tycker att det känns som om han har gjort sitt i F1.

//Zeke
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Zeke skrev:
Gonzo skrev: Men det vore skitkul om Villenueve hamnar hos Williams igen!
Det är jag inte helt övertygad om, fast det beror ju i och för sig på vilket stall man håller på. Inget ont om Ville men jag tycker att det känns som om han har gjort sitt i F1.

//Zeke
Inte för att jag tror en sekund på ryktet om Ville i Williams men det hade varit grymt kul. Tror han faktiskt han har mer att ge om han får bra material. Vem som helst hade nog tappat sugen lite efter 5 år i en sunkbil och i ett stall som år efter år "lovar" att de snart ska vinna lopp. Tyvärr så tror jag dock Villes tid är ute :cry:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Förare som har kört flest lopp för samma stall......före Japan.

1. Mika Häkkinen McLaren 132
1. Jacques Laffite Ligier 132
3. David Coulthard McLaren 131 (Kommer upp på delad 1.a plats)
4. M. Schumacher Ferrari 125
5. Alain Prost McLaren 107
6. Nelson Piquet Brabham 106
7. Pierluigi Martini Minardi 103

Källa är min polare...... så ta med en nypa salt :-)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Will Michael Schumacher win the Drivers' title this weekend?
Of course
25%
I believe in miracles
4%
Jacques will ram him off the road as a goodbye present
71%
Votes: 165
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Det där hypotetiska scenariot hade jag inte ens tänkt på :lol:

(Till Gonzo - begrunda "saxat ur"/inlägget före dina tramskommentarer)
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

guuben skrev:Will Michael Schumacher win the Drivers' title this weekend?
Of course
25%
I believe in miracles
4%
Jacques will ram him off the road as a goodbye present
71%
Votes: 165
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Det där hypotetiska scenariot hade jag inte ens tänkt på :lol:

(Till Gonzo - begrunda "saxat ur"/inlägget före dina tramskommentarer)
Yeeaaahh!! Det hade varit helrätt!! Go with a bang Jacques :rock:
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Ja da lar han ju bli ihagkommen for ganska lang tid framover till skillnad fran om han skulle komma 5'a i sitt sista lopp t.ex.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Montoya 9.10.: Ifall jag leder och KIMI ligger tvåa och Skummen har brutit kommer jag inte att släppa en McLaren förbi mig - KIMI får lov att kämpa för att komma förbi.

Uppgradering av vädret enl. CNN - Soliga och varma dagar tills måndag, söndag lite molnigt.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Ifall jag skulle spela om pengar så inte skulle det vara så dumt att satsa på KIMI med dom oddsen! Han sade idag att han kommer att ta sådana risker för att vinna på söndag som han annars inte skulle göra.

Qualifying I Friday / Who wins Player

SCHUMACHER R.(Ger/Williams) 3,30 Bet now!
MONTOYA J.P.(Col/Williams) 3,80 Bet now!
BARRICHELLO R.(Bra/Ferrari) 4,50 Bet now!
SCHUMACHER M.(Ger/Ferrari) 4,50 Bet now!
TRULLI J.(Ita/Renault) 10,00 Bet now!
COULTHARD D.(Sco/McLaren) 14,00 Bet now!
ALONSO F.(Esp/Renault) 14,00 Bet now!
RAIKKONEN K.(Fin/McLaren) 14,00 Bet now!
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

en annan vadslagningsbyrå:
Montoya 8-9.5
M.Schumacher 8-9.5
R.Schumacher 7-8.5
Raikkonen 4-5.5
Barrichello 4-5.5
Alonso 2-3
Trulli 2-3
Coulthard 0-1
????? Är det nån som förstår hur man tolkar dessa odds?
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

guuben skrev:Ifall jag skulle spela om pengar så inte skulle det vara så dumt att satsa på KIMI med dom oddsen! Han sade idag att han kommer att ta sådana risker för att vinna på söndag som han annars inte skulle göra.

Coulthard 0-1
Det är bara att bonga in sig på DC så får du pengar i fall han vinner. Men det är ju jobbigt att fixa spelet. Så det är inte värt arbetet. :saucy:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Nisse skrev:
guuben skrev:Ifall jag skulle spela om pengar så inte skulle det vara så dumt att satsa på KIMI med dom oddsen! Han sade idag att han kommer att ta sådana risker för att vinna på söndag som han annars inte skulle göra.

Coulthard 0-1
Det är bara att bonga in sig på DC så får du pengar i fall han vinner. Men det är ju jobbigt att fixa spelet. Så det är inte värt arbetet. :saucy:
Jag förstod inte riktigt det där med oddsen ...exempelvis:
Raikkonen 4-5.5
....Om man satsar 100 kr. hur mycket får man tillbaka på vinst?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

http://ihschumi.free.fr/eng/index.php?page=videos (kolla år 2002 - Austria)

Japan på söndag = DC leder, KIMI är tvåa och Skummen har brutit - inte skulle väl McLaren falla ner till denhär nivån?
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

guuben skrev:http://ihschumi.free.fr/eng/index.php?page=videos (kolla år 2002 - Austria)

Japan på söndag = DC leder, KIMI är tvåa och Skummen har brutit - inte skulle väl McLaren falla ner till denhär nivån?
Nääää, inte då.. :youpi:

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Efter att ha kört videon ett par gånger måste jag säga att på det sättet som Ralfen kollar in sin brorsa efter loppet så kan man utläsa (ganska tydligt?) från hans minspel
"Hur täcktes du göra sådär" "I cant belive it".

(har jag inte rätt i mitt påstående?)
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev:Efter att ha kört videon ett par gånger måste jag säga att på det sättet som Ralfen kollar in sin brorsa efter loppet så kan man utläsa (ganska tydligt?) från hans minspel
"Hur täcktes du göra sådär" "I cant belive it".

(har jag inte rätt i mitt påstående?)
Moonwalker, du har aldrig rätt, inte äns om du har rätt, eller för att citera F1 4 ever, den där guuben har inte en siffra rätt...Ha ha :D :D hade inte kunnat säga det bättre själv..... :bang: :bang:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:quest: vad är en moonwalker? Är det någon som dansar som Michael Jackson gjorde typ 1981? eller är det någon astronaut term?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

http://www.f1racing.net/photo_large.php ... startat=50

Visst är Formula1 bara ett enda cirkusspektakel :lol:
Men mycket roligare och häftigare än traditionell cirkus.
F1-4-EVER

Inlägg av F1-4-EVER »

guuben skrev:http://www.f1racing.net/photo_large.php ... startat=50

Visst är Formula1 bara ett enda cirkusspektakel :lol:
Men mycket roligare och häftigare än traditionell cirkus.
Öööööööööööööööööööhhhh :aha: :aha:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det ser mer ut som ett tivoli tycker jag... (vilket det för övrigt också är för jag antar att bilden är från Suzuka)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Razor skrev:Det ser mer ut som ett tivoli tycker jag... (vilket det för övrigt också är för jag antar att bilden är från Suzuka)
Visst har du rätt....bilden är från Suzuka. Samt, tivoli och cirkus är ju inte samma sak (fastän härstamningen är detsamma).

Alla känner apan men apan känner ingen
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

guuben skrev:Samt, tivoli och cirkus är ju inte samma sak (fastän härstamningen är detsamma).
Förklara gärna det där med härstamningen för så vitt jag vet så har tivoli med staden Tivolis att göra medan cirkus har fått sitt namn från att hästarna springer i cirkel därför att det är enklare att stå på hästryggen då. De första moderna cirkusarna var avancerade hästuppvisningar...

Men det var kanske det romerska arvet som du syftade på?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Razor skrev:
guuben skrev:Samt, tivoli och cirkus är ju inte samma sak (fastän härstamningen är detsamma).
Förklara gärna det där med härstamningen för så vitt jag vet så har tivoli med staden Tivolis att göra medan cirkus har fått sitt namn från att hästarna springer i cirkel därför att det är enklare att stå på hästryggen då. De första moderna cirkusarna var avancerade hästuppvisningar...

Men det var kanske det romerska arvet som du syftade på?
hästkrafter :D