Villeneuve vill ta bort backspeglarna

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
MclarenII
Inlägg: 64
Blev medlem: ons aug 06, 2003 21:32

Villeneuve vill ta bort backspeglarna

Inlägg av MclarenII »

Villeneuve har gjort ett uttalande angående att ta bort backspeglarna från f1-bilarna. Han menar att det blir säkrare eftersom om en förare inte ser att nån försöker köra om så försöker han heller inte blocka. Citat: "If you're following someone and he doesn't have mirrors, you know he hasn't seen you, so you know he will turn into the corner"

"In a race situation it would be 10 times safer without mirrors."

"Everybody just laughs, but it makes sense. In F1 mirrors are used to block people, and that's the wrong use for a mirror."

Personligen tycker jag inte det är en sån bra ide', med tanke på varvningar bl.a. Om en förare får vinkande blåflagg men inte ser vad han har bakom sig blir det svårt för han att veta var han ska flytta sig. Ok, han kan flytta sig bort från idealspåret men tänk er en situation där det två eller fler bilar som är på väg att varva. Då flyttar han sig från idealspåret när han får blåflagg, blir passerad av en bil, går tillbaks till idealspåret och i värsta fall kolliderar med nästa bil.

Vad tycker ni andra?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Var har du hittat det uttalandet? Det verkar ju inte riktigt genomtänkt om man säger så...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

www-pitpass.com

Tror han sa det innan Ungerns GP så det har lite tid på nacken nu. Han har rätt i en sak - det blir mycket svårare för att inte säga omöjligt för bilen framför att vingla och blockera om den bakom vill köra om. Annars är förslaget väl inte särskilt praktiskt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Aha, var det gammalt? Det kom visst från en intervju i Autosport från början.

Man kan väl säga att det är tur att bilarna har backspeglar med tanke på hur Villeneuves omkörningsförsök brukar (eller brukade) se ut.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ville vill säkert väl men jag tycker han är helt fel ute!

Jag har sagt det förr o säger det igen.
Satsa hellre på regler o bandesign som gör det mycket lättare för omkörningar.

Bort med föraranas hjälpsystem, bort med en del aerodynamiska hjälpmedel, återinför slicks och designa banorna så att omkörningsmöjligheterna ökar.

Ha endast asfalterade avåkningszoner så att bilarna kan komma tillbaka på banan igen, ta bort regler som att funktionärer inte får hjälpa en förare in på banan igen, (så vi slipper såna situationer som med MS på Hockenheim igen, för det var fel med dagens regler anser jag).

Så länge en bil kan tävla så ska den tävla, har man åkt av så har man ändå förlorat placeringar.

Med dessa regler så kan man nog ha kvar backspeglarna för de fyller ju en viktig funktion vid b la varvningar.

Något har blivit fel när det blivit så pass viktigt att försvara sin position pga av att det blivit så svårt att komma om igen. Hellre får de kroka i varandra i omkörningsförsök än att se en långsammare bil dra ned tempot för bakomvarande bilar. Nu törs de ju knappt köra om, om de inte har en mycket snabbare bil.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gonzo skrev: Bort med föraranas hjälpsystem, bort med en del aerodynamiska hjälpmedel, återinför slicks och designa banorna så att omkörningsmöjligheterna ökar.
Jag tror att de senaste pinsamheterna kring däck och däcksmätningar visar att TC och LC aldrig kommer att tas bort från F1. Om FIA inte själva vet hur de ska mäta däcken och kan inför nya regler mitt under brinnande säsong - föreställ dig då vilka spekulationer och anklagelser det skulle flyga runt antispinn och startsystem om de var förbjudna. Alla skulle ju utgå från att de snabbaste fuskar och FIA skulle införa nya regler och mätningar flera gånger per säsong... Så TC och LC är nog här för att stanna - FIA har inte kompetensen att se till att det efterlevs.

Vill man införa ett förbud mot de hjälpmedlen så får man nog se till att göra en enhetsklass med plomberade bilar av det hela .... och det får vi hoppas inte sker.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Åtminstånde har FIA inte tidigare varit kompetenta att kontrollera huruvida sådana system använts eller ej!

Men genom att själva förse samtilga stall med hårt kontrollorede data-styrenheterer med inbyggda kontrollfunktioner där utrymme ändå lämnas för viss anpassning för enskilda team/bilar. Då är det möjligt att kontrollera data-styrenhetens beteende.

Det är oxå en fråga som diskuterats inom FIA att i framtiden just göra detta.

Men så länge teamen själva har kontroll över både mjuk och hårdvara så är det klart att de omöjliga att övervaka till 100%.

Jag hoppas att det går åt det hållet och att vi blir av med dessa hjälpmedel för gott så att vi får gammal hederlig racing igen, annars tror jag F1 kommer att självdö!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om FIA inte har kompetensen att mäta däcken utan att ställa till en skandal - hur ska de då kunna bevaka anti-spinn system? Mätning av däck borde i förhållande till övervakning av avancerade elektroniska system vara en ganska enkel sak ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Om FIA inte har kompetensen att mäta däcken utan att ställa till en skandal - hur ska de då kunna bevaka anti-spinn system? Mätning av däck borde i förhållande till övervakning av avancerade elektroniska system vara en ganska enkel sak ...
Har du kontroll över både mjukvara och hårdvara så kan du oxå kontrollera den.

Detta kräver givetvis sin man men om FIA nu inte har den kompetensen så går den att köpa!

FIA har trots allt diskuterat detta!

Är inte alla intresserade av ett mer proffesionellt FIA?

Problemen med däcken kan lösas på annat sätt, inför slicks......!
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Öhh, är inte den där artikeln du läste last gammal? Det där dumma utalandet va det snacka om innan sommaren typ.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Styggve skrev:Öhh, är inte den där artikeln du läste last gammal? Det där dumma utalandet va det snacka om innan sommaren typ.
Öhh typ??

Dumt uttalande, ja det får stå för dig min gode herre!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gonzo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Om FIA inte har kompetensen att mäta däcken utan att ställa till en skandal - hur ska de då kunna bevaka anti-spinn system? Mätning av däck borde i förhållande till övervakning av avancerade elektroniska system vara en ganska enkel sak ...
Har du kontroll över både mjukvara och hårdvara så kan du oxå kontrollera den.

Detta kräver givetvis sin man men om FIA nu inte har den kompetensen så går den att köpa!

FIA har trots allt diskuterat detta!

Är inte alla intresserade av ett mer proffesionellt FIA?

Problemen med däcken kan lösas på annat sätt, inför slicks......!
FIA själva har ju sagt att de inte kan kontrollera att ett förbud skulle efterlevas. Det var ju det största argumentet för att införa TC igen - FIA erkände själva att de inte har kompetensen att efterfölja det.

Och som reglementet är skrivet så har de inte kontroll över mjuk- och hårdvara eftersom det är något stallen själva får ta fram. Liksom att varje stall ska bygga sina egna chassin osv.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:
Gonzo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Om FIA inte har kompetensen att mäta däcken utan att ställa till en skandal - hur ska de då kunna bevaka anti-spinn system? Mätning av däck borde i förhållande till övervakning av avancerade elektroniska system vara en ganska enkel sak ...
Har du kontroll över både mjukvara och hårdvara så kan du oxå kontrollera den.

Detta kräver givetvis sin man men om FIA nu inte har den kompetensen så går den att köpa!

FIA har trots allt diskuterat detta!

Är inte alla intresserade av ett mer proffesionellt FIA?

Problemen med däcken kan lösas på annat sätt, inför slicks......!
FIA själva har ju sagt att de inte kan kontrollera att ett förbud skulle efterlevas. Det var ju det största argumentet för att införa TC igen - FIA erkände själva att de inte har kompetensen att efterfölja det.

Och som reglementet är skrivet så har de inte kontroll över mjuk- och hårdvara eftersom det är något stallen själva får ta fram. Liksom att varje stall ska bygga sina egna chassin osv.
Så är fallet just, helt riktigt, men det kan ju även komma ändringar där eller hur!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har svårt att se vad det skulle vara för ändringar du menar?

Visst kan man göra F1 till en enhetsklass med standardiserad och plomberad elektronik i bilarna o.s.v. Men då har man samtidigt förstört allt vad F1 handlar om och så är det inte F1 längre. En av de sakerna som gör F1 så unikt är ju att samtliga stall tillverkar sina egna bilar och att det inte är några standardiserade plomberade delar.

Och en sak kan jag garantera dig - FIA har långt ifrån de resurserna som krävs för att kunna anställa de specialister och den kompetens som krävs. Där kan toppstallen betala många gånger mer i lön för att knyta upp den personalen och FIA kommer därmed att ha andrasorteringen vilket gör att deras kompetens är lägren än stallens och så är vi tillbaka i samma kontrollproblem.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Har svårt att se vad det skulle vara för ändringar du menar?

Visst kan man göra F1 till en enhetsklass med standardiserad och plomberad elektronik i bilarna o.s.v. Men då har man samtidigt förstört allt vad F1 handlar om och så är det inte F1 längre. En av de sakerna som gör F1 så unikt är ju att samtliga stall tillverkar sina egna bilar och att det inte är några standardiserade plomberade delar.

Och en sak kan jag garantera dig - FIA har långt ifrån de resurserna som krävs för att kunna anställa de specialister och den kompetens som krävs. Där kan toppstallen betala många gånger mer i lön för att knyta upp den personalen och FIA kommer därmed att ha andrasorteringen vilket gör att deras kompetens är lägren än stallens och så är vi tillbaka i samma kontrollproblem.
Det där om enhetsklass mm är din påståenden inte mina!

Då gör vi såhär, teamen får gemensamt finansiera FIA egna data-boxar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det har inte med databoxarna att göra utan personalen som ska kontrollera dem. Om de som bygger boxarna är duktigare än de som ska kontrollera dem så är fallet som idag - dvs FIA kan inte kontrollera med säkerhet att de följer reglerna om förbjuden anti-spinn.

Om samtliga stall ska använda sig av exakt samma databoxar - byggda av FIA eller av experter åt FIA - och dessa är databoxar stallen själva inte kan bygga: Då har vi per definition en enhetsklass eftersom samtliga stall kör med likadana databoxar.

Det är inte konstruktionen av styrenheterna som är problemet utan kontrollen av dem - och det är ett problem om de som bygger dem är duktigare än de som ska kontrollera dem.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Det har inte med databoxarna att göra utan personalen som ska kontrollera dem. Om de som bygger boxarna är duktigare än de som ska kontrollera dem så är fallet som idag - dvs FIA kan inte kontrollera med säkerhet att de följer reglerna om förbjuden anti-spinn.

Om samtliga stall ska använda sig av exakt samma databoxar - byggda av FIA eller av experter åt FIA - och dessa är databoxar stallen själva inte kan bygga: Då har vi per definition en enhetsklass eftersom samtliga stall kör med likadana databoxar.

Det är inte konstruktionen av styrenheterna som är problemet utan kontrollen av dem - och det är ett problem om de som bygger dem är duktigare än de som ska kontrollera dem.
Jag håller inte med om definitionen att F1 skall klassas som en enhetsklass bara för att man skulle ha gemensamma övervakningsbara data-boxar, men ok det är en tolkningsfråga som mycket annat här.

Oavsett vad man kallar det så får ju då FIA möjligheten att kontrollera boxarna och man kan ta väck både TC och LC. Det vore mycket bra för F1.

Jag menar skulle någon här sakna TC och LC ? Ur ett perspektivet där förarskicklighet kanske blir mer framträdande utan dem!

Vad tycker du, rent filosofiskt? Utan förklaringar hit eller dit varför det är en omöjlig tanke!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ta gärna bort TC och definitivt LC - men inte om FIA inte kan garantera att de kan upptäcka fusk med det och det kan inte FIA.

Dessutom är ju TC i sig inte hindrande för omkörningar om man ska se på det realistiskt. TC hjälper inte till någonting under inbromsningar och det är där omkörningar sker. Och desstuom skedde det inte fler omkörningar fram till 2001 då TC var förbjudet - det var lika många eller få omkörningar nu som då. Så det har nog en obetydligt skillnad.

Däremot kommer jag med fasa ihåg alla de år då TC var förbjudet under 90-talet och det haglade med spekulationer, rykten och anklagelser om fusk under den perioden.

Det betraktas mer eller mindre som en halvsanning numera att Benetton körde med illegal TC 94-95. FIA har själva gått ut och sagt att de VET att minst ett stall körde med illegal TC under 1999 men inte har hållbara bevis för att kunna bevisa det. Ferrari ansågs länge köra med TC som var förbjuden. Systemen för att hålla hastigheten i depån ansåg många användes av bland annat Ferrari för att simulera TC ut ur hårnålar och liknande. (Man kunde se den röda baklytka tändas eller tanklocket öppnas och bilarna misstände)
Mot slutet kunde motoringenjörerna t.o.m. mappa motorerna så de i praktiken simulerade samma effekt som anti-spinn hjälpmedel gav och så körde de största stallen med system som i allt väsentligt ändå fungerade som anti-spinn. Så den tiden vill jag inte ha tillbaka - särskilt inte som det skedde lika många eller lika få omkörningar som nu.

Ett exempel är ju Ungern i år eller Silverstone i år - kolla på de ovanligt många omkörningarna där och ställ dig frågan: Hur många gånger hade anti-spinn någonting som helst att göra med de situationerna?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag har sagt det förr o säger det igen.
Satsa hellre på regler o bandesign som gör det mycket lättare för omkörningar.

Bort med föraranas hjälpsystem, bort med en del aerodynamiska hjälpmedel, återinför slicks och designa banorna så att omkörningsmöjligheterna ökar.

Ha endast asfalterade avåkningszoner så att bilarna kan komma tillbaka på banan igen, ta bort regler som att funktionärer inte får hjälpa en förare in på banan igen, (så vi slipper såna situationer som med MS på Hockenheim igen, för det var fel med dagens regler anser jag).

Så länge en bil kan tävla så ska den tävla, har man åkt av så har man ändå förlorat placeringar.

Med dessa regler så kan man nog ha kvar backspeglarna för de fyller ju en viktig funktion vid b la varvningar.

Något har blivit fel när det blivit så pass viktigt att försvara sin position pga av att det blivit så svårt att komma om igen. Hellre får de kroka i varandra i omkörningsförsök än att se en långsammare bil dra ned tempot för bakomvarande bilar. Nu törs de ju knappt köra om, om de inte har en mycket snabbare bil.

Fram med en gemensam övervakningsbar data-box plus övrigt.

Bättre racing, roligare för publiken.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det finns inga som helst bevis för att TC förhindrar omkörningar så racingen blir inte bättre för att man förbjuder TC.

Tycker du det var så mycket bättre racing och fler omkörningar 98-01? TC var nämligen förbjudet då.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Det finns inga som helst bevis för att TC förhindrar omkörningar så racingen blir inte bättre för att man förbjuder TC.

Tycker du det var så mycket bättre racing och fler omkörningar 98-01? TC var nämligen förbjudet då.
Har jag påstått att TC i sig skulle hindra omkörningar, var det inte andra saker som jag angav för att förbättra omkörningsmöjlighterna...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gonzo skrev: Bort med föraranas hjälpsystem, bort med en del aerodynamiska hjälpmedel, återinför slicks och designa banorna så att omkörningsmöjligheterna ökar.
Uppfattar det som att du menar att TC-förbud (hjälpsystem) skulle vara en del av att underlätta omkörningar.

Jag håller med dig om de andra punkterna där, men går med på linjen som delas av många inom F1-världen: Att anti-spinns vara eller inte vara inte på något sätt påverkar möjligheterna för omkörning i någon riktning.

I de situationer "vanliga" omkörningar är aktuella fyller inte TC någon funktion.
Den enskilt viktigaste delen är nog bandesign skulle jag tro - vi ser på de banor som har designats om att omkörningar många gånger har blivit vanligare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Det har inte med databoxarna att göra utan personalen som ska kontrollera dem. Om de som bygger boxarna är duktigare än de som ska kontrollera dem så är fallet som idag - dvs FIA kan inte kontrollera med säkerhet att de följer reglerna om förbjuden anti-spinn.

Om samtliga stall ska använda sig av exakt samma databoxar - byggda av FIA eller av experter åt FIA - och dessa är databoxar stallen själva inte kan bygga: Då har vi per definition en enhetsklass eftersom samtliga stall kör med likadana databoxar.

Det är inte konstruktionen av styrenheterna som är problemet utan kontrollen av dem - och det är ett problem om de som bygger dem är duktigare än de som ska kontrollera dem.
Lucky du har rätt om man har din utgångspunkt att FIA inte varken kan finansiera egna databoxar eller har kompetens att kontrollera dem, då håller ditt resonemnag.

Jag påstår att FIA kan köpa den kompetensen som krävs liksom stallen gjort!

Jag påstår oxå att FIA både kan finansiera databoxarna och styra genom kravspecifikationer vad som skall gå att ändra/anpassa och dessutom hårdkoda kontrollfunktioner i boxen.

Då är kontrollen av dem inte ett oöverkommligt problem som du utmålar det till, utan tvärt om!

Som det är nu så knyter stallen till sig tekniker som konstruerar boxen helt enligt eget tycke och har fullständig kontroll över både kod och hårdvara, då är det inte konstigt att det är svårt att kontrollera vad som händer exakt i boxen.

Dessutom skulle kostnaden för att ta fram en box istället en per bil och stall bli myckte lägre, det skulle framförallt gynna team med sämre budget än andra.

Sammanfattning:

FIA förser alla team med egen databox och de har alla möjligheter att kontrollera den.

Teamen har sina egenutvecklade databoxar och de har små möjlighter att övervaka allt som händer!

Allt handlar om vem som har kontrollen över databoxen och dess kod, det handlar inte om FIA kan kontrollera dem just idag med den kompetens man har just nu!

Och är priset att man måste definiera F1 som en enhetsklass bara därför så, so what!!!!!!!!!!!!!!
Senast redigerad av Gonzo den tis sep 02, 2003 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA har inte alls samma ekonomiska resurser som FIAT, BMW, Mercedes, Renault, Toyota m.fl ..... kommer aldrig att ha det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:FIA har inte alls samma ekonomiska resurser som FIAT, BMW, Mercedes, Renault, Toyota m.fl ..... kommer aldrig att ha det.
Ja det är möjligt och dessutom en annan fråga!

I dagsläget är det säkert sant.

Det går som jag nämnt tidigare att låta alla teamen gemensamt finansiera både data-boxen och FIA.s kompetens.

Trots allt tjänar alla på en sån uppgörelse iaf rent ekonomiskt, speciellt team med mindre finansiell förmåga!

Detta förslag tillsammans med de andra jag nämnt syftar till att åter sätta föraren i fokus, därför är det en utveckling som jag och många andra åskådare vill ha.

FIA har ju noterat att vikande intresse för sporten så jag ser denna utveckling som en inte helt otrolig väg.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:FIA har inte alls samma ekonomiska resurser som FIAT, BMW, Mercedes, Renault, Toyota m.fl ..... kommer aldrig att ha det.
Ja det är möjligt och dessutom en annan fråga!

I dagsläget är det säkert sant.

Det går som jag nämnt tidigare att låta alla teamen gemensamt finansiera både data-boxen och FIA.s kompetens.

Trots allt tjänar alla på en sån uppgörelse iaf rent ekonomiskt, speciellt team med mindre finansiell förmåga!

Detta förslag tillsammans med de andra jag nämnt syftar till att åter sätta föraren i fokus, därför är det en utveckling som jag och många andra åskådare vill ha.

FIA har ju noterat att vikande intresse för sporten så jag ser denna utveckling som en inte helt otrolig väg.

Må vara att detta kanske är ett önskescenario men hoppet är det som sista som lämnar människan.