Lackförsegling och polering

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel

Lackförsegling och polering

Inlägg av Joakim Quensel »

Är det någe bra? Någon som har erfarenhet?

Min 1989 Merca är full utav små-repor från automat-tvätt och jag funderar på att låta en firma polera den. Hur bra blir resultatet? Är det någon risk att lacken på något sätt skadas?

Funderar även på att lackförsegla bilen, pluss eventuellt också min nyare bil (som dock inte behöver polering). Är det bra med lack-försegling?

Jag tycker att det är rätt kul att vaxa bilarna (och MCn), men det tar för mycket tid så det blir inte särskillt ofta. Enligt rekond-firman så blir bilen med lackförsegling väldigt lätt-tvättad och behöver man inte vaxa bilen för att hålla den blank och riktigt ren. Stämmer detta? Hur lång tid håller förseglingen (ca ett år enligt samma firma)?
Användarens profilbild
Jobe

Inlägg av Jobe »

Lämnade in min gamla bmw på lackpolering o försegling.
Efter diverse inbrottsförsök o påbackningar så hade jag lackat om en dörr o en bakflygel. Såg inte snyggt ut då det var stor skillnad på nylackade ytorna o de gamla repiga ytorna.

Efter poleringen gick det knappt att se nån skillnad alls. Bra som fasen o lätttvättat också.
Bara att spola av, behövde inte använda nå avfettning eller nåt sådant.

Rekomderas varmt om det utförs av seriösa o framförallt nogranna personer. Kan bli hemskt annars.
/Jörgen
Joakim Quensel

Jag lämnade in min bil för en lackföregling som hette Diamond någonting. Lackskyddet skall tydligen hålla i sex år! Låter nästan för bra för att vara sannt tycker jag men i normala fall lämnar dom sex års garanti (fast jag valde att göra jobbet svart utan garanti för halva priset).

Det skall bli intressant och se hur lätt bilen blir att tvätta i vinter. Det vore ju fantastiskt om bilen skulle gå och få skinande blank genom vanlig tvätt även under vinterhalvåret.

Jag bad dom även att behandla fälgarna. det hade dom aldrig gjort förut, men dom tycket att det var en jättebra ide.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Får man fråga hur mycket du betalade för kalaset?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Joakim Quensel

2000
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det var ju inte så farligt mycket... låter som en god investering tycker jag.
Kanske dags att slå till och lackförsegla Cittran inför vintern?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Joakim Quensel

Fast det var utan polering alltså (förutom en parkerings-skada som dom fixade till (och för en gångs skull kan jag inte skylla på min fru...). Men dom gjorde ett vädigt noggrannt jobb när dom gjorde rent bilen.