Airbag-jacka

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel

Airbag-jacka

Inlägg av Joakim Quensel »

Idag var jag på Brostugan (Träffställe vid Drottningholmsbron utanför Stockholm för bil- och MC åkare varje Onsdag under sommarhalvåret). Där demonstrerade dom air-bag-jackor för MC-förare! Man fäster en lina från jackan i MCns ram. Vid ca 35kg dragkraft (alltså när man flyger av hojen) så utlöses en kolsyrepatron som på 0,5 sekunder blåser upp luftkuddar på rygg, bröst och runt nacken. Verkar vara en bra ide om den fungerar. Verkar seriöst, hela japans polis-MC kår använder jackorna.

För några år sedan (då jag körde sport-hoj) skulle jag nog alvarligt övervägt att köpa en Jacka. Jackan kostade 4,495:- (introduktionerbjudande).
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Re: Airbag-jacka

Inlägg av EnzoF1 »

Det där låter ju perfekt för mig som alltid är 100% på vad jag gör...

oräkneliga är episoderna då jag ska starta snabbt när jag glömt ta bort bygellåset i framhjulet, kliva av hojen utan att fälla ut stödet etc...

hur faan skulle det gå med en sån där grej... den skulle ju blåsas upp varenda gång jag kliver av hojen...

Nej, det krävs nog nån form av G-mätare innan den funkar på mig...

/E
Joakim Quensel skrev:Idag var jag på Brostugan (Träffställe vid Drottningholmsbron utanför Stockholm för bil- och MC åkare varje Onsdag under sommarhalvåret). Där demonstrerade dom air-bag-jackor för MC-förare! Man fäster en lina från jackan i MCns ram. Vid ca 35kg dragkraft (alltså när man flyger av hojen) så utlöses en kolsyrepatron som på 0,5 sekunder blåser upp luftkuddar på rygg, bröst och runt nacken. Verkar vara en bra ide om den fungerar. Verkar seriöst, hela japans polis-MC kår använder jackorna.

För några år sedan (då jag körde sport-hoj) skulle jag nog alvarligt övervägt att köpa en Jacka. Jackan kostade 4,495:- (introduktionerbjudande).
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Det krävs 35kg dragkraft för att den skall lösa ut, vilket betyder att man knappast löser ut den av misstag när man kliver av hojen. OM den av någon anledning löser ut så köper man bara en ny kolsyrepatron för 150 kronor.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Enzo kanske hoppar av bågen med 35G kraft? Eller så kanske han har en så stor och hög MC så den når 35G när han tappar den från stödet så den faller till marken?

;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Enzo kanske hoppar av bågen med 35G kraft? Eller så kanske han har en så stor och hög MC så den når 35G när han tappar den från stödet så den faller till marken?

;)
35 G är ganska fett, och jag hoppas det är 35 Kg istället... annars lär den sällan göra nån nytta... ;-)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jamen med din storlek ska du väl kunna nå 35G i ett fall ... ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish