sport bil med bra ax och topp fart ?
-
sport bil med bra ax och topp fart ?
Hej på er!
Inom två år nu ska jag köpa en ny bil som är mellan 7 och 0 år gammal.
Min fråga är vad kan vara en rolig bil att ha om man kan betala 260 000 kr för en bil.
Volvo S60 känns bra även den med 140 hk men jag vill ha en extrem bil för dem pengarna.
Hoppas ni kan guida mig bland märkes djungeln.
Audi TT har jag själv tittat på men det kanske finns något ännu värre?
Jag har haft min bil sen 92 så nu vill jag ha en ny kärra som är kul att köra. Helst som sagt var med bra ax och mycket kör glädje.
Inom två år nu ska jag köpa en ny bil som är mellan 7 och 0 år gammal.
Min fråga är vad kan vara en rolig bil att ha om man kan betala 260 000 kr för en bil.
Volvo S60 känns bra även den med 140 hk men jag vill ha en extrem bil för dem pengarna.
Hoppas ni kan guida mig bland märkes djungeln.
Audi TT har jag själv tittat på men det kanske finns något ännu värre?
Jag har haft min bil sen 92 så nu vill jag ha en ny kärra som är kul att köra. Helst som sagt var med bra ax och mycket kör glädje.
-
Kanske en Nissan 300ZX Twin Turbo. Jag körde en 300ZX en gång, och jag gillade verkligen bilen, lite formel-bils känsla. ZX Twin-turbo är ju också populär att trimma, ibland ser man 400-hästars (eller mer) 300ZX till salu i tex tidningen Bilsport.
För 260,000 kan man ju också få en ganska ny Corvette.
För 260,000 kan man ju också få en ganska ny Corvette.
-
Porsche så klart.
En gammal fin 911 får du mkt bil för 260Tkr. Eller kanske en 944 S - mkt underskattad och fin Porsche i skuggan av den klassiska 911:an
Annars är ju Lotus Elise ett bra val - liten och lätt slår den alla s.k superbilar på fingrarna i prestanda, väghållning och underhållning.
En gammal fin 911 får du mkt bil för 260Tkr. Eller kanske en 944 S - mkt underskattad och fin Porsche i skuggan av den klassiska 911:an
Annars är ju Lotus Elise ett bra val - liten och lätt slår den alla s.k superbilar på fingrarna i prestanda, väghållning och underhållning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
Här är ett gäng 968:or till salu:
http://www2.blocket.se/search?q=Porsche ... =4&where=3
Hyfsat lätt bil med ca 250 hk och ytterst bra väghållning. En 10 år gammal bil som gått kring 10 000 mil kan man få för några 10000-lappar över 100 000:-. Tycker jag är väldigt billigt för en bil som kostade en bit över en halv miljon när den var ny, om jag inte missminner mig.
Skulle jag vilja ha en rolig bil, men inte enbart en extrem sportbil så skulle jag absolut köpa en 968:a och sedan gå med i PCS och åka på varenda banträff jag hann med. En mer extrem sportbil vore Lotus Elise, men de är väl en bra bit dyrare. Annars går det ju att handla en Lotus Super 7-kopia också, om man vill ha riktigt extrema prestanda och extrem sportbil.
Mer familjestuk, men ändå väldigt sportig, så blev det en M3:a.
http://www2.blocket.se/search?q=Porsche ... =4&where=3
Hyfsat lätt bil med ca 250 hk och ytterst bra väghållning. En 10 år gammal bil som gått kring 10 000 mil kan man få för några 10000-lappar över 100 000:-. Tycker jag är väldigt billigt för en bil som kostade en bit över en halv miljon när den var ny, om jag inte missminner mig.
Skulle jag vilja ha en rolig bil, men inte enbart en extrem sportbil så skulle jag absolut köpa en 968:a och sedan gå med i PCS och åka på varenda banträff jag hann med. En mer extrem sportbil vore Lotus Elise, men de är väl en bra bit dyrare. Annars går det ju att handla en Lotus Super 7-kopia också, om man vill ha riktigt extrema prestanda och extrem sportbil.
Mer familjestuk, men ändå väldigt sportig, så blev det en M3:a.
-
- Utvisad
Ferrari 328, lär kunna gå att fås för 260 från tyskland...
Annars är nog en 944/968 ett suveränt köp... 911 är inget för amatörer... man snurrar bara i varenda kurva på bana...
M3 är för tung och trög samt oftast slutkörda, ska i så fall vara en av de första med 4:a...!
Impreza eller sån där Mäkinen Edition... ganska mycket bus för pengarna...
Alfa GTA kanske, de kommer säkert att ligga på strax över 200 som beggade...
Esprit är ju ganska extrem...
Ett Sevenbygge kanske... råare lär det ju inte bli...
S60 T5 med lite raceprylar a la S60 challenge...
Finns mycket för de pengarna...
/E
Annars är nog en 944/968 ett suveränt köp... 911 är inget för amatörer... man snurrar bara i varenda kurva på bana...
M3 är för tung och trög samt oftast slutkörda, ska i så fall vara en av de första med 4:a...!
Impreza eller sån där Mäkinen Edition... ganska mycket bus för pengarna...
Alfa GTA kanske, de kommer säkert att ligga på strax över 200 som beggade...
Esprit är ju ganska extrem...
Ett Sevenbygge kanske... råare lär det ju inte bli...
S60 T5 med lite raceprylar a la S60 challenge...
Finns mycket för de pengarna...
/E
-
-
- Utvisad
Nu var det ju bra acc och toppfart det gällde.Joakim Quensel skrev:En billig Ferrari 328 från Tyskland låter som ett sunt och vettigt köp!
Men som jag fattar det så är det nästan lättare att hitta fina ex av mer extrema bilar som oftast skötts mer noggrant och inte gått så långt, än mer standardbetonade bilar, typ M3/M5 som ju kostar lika mycket i skötsel som mer "riktiga" sportbilar.
Hur många M5 finns det inte till salu från 50K och uppåt men som kanske kostar 2-3 gånger de pengarna att få fason på.
Det finns ett par skitfina Ferrari Mondial till salu i Sverige för strax över 250.000 och de blir inte dyrare att äga än M5:or och lär hålla värdet ganska bra. OK, det är ingen bruksbil, men det är rätt så fränt att kunna säga att man har en Ferrari ändå.
Annars är nog en T5 ett d-t bra köp om man vill ha bra acc... vettiga driftskostnader och schysst andrahandsvärde...
-
Fast T5 har urkass väghållning .... fast visst, bra acc och toppfart har den de få gånger kraften kommer ner i gatan .. lite grann som en dragster
-
-
-
-
-
-
Ferrari Mondial är, tillsammans med Maybach 62, mina nomineringar till världens fulaste bil, i alla fall om man i någon mån väger in priset på bilen. Mittmotorbil med fyra sittplatser ger helt fel proportioner.EnzoF1 skrev:Det finns ett par skitfina Ferrari Mondial till salu i Sverige för strax över 250.000
Världens fulaste bilar:
-
Det får du fråga den som pratar om vägens egenskaper om - själv har jag bara nämnt bilens väghållning, ett begrepp jag för övrigt delar med en stor del svenska motorjournalister (om nu det är en bra ting eller ej ...)AndersF1 skrev:Bra vägegenskaper är det en kurvig väg, eller en rak? Eller är det kanske asfaltens skick som avses?
-
- Utvisad
Om du skriver urkass styrkänsla så håller jag med dig, men om du menar hur fort man kan köra i kurvor så är saken en annan...LuckyStrike1 skrev:Fast T5 har urkass väghållning .... fast visst, bra acc och toppfart har den de få gånger kraften kommer ner i gatan .. lite grann som en dragster
För väghållning handlar väl om hur snabbt man kan köra med bilen innan den far av vägen?
Men det är klart, du kör ju BMW idag och då blundar man ju ofta för fakta
-
Urkass styrkänsla, ja
Alldeles för mjukt chassi, ja
Alldeles för gungig i kurvorna, ja
Framvagn som "lyfter" i höga farter, ja
T5:an var en suverän landsvägs- och motorvägsbil med vridmomentet, komforten och styrkan. Men rent körmässigt var den inte särskilt bra tycker jag, chassit var alldeles för mjukt och inte anpassat till effekten. Så här i efterhand så var 2,4T betydligt bättre som bil än T5:an. Däremot tror jag att Volvo med S60R verkar ha fått ordning på de flesta av svagheterna ovan med T5 och då är det ett utmärkt köp.
T5:an var en suverän landsvägs- och motorvägsbil med vridmomentet, komforten och styrkan. Men rent körmässigt var den inte särskilt bra tycker jag, chassit var alldeles för mjukt och inte anpassat till effekten. Så här i efterhand så var 2,4T betydligt bättre som bil än T5:an. Däremot tror jag att Volvo med S60R verkar ha fått ordning på de flesta av svagheterna ovan med T5 och då är det ett utmärkt köp.
-
- Utvisad
Jag tycker det låter som om du inte hade en bil med sportchassit, S60/V70 kan ju levereras med två olika chassisättningar på turbomodellarna (2,4T och T5) och det låter som om du hade den mjuka.Om du nu hade så sportiga ambitioner så kanske du skulle ha valt den styvare och någar cm sänkta... jag hade själv komfortchassit just pga av att jag för det mesta glider...LuckyStrike1 skrev:Urkass styrkänsla, ja
Dock inverkar detta inte så menligt på själva väggreppet... det känns mest så... men det är ju som vanligt en avvägning mellan sport/komfort och idag är det väl just R som lyckats bäst. Var en härsmån från att köra V70R på Mantorp häromkvällen men var tvungen att skynda hemåt.
Apropå det ja, XC90 klarar oändligt mycket mer än man tror på bana... jag blev grymt imponerad (gick en sån där MotorEvents-kurs...).
Jag håller med om att lättrycksturbon är bättre, särskilt nya 2,5t som ju har i princip samma vrid... och samtidigt är varvvillig...
-
Hade originalchassit - inte sportchassit, eftersom det inte rymdes i tjänstebilspolicyn. Så här i efterhand är det bara att konstatera att T5 var ett sämre val än 2,4T och att T5 definitivt kräver ett sportchassi för att fungera och inte kännas smått farlig att köra.
Men vad gör det, nu kör jag ju en bil som har suveräna vägegenskaper redan med originalchassit enligt mina krav så jag är glad och nöjd med min bil liksom du är med din och solen skiner
Men vad gör det, nu kör jag ju en bil som har suveräna vägegenskaper redan med originalchassit enligt mina krav så jag är glad och nöjd med min bil liksom du är med din och solen skiner
-
Tack för era tips och råd!
Jag skrev nog lite otydligt, Vart nog trött när jag skrev det första meddelandet.
Min bil kommer att vara mellan sju och noll år gammal. Jag har själv svårt att välja finns så många bilar som jag skulle vilja ha Alfa Romeo GTV 3.2, Subaru, Mitsubishi, Audi TT, Volvo s80 t6 eller s60 R med flera. Borde försöka prov köra. Och bara välja någon som känns rolig att köra. För det är svårt att välja bland så många olika märken
Min bil kommer att vara mellan sju och noll år gammal. Jag har själv svårt att välja finns så många bilar som jag skulle vilja ha Alfa Romeo GTV 3.2, Subaru, Mitsubishi, Audi TT, Volvo s80 t6 eller s60 R med flera. Borde försöka prov köra. Och bara välja någon som känns rolig att köra. För det är svårt att välja bland så många olika märken
-
Re: Tack för era tips och råd!
har testat en del bilar....pgu skrev:Jag skrev nog lite otydligt, Vart nog trött när jag skrev det första meddelandet.
äger en Impreza just nu...
Tycker du ska kolla efter en EVO 6:a lr en Impreza av "nyaste" modellen.((jag är svårt partisk där))
Alfan är säkert trevlig.........(har inte kört nå)
sen tycker jag det är fel att nämna TT och s80 i samma mening
ta hem en saab 9-2 från stora landet i väst:-)
-
-
-