Hur kan det komma sig att det skiljer så mycket i varvtid mellan kval och race ?
För toppförarna skilde det mer än 2 sek/varv !
Bilarna är väl likadana då dem är inlåsta under natten eller får teampersonalen göra några ändringar på bilen innan start
Skillnad mellan kval och race ?
-
Bilarna blir ju lättare och lättare för varje varv innan depåstoppet ..... någonstans där finns den bästa kombinationen av inte alltför slitna däck och en lättare bil och då sjunker varvtiderna
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
Visst vinner schumi både kval och race men med skillnaden att det går fortare under race på rakan (331 km/h) kontra kvalhastigheten (325 km/h). Trots fartökningen under racet så gick det ca 2 sek långsammare ??
Är det någon som har en bra koll på statistiken som kan kolla de tidigare loppen
Jag är grymt nyfiken på vad det är som gör denna otroliga skillnad ? Kan man skicka ett mail till något stall och räkna med ett svar som är relevant
Är det någon som har en bra koll på statistiken som kan kolla de tidigare loppen
Jag är grymt nyfiken på vad det är som gör denna otroliga skillnad ? Kan man skicka ett mail till något stall och räkna med ett svar som är relevant
-
-
Just den noteringen - 331 km/h - gissar jag var en engångsföreteelse, det vill säga att han låg bakom någon på rakan på det varvet. Samma sak tror jag om Coulthard, som väl noterade 327 km/h när han inte var i närheten av den toppfarten under kvalet. [Schumacher] noterade för övrigt 323 km/h i toppfart på kvalet, så om man tror på fusk så fuskade han ännu mer.Sehlis skrev:Visst vinner schumi både kval och race men med skillnaden att det går fortare under race på rakan (331 km/h) kontra kvalhastigheten (325 km/h). Trots fartökningen under racet så gick det ca 2 sek långsammare ??
-
Det är ju inte ovanligt att toppfartsnoteringarna ibland är högre i loppet än i kvalet - särskilt inte om någon av toppförarna ligger långt bak i fältet. Slipstreaming gör ju underverk för toppfarten.
-
Det kan inte vara så att man har mer vinge på under kvalet för att få en bil som är stabil och går snabbt i dom långsammare partierna och att man derför får en bättre varvtid, medan man under loppet satsar på mindre vinge för att få högre toppfart och bättre acc och därigenom bli svårare att köra om trots högre varvtider? Eller får man inte röra vingarna mellan kval och lopp?
Jag kom inte sist!
-
Man får inte röra vingarna ... visserligen har man lite lite tid på sig innan loppet men det räcker inte för att justera vingar och testa de nya inställningarna innan starten.