Skillnad mellan kval och race ?

Kungaklassen av motorsport...
Sehlis
Inlägg: 14
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Skillnad mellan kval och race ?

Inlägg av Sehlis »

Hur kan det komma sig att det skiljer så mycket i varvtid mellan kval och race ?
För toppförarna skilde det mer än 2 sek/varv !
Bilarna är väl likadana då dem är inlåsta under natten eller får teampersonalen göra några ändringar på bilen innan start :o
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bilarna blir ju lättare och lättare för varje varv innan depåstoppet ..... någonstans där finns den bästa kombinationen av inte alltför slitna däck och en lättare bil och då sjunker varvtiderna
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

I Spanien var ju kvaltiderna lägre än tiderna som sattes i loppet. Men det kan ju ha berott på bantemperatur och vindförhållanden...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Fusk
FerrariSchumi
Inlägg: 2677
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av FerrariSchumi »

Jag vet faktiskt inte skillnaden mellan kval och race. Schumacher vinner ju båda.
Sehlis
Inlägg: 14
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Sehlis »

Visst vinner schumi både kval och race men med skillnaden att det går fortare under race på rakan (331 km/h) kontra kvalhastigheten (325 km/h). Trots fartökningen under racet så gick det ca 2 sek långsammare ?? :shake:
Är det någon som har en bra koll på statistiken som kan kolla de tidigare loppen :)
Jag är grymt nyfiken på vad det är som gör denna otroliga skillnad ? Kan man skicka ett mail till något stall och räkna med ett svar som är relevant :wor:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

På kvalet kördes bilen med en del soppa i tanken. Under loppet precis innan depåstoppet får man anta att bilarna var lättare än under kvalet.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Sehlis skrev:Visst vinner schumi både kval och race men med skillnaden att det går fortare under race på rakan (331 km/h) kontra kvalhastigheten (325 km/h). Trots fartökningen under racet så gick det ca 2 sek långsammare ?? :shake:
Är det någon som har en bra koll på statistiken som kan kolla de tidigare loppen :)
Jag är grymt nyfiken på vad det är som gör denna otroliga skillnad ? Kan man skicka ett mail till något stall och räkna med ett svar som är relevant :wor:
Just den noteringen - 331 km/h - gissar jag var en engångsföreteelse, det vill säga att han låg bakom någon på rakan på det varvet. Samma sak tror jag om Coulthard, som väl noterade 327 km/h när han inte var i närheten av den toppfarten under kvalet. [Schumacher] noterade för övrigt 323 km/h i toppfart på kvalet, så om man tror på fusk så fuskade han ännu mer. ;)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ju inte ovanligt att toppfartsnoteringarna ibland är högre i loppet än i kvalet - särskilt inte om någon av toppförarna ligger långt bak i fältet. Slipstreaming gör ju underverk för toppfarten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Det kan inte vara så att man har mer vinge på under kvalet för att få en bil som är stabil och går snabbt i dom långsammare partierna och att man derför får en bättre varvtid, medan man under loppet satsar på mindre vinge för att få högre toppfart och bättre acc och därigenom bli svårare att köra om trots högre varvtider? Eller får man inte röra vingarna mellan kval och lopp?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man får inte röra vingarna ... visserligen har man lite lite tid på sig innan loppet men det räcker inte för att justera vingar och testa de nya inställningarna innan starten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish