Renault får 30 extra hästar

Kungaklassen av motorsport...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Renault får 30 extra hästar

Inlägg av Joakim Quensel »

Kollar F1 på Österikiska ORF, och kommentatorn sa att han pratatde med Renaults motorsports-chef i morse, och han berättade att Renault kommer att ha en ny motor med 30 (!) fler hästkrater till Österikes GP.

30 hästar, det borde väl göra nästan en halv sekund per varv, vilket tex skulle gjort Renault snabbare än Ferrari idag.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Det låter ju grymt bra!! Det är ju just motorn som är akilleshälen på årets bil. Den är ju grymt snabb och stabil i de kurviga partierna, men för svag på rakorna. Go Renault!!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Det låter ju bra. Konstigt att Renault som var så starka under 90talet är så dåliga på att göra effektstarka motorer nu några år senare? BMW hade ju en effektsvag motor 00 men för att sedan komma med värstingmotor året efter.
Användarens profilbild
Slasher
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Slasher »

Med risk för att inte ha något originellt att säga:
Det låter ju bra! :) Hoppas de kan ta en seger eller två i år och förbereda för Villeneuve till nästa år!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

30 hästar till i den där bilen ... jösses, har de ordning på tillförlitligheten så har vi ett nytt vinnarstall som kan utmana Ferrari. Alonso yngsta vinnare och yngsta världsmästaren genom tiderna kanske?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Ja, bäva månde Ferrari!!!Faktum är att Alonso ju ligger riktigt bra till, man har liksom bara gått och väntat på att "det roliga ska ta slut" men fan vet om det gör det!? Även om det kanske inte blir så många segrar så räcker det med pallplaceringar i de flesta loppen....den som lever får se :crazy:
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Vore ju riktigt kul om de kunde få ordning på motorn redan till nästa lopp. Då har vi en riktig utmanare till Ferrari på G, kul.
Alonso är helt klart min nya favorit.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Är det nån som har sett någon lista från någon seriös källa med uppskattad (gissad) effekt hos de olika motorerna i år?
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Effekt lista

Inlägg av Piju »

Vet ej om någon "riktig" effektlista men dock så brukar effektsiffror nämnas på RTL och deras text TV.
Senast jag såg några siffror så var det:

BMW: över 900 hästar vid över 19000rpm

Mercedes: 880 hästar vid ? rpm

Ferrari: 890-900 hästar vid? rpm

Ferrarin är väl förmodligen starkare nu i o med den nya bilen.
Toyota har ju också en bra motor men har inte sett några siffror i år, förra säsongen hade de 870hk och att döma av raksträckorna i år så borde den vara starkare än BMW:s motor även om P83:an skall vara den starkaste i fältet.
FerrariSchumi
Inlägg: 2677
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av FerrariSchumi »

Men ah, bara för att de får 30 hästar mer gör det inte att de blir mer konkurrenskraftiga per automatik. :smash:
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Hmmm........

Inlägg av Piju »

30 hästar till, allt annat oförändrat, leder per automatik till att bilen blir mer konkurenskraftig.

Till saken hör väl att Renault behöver en bit mer än så för att kunna hävda sig på snabbare banor, men de kommer att bli giftiga i monaco.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Re: Renault får 30 extra hästar

Inlägg av Lemon »

Joakim Quensel skrev:30 hästar, det borde väl göra nästan en halv sekund per varv, vilket tex skulle gjort Renault snabbare än Ferrari idag.
En halv sekund per varv tycker jag låter lite mycket. Och mer effekt brukar betyda mer slitage på backdäcken. Just nu är Renault väldigt snäll mot däcken.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Kungligt men ja tror inte dom andra stallen sitter o sover.
Användarens profilbild
Znillblix
Inlägg: 122
Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
Ort: Örebro

Inlägg av Znillblix »

Är det inte så att renualtmotorn har en större vinkel mellan cylindrarna än vad som är brukligt för att på så sätt sänka tungdpunkten. De har haft tillförlitlighetsproblem med detta varför de måst vara försiktiga med antalet hästkrafter.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

111°
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

800 grader, du kan lita på mig, du kan lita på mig
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
TAB666
Inlägg: 47
Blev medlem: lör feb 23, 2002 01:00
Ort: Uppsala/Sverige

Re: Hmmm........

Inlägg av TAB666 »

Piju skrev:30 hästar till, allt annat oförändrat, leder per automatik till att bilen blir mer konkurenskraftig.

Till saken hör väl att Renault behöver en bit mer än så för att kunna hävda sig på snabbare banor, men de kommer att bli giftiga i monaco.
Jo klart det gör skillnad. Men frågan är om de extra hästkrafterna påverkar bränsleförbrukningen för mycket i negativ riktning. Detta är ju väldigt viktigt (pun intended ) efter som extra vikt ger mer soppa under kval vilket ger slitna däck och högre varvtider ... och möjligen fler stopp
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

effekt

Inlägg av Piju »

TAB666:

Helt rätt!

Men vi får väl förmoda att man inte kommer priotera bort bränsleförbrukningen på ett sådant sätt att det kommer att påverka racestrategien på ett negativt sätt.
Angående däckslitage så tror jag inte att den extra effekten kommer att påverka däckslitaget särskilt mycket heller. Renault har inte haft några problem med däckslitage hittils och 30 hästar till som kommit till på topp varv och inte som följd av ett ökat vridmoment, tror jag, kommer inte att påverka slitaget alltför mycket.
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Jag läste 50 extra hästar någonstans, och det skulle ändå tydligen vara klart mycket mindre än Ferrari. Vad kör dom med i Renaulten? En förklädd Skoda Diesel? Har De den svagaste motorn av alla? Jag menar, förra årets Ford var väl ändå inte 50 hästar bakom?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det sas ifjol och inför den här säsongen att Renault var i botten av effektligan och bara Minardis äldre version av Cosworthmotorn i år är sämre effektmässigt - ifjol var det i paritet med Honda som tagit ett stort kliv framåt i år och egentligen bara Asiatech som var sämre.

Fan tro't - Renault ligger nog lite bättre till än så med tanke på resultaten i år men att de är en bra bit efter de starkaste motorerna verkar vara en logisk slutsats ialla fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Då måste de ju ha ett helvetesbra chassi om de tar pallplatser med en sådan sunkmotor!!! Huga :o
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lite grann som McLaren då, som hade ett väldigt bra chassi ifjol men var handikappade av motorn. Tycker det har synts på Renaulten att den har ett oerhört bra chassi - bilen ser "lättkörd" ut och ingen av förarna har hitills i år klagat på att de har haft en svårkörd bil eller problem att hitta bra inställningar. Ett bra tecken på att man har ett bra chassi är ju om bilen går bra i Barcelona och där gick ju Renaultbilarna otroligt bra.

Sen har det säkert skett en hel del med Renaultmotorn sen ifjol, men det är nog den punkten där Renault har mest förbättringspotential och är det som bromsar dem lite grann. Får de ordning på motorn tror jag de blir livsfarliga och framför allt Williams kommer nog att finna sig vara på efterkälken.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

30 nya hästar är det ponnys då eller :crazy: blir inte det lite trångt på start grinden då :bang: ...... nä skämt och sido det ska bli intressant och se efekten av de hästarna, om den tappar den fina körsäkerhet den visade upp senast :up:
Speedster
Inlägg: 42
Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
Ort: Rymden

Inlägg av Speedster »

Att Renaults bil går bra har ju självklart med chassit att göra, men den största faktorn ska nog tillskrivas den låga tyngdpunkten som bilen har, tack vare den vida vinkeln på cylinderblocken. Man kan säga att det motorn saknar i effekt ger den igen genom andra fördelar.

Kan man öka antalet hästar i motorn och samtidigt bibehålla vinkeln och tillförlitligheten på den så kommer Renault att regera!
ducati
Inlägg: 103
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Kumla, Sweden

Inlägg av ducati »

Jag tror inte det är troligt att man bara kan addera 30-50 hästa utan att påverka den fina balansen i bilen,
mer power=högre varvtal=smalare effekttopp=mer svårkörd=sämre balans.
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Inlägg av Piju »

ducati skrev:Jag tror inte det är troligt att man bara kan addera 30-50 hästa utan att påverka den fina balansen i bilen,
mer power=högre varvtal=smalare effekttopp=mer svårkörd=sämre balans.

Det lär ju inte påverka så mycket att kraften ligger högre upp i varvtalsregistret då man använder helautomatiska lådor och inte behöver bekymra sig om växlingarna.