Renault får 30 extra hästar
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Renault får 30 extra hästar
Kollar F1 på Österikiska ORF, och kommentatorn sa att han pratatde med Renaults motorsports-chef i morse, och han berättade att Renault kommer att ha en ny motor med 30 (!) fler hästkrater till Österikes GP.
30 hästar, det borde väl göra nästan en halv sekund per varv, vilket tex skulle gjort Renault snabbare än Ferrari idag.
30 hästar, det borde väl göra nästan en halv sekund per varv, vilket tex skulle gjort Renault snabbare än Ferrari idag.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
30 hästar till i den där bilen ... jösses, har de ordning på tillförlitligheten så har vi ett nytt vinnarstall som kan utmana Ferrari. Alonso yngsta vinnare och yngsta världsmästaren genom tiderna kanske?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Effekt lista
Vet ej om någon "riktig" effektlista men dock så brukar effektsiffror nämnas på RTL och deras text TV.
Senast jag såg några siffror så var det:
BMW: över 900 hästar vid över 19000rpm
Mercedes: 880 hästar vid ? rpm
Ferrari: 890-900 hästar vid? rpm
Ferrarin är väl förmodligen starkare nu i o med den nya bilen.
Toyota har ju också en bra motor men har inte sett några siffror i år, förra säsongen hade de 870hk och att döma av raksträckorna i år så borde den vara starkare än BMW:s motor även om P83:an skall vara den starkaste i fältet.
Senast jag såg några siffror så var det:
BMW: över 900 hästar vid över 19000rpm
Mercedes: 880 hästar vid ? rpm
Ferrari: 890-900 hästar vid? rpm
Ferrarin är väl förmodligen starkare nu i o med den nya bilen.
Toyota har ju också en bra motor men har inte sett några siffror i år, förra säsongen hade de 870hk och att döma av raksträckorna i år så borde den vara starkare än BMW:s motor även om P83:an skall vara den starkaste i fältet.
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Hmmm........
30 hästar till, allt annat oförändrat, leder per automatik till att bilen blir mer konkurenskraftig.
Till saken hör väl att Renault behöver en bit mer än så för att kunna hävda sig på snabbare banor, men de kommer att bli giftiga i monaco.
Till saken hör väl att Renault behöver en bit mer än så för att kunna hävda sig på snabbare banor, men de kommer att bli giftiga i monaco.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Re: Renault får 30 extra hästar
En halv sekund per varv tycker jag låter lite mycket. Och mer effekt brukar betyda mer slitage på backdäcken. Just nu är Renault väldigt snäll mot däcken.Joakim Quensel skrev:30 hästar, det borde väl göra nästan en halv sekund per varv, vilket tex skulle gjort Renault snabbare än Ferrari idag.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: lör feb 23, 2002 01:00
- Ort: Uppsala/Sverige
Re: Hmmm........
Jo klart det gör skillnad. Men frågan är om de extra hästkrafterna påverkar bränsleförbrukningen för mycket i negativ riktning. Detta är ju väldigt viktigt (pun intended ) efter som extra vikt ger mer soppa under kval vilket ger slitna däck och högre varvtider ... och möjligen fler stoppPiju skrev:30 hästar till, allt annat oförändrat, leder per automatik till att bilen blir mer konkurenskraftig.
Till saken hör väl att Renault behöver en bit mer än så för att kunna hävda sig på snabbare banor, men de kommer att bli giftiga i monaco.
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
effekt
TAB666:
Helt rätt!
Men vi får väl förmoda att man inte kommer priotera bort bränsleförbrukningen på ett sådant sätt att det kommer att påverka racestrategien på ett negativt sätt.
Angående däckslitage så tror jag inte att den extra effekten kommer att påverka däckslitaget särskilt mycket heller. Renault har inte haft några problem med däckslitage hittils och 30 hästar till som kommit till på topp varv och inte som följd av ett ökat vridmoment, tror jag, kommer inte att påverka slitaget alltför mycket.
Helt rätt!
Men vi får väl förmoda att man inte kommer priotera bort bränsleförbrukningen på ett sådant sätt att det kommer att påverka racestrategien på ett negativt sätt.
Angående däckslitage så tror jag inte att den extra effekten kommer att påverka däckslitaget särskilt mycket heller. Renault har inte haft några problem med däckslitage hittils och 30 hästar till som kommit till på topp varv och inte som följd av ett ökat vridmoment, tror jag, kommer inte att påverka slitaget alltför mycket.
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Jag läste 50 extra hästar någonstans, och det skulle ändå tydligen vara klart mycket mindre än Ferrari. Vad kör dom med i Renaulten? En förklädd Skoda Diesel? Har De den svagaste motorn av alla? Jag menar, förra årets Ford var väl ändå inte 50 hästar bakom?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det sas ifjol och inför den här säsongen att Renault var i botten av effektligan och bara Minardis äldre version av Cosworthmotorn i år är sämre effektmässigt - ifjol var det i paritet med Honda som tagit ett stort kliv framåt i år och egentligen bara Asiatech som var sämre.
Fan tro't - Renault ligger nog lite bättre till än så med tanke på resultaten i år men att de är en bra bit efter de starkaste motorerna verkar vara en logisk slutsats ialla fall.
Fan tro't - Renault ligger nog lite bättre till än så med tanke på resultaten i år men att de är en bra bit efter de starkaste motorerna verkar vara en logisk slutsats ialla fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lite grann som McLaren då, som hade ett väldigt bra chassi ifjol men var handikappade av motorn. Tycker det har synts på Renaulten att den har ett oerhört bra chassi - bilen ser "lättkörd" ut och ingen av förarna har hitills i år klagat på att de har haft en svårkörd bil eller problem att hitta bra inställningar. Ett bra tecken på att man har ett bra chassi är ju om bilen går bra i Barcelona och där gick ju Renaultbilarna otroligt bra.
Sen har det säkert skett en hel del med Renaultmotorn sen ifjol, men det är nog den punkten där Renault har mest förbättringspotential och är det som bromsar dem lite grann. Får de ordning på motorn tror jag de blir livsfarliga och framför allt Williams kommer nog att finna sig vara på efterkälken.
Sen har det säkert skett en hel del med Renaultmotorn sen ifjol, men det är nog den punkten där Renault har mest förbättringspotential och är det som bromsar dem lite grann. Får de ordning på motorn tror jag de blir livsfarliga och framför allt Williams kommer nog att finna sig vara på efterkälken.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
- Ort: Rymden
Att Renaults bil går bra har ju självklart med chassit att göra, men den största faktorn ska nog tillskrivas den låga tyngdpunkten som bilen har, tack vare den vida vinkeln på cylinderblocken. Man kan säga att det motorn saknar i effekt ger den igen genom andra fördelar.
Kan man öka antalet hästar i motorn och samtidigt bibehålla vinkeln och tillförlitligheten på den så kommer Renault att regera!
Kan man öka antalet hästar i motorn och samtidigt bibehålla vinkeln och tillförlitligheten på den så kommer Renault att regera!
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Kumla, Sweden
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
ducati skrev:Jag tror inte det är troligt att man bara kan addera 30-50 hästa utan att påverka den fina balansen i bilen,
mer power=högre varvtal=smalare effekttopp=mer svårkörd=sämre balans.
Det lär ju inte påverka så mycket att kraften ligger högre upp i varvtalsregistret då man använder helautomatiska lådor och inte behöver bekymra sig om växlingarna.