Formula 1 och regler = Löjliga Familjen
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Formula 1 och regler = Löjliga Familjen
Visst är det väl bedrövligt av en sån stor orginistation som Formula 1 inte kan fastställa regler innan säsongen startar. Det har tyvärr mer blivit en "regel" att ändra reglerna de senaste åren inom all motorsport. Det är ju inte konstigt att det blir sådana här situationer som med McLaren och Williams. Det är ju lite sandlåda över det hela, "nä nu bygger hon för bra sandslott nu får vi ändra reglerna så att alla får lika mycke sand"
Nä fastställ GENOMTÄNKTA REGLER inför varje säsong och kör stenhårt på dom. Måste vara bättre för stallen också att veta vad som gäller. Går man in i en tävling så vill man ju veta vad som gäller och sätta upp sitt stall efter det. Om det sen upptäcks att något inte var bra, shit happens, ändra nästa säsong.
Nu är det inte bara Formula 1 som lider av detta, många andra motorsporter har börjat med regeländringar mitt i säsongen, STCC m.fl. Nä sätt in någon som både är praktiskt och teoretiskt lagd som synar reglerna så kanske de blir bra inför varje säsong.
Trött på detta "fjantande" SunnyRikard
Nä fastställ GENOMTÄNKTA REGLER inför varje säsong och kör stenhårt på dom. Måste vara bättre för stallen också att veta vad som gäller. Går man in i en tävling så vill man ju veta vad som gäller och sätta upp sitt stall efter det. Om det sen upptäcks att något inte var bra, shit happens, ändra nästa säsong.
Nu är det inte bara Formula 1 som lider av detta, många andra motorsporter har börjat med regeländringar mitt i säsongen, STCC m.fl. Nä sätt in någon som både är praktiskt och teoretiskt lagd som synar reglerna så kanske de blir bra inför varje säsong.
Trött på detta "fjantande" SunnyRikard
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Gothenburg, Sweden
Nu är det väl så att det senaste snacket kring att de 3 första loppen kommer att strykas är ett hot från F1:s organisatörer för att få främst McLaren att lägga ner sina protester. De är de som tillsammans med Williams har protesterat. Kan man få dem att tro att de skulle missgynnas av att driva igenom sina krav så kommer de att släppa allt. Det är väl därför det nämns att Ferrari kommer att protestera och vinna sin sak om McLaren/Williams protest går igenom?
Annars håller jag med, bra med regelstabilitet. Inga ändringar under pågående säsong! Se bara på ETCC fiaskot.
Trots det tycker jag som många andra att det blivit bättre i F1 nu. Själv tycker jag att det var ett genidrag att man inte får meka, tanka etc. mellan kval och lopp. Ännu mer strategi, hemlighetsmakeri och osäkerhet => kul för fansen att spekulera kring!
Men när det gäller poängen så är jag lite kluven. Kul att de "små" stallen får mera poäng för sina stora ansträngningar, men synd att vinst inte prioriteras lika mycket. Jag tycker att med nuvarnade system, fast 12 poäng till vinnaren, så hade man haft ett system som kombinerar fördelarna från både gamla och nya systemet, i en lämplig kompromiss.
Annars håller jag med, bra med regelstabilitet. Inga ändringar under pågående säsong! Se bara på ETCC fiaskot.
Trots det tycker jag som många andra att det blivit bättre i F1 nu. Själv tycker jag att det var ett genidrag att man inte får meka, tanka etc. mellan kval och lopp. Ännu mer strategi, hemlighetsmakeri och osäkerhet => kul för fansen att spekulera kring!
Men när det gäller poängen så är jag lite kluven. Kul att de "små" stallen får mera poäng för sina stora ansträngningar, men synd att vinst inte prioriteras lika mycket. Jag tycker att med nuvarnade system, fast 12 poäng till vinnaren, så hade man haft ett system som kombinerar fördelarna från både gamla och nya systemet, i en lämplig kompromiss.
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
mekandet mellan kval och sånt e bra. men kvalet?
Har sett 2 kval nu, idag såg jag inte ens 20min på det Känns som en långtransport sträcka nu, inge action, ingeting Tillbaka med det gamla kvalet fast man måste använda hälften av varvev första 30min eller nåt. Kan nog bli rätt sköj i slutet av passen då
Har sett 2 kval nu, idag såg jag inte ens 20min på det Känns som en långtransport sträcka nu, inge action, ingeting Tillbaka med det gamla kvalet fast man måste använda hälften av varvev första 30min eller nåt. Kan nog bli rätt sköj i slutet av passen då
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad är det som är så tråkigt med att se VARJE bil köra ett helt kvalvarv var istället för att se 1/4 av varje bils kvalvarv och en helt tom banan de första 30 minuterna som det var tidigare?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Blir ju samma visa hela tiden. En bil ut, en bil in, en bil ut......booring.LuckyStrike1 skrev:Vad är det som är så tråkigt med att se VARJE bil köra ett helt kvalvarv var istället för att se 1/4 av varje bils kvalvarv och en helt tom banan de första 30 minuterna som det var tidigare?
har man som förut kunde det hända lite på banan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: fre mar 14, 2003 22:05
- Ort: Tunnelabacken, Umeå
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag tycker att i och med de nya kvalreglerna så har F1 blivit minst 33% tråkigare (motivering: förut tyckte jag att kvalet var ca en tredjedel av nöjet med F1, nu så kollar jag inte ens på det). När man inte vet hur mycket bensin dom har i bilen, samtidigt som skillanden mellan två olika depåstopp strategier kan vara uppemot en sekund, så kan man lika gärna kolla resultatet på text-TV.Linnofil skrev:Trots det tycker jag som många andra att det blivit bättre i F1 nu. Själv tycker jag att det var ett genidrag att man inte får meka, tanka etc. mellan kval och lopp. Ännu mer strategi, hemlighetsmakeri och osäkerhet => kul för fansen att spekulera kring! .
Iden med att varje förare kör ett varv separat är OK tycker jag. Ännu intressantare hade det varit om man hade ett traditionellt 12-varvs kval på Fredagen där tiden läggs ihop med ett en-vars-kval (med fri mängd soppa) på Lördagen. En timma före Lördagskvalet kan dock FIA, om det finns risk för regn, bestämma sig för ett traditionellt 12-varvs kval.
För att undvika stiltje under 12-varvs kvalen så kan man ha en regel som säger att man högst får köra 6 varv (alltsa tva snabba varv) under de sista 30 minuterna (vilket skulle medföra att de flesta gör två försök under de första 30 minuterna.
De nya poängreglerna suger också. 2:a + 7:a ger samma poäng som en seger, det är ju löjligt! Jag räknar fortfarande efter gammla poäng-reglerna, sen är det bara och hoppas att jag har samma världsmästare som FIA när säsongen är slut!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Inag större skillnader egentligen förutom att Alonso givetvis blivit mer rikligt belönad för alla sina pallplatser men det tycker jag inte man kan hävda är fel. Jag gillar det nya poängsystemet - har inga större problem med att gapet har minskat mellan första- och andraplatsen. Förare och stall kommer fortfarande att satsa lika mkt på segrar, för i F1 är andraplats verkligen första förlorare.
Även med gamla poängssystemet skedde det ju då och då att världsmästaren inte var den som tagit flest segrar under säsongen - både i förarmästerskapet och konstruktörsmästerskapet.
Även med gamla poängssystemet skedde det ju då och då att världsmästaren inte var den som tagit flest segrar under säsongen - både i förarmästerskapet och konstruktörsmästerskapet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Jag tycker det nya poängsystemet är helt rätt. Det ska löna sig att ta sig i mål i alla lopp och på så sätt vara med i toppen, typ som det är i CART. Innan var de mindre stallen chanslösa om ingen av de stora "jättarna" bröt. Som jag har sagt innan har kvalet helt klart tappat både spänning och status, men då loppet blir så mycket intressantare tycker jag att det är värt det! Dessutom tycker jag inte att det skiljer sig så förbaskat mycket från kvalet till loppet som vissa säger. Det var en hel del som gnäggade rejält när Alonso tog pole och sa att han kvalat med lite soppa, men han var i stort sett lika snabb i loppet som i kvalet! Se t ex i senaste loppet:
Spaniens GP
Kval:
1 1 M.Schumacher Ferrari B 1.17,762
2 2 R.Barrichello Ferrari B 1.18,020 0,258
3 8 F.Alonso Renault M 1.18,233 0,471
4 7 J.Trulli Renault M 1.18,615 0,853
5 17 J.Button BAR-Honda B 1.18,704 0,942
6 20 O.Panis Toyota M 1.18,811 1,049
7 4 R.Schumacher Williams-BMW M 1.19,006 1,244
Resultat:
1 1 M.Schumacher Ferrari B 1.33.46,933
2 8 F.Alonso Renault M +5,716
3 2 R.Barrichello Ferrari B +18,001
4 3 JP.Montoya Williams-BMW M +1.02,022
5 4 R.Schumacher Williams-BMW M +1 varv
6 21 C.da Matta Toyota M +1 varv
7 14 M.Webber Jaguar-Ford Cosworth M +1 varv
Trulli och Button bröt och Panis körde folkrace, i övrigt inte så stora skillnader mellan kval och lopp....
De senaste åren har man i stort sett redan vetat resultatet i loppet efter kvalet.. Hur spännande var det när man såg Ferrari kvala in 2 sek snabbare än efterkommande?
Spaniens GP
Kval:
1 1 M.Schumacher Ferrari B 1.17,762
2 2 R.Barrichello Ferrari B 1.18,020 0,258
3 8 F.Alonso Renault M 1.18,233 0,471
4 7 J.Trulli Renault M 1.18,615 0,853
5 17 J.Button BAR-Honda B 1.18,704 0,942
6 20 O.Panis Toyota M 1.18,811 1,049
7 4 R.Schumacher Williams-BMW M 1.19,006 1,244
Resultat:
1 1 M.Schumacher Ferrari B 1.33.46,933
2 8 F.Alonso Renault M +5,716
3 2 R.Barrichello Ferrari B +18,001
4 3 JP.Montoya Williams-BMW M +1.02,022
5 4 R.Schumacher Williams-BMW M +1 varv
6 21 C.da Matta Toyota M +1 varv
7 14 M.Webber Jaguar-Ford Cosworth M +1 varv
Trulli och Button bröt och Panis körde folkrace, i övrigt inte så stora skillnader mellan kval och lopp....
De senaste åren har man i stort sett redan vetat resultatet i loppet efter kvalet.. Hur spännande var det när man såg Ferrari kvala in 2 sek snabbare än efterkommande?
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det hade säkert varit spännande, om det nu hade hänt. Vad jag minns har vi knappast sett dom marginalerna under de senaste åren.manson skrev: De senaste åren har man i stort sett redan vetat resultatet i loppet efter kvalet.. Hur spännande var det när man såg Ferrari kvala in 2 sek snabbare än efterkommande?
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, du hade ju fel, så bevisligen är du en liten överdrivare som egentligen bara skojar hela tiden.manson skrev:Tja, nu var det ju lite överdrivet kanske, men du förstår nog vad jag menar om du tänker efter
Fast vad vet jag, att slippa se Michael plocka hem segrar kanske trots allt är viktigare för dig, än att dina genitalier förblir intakta & fullt funktionsdugliga.. att döma av din signatur.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden