Inför Spaniens GP

Kungaklassen av motorsport...
Piju

Inför Spaniens GP

Inlägg av Piju »

Vem kommer att vara starkast i Spanien i år?

Ny snabbare Ferrari med Michael bakom ratten kommer självklart vara favorit till segern under förutsättning att bilen håller.
Tror dock att Renault kommer att vara starka och kunna utmana om kanske en tredjeplacering.

Läste inför artiklen här på Forza där det sades att Williams kommer att vara chanslösa mot Mclaren. Jag tror dock att macarna kommer att få kämpa mot williams, hårt, och att williams kan komma att slå Mclaren på fingrarna riktigt ordentligt.

1. Michael
2. Rubens
3. Alonso
4. Montoya
5. Ralf
6. Räkan
7. Trulli
8. Villneuve
GMD

Inlägg av GMD »

Och Pizzonia var snabbare än Webber på testerna imorse. Kanske med minsta möjliga marginal, men ändå. Grattis.
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Härligt att se Renault så bra med på träningen! jag tro absolut att de kan bli farliga till loppet. Nya Ferrarin verkar ju inte ha så bra fart. Jag tror på McLaren som starkast i helgen och därefter ligger det nog Williams och Renault. Ralf verkar ju rätt stabil också.
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Äsch, nu får allt williams skärpa sig.

1. 1 M.SCHUMACHER
2. 7 TRULLI
3. 2 BARRICHELLO
4. 21 DA MATTA
5. 17 BUTTON
6. 20 PANIS
7. 14 WEBBER
8. 6 RAIKKONEN
9. 5 COULTHARD
10. 8 ALONSO
11. 4 R.SCHUMACHER
12. 16 VILLENEUVE
13. 15 PIZZONIA
14. 3 MONTOYA
15. 11 FISICHELLA
16. 10 FRENTZEN
17. 9 HEIDFELD
18. 12 FIRMAN
19. 19 VERSTAPPEN
20. 18 WILSON
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Kul med Renault och Toyota speciellt! Att Da Matta kunde köra så snabbt var det väl ingen som trodde?

Vad är det för problem med Villeneuves bil den här helgen?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Problemet sitter 30 cm bakom ratten 8)
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Någon som vet om Villeneuve missade grov någonstans på varvet? Nästan en sekund bakom Button låter lite väl mycket. Som Villeneuve-fan måste jag säga att kanadensaren får ta och skärpa till sig - normalt sett ska han piska upp en medelmåtta som Button på läktaren.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

jag börjar misstänka att Villeneuve inte är så fantastisk. Förra året fick han smörj av Panis och i år av Button.

Da Matta läxade upp Panis idag. Inte så dåligt för att vara en sopa :wink:

antar att Trulli körde på supermjuka däck, men det var bra gjort. Williams verkar ju vara ute och resa... McLaren kommer igen i racen som vanligt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om man är snabbare i kvalen totalt sett och tar fler poäng, hur får man då smörj?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Panis bil gav väl upp varje allt för ofta när han låg bra till.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Okay, då förstår jag hur man ger någon smörj utan att vara varken snabbast eller ta flest poäng. Skönt att Rubens gav Schumi rejält med smörj ifjol ....

Finsk logik?

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:-? Smörj är väl att ta i men nog såg Panis bra ut förra året. Men tyvärr så ser Button bättre ut i år. Vete fan vad det är med Villeneuve, jag trodde han skulle klara Button utan större problem.

Det där med logik? vet jag inte vad jag ska tro om. Säger du så till alla som har rötter från ett annat land som tycker något som inte är i din smak? :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Näää bara undrade eftersom Kimi enligt den logiken gav Coulthard rejält med smörj ifjol ;)

Villeneuve är helt klart en besvikelse så här långt - han är betydligt bättre än så här men det är trist och mkt dåligt att han inte förmår sig att valsa upp Button på läktaren. Button rankar jag inte alls som en särskilt bra förare.

Nu har ju Villeneuve haft osannolikt mkt bilproblem i början av säsongen men man tycker ju att han ska vara åtminstone före Button när bilen fungerar.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vicken slarv-pelle Kimi var idag då - två förare i år som inte lyckats hålla bilen på banan i lördagskvalet: Kimi och Verstappen. Efter nästa lopp tror jag Kimis VM-ledning är rökt för gott i år.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

ja det var ingen höjdare av Kimi.... :x

Villeneuve till IRL 2004 :wink:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Får hålla med Lucy... tyvärr :( :wink:

Men men, nu kanske vi inte somnar direkt efter starten utan att vi får se lite omkörningar i början, men det är väl tveksamt, producenten verkar inte vara den bästa.
Piju

Kimi

Inlägg av Piju »

Kimi är väl en av de snabbaste föranrna inom formel 1 men han strular allt som oftast till det i pressade situationer.

Fernando Alonso ser allt mer ut att bli Formel 1 starke man efter Michael schumacher.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

PeppeF1 skrev: Men men, nu kanske vi inte somnar direkt efter starten utan att vi får se lite omkörningar i början, men det är väl tveksamt, producenten verkar inte vara den bästa.
Producenten lär visa Alonso under hela loppet.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

inte gör det mig något, var ju den som körde klart bäst idag. :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:ja det var ingen höjdare av Kimi.... :x

Villeneuve till IRL 2004 :wink:
Fortsätter Villeneuve på det här sättet hör han inte ens hemma i IRL :x

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

då får han väl hålla till godo med stcc då. eller racing bar cup eller vad det nu heter. ;)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Villeneuve är visst på en annan strategi än Button och dom längst fram. Button och dom andra där framme är nog på trestoppare, med Villeneuve, McLaren och Williams är på två stoppare.
GMD

Inlägg av GMD »

Och så var det roliga slut för den här säsongen då. Tack & hej! :cry:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Sami skrev:
PeppeF1 skrev: Men men, nu kanske vi inte somnar direkt efter starten utan att vi får se lite omkörningar i början, men det är väl tveksamt, producenten verkar inte vara den bästa.
Producenten lär visa Alonso under hela loppet.
Vi ska nog vara glada om han lyckas visa någon bil överhuvudtaget. Det var riktigt dåligt idag...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Producenten sitter väl och kollar på fotboll samtidigt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:Villeneuve är visst på en annan strategi än Button och dom längst fram. Button och dom andra där framme är nog på trestoppare, med Villeneuve, McLaren och Williams är på två stoppare.
Det verkar så - både Villeneuve och Richards sa det efter kvalet och har sagt sig vara nöjda med resultatet utifrån resp. strategier. Vi får väl se när loppet startar imorgon - nästan en sekund bakom är mycket. Ligger hela skillnaden i olika strategier så har Villeneuve mycket mer bränsle i bilen än Button.

ibib

Inlägg av ibib »

SKa bli ett intressant lopp, jag håller mina ögon på Kimi. Han har lyckats ta pallplats i alla lopp, trots ibland usla startplaceringar. Det ska onekligen bli kul att se vad han kan prestera.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Håller helt med AnFran, det kan faktiskt skilja mycket på vilket land som står för bildproduktionen.
Jag minns englands bildproduktion 00, det var en av de bästa bildproduktionerna jag sett på fyran.

Man fick också se starten ur 4 olika vinklar om och om igen och det var härligt.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

ibib skrev:SKa bli ett intressant lopp, jag håller mina ögon på Kimi. Han har lyckats ta pallplats i alla lopp, trots ibland usla startplaceringar. Det ska onekligen bli kul att se vad han kan prestera.
Banan är dock väldigt svår att komma om på men han har ju visat förr att han är bra på det där med att köra om. Pallen blir det nog inte om båda Ferraribilarna håller.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kimi och Trulli är ju två av loppets stora klantar.

Alonso dagens stjärna - vilken höjdarkörning av killen, jag gillar honom skarpt.

Starkt också av Firman att ta sin första poäng - det är lite uppfriskande att se honom, han kör hårt och tufft med den där bilen, även när bakdäcken är slitna :up: Skojsigt att han körde om Fisichella också :) Lika starkt av da Matta att plocka Toyotas första poäng - han kunde dock ha varit lite tuffare i attackerna mot Ralf tycker jag.

Ralf - killen är bra tills han sätts under press, då bromsar han på sig och har sig. Både Schumi och Montoya pressade honom hårt och tog sig förbi, da Matta borde också ha lyckats om det inte var för att ledarna kom ikapp bakifrån.

Stabilt kört av Montoya ... men sov han första halvan av loppet eller vad sysslade han med då? Sen undrar jag när Villeneuves bil ska förja fungera ... än en gång lyckas stallet inte få det mekaniska att hålla i 30 mil. Uselt - särskilt som Villeneuve låg väldigt bra till inledningsvis på en två-stopps strategi som det verkade.

För att den nya Ferrarin ska vara en dräpare, bör den väl vara snabbare än Renaulten på samma strategi tycker man? Men det blir en sjätte titel till Schumacher i år också.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Verkar som Ralf brände upp sina däck och därför tappade så mkt mot slutet på bland annat Montoya .... tänka sig att colombianen är den som kör mest disciplinerat och vårdat med materialet ;)

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Skulle vara kul att se ombord-kamera från Kimi's bil. Tror han hade behövt specialglasögon för att se en stillastående Pizzeria framför Minardin. Och så bra bromsar/styrradie har nog inte dagens F1'or att han hade kunnat stanna när han väl fick syn på honom.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Minardin kunde väja ...

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

LS1: Bara för att man låser upp inre framhjulet lite så behöver det inte vara ett misstag, det sliter visserligen mer på däcken men för att maximera bromskraften på ytterhjulet med mer marktryck så kommer man antagligen få en liten upplåsning på det inre. Nu var Ralfs upplåsningar kanske inte så små alla gånger. :)

Strålande kört av Alonso än en gång. Ser fram emot monaco och ungern där motorn inte ska spela lika stor roll.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Såklart, man brukar försöka gå lite på sidan om bilen framför om den nu skulle råka bli stannandes (Schumacher går åt sidan även om han är först ;) ). Minardin valde att gå på insidan av Jaggan, Kimi vald att gå på utsidan av Minardin. Där stod en Jagga stilla, hur skulle Kimi kunna veta det då han var bakom Minardin?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Vad f-n gör kimi bakom en minardi för det första.... ;)
Inte så kallt gjort att kvadda innan han har korsat startlinjen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

regenmeister skrev:LS1: Bara för att man låser upp inre framhjulet lite så behöver det inte vara ett misstag, det sliter visserligen mer på däcken men för att maximera bromskraften på ytterhjulet med mer marktryck så kommer man antagligen få en liten upplåsning på det inre. Nu var Ralfs upplåsningar kanske inte så små alla gånger. :)
Det var inte Ralfs låsningar av hjulen jag tänkte på, utan snarare alla hans missade utgångar och apex när storebror, Montoya och da Matta låg bakom och pressade på .... 2 av 3 förare fick han också släppa förbi sig, varav två satt i likvärdiga och nästa intill likvärdiga bilar. Bekräftar bara att Ralf är en oerhört snabb förare, men blir sämre när han sätts under press i man-mot-man situationer.

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

ok, det är jag med på. Tror även att han hade en del problem med balansen pga slutkörda däck, men det är nog också nåt han får ta på sig. Lyckades ju iaf bärga femteplatsen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man kan ialla fall konstatera att Williams har enorma problem med bilen när det gäller väghållning och aerodynamik ialla fall. Det enda bilen var bra på var att gå fort rakt fram, balansen var läskigt dålig annars. Tror bara Jordan-bilen gick sämre runt Barcelona. Williams fyra i konstruktörsmästerskapet nu, och som det ser ut just nu så är det en helt logisk slutplacering för stallet. Både McLaren och Renault ser betydligt starkare ut, och då har Renault inte fått en ny motor ännu ....

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

helt klart. De ska vara glada att sauber verkar ha misslyckats helt med bilen i år. Annars hade de nog inte varit bättre än femma. Lyckas de inte åtgärda problemen och Toyota och BAR lyckas bättre med utvecklingen kan de nog bli utmanade i en del lopp. De har tur att de stallen haft urusel tillförlitlighet i början.
Det här loppet kan kanske förklaras lite med en rätt misslyckad 2-stoppsstrategi som åt upp däcken alldeles för fort. Annars tycker jag säsongen hittills bjudit på rätt många lopp där stallen fått tillfälle att välja olika strategier. Det tycker jag iaf är kul, det var trist när det var förutsägbart och alla körde på enstoppare med långa förstastints.