Wurz istället för Pizzonia
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Wurz istället för Pizzonia
Det ryktas ju om att Alexander Wurz skall ersätta Pizzonia efter Spaniens GP, att Pizzonia inte har kört speciellt bra kan nog alla enas om men är verkligen Wurz rätt man för Jaguar? Är det möjligtvis hans kunskaper om McLaren som jaguar äe efter eller är han en väldigt bra test förare?
McLaren verkar ju tycka att han gör ett bra jobb efter som han får förnyat kontrakt år efter år. Det som gör mej lite tveksam är det faktum att han inte var så lyckad i Benneton (iofs körde han mot Fisichella som har piskat alla sina stallkamrater hittills) och han har inte tävlat på länge, jag vet inte om han har kört i någon annan serie men iallafall så har han inte kört ett F1-lopp på flera år.
Om det blir så så är frågan om vem som ersätter Wurt, är det öppningen för Björn Wirdheim som testförare i McLaren?
McLaren verkar ju tycka att han gör ett bra jobb efter som han får förnyat kontrakt år efter år. Det som gör mej lite tveksam är det faktum att han inte var så lyckad i Benneton (iofs körde han mot Fisichella som har piskat alla sina stallkamrater hittills) och han har inte tävlat på länge, jag vet inte om han har kört i någon annan serie men iallafall så har han inte kört ett F1-lopp på flera år.
Om det blir så så är frågan om vem som ersätter Wurt, är det öppningen för Björn Wirdheim som testförare i McLaren?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Alexander Wurz var snabb, särskilt de under hans första 1 ½ år i Benetton. Hans problem i Benetton var att han är betydligt längre än Fisichella vilket gjorde att Benetton alltmer byggde bilen för Fisichella. wurs hade svårt att få plats och satt också betydligt högre, vilket stoppade luft för att komma in i luftintaget och han hade därför mindre effekt i motorn.
Dessutom var Benetton bilen alldeles för tung. Fisichella vägde så lite så han ändå kunde lägga i lite ballastvikt vilket förbättrade balansen, men bilen inkl Wurz blev så tung att det översteg minimivikten med råge. Han hade därför en sämre balanserad och tyngre bil som dessutom hade mindre effekt ....
sista säsongen fick Wurz inte tillgång till stallets speciella kvalbil förrän i nästa sista loppet på Malaysia. Då kvalade han in femma, långt före Fisichella, men det var redan försent. Wurz hade förlorat kontraktet.
Han är däremot högt uppskattad av McLaren och oerhört snabb som testförare. Kanske viktigare är att han är känd för att ge väldigt bra feedback till ingenjörerna och oerhört välträand så han orkar med långa pass. Det är ingen tillfällighet att McLaren vill ha honom på ett långtidskontrakt.
Jag tycker Wurz är en av de mest underskattade förarna, och en av de absolut bästa som inte har en racesits i F1. Han borde ha varit med i startfältet för länge sen, men har varit lite feg i att tacka nej till erbjudanden från både Sauber och Toyota tidigare.
Dessutom var Benetton bilen alldeles för tung. Fisichella vägde så lite så han ändå kunde lägga i lite ballastvikt vilket förbättrade balansen, men bilen inkl Wurz blev så tung att det översteg minimivikten med råge. Han hade därför en sämre balanserad och tyngre bil som dessutom hade mindre effekt ....
sista säsongen fick Wurz inte tillgång till stallets speciella kvalbil förrän i nästa sista loppet på Malaysia. Då kvalade han in femma, långt före Fisichella, men det var redan försent. Wurz hade förlorat kontraktet.
Han är däremot högt uppskattad av McLaren och oerhört snabb som testförare. Kanske viktigare är att han är känd för att ge väldigt bra feedback till ingenjörerna och oerhört välträand så han orkar med långa pass. Det är ingen tillfällighet att McLaren vill ha honom på ett långtidskontrakt.
Jag tycker Wurz är en av de mest underskattade förarna, och en av de absolut bästa som inte har en racesits i F1. Han borde ha varit med i startfältet för länge sen, men har varit lite feg i att tacka nej till erbjudanden från både Sauber och Toyota tidigare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är om han kan komma upp i racetempo snabbt, Pixxonia var/är snabb i testerna men det hjälper ju inte om man inte kan få till det på kvalet och i loppen.
Webber är väl rätt så lång så det borde inte vara något problem för Wurz del nu iallafall.
Jag kan förstå Jaguar, nu har dom äntligen en bil som ät hyffsat snabb för första gången, då är det inte så konstigt att dom vill ha förare som kan tillvara på bilens möjligheter.
Webber är väl rätt så lång så det borde inte vara något problem för Wurz del nu iallafall.
Jag kan förstå Jaguar, nu har dom äntligen en bil som ät hyffsat snabb för första gången, då är det inte så konstigt att dom vill ha förare som kan tillvara på bilens möjligheter.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Pizzonias misstag verkar vara att han försöker för mycket och "överkör". Jag har en känsla av att Wurz med sin erfarenhet ska kunna hålla sig lite kallare än så.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Wurz hade sin topp i monaco 98 när han gav schumi en rejäl match och därefter krashade ganska brutalt.. Därefter gick det ju utför, orsakerna kan man ju tvista om.. Tycker dock att Wurz är en ganska blek profil och vill man ha halvbra förare finns det roligare att välja bland..
Ringa efter Alesi vore tex ett smart drag.
Ringa efter Alesi vore tex ett smart drag.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Wurz har potentialen att bli en riktigt duktig förare. Jag tror att hans tid hos Benneton förstörde karriären. Flavio Briatore har ju knäckt både en och annan karriär både före och efter. Fisichella stod högt i kurs hos Briatore och han har som regel bara ögon för en förare i taget. Wurz hade problem med att få plats i Benetton-bilen. Jag kommer ihåg när han klev ur bilen på Nûrbrburgring och haltade på grund av kramp i benet. Wurz har potentialen och bör ha utvecklats sedan dess. Vore dumt av honom, och Jaguar, att inte ta chansen. För Jaguars del skulle det innebära ett stort lyft. Webber är duktig och i Wurz skulle de ha en duktig utvecklare och en stabil förare. Skulle vilja placera Wurz i samma fack som Panis - stabil, snabb (även om ingen av dem tillhör dec allra snabbaste), god teknisk förståelse av bilen. Ett litet plus för Wurz i jämförelsen med Panis är att han har visat att han är lite tuffare i närkamperna.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Dels För Jaguar (de får en hyggligt skicklig förare som dessutom är bland det mest karismatiska man placerat i en f1:a). Dock kanske mest för sporten och publiken. Jag såg det senaste DTM-loppet på vilken kanal det nu var och Alesi visade att det fortfarande fanns krut kvar.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kan inte vara en lätt situation för en rookie som Pizzonia att redan efter 4 lopp läsa uttalanden från det egna stallet, där de säger att de byter ut honom snart om han inte blir bättre. Pizzonia har varit ganska kass, men det kanske inte är det bästa sättet att få en rookie att bli bättre ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Känns svårt att lasta Jaguar för att de inte ger Pizzonia en rättvis chans. Stallet har helt enkelt inte råd med något annat än det bästa som går att få tag på. Att inte de allra bästa vill sätta sig i en Jaguar är ju en annan sak...
Sedan har ju Pizzonia stor erfarenhet som testförare i Williams,något som man tycker borde ha synts lite mer.
Nej, mycket talar för att Jaguar gör rätt i att kicka Pizzonia - under förutsättning att de ersätter honom med någon förare av kaliber.
Tärnström
Sedan har ju Pizzonia stor erfarenhet som testförare i Williams,något som man tycker borde ha synts lite mer.
Nej, mycket talar för att Jaguar gör rätt i att kicka Pizzonia - under förutsättning att de ersätter honom med någon förare av kaliber.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lika lite som Toyotas största problem är förarna, så är Jaguars problem i första eller ens i andra hand inte förarrelaterat. Det är rätt typiskt för stall i kris och tro att alla deras problem ligger i förarna, istället för någon annanstans.
Visserligen har Pizzonia inte direkt varit övertygande, men en ny förare är inte alls lösningen på Jaguars problem. De borde istället koncentrera sig på att göra bilen snabbare och mer tillförlitlig och ge sina förare en lugn och stabil omgivning.
Visserligen har Pizzonia inte direkt varit övertygande, men en ny förare är inte alls lösningen på Jaguars problem. De borde istället koncentrera sig på att göra bilen snabbare och mer tillförlitlig och ge sina förare en lugn och stabil omgivning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tycker det ser ut som om Jaguar har lyckats rätt bra med årets bil. Åtminstone i händerna på Webber. Visst finns det mer att göra än att bara titta på förarna men när skillnaden är så pass stor mellan förarna måste man börja ifrågasätta - speciellt som stallet är i ett utvecklingsskede. Hade varit lite skillnad om Webber och Pizzonia hade suttit i en Minardi, då hade säkert tålamodet varit större med brassen.
Vad gäller Toyota anser jag att de har lika stora problem med sina förare, eller åtminstone en av dem. Även Toyota hade behövt en mer erfaren förare för att skynda på utvecklingen. En erfaren förare behöver inte spendera tid på att lära sig banorna, han kan sätta igång och jobba direkt med bilens inställningar. Det går inte att jobba med bilens inställningar förrän föraren har hittat gränsen för vad bilen presterar, detär först då som det blir meningsfullt att börja skruva.
Både McNish och Salo hade förmodligen varit av större värde för Toyota än Da Matta.
Tärnström
Vad gäller Toyota anser jag att de har lika stora problem med sina förare, eller åtminstone en av dem. Även Toyota hade behövt en mer erfaren förare för att skynda på utvecklingen. En erfaren förare behöver inte spendera tid på att lära sig banorna, han kan sätta igång och jobba direkt med bilens inställningar. Det går inte att jobba med bilens inställningar förrän föraren har hittat gränsen för vad bilen presterar, detär först då som det blir meningsfullt att börja skruva.
Både McNish och Salo hade förmodligen varit av större värde för Toyota än Da Matta.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Snabb? Den e ju redan snabb Tillförlitligheten är ju så där på den. Nej, jaguar har förar problem. Kan en av dom kvala som 3.a så borde den andra lyckas med top 10 iaf.LuckyStrike1 skrev:Lika lite som Toyotas största problem är förarna, så är Jaguars problem i första eller ens i andra hand inte förarrelaterat. Det är rätt typiskt för stall i kris och tro att alla deras problem ligger i förarna, istället för någon annanstans.
Visserligen har Pizzonia inte direkt varit övertygande, men en ny förare är inte alls lösningen på Jaguars problem. De borde istället koncentrera sig på att göra bilen snabbare och mer tillförlitlig och ge sina förare en lugn och stabil omgivning.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Det är inget fel på Wurz..men det kanske inte är något extra heller. Varför tar stallen in samma förare år efter år? Tråkigt..kom att tänka på t.ex. Frentzen..det är ju helt onödigt att ta in de som redan har haft sin chans.
Jaguar borde spänna bågen lite högre och ta in någon nytt men som har vinnarskalle. Det kanske vore läge att prova Franchitti, Bourdais eller varför inte Wirdheim?
Jaguar borde spänna bågen lite högre och ta in någon nytt men som har vinnarskalle. Det kanske vore läge att prova Franchitti, Bourdais eller varför inte Wirdheim?
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby