Tuffaste motorsporten?

Kungaklassen av motorsport...
ibib

Tuffaste motorsporten?

Inlägg av ibib »

Själv är jag mer för rally som motorsport, men jag har en fråga angående Formel 1:

Visst är det meningen att sporten skall gå ut på att man skall köra de absolut snabbaste bilarna som går att köra på en riktig bana (inte dragracing alltså). Om så är fallet, varför är det så hårt reglerat? Varför får inte stallen bygga bilarna som de vill? För det går väl ut på att ha de bästa bilarna... För som det är nu så känns det som en sport som inte når hela vägen. Ungefär som att säga: "Nu ska vi alla käka den godaste glassen" och så köper vi blåvitts vaniljglass...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Av samma skäl som att Rally är minst lika begränsat - det måste finnas ett reglemente.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
ibib

Inlägg av ibib »

Så det finns regler för att det ska finnas regler???

Det besvarar inte riktigt min frågeställning. VARFÖR finns det regler som gör att man inte kör med de absolut bästa bilarna man skulle kunna bygga?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

För att det väldigt snart inte längre skulle vara en sport. Kostnaderna skulle bli astronomiska, stall skulle försvinna och till sist skulle inte några finnas kvar. Dessutom finns det en säkerhetsaspekt i det hela - bilarna skulle till sist bli så snabba att förare och banor inte skulle vara anpassade till det hela.

Varför är rally så starkt begränsat till WRC-reglementet?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Känner du till någon sportgren där det inte finns ett reglement?

/mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nej, men det finns ju de med friare reglemente än F1. Tractor pulling har väl inte allt för mycket begränsningar. De här runt-runt-tävlingarna i USA har väl inte heller allt för mycket reglemente, etc..

Vad det gäller kostnader så gör de ju redan nu av med allt som kommer in, så jag har svårt att se att de skulle öka. Däremot skulle det bli oacceptabelt höga farter och därmed risker med en friare reglemente. Köra med konstant 4-6 g runt banan vore nog ingen omöjlighet. Vansinnigt acc följt av vansinnig inbromsning och kurvtagning. Allt med massor av vingar och några tusen hk, fyrhjulsdrift samt 400 kg bil.
ibib

Inlägg av ibib »

AndersF1 skrev:Vad det gäller kostnader så gör de ju redan nu av med allt som kommer in, så jag har svårt att se att de skulle öka. Däremot skulle det bli oacceptabelt höga farter och därmed risker med en friare reglemente. Köra med konstant 4-6 g runt banan vore nog ingen omöjlighet. Vansinnigt acc följt av vansinnig inbromsning och kurvtagning. Allt med massor av vingar och några tusen hk, fyrhjulsdrift samt 400 kg bil.
Det var det som var min tanke? Varför inte...

Ok, självklart finns det regler av en anledning - antagligen mest av säkerhetsskäl. Mer pengar går alltid att fixa.

Men, skulle man verkligen vilja att F1 var en riktigt häftig extremsport så borde man lätta på en del regler. Och det är nog inget omöjligt scenario om det börjar tryta med tevelicenspengar.
Användarens profilbild
frongor

Inlägg av frongor »

Jag menar att du söker helt fel sak, det som gör F1 till den absolut viktigaste motorserien är inte att bilarna går snabbast eller att tekniken är den mest fulländade.. Det stora är att i f1 kör de bästa förarna på de (oftast) bästa banorna. F1 är dessutom en global företeelse till skillnad från Irl, Cart och framförallt Nascar..

Att göra bilarna snabbare och släppa på reglementet tror jag är fel väg att gå, bättre att öka underhållningsvärdet och få fler intresserade, för så länge flest tittar på f1, kommer också de bästa förarna vilja köra där.

Häftiga banor

Inlägg av Piju »

Jag kan inte hålla med om att F1 kör på de häftigaste banorna.
När banor som tex spa försvinner och 70% av banorna på kalendern är gokartbanor utan någon som helst karaktär så kan man inte påstå att det är någon fröjd att kolla på rejsing på dessa.

Man klagar på bristen på omkörningar i F1 men kolla då på F3000 som körs på samma banor det är minst lika underhållsfattigt som F1.
Dessutom så stryps banor som tex Imola och till viss del också Monza av chikaner som man har placerat ut lite varstans.

Jag skulle vilja att exempelvis hungaroring ströks och ersattes med Laguna Seca, där kan man snacka om utmaning (korkskruven), och man skulle nog kunna se fram mot en hel del action.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

En anledning till att det finns regler är att det heter just Formel 1. Formeln ger utrymme att bygga på ett vist sätt. (T ex skulle ju inte öppna hjul användas om det fick väljas fritt.) Anledningen till att det skapades en formula för motorraceing var att få ner hastigheterna. Något som faktiskt aldrig har lyckats, men ändå.
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Var inte sakerheten anledningen till att Grupp B rallybilar forbjods. Det gick inte langre att ha 1000hk monsterbilar pa Monte Carlo rallyvagarna eftersom forarna kunde inte kontrollera dem.

Den har 'formulan' for Formel1 maste val ga att andra lite pa. Jag ar av den uppfattningen att det inte bara ar ett forarmasterskap. Det ar till lika stor del tillverkarmasterskap och teknikutveckling. Titta bara pa Lotus aktiva fjadring och venturitunnel, Renaults pneumatiska ventiler etc.

Jag har namnt det tidigare och sager det igen; varfor inte tillata en maximal drivpaketsvolym och helt fri motorteknik. T.ex CVT vaxellador, wankelmotorer eller vad fanken man nu kan hitta pa. Finns pengarna sa kommer teknikutvecklingen och i slutandan blir det spinoffs som kommer konsumenten tillgodo.
GMD

Inlägg av GMD »

Men det finns ju inga pengar. Jag vet inte vad du tror, men det är väl den ledande anledningen till att stall går i konkurs numera...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Släpp det fritt och ännu fler stall kommer att gå i konkurs ...

Dessutom är det inte reglementet som avgör om det är "den tuffaste motorsporten" eller inte. Det som avgör är var förarna vill köra och vad publiken helst vill titta på, och än så länge är det Formel 1 som är det

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

För mig har det även en stor betydelse att bilarna är snabbast i världen, och inte bara att de är dyrast med de högst betalda chaffisarna. Det vore inte i närheten lika kul om de istället skulle köra taxiracing i ETCC, även om jag även kan tycka att taxiracing är roligt på sitt sätt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

F1-bilarna är ju de snabbaste idag, så då borde du väl vara ganska nöjd?

Visserligen är dragracingbilar mkt snabbare, men det är inte så många som följer den sporten i jämförelse med banracing. Tractor Pulling är fullständigt fritt reglemente så gott som, men det attraherar inte många det heller.

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

dragracingbilar är inte snabbare på en F1-bana. :P
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jo, på rakan. :)

Visst är det bra att F1:orna just nu är snabbast, har inte klagat på det. Men om man får tro dig, Lucy, så skulle det gå lika bra med ETCC, bara de hade de högst betalada chaffisarna, eller?

Hur många banracingtävlingar i Sverige drar mer folk än dragracingen som brukar vara på Mantorp varje år, som nyligen har bytt namn (så jag kommer inte ihåg vad den heter)?

Jag kollade på en mindre dragracingtävling i mina hemtrakter ifjol och då var det ca 3000 där och tittade, trots regn och därmed ytterst få repor körda. Hur många banracintävlingar förutom högsta divisionen(STCC) har en sådan publik? Det är väl knappt någon som tittar på banracing i Sverige, förutom STCC då. Tractor-pulling brukar också dra nåt tusental på många tävlingar.

Internationellt kan det kanske inte jämföras med de stora, som F1 och NASCAR, men amerikansk dragracing har nog fler åskådare än vad IRL och CART har tillsammans, förutom Indy500 då.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Jo, på rakan. :)

Visst är det bra att F1:orna just nu är snabbast, har inte klagat på det. Men om man får tro dig, Lucy, så skulle det gå lika bra med ETCC, bara de hade de högst betalada chaffisarna, eller?
Nej det sa jag aldrig. Jag sa att det som avgör vilket som är den "tuffaste motorsporten" är förarna och publiken. Om alla förare och den stora majoriteten av fansen vill till just en serie så blir den per definition den största. Risken för att alla racingförares våta dröm skulle bli ETCC är rätt minimal med tanke på att racingförare vill ha större utmaningar än så, därav är F1 det populäraste som finns även om flera förare skulle kunna tjäna mer pengar på att köra i CART.
Hur många banracingtävlingar i Sverige drar mer folk än dragracingen som brukar vara på Mantorp varje år, som nyligen har bytt namn (så jag kommer inte ihåg vad den heter)?
STCC har de senaste åren dragit mer publik ;)
Jag kollade på en mindre dragracingtävling i mina hemtrakter ifjol och då var det ca 3000 där och tittade, trots regn och därmed ytterst få repor körda. Hur många banracintävlingar förutom högsta divisionen(STCC) har en sådan publik? Det är väl knappt någon som tittar på banracing i Sverige, förutom STCC då. Tractor-pulling brukar också dra nåt tusental på många tävlingar.
Jovisst, men jag trodde vi diskuterade F1 och inte obskyra nationella racingserier i ett extremt litet racingland som Sverige? Men här är det ju STCC som drar mest publik, och Sverige är nog inte stort nog för mer än en större racingserie.
Internationellt kan det kanske inte jämföras med de stora, som F1 och NASCAR, men amerikansk dragracing har nog fler åskådare än vad IRL och CART har tillsammans, förutom Indy500 då.
NASCAR är väl fortfarande den största motorsporten i USA, eftersom de har störst mediaexponering, de största stjärnorna och den största publiken? I USA vill förarna köra i NASCAR, inte F1 eller CART eller ngt annat. Därav midgetrace, ovalbanor en masse och andra företeelser.

Powerslide

Inlägg av Powerslide »

Det var det som var min tanke? Varför inte...

Ok, självklart finns det regler av en anledning - antagligen mest av säkerhetsskäl. Mer pengar går alltid att fixa.

Men, skulle man verkligen vilja att F1 var en riktigt häftig extremsport så borde man lätta på en del regler. Och det är nog inget omöjligt scenario om det börjar tryta med tevelicenspengar.
Helt uppenbart så går det inte att fixa hur mycket pengar som helst, det är därför det bara är 10 stall på gridden nu där iaf två har ganska substansiella ekonomiska problem. Och jag är inte intresserad av att se ett startfält bestående av 4 Ferrari, 4 McLaren och 4 Williams.
a.k.a SPEEDKING @DF1 since 99-06
Powerslide

Inlägg av Powerslide »

Granis skrev: Jag har namnt det tidigare och sager det igen; varfor inte tillata en maximal drivpaketsvolym och helt fri motorteknik. T.ex CVT vaxellador, wankelmotorer eller vad fanken man nu kan hitta pa. Finns pengarna sa kommer teknikutvecklingen och i slutandan blir det spinoffs som kommer konsumenten tillgodo.
Bra ide faktiskt, skulle kunna bli riktigt kul. :)
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Jo, jag tankte lite pa Renaults experimenterande med turbomotorer i slutet av 70-talet/borjan av 80-talet.

Jag har for mig att McLaren en gang for lange sedan (10 ar eller sa) experimenterade med en CVT-lada just utifall att FIA skulle tillata det. Det maste lata helt sjukt med en F1'a pa konstant 17000rpm i Monaco. :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

[quote="ibib]
[/quote]

Varför har i så fall 2 stall gått i konkurs de senaste två åren, och två ytterligare stall ligger på konkursens brant om det går att fixa mer pengar?

Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Ursäkta en obildad man men vad är en CVT-låda?
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Continuously Variable Transmission

Tidiga varianter finns i skotrar och 'Rem-Johan'
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Nu när automatiska växellåda är tillåtet borde ju Remjohan lådor oxå vara tillåtet? Är det inte rätt så stor effektförluster i CVT lådor, eller var det bara de gamla Rem-johan modellerna som hade det problemet?
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Joda, det ar storre effektforluster i en CVT-lada, men om man ser till att motorn ligger pa effektmaximum (17000rpm) hela tiden sa far man anda ut mer effekt pa drivhjulen.

De automatiska vaxellador som anvands idag ar sjalvvaxlande manuella lador. D.v.s. de har fasta lagen. Kontinuerligt varierbara lador, tror jag, ar forbjudna.
Användarens profilbild
Linnofil

Inlägg av Linnofil »

Det finns fler som funderar i era banor. Citat F1-Live, Intervju med Geoff Willis:
The engineering challenge for Willis is about finding solutions to these restrictions on resources, time, money and technology. But what could an F1 designer add to the car if there were no restrictions? Hypothetically, what could he do to make a car go faster in a motor racing Utopia where regulations weren't an issue?

“Even if we were to remove some restrictions the performance jump would be enormous. To return to the regulations of the early 90's would see cars cornering at the limits of human tolerance, with driver aids taking much of the control of the car and with straight-line speeds 30–50km/h faster. If we could we would have enclosed wheels, active ride, variable aerodynamics, full shaped under bodies, full stability controls, turbocharged engines etc.; the engineers would be very happy but whether the racing spectacle would be any better I am not so sure!”
En insiders syn på saken.

Annars tycker jag att i dagens tider borde man premiera effektiv förbränning. Ge stallen en viss mängd bensin och låt resten vara ganska fritt. Självklart gäller det inte säkerheten så viss styrning måste man ha för att stallen inte ska skada sina förare, medtävlare eller publik. Men resten skulle kunna vara fritt. Det eleminerar i.o.f.s. skojiga saker som Wankel, tvåtakt och CVT... Annars minns några kanske CanAm reglementet som var ganska fritt. Där blev det stopp efter ett tag för att bilarna blev för snabba. (Men ack så skojjiga!) Långt högre effekter än dagens F1 och med täckta hjul, det gick undan!