M Scumacher straffas...........

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

M Scumacher straffas...........

Inlägg av guuben »

(Mosley anser att) MS skall straffas för att han inte kört enligt reglerna vid gulflagg.
(Straffet kan ex. bli neflyttad placering vid race)
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

straff

Inlägg av Piju »

Om Michael ska straffas så anser jag definitivt att andra skall få bestraffning också. Exempelvis hans lillbrorsa som, tror jag, var väldigt het på gröten under en gulflagg och jag är inte helt säker men jag tror faktiskt också att han körde om under en sådan också.

Alonso skall också i sådana fall bestraffas hans olycka var helt självförvållad och minst lika amatörmässig som Michaels.

När Michael körde av så kunde både en funktionär och montoya strykit med om han klivit ur bilen och även i alonsos fall så var det ett under att ingen blev allvarligt skadad. :down:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Schumi körde inte mer vårdslöst en någon annan vid det aktuella tillfället. Är det någon som ska straffas så är det banarrangören som inte kan hålla banan i det skick man förväntade sig.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man ska ju följa reglerna vid gulflagg oavsett efternamn eller antal gulflaggor ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Var det någon annan som följde reglerna? Ibland brukar FIA faktiskt kolla sektortiderna för att avgöra om någon saktat in under gulflagg eller inte. Eller så kan man vinka till publiken som Häkkinen brukade göra.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det var bara Schumacher (och möjligtvis Pizzonia) som snurrade i kurva tre när det var dubbla gulflaggor och hinder vid sidan av banan - regelbrott.

Alonsos krasch var också ett klart brott mot gulflaggsregeln - han var de enda som inte saktade ner där.

Tycker det låter helt rimligt att bådas situationer utreds, annars kan man lika gärna skrota allt med gulflaggor och riskera lite funktionärers liv ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag trodde regelbrottet bestod av att inte sakta ner där det var gulflagg. Att det råkade bli Pizzonia och Schumacher som snurrade var bara tillfälligheter. Jag såg inte någon sakta in i kurva tre utan alla körde genom vattenpölen som vanligt.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gulflaggorna var inte på grund av vattenpölen. De dubbla vinkande gulflaggorna - sakta ner och var beredd på att stanna - var ute för att funktionärer stod och arbetade vid sidan av banan med en traktorkran för att lyfta bort en bil. Det var då Schumacher snurrade, uppenbarligen pga att han INTE saktade ner och var beredd på att stanna. Därför utreds hans körning nu. När de andra snurrade var det faktiskt inga gulflaggor där alls.

Möjligtvis borde det ha varit det när Pizzonia snurrade eftersom Montoya då redan stod vid sidan av banan, men jag tror inte funktionärerna hann få ut gulflaggan eftersom Pizzonia kom bara sekunder efter Montoya.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Vem har påstått att gulflaggen var pga vattenpölen? Det jag ville ha sagt var att ingen förare saktade ner vid det aktuella tillfället. Och som Eje påpekade under loppet så hade det inte räckt med att köra liiiiite saktare genom vattenpölen för att vara säker på att inte snurra utan jävligt mycket saktare.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.

Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

LuckyStrike1 skrev:och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.

Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

bsestr

Inlägg av Piju »

Att köra "jävligt sakta" är en definitionsfråga men så mycket är ju klart att man inte får köra så fort att man vattenplanar av banan utan minsta möjlighet att räta upp bilen, och att köra så pass fort under dubbla gula flaggor visar brist på omdöme. Att Michael laddade riktigt hårt under nämnda tillfälle är ett faktum! Bra dock att även Alonsos krasch ska redas ut den var ju lika "omdömeslös" som Michaels.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Re: bsestr

Inlägg av Ankan »

Piju skrev:Att köra "jävligt sakta" är en definitionsfråga men så mycket är ju klart att man inte får köra så fort att man vattenplanar av banan utan minsta möjlighet att räta upp bilen, och att köra så pass fort under dubbla gula flaggor visar brist på omdöme. Att Michael laddade riktigt hårt under nämnda tillfälle är ett faktum! Bra dock att även Alonsos krasch ska redas ut den var ju lika "omdömeslös" som Michaels.
Det hade ju lika bra kunnat vara någon annan som vattenplanat av. ni såg själva hur kurvan såg ut.
Transalp
Inlägg: 112
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Skövde, Svea Rike

Inlägg av Transalp »

Brukade inte Schumacher kallas för "regnkungen"?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ankan skrev:
LuckyStrike1 skrev:och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.

Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?
Jag såg bara en enda förare som vattenplanade av när det var DUBBLA VIFTANDE GULFLAGGOR och utom kontroll var nära att ramma funktionärer och traktor. Ett klart regelbrott så därför är det rätt att utreda det. Det måste ju betyda att de andra tog det betydligt lugnare i gulflaggssituationen - som reglerna föreskriver - än Schumacher eftesom han var den enda som snurrade av då ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

LuckyStrike1 skrev:
Ankan skrev:
LuckyStrike1 skrev:och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.

Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?
Jag såg bara en enda förare som vattenplanade av när det var DUBBLA VIFTANDE GULFLAGGOR och utom kontroll var nära att ramma funktionärer och traktor. Ett klart regelbrott så därför är det rätt att utreda det. Det måste ju betyda att de andra tog det betydligt lugnare i gulflaggssituationen - som reglerna föreskriver - än Schumacher eftesom han var den enda som snurrade av då ....
Kan vi kalla omständigheter lite extrema i just den kurvan då? Rätt larvigt och bestraffa någon för o åka av där. banans ägare borde snarare få krav på sig att göra nåt åt kurvan.
Detta handlar ju inte egentligen om att det var folk som åkte av i kurvan. Detta handlar ju bara om att ni vill att Schumi ska straffas så fort han gör nåt.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Transalp skrev:Brukade inte Schumacher kallas för "regnkungen"?
Vem som helst kan ju vattenplana hur skicklig man än är.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ankan skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Ankan skrev: Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?
Jag såg bara en enda förare som vattenplanade av när det var DUBBLA VIFTANDE GULFLAGGOR och utom kontroll var nära att ramma funktionärer och traktor. Ett klart regelbrott så därför är det rätt att utreda det. Det måste ju betyda att de andra tog det betydligt lugnare i gulflaggssituationen - som reglerna föreskriver - än Schumacher eftesom han var den enda som snurrade av då ....
Kan vi kalla omständigheter lite extrema i just den kurvan då? Rätt larvigt och bestraffa någon för o åka av där. banans ägare borde snarare få krav på sig att göra nåt åt kurvan.
Detta handlar ju inte egentligen om att det var folk som åkte av i kurvan. Detta handlar ju bara om att ni vill att Schumi ska straffas så fort han gör nåt.
Det handlar om att brott mot gulflaggsregeln ska bestraffas oavsett efternamn på föraren.

Desto större nödvändighet att sakta ner och vara extra följsam inför gulflaggsregeln om det dessutom råder extrema omständigheter och funktionärer jobbar vid sidan av banan. Att sakta ner och vara extra följsam är att köra innanför sina egna gränser - Schumacher klev över sina mitt under dubbla gulflaggor eftersom han snurrade då. Ingen annan gjorde det just då ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu tror jag att ett antal schumilovers totalt mist alla dämningar i sin blinda idoldyrkan. Om man kör så fort under dubbla viftande gulflagg att man kör av och nästan träffar funktionärerna så är det väl helt självklart att man skall bestraffas. Ni kan väl lätta lite på de rosa glasögonen... Det är möjligt att andra också körde lite fortare än reglerna kräver, det vet inte jag och tveksamt om ni vet det heller, men Schumi var den ende som bevisligen höll för hög fart, så han skall ju åtminstone bestraffas. Annars för man väl införa SC för alla incidenter, om inte funktionärerna skall kunna arbeta utan att nån klantskalle skall komma seglande. Det visar återigen Schumis dubbelmoral när han ständigt pratar om säkerhet och själv är den största säkerhetsrisken. (Dags för en krönika, ÅFan?)

Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. :roll: Han tyckte det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jag tänker inte skriva en krönika, för det vore löjligt att straffa [Schumacher] för att vattenplana av banan på ett ställe där mer än halva startfältet snurrade av. Det råkade vara gulflagg när [Schumacher] snurrade av, men han höll samma tempo som åtminstone Räikkönen, Coulthard och Barrichello. Om [Schumacher] bestraffas bara för att han fick vattenplaning kan man fråga sig om Max Mosley tycker att det är helt okej att hålla full fart under gulflagg så länge man klarar att hålla sig på banan.
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Regelbrott

Inlägg av Piju »

Att hålla full fart är väl helt okej under gulflagg bara du är uppmärksam och är beredd på att stanna. Det är något helt annat när man under, gulflagg, regniga förhållanden kör över sin förmåga och sladdar av.
Kurvan var såphal och en katastrof det bevisades av att flera förare gjorde exakt samma misstag där men det är en helt annan situation när man gör misstag av den storleken under dubbla gulflagg
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Kan man inte bara relatera det till vanliga svenska trafikregler. Du far under inga omstandigheter kora fortare an att du har kontroll over bilen vid gallande vaglag. Om du kor av vagen i 70 km/h pa en 90-vag nar det ar blixthalka p.g.a underkylt regn sa har du kort for fort.

Om Schumacher kor av banan nar det ar gulflagg sa har han kort for fort och skall bestraffas for det. Schumacher om nagon borde ha erfarenhet att ta det lite lugnare vid gulflagg och dessutom dubbel gulflagg. Det viftas inte for skojs skull.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

AndersF1 skrev:Nu tror jag att ett antal schumilovers totalt mist alla dämningar i sin blinda idoldyrkan. Om man kör så fort under dubbla viftande gulflagg att man kör av och nästan träffar funktionärerna så är det väl helt självklart att man skall bestraffas. Ni kan väl lätta lite på de rosa glasögonen... Det är möjligt att andra också körde lite fortare än reglerna kräver, det vet inte jag och tveksamt om ni vet det heller, men Schumi var den ende som bevisligen höll för hög fart, så han skall ju åtminstone bestraffas. Annars för man väl införa SC för alla incidenter, om inte funktionärerna skall kunna arbeta utan att nån klantskalle skall komma seglande. Det visar återigen Schumis dubbelmoral när han ständigt pratar om säkerhet och själv är den största säkerhetsrisken. (Dags för en krönika, ÅFan?)

Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. :roll: Han tyckte
det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Håller med dig Anders, det är riktigt omoget och pinsamt att inte kunna kritisera en person som man beundrar när han väl gör ett misstag som i detta fallet Schumi gjorde! Han var inte den enda som körde för fort, men bevisligen den enda som man utan att tveka kan anklaga för att göra det då han planade av i en kurva som han rimligtvis måste blivit varnad om över radion och dessutom under dubbel gulflagg. Hallå!!! Jag diggar ,som ni kanske listat ut, :crazy: Renault och Alonso men kan klart erkänna att han körde med huvet under armen i förra loppet.....

Som sagt öppna ögonen ibland!! :o
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Kom på en briljant idé!!??? Borde man inte kunna införa en "Gulflaggsknapp" ungefär som den i depån, så att man automatiskt tvingas hålla exempelvis 100 knyck under gulflaggstiden. Det bästa vore ju om man kunde skicka ut en signal till alla bilar så att motorns stryps samtidigt på alla bilar....kan man flyga till månen så bode man väl kunna lösa detta..... jag tror jag mailar Bernie... :wink:
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

manson skrev:
AndersF1 skrev:Nu tror jag att ett antal schumilovers totalt mist alla dämningar i sin blinda idoldyrkan. Om man kör så fort under dubbla viftande gulflagg att man kör av och nästan träffar funktionärerna så är det väl helt självklart att man skall bestraffas. Ni kan väl lätta lite på de rosa glasögonen... Det är möjligt att andra också körde lite fortare än reglerna kräver, det vet inte jag och tveksamt om ni vet det heller, men Schumi var den ende som bevisligen höll för hög fart, så han skall ju åtminstone bestraffas. Annars för man väl införa SC för alla incidenter, om inte funktionärerna skall kunna arbeta utan att nån klantskalle skall komma seglande. Det visar återigen Schumis dubbelmoral när han ständigt pratar om säkerhet och själv är den största säkerhetsrisken. (Dags för en krönika, ÅFan?)

Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. :roll: Han tyckte
det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Håller med dig Anders, det är riktigt omoget och pinsamt att inte kunna kritisera en person som man beundrar när han väl gör ett misstag som i detta fallet Schumi gjorde! Han var inte den enda som körde för fort, men bevisligen den enda som man utan att tveka kan anklaga för att göra det då han planade av i en kurva som han rimligtvis måste blivit varnad om över radion och dessutom under dubbel gulflagg. Hallå!!! Jag diggar ,som ni kanske listat ut, :crazy: Renault och Alonso men kan klart erkänna att han körde med huvet under armen i förra loppet.....

Som sagt öppna ögonen ibland!! :o


Och vilka är det som inte kan kritisera Schumi då?
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Tja, typ du och Lemon vad jag kan utläsa i denna topic!?
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

manson skrev:Tja, typ du och Lemon vad jag kan utläsa i denna topic!?

Jasså? Jag skiter fullständigt i vem det är. enda jag gillar är Ferrari bilar. enda anledningen att ja ser på F1 efter regel ändringarna är att ja får se Ferrari bilar.

Men jag tycker det är löjligt o bestraffa nån för en sån grej när halva fältet åkt av där. Visst var det gulflagg men det känns som förhållandena var ganska extrema. Ni såg själva kurvan i Tv.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

manson skrev:Kom på en briljant idé!!??? Borde man inte kunna införa en "Gulflaggsknapp" ungefär som den i depån, så att man automatiskt tvingas hålla exempelvis 100 knyck under gulflaggstiden. Det bästa vore ju om man kunde skicka ut en signal till alla bilar så att motorns stryps samtidigt på alla bilar....kan man flyga till månen så bode man väl kunna lösa detta..... jag tror jag mailar Bernie... :wink:
Det borde ju funka. Finns ju knappar till depån. så då borde det funka för gul flagg.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

ANFRAN skrev:Jag tänker inte skriva en krönika, för det vore löjligt att straffa [Schumacher] för att vattenplana av banan på ett ställe där mer än halva startfältet snurrade av. Det råkade vara gulflagg när [Schumacher] snurrade av, men han höll samma tempo som åtminstone Räikkönen, Coulthard och Barrichello. Om [Schumacher] bestraffas bara för att han fick vattenplaning kan man fråga sig om Max Mosley tycker att det är helt okej att hålla full fart under gulflagg så länge man klarar att hålla sig på banan.
Tycker du sammanfattade det hela bra där. Att bestraffa Schumacher för att han fick vattenplaning på den undermåligt skötta Interlagosbanan vore ett mycket bisarrt beslut.

Och enligt de senaste nyheterna blir det heller inga bestraffningar av Schumacher eller Alonso. Charlie Whiting har pratat allvar på tu man hand med grabbarna och därmed anses saken utredd. :up:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

PS skrev:
ANFRAN skrev: Och enligt de senaste nyheterna blir det heller inga bestraffningar av Schumacher eller Alonso. Charlie Whiting har pratat allvar på tu man hand med grabbarna och därmed anses saken utredd. :up:
Så nu är det fritt fram att köra mot regelboken - man hamnar bara efteråt att ta emot lite "allvarsord och fyskäms" av nån i FIA-etablissemanget!
Får se om den "nya FIA-praxisen" gäller ALLA förare i framtiden?
Varför skall det vara så svårt att efterfölja regler som man själva har skapat - är det därför FIA anser det vara OK att bryta dom också?
Jag vill inte tillbaka dit där ett visst/vissa stall favoriseras.

Hoppas inte Alonsos uttalanden stämmer med verkligheten.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

guuben skrev:
PS skrev:
ANFRAN skrev: Och enligt de senaste nyheterna blir det heller inga bestraffningar av Schumacher eller Alonso. Charlie Whiting har pratat allvar på tu man hand med grabbarna och därmed anses saken utredd. :up:
Så nu är det fritt fram att köra mot regelboken - man hamnar bara efteråt att ta emot lite "allvarsord och fyskäms" av nån i FIA-etablissemanget!
Får se om den "nya FIA-praxisen" gäller ALLA förare i framtiden?
Varför skall det vara så svårt att efterfölja regler som man själva har skapat - är det därför FIA anser det vara OK att bryta dom också?
Jag vill inte tillbaka dit där ett visst/vissa stall favoriseras.

Hoppas inte Alonsos uttalanden stämmer med verkligheten.
Vilka blev favoriserade då? eller det kanske är nåt som du tycker bara. din åsikt med andra ord.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Ankan skrev:
guuben skrev:
PS skrev: Så nu är det fritt fram att köra mot regelboken - man hamnar bara efteråt att ta emot lite "allvarsord och fyskäms" av nån i FIA-etablissemanget!
Får se om den "nya FIA-praxisen" gäller ALLA förare i framtiden?
Varför skall det vara så svårt att efterfölja regler som man själva har skapat - är det därför FIA anser det vara OK att bryta dom också?
Jag vill inte tillbaka dit där ett visst/vissa stall favoriseras.

Hoppas inte Alonsos uttalanden stämmer med verkligheten.
Vilka blev favoriserade då? eller det kanske är nåt som du tycker bara. din åsikt med andra ord.
Allt jag skriver här är bara mina egna tyckanden och åsikter - e de int det som är meningen med ett forum :smash: :crazy:
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

guuben skrev:
Ankan skrev:
guuben skrev: Vilka blev favoriserade då? eller det kanske är nåt som du tycker bara. din åsikt med andra ord.
Allt jag skriver här är bara mina egna tyckanden och åsikter - e de int det som är meningen med ett forum :smash: :crazy:
Jo det e sant. Kanske fråga lite fel. men kan du ge mej ett exempel då på favoriseringen?
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ankan skrev:
LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.
Varför det? Om ingen någonsin straffas för att köra för fort vid vinkande gulflagg, trots att man t.o.m. kör av så att man nästan träffar en funktionär, vad är det då för ide att ha kvar regeln?
Sedan att arrangörerna inte håller F1-klass betyder inte att man har rätt att riskera funktionärernas liv.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ankan skrev:
LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.
Varför är det så löjligt? Hur ska man annars tolka den här "åtgärden" mot ett väldigt allvarligt regelbrott i racingsammanhang annars än att det är fritt fram, eftersom man inte riskerar något straff?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

LuckyStrike1 skrev:
Ankan skrev:
LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.
Varför är det så löjligt? Hur ska man annars tolka den här "åtgärden" mot ett väldigt allvarligt regelbrott i racingsammanhang annars än att det är fritt fram, eftersom man inte riskerar något straff?
Jag tycker du formulera dej löjligt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det passar väl inte din idoldyrkan eller nåt, vad vet jag :roll:

Men jag utgår från att det nu är fritt fram att bryta mot gulflaggsregeln, med tanke på "åtgärderna" efter det här. Är du av en annan åsikt?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Nej, det är inte fritt fram att rejsa under gulflagg. Men nu var omständighterna sådana på Interlagos (översvämning på banan, nio förare vattenplanade av banan på det aktuella stället och att ingen annan förare heller saktade in vid det aktuella tillfället) att FIA i det här fallet valde att fria.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Äh... Maestro visade ju bara lite guts... hade han slagit av på takten hade Lucy, AF1 med flera bara orerat över hur feg han var...

Hur än Maestro beter sig så finns det folk som gnäller...

Det var ju inte så länge sedan en funktionär dog i Australien... skulle Tjack ha hållit igen då menar ni? Han kunde ju uppenbarligen inte stanna sin bil på ett säkert sätt.

Menar ni att Kimi m fl skulle kunna ha tvärnitat i vattenpölen? Hur stor var egentligen hastighetsskillnaden? Det kanske var en halv millimeter mer vatten...

Sanningen är nog att ingen av förarna hade speciellt stor marginal och att alla riskerade funktionärernas liv...

Nu en fråga till alla Montoya-fans där ute: När ska killen börja leverera? Blir han WDC i år, nästa år eller senare...

För mig som är glad åskådare ser det mer och mer ut som att Raffe åker ifrån honom... men så borde det ju inte kunna vara med tanke på hur duktig Montoya sägs vara... :D

/&E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

LuckyStrike1 skrev:Det passar väl inte din idoldyrkan eller nåt, vad vet jag :roll:

Men jag utgår från att det nu är fritt fram att bryta mot gulflaggsregeln, med tanke på "åtgärderna" efter det här. Är du av en annan åsikt?
Läste du inte vad jag skrev?? har redan förklarat för dig att jag skiter i Ms lr Rb eller vem fan det är.
Enda jag vill se är Ferrari bilar. sätt en apa där bakom o ja bryr mej inte. e bilen o inte föraren ja dyrkar.
:finger:

åtgärder och åtgärder. Jag tycker förhållandena var så pass extrema att det inte finns nån anledning till bestraffning. Visst var det gulflagg men som den kurvan såg ut var det en säkerhets risk loppet igenom.
Läs 2 poster upp tror ja det e. så får du en förklaring till.
om enso sa: hur Ms än gör så kastar ni skit......
Senast redigerad av Ankan den mån apr 21, 2003 15:47, redigerad totalt 2 gånger.
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Montoya

Inlägg av Piju »

Eftersom jag kan sälla mig till skaran "Montoya fans" så är mitt tips att han blir världsmästare när han får material för det.
Det lär, tyvärr, inte bli i år och kanske får han aldrig det material jag tycker han förtjänar.

Personligen rankar jag honom bland de absolut vassaste förarna i
formel 1, han ligger på samma nivå av körskicklighet som raikonen och Michael om du frågar mig sen vet jag inte hur pass skicklig han är på att utveckla material. I stort sett alla formel 1 experter rankar också Montoya som den vassaste föraren tillsammans med Michael. Ta exempelvis Christian Danner som anser att Montoya är den 2:a vassaste föraren i fältet eller Hans-Joakim Stuck som anser att han är bäst.

Men på amatörnivå som de flesta av oss befinner sig på så är han antingen älskad eller hatad, som de flesta idrottsstjärnor.

Jag tror att många skulle bli väldigt förvånade om Montoya skulle köra mot Michael med samma material, det skulle förmodligen vara ruskigt jämnt.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

AndersF1 skrev:
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. :roll: Han tyckte det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Ingen som verkar ha något större emot att man kritiserar Alonso, men råkar man säga något negativt om den ofelbara guden Schumi då jäklar brister hela avgudastyrkan ut i gråt och pratar om att ingen annan kritiseras, bla, bla, snyft, snyft. Är ni inte läskunniga, eller är de rosa glasögonen så kraftiga att de bara släpper igenom text med MS i?

Så ursäkterna är alltså:
1. Det var allmänt farligt i just det avsnittet.
Jaha, så det betyder alltså att man kan skita i dubbla vinkande gulflagg, eftersom funktionärerna får skylla sig själva, eller vadå? Det lär väl knappast vara de som är ansvariga för banans skick som står där och bökar med bilarna.

2. De andra körde också lika fort.
Fram med bevisen om att de andra inte slog av då. :read: Så kanske även de förtjänar att straffas. Uppenbarligen körde de ju inte lika fort under sina omständigheter, eftersom de inte körde av.
Visst, andra körde också av i samma kurva, men inte under dubbla vinkande gulflagg... Eller menar ni att man skall ligga lika nära(över) gränsen vid dubba vinkande gulflagg som annars?
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

AndersF1 skrev:
AndersF1 skrev:
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. :roll: Han tyckte det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Ingen som verkar ha något större emot att man kritiserar Alonso, men råkar man säga något negativt om den ofelbara guden Schumi då jäklar brister hela avgudastyrkan ut i gråt och pratar om att ingen annan kritiseras, bla, bla, snyft, snyft. Är ni inte läskunniga, eller är de rosa glasögonen så kraftiga att de bara släpper igenom text med MS i?

Så ursäkterna är alltså:
1. Det var allmänt farligt i just det avsnittet.
Jaha, så det betyder alltså att man kan skita i dubbla vinkande gulflagg, eftersom funktionärerna får skylla sig själva, eller vadå? Det lär väl knappast vara de som är ansvariga för banans skick som står där och bökar med bilarna.

2. De andra körde också lika fort.
Fram med bevisen om att de andra inte slog av då. :read: Så kanske även de förtjänar att straffas. Uppenbarligen körde de ju inte lika fort under sina omständigheter, eftersom de inte körde av.
Visst, andra körde också av i samma kurva, men inte under dubbla vinkande gulflagg... Eller menar ni att man skall ligga lika nära(över) gränsen vid dubba vinkande gulflagg som annars?

1: kanske dags för ett nytt system vid krascher. SC kanske? iallafall vid regn. och som den kurvan såg ut så tycker jag det rådde exeptionella omständigheter. Arangörena är ansvariga och jag tycker dom borde stoppat loppet och försökt åtgärda kurvan så den var i någolunda skick.

2: Vi har väl aldrig hävdat att man ska ligga över gränsen vid dubbla gulflagg men nu när 2 förare åkte av i den kurvan och så som den såg ut tycker jag man lika bra kunde stoppat loppet för och göra nåt åt kurvan.
Känndes lite upplagt för olyckor där.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

AndersF1 skrev:
Så ursäkterna är alltså:
1. Det var allmänt farligt i just det avsnittet.
Jaha, så det betyder alltså att man kan skita i dubbla vinkande gulflagg, eftersom funktionärerna får skylla sig själva, eller vadå?
Anser du att de rådande förhållandena på banan alltid är fullständigt irrelevanta för hur (som i det här fallet) exempelvis en avåkning under dubbla gulflaggor ska bedömas? Hur illa det än är?

Om nej, var drar du gränsen i så fall? Och varför?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

pUs skrev:
Anser du att de rådande förhållandena på banan alltid är fullständigt irrelevanta för hur (som i det här fallet) exempelvis en avåkning under dubbla gulflaggor ska bedömas? Hur illa det än är?
Ja.

Max Mosley:
when Michael Schumacher went off - at the time there was a crane moving a car - there were double waved yellow flags and double waved yellow flags means, slow right down, be prepared to stop.
Så man skall alltså köra så långsamt så att man skall kunna stanna i värsta fall. Kanske lite svårt att bevisa hur mycket man skall släppa av, men definitivt tillräckligt för att inte åka av...
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Jag tycker man ska inskaffa en gulflaggs knapp :) sätta dej på max 80-100km/h. Svårare än så borde det ju inte vara.
Användarens profilbild
Mad Mako
Inlägg: 3664
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Götejävlaborg

Inlägg av Mad Mako »

Det som är så störtskönt med den här historien är att den sk. Regnmästaren inte fattade att en viss kurva inte kunde tas i fullt blås som vanligt pga. risk för vattenplaning, något som en av hans största konkurrenter så vänligt demonstrerade något varv innan, men ändå lik förbannat var denna regnmästare bara tvungen att spetta på för fullt.
Regnmästare my ass...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Ankan skrev: 1: kanske dags för ett nytt system vid krascher. SC kanske? iallafall vid regn. och som den kurvan såg ut så tycker jag det rådde exeptionella omständigheter. Arangörena är ansvariga och jag tycker dom borde stoppat loppet och försökt åtgärda kurvan så den var i någolunda skick.
Ska man ta ut SC så fort det blir litet besvärligt? F1-förarna ska ju föreställa världens skickligaste chaufförer så det vore väl 17 om de inte skulle klara av att anpassa hastigheten efter omständigheterna, t.ex. en kurva där det rinner litet vatten över banan... Och speciellt om det vinkas med gula flaggor där!

Visst har arrangörerna ett ansvar för att det blev som det blev men inte var det väl värre än att en av världens bäst betalda idrottsmän skulle klara av att hålla bilen på banan. Andra förare visade att det gick alldeles utmärkt.