M Scumacher straffas...........
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
M Scumacher straffas...........
(Mosley anser att) MS skall straffas för att han inte kört enligt reglerna vid gulflagg.
(Straffet kan ex. bli neflyttad placering vid race)
(Straffet kan ex. bli neflyttad placering vid race)
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
straff
Om Michael ska straffas så anser jag definitivt att andra skall få bestraffning också. Exempelvis hans lillbrorsa som, tror jag, var väldigt het på gröten under en gulflagg och jag är inte helt säker men jag tror faktiskt också att han körde om under en sådan också.
Alonso skall också i sådana fall bestraffas hans olycka var helt självförvållad och minst lika amatörmässig som Michaels.
När Michael körde av så kunde både en funktionär och montoya strykit med om han klivit ur bilen och även i alonsos fall så var det ett under att ingen blev allvarligt skadad.
Alonso skall också i sådana fall bestraffas hans olycka var helt självförvållad och minst lika amatörmässig som Michaels.
När Michael körde av så kunde både en funktionär och montoya strykit med om han klivit ur bilen och även i alonsos fall så var det ett under att ingen blev allvarligt skadad.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var det någon annan som följde reglerna? Ibland brukar FIA faktiskt kolla sektortiderna för att avgöra om någon saktat in under gulflagg eller inte. Eller så kan man vinka till publiken som Häkkinen brukade göra.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var bara Schumacher (och möjligtvis Pizzonia) som snurrade i kurva tre när det var dubbla gulflaggor och hinder vid sidan av banan - regelbrott.
Alonsos krasch var också ett klart brott mot gulflaggsregeln - han var de enda som inte saktade ner där.
Tycker det låter helt rimligt att bådas situationer utreds, annars kan man lika gärna skrota allt med gulflaggor och riskera lite funktionärers liv ....
Alonsos krasch var också ett klart brott mot gulflaggsregeln - han var de enda som inte saktade ner där.
Tycker det låter helt rimligt att bådas situationer utreds, annars kan man lika gärna skrota allt med gulflaggor och riskera lite funktionärers liv ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag trodde regelbrottet bestod av att inte sakta ner där det var gulflagg. Att det råkade bli Pizzonia och Schumacher som snurrade var bara tillfälligheter. Jag såg inte någon sakta in i kurva tre utan alla körde genom vattenpölen som vanligt.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Gulflaggorna var inte på grund av vattenpölen. De dubbla vinkande gulflaggorna - sakta ner och var beredd på att stanna - var ute för att funktionärer stod och arbetade vid sidan av banan med en traktorkran för att lyfta bort en bil. Det var då Schumacher snurrade, uppenbarligen pga att han INTE saktade ner och var beredd på att stanna. Därför utreds hans körning nu. När de andra snurrade var det faktiskt inga gulflaggor där alls.
Möjligtvis borde det ha varit det när Pizzonia snurrade eftersom Montoya då redan stod vid sidan av banan, men jag tror inte funktionärerna hann få ut gulflaggan eftersom Pizzonia kom bara sekunder efter Montoya.
Möjligtvis borde det ha varit det när Pizzonia snurrade eftersom Montoya då redan stod vid sidan av banan, men jag tror inte funktionärerna hann få ut gulflaggan eftersom Pizzonia kom bara sekunder efter Montoya.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vem har påstått att gulflaggen var pga vattenpölen? Det jag ville ha sagt var att ingen förare saktade ner vid det aktuella tillfället. Och som Eje påpekade under loppet så hade det inte räckt med att köra liiiiite saktare genom vattenpölen för att vara säker på att inte snurra utan jävligt mycket saktare.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.
Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?LuckyStrike1 skrev:och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.
Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
bsestr
Att köra "jävligt sakta" är en definitionsfråga men så mycket är ju klart att man inte får köra så fort att man vattenplanar av banan utan minsta möjlighet att räta upp bilen, och att köra så pass fort under dubbla gula flaggor visar brist på omdöme. Att Michael laddade riktigt hårt under nämnda tillfälle är ett faktum! Bra dock att även Alonsos krasch ska redas ut den var ju lika "omdömeslös" som Michaels.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Re: bsestr
Det hade ju lika bra kunnat vara någon annan som vattenplanat av. ni såg själva hur kurvan såg ut.Piju skrev:Att köra "jävligt sakta" är en definitionsfråga men så mycket är ju klart att man inte får köra så fort att man vattenplanar av banan utan minsta möjlighet att räta upp bilen, och att köra så pass fort under dubbla gula flaggor visar brist på omdöme. Att Michael laddade riktigt hårt under nämnda tillfälle är ett faktum! Bra dock att även Alonsos krasch ska redas ut den var ju lika "omdömeslös" som Michaels.
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag såg bara en enda förare som vattenplanade av när det var DUBBLA VIFTANDE GULFLAGGOR och utom kontroll var nära att ramma funktionärer och traktor. Ett klart regelbrott så därför är det rätt att utreda det. Det måste ju betyda att de andra tog det betydligt lugnare i gulflaggssituationen - som reglerna föreskriver - än Schumacher eftesom han var den enda som snurrade av då ....Ankan skrev:Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?LuckyStrike1 skrev:och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.
Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Kan vi kalla omständigheter lite extrema i just den kurvan då? Rätt larvigt och bestraffa någon för o åka av där. banans ägare borde snarare få krav på sig att göra nåt åt kurvan.LuckyStrike1 skrev:Jag såg bara en enda förare som vattenplanade av när det var DUBBLA VIFTANDE GULFLAGGOR och utom kontroll var nära att ramma funktionärer och traktor. Ett klart regelbrott så därför är det rätt att utreda det. Det måste ju betyda att de andra tog det betydligt lugnare i gulflaggssituationen - som reglerna föreskriver - än Schumacher eftesom han var den enda som snurrade av då ....Ankan skrev:Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?LuckyStrike1 skrev:och dubbla gula flaggor innebär att man ska köra "Jäkligt mycket saktare" vilket Schumacher inte gjorde.
Eftersom han var den enda föraren som snurrade vid det aktuella tillfället då funktionärerna jobbade vid sidan av banan med traktorn då dubbla gula flaggor visades så var han ju den enda som körde fortare än han klarade av för att hålla kontrollen och bilen på banan..... alltås bröt han mot gulflaggsregeln till skillnad från de andra som passerade just då.
Detta handlar ju inte egentligen om att det var folk som åkte av i kurvan. Detta handlar ju bara om att ni vill att Schumi ska straffas så fort han gör nåt.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det handlar om att brott mot gulflaggsregeln ska bestraffas oavsett efternamn på föraren.Ankan skrev:Kan vi kalla omständigheter lite extrema i just den kurvan då? Rätt larvigt och bestraffa någon för o åka av där. banans ägare borde snarare få krav på sig att göra nåt åt kurvan.LuckyStrike1 skrev:Jag såg bara en enda förare som vattenplanade av när det var DUBBLA VIFTANDE GULFLAGGOR och utom kontroll var nära att ramma funktionärer och traktor. Ett klart regelbrott så därför är det rätt att utreda det. Det måste ju betyda att de andra tog det betydligt lugnare i gulflaggssituationen - som reglerna föreskriver - än Schumacher eftesom han var den enda som snurrade av då ....Ankan skrev: Vilka såg du som körde "Jäckligt sakta då"?
Detta handlar ju inte egentligen om att det var folk som åkte av i kurvan. Detta handlar ju bara om att ni vill att Schumi ska straffas så fort han gör nåt.
Desto större nödvändighet att sakta ner och vara extra följsam inför gulflaggsregeln om det dessutom råder extrema omständigheter och funktionärer jobbar vid sidan av banan. Att sakta ner och vara extra följsam är att köra innanför sina egna gränser - Schumacher klev över sina mitt under dubbla gulflaggor eftersom han snurrade då. Ingen annan gjorde det just då ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu tror jag att ett antal schumilovers totalt mist alla dämningar i sin blinda idoldyrkan. Om man kör så fort under dubbla viftande gulflagg att man kör av och nästan träffar funktionärerna så är det väl helt självklart att man skall bestraffas. Ni kan väl lätta lite på de rosa glasögonen... Det är möjligt att andra också körde lite fortare än reglerna kräver, det vet inte jag och tveksamt om ni vet det heller, men Schumi var den ende som bevisligen höll för hög fart, så han skall ju åtminstone bestraffas. Annars för man väl införa SC för alla incidenter, om inte funktionärerna skall kunna arbeta utan att nån klantskalle skall komma seglande. Det visar återigen Schumis dubbelmoral när han ständigt pratar om säkerhet och själv är den största säkerhetsrisken. (Dags för en krönika, ÅFan?)
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. Han tyckte det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. Han tyckte det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag tänker inte skriva en krönika, för det vore löjligt att straffa [Schumacher] för att vattenplana av banan på ett ställe där mer än halva startfältet snurrade av. Det råkade vara gulflagg när [Schumacher] snurrade av, men han höll samma tempo som åtminstone Räikkönen, Coulthard och Barrichello. Om [Schumacher] bestraffas bara för att han fick vattenplaning kan man fråga sig om Max Mosley tycker att det är helt okej att hålla full fart under gulflagg så länge man klarar att hålla sig på banan.
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Regelbrott
Att hålla full fart är väl helt okej under gulflagg bara du är uppmärksam och är beredd på att stanna. Det är något helt annat när man under, gulflagg, regniga förhållanden kör över sin förmåga och sladdar av.
Kurvan var såphal och en katastrof det bevisades av att flera förare gjorde exakt samma misstag där men det är en helt annan situation när man gör misstag av den storleken under dubbla gulflagg
Kurvan var såphal och en katastrof det bevisades av att flera förare gjorde exakt samma misstag där men det är en helt annan situation när man gör misstag av den storleken under dubbla gulflagg
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Kan man inte bara relatera det till vanliga svenska trafikregler. Du far under inga omstandigheter kora fortare an att du har kontroll over bilen vid gallande vaglag. Om du kor av vagen i 70 km/h pa en 90-vag nar det ar blixthalka p.g.a underkylt regn sa har du kort for fort.
Om Schumacher kor av banan nar det ar gulflagg sa har han kort for fort och skall bestraffas for det. Schumacher om nagon borde ha erfarenhet att ta det lite lugnare vid gulflagg och dessutom dubbel gulflagg. Det viftas inte for skojs skull.
Om Schumacher kor av banan nar det ar gulflagg sa har han kort for fort och skall bestraffas for det. Schumacher om nagon borde ha erfarenhet att ta det lite lugnare vid gulflagg och dessutom dubbel gulflagg. Det viftas inte for skojs skull.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Håller med dig Anders, det är riktigt omoget och pinsamt att inte kunna kritisera en person som man beundrar när han väl gör ett misstag som i detta fallet Schumi gjorde! Han var inte den enda som körde för fort, men bevisligen den enda som man utan att tveka kan anklaga för att göra det då han planade av i en kurva som han rimligtvis måste blivit varnad om över radion och dessutom under dubbel gulflagg. Hallå!!! Jag diggar ,som ni kanske listat ut, Renault och Alonso men kan klart erkänna att han körde med huvet under armen i förra loppet.....AndersF1 skrev:Nu tror jag att ett antal schumilovers totalt mist alla dämningar i sin blinda idoldyrkan. Om man kör så fort under dubbla viftande gulflagg att man kör av och nästan träffar funktionärerna så är det väl helt självklart att man skall bestraffas. Ni kan väl lätta lite på de rosa glasögonen... Det är möjligt att andra också körde lite fortare än reglerna kräver, det vet inte jag och tveksamt om ni vet det heller, men Schumi var den ende som bevisligen höll för hög fart, så han skall ju åtminstone bestraffas. Annars för man väl införa SC för alla incidenter, om inte funktionärerna skall kunna arbeta utan att nån klantskalle skall komma seglande. Det visar återigen Schumis dubbelmoral när han ständigt pratar om säkerhet och själv är den största säkerhetsrisken. (Dags för en krönika, ÅFan?)
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. Han tyckte
det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Som sagt öppna ögonen ibland!!
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Kom på en briljant idé!!??? Borde man inte kunna införa en "Gulflaggsknapp" ungefär som den i depån, så att man automatiskt tvingas hålla exempelvis 100 knyck under gulflaggstiden. Det bästa vore ju om man kunde skicka ut en signal till alla bilar så att motorns stryps samtidigt på alla bilar....kan man flyga till månen så bode man väl kunna lösa detta..... jag tror jag mailar Bernie...
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
manson skrev:Håller med dig Anders, det är riktigt omoget och pinsamt att inte kunna kritisera en person som man beundrar när han väl gör ett misstag som i detta fallet Schumi gjorde! Han var inte den enda som körde för fort, men bevisligen den enda som man utan att tveka kan anklaga för att göra det då han planade av i en kurva som han rimligtvis måste blivit varnad om över radion och dessutom under dubbel gulflagg. Hallå!!! Jag diggar ,som ni kanske listat ut, Renault och Alonso men kan klart erkänna att han körde med huvet under armen i förra loppet.....AndersF1 skrev:Nu tror jag att ett antal schumilovers totalt mist alla dämningar i sin blinda idoldyrkan. Om man kör så fort under dubbla viftande gulflagg att man kör av och nästan träffar funktionärerna så är det väl helt självklart att man skall bestraffas. Ni kan väl lätta lite på de rosa glasögonen... Det är möjligt att andra också körde lite fortare än reglerna kräver, det vet inte jag och tveksamt om ni vet det heller, men Schumi var den ende som bevisligen höll för hög fart, så han skall ju åtminstone bestraffas. Annars för man väl införa SC för alla incidenter, om inte funktionärerna skall kunna arbeta utan att nån klantskalle skall komma seglande. Det visar återigen Schumis dubbelmoral när han ständigt pratar om säkerhet och själv är den största säkerhetsrisken. (Dags för en krönika, ÅFan?)
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. Han tyckte
det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Som sagt öppna ögonen ibland!!
Och vilka är det som inte kan kritisera Schumi då?
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
manson skrev:Tja, typ du och Lemon vad jag kan utläsa i denna topic!?
Jasså? Jag skiter fullständigt i vem det är. enda jag gillar är Ferrari bilar. enda anledningen att ja ser på F1 efter regel ändringarna är att ja får se Ferrari bilar.
Men jag tycker det är löjligt o bestraffa nån för en sån grej när halva fältet åkt av där. Visst var det gulflagg men det känns som förhållandena var ganska extrema. Ni såg själva kurvan i Tv.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Det borde ju funka. Finns ju knappar till depån. så då borde det funka för gul flagg.manson skrev:Kom på en briljant idé!!??? Borde man inte kunna införa en "Gulflaggsknapp" ungefär som den i depån, så att man automatiskt tvingas hålla exempelvis 100 knyck under gulflaggstiden. Det bästa vore ju om man kunde skicka ut en signal till alla bilar så att motorns stryps samtidigt på alla bilar....kan man flyga till månen så bode man väl kunna lösa detta..... jag tror jag mailar Bernie...
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Tycker du sammanfattade det hela bra där. Att bestraffa Schumacher för att han fick vattenplaning på den undermåligt skötta Interlagosbanan vore ett mycket bisarrt beslut.ANFRAN skrev:Jag tänker inte skriva en krönika, för det vore löjligt att straffa [Schumacher] för att vattenplana av banan på ett ställe där mer än halva startfältet snurrade av. Det råkade vara gulflagg när [Schumacher] snurrade av, men han höll samma tempo som åtminstone Räikkönen, Coulthard och Barrichello. Om [Schumacher] bestraffas bara för att han fick vattenplaning kan man fråga sig om Max Mosley tycker att det är helt okej att hålla full fart under gulflagg så länge man klarar att hålla sig på banan.
Och enligt de senaste nyheterna blir det heller inga bestraffningar av Schumacher eller Alonso. Charlie Whiting har pratat allvar på tu man hand med grabbarna och därmed anses saken utredd.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
PS skrev:Så nu är det fritt fram att köra mot regelboken - man hamnar bara efteråt att ta emot lite "allvarsord och fyskäms" av nån i FIA-etablissemanget!ANFRAN skrev: Och enligt de senaste nyheterna blir det heller inga bestraffningar av Schumacher eller Alonso. Charlie Whiting har pratat allvar på tu man hand med grabbarna och därmed anses saken utredd.
Får se om den "nya FIA-praxisen" gäller ALLA förare i framtiden?
Varför skall det vara så svårt att efterfölja regler som man själva har skapat - är det därför FIA anser det vara OK att bryta dom också?
Jag vill inte tillbaka dit där ett visst/vissa stall favoriseras.
Hoppas inte Alonsos uttalanden stämmer med verkligheten.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
guuben skrev:Vilka blev favoriserade då? eller det kanske är nåt som du tycker bara. din åsikt med andra ord.PS skrev:Så nu är det fritt fram att köra mot regelboken - man hamnar bara efteråt att ta emot lite "allvarsord och fyskäms" av nån i FIA-etablissemanget!ANFRAN skrev: Och enligt de senaste nyheterna blir det heller inga bestraffningar av Schumacher eller Alonso. Charlie Whiting har pratat allvar på tu man hand med grabbarna och därmed anses saken utredd.
Får se om den "nya FIA-praxisen" gäller ALLA förare i framtiden?
Varför skall det vara så svårt att efterfölja regler som man själva har skapat - är det därför FIA anser det vara OK att bryta dom också?
Jag vill inte tillbaka dit där ett visst/vissa stall favoriseras.
Hoppas inte Alonsos uttalanden stämmer med verkligheten.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Ankan skrev:Allt jag skriver här är bara mina egna tyckanden och åsikter - e de int det som är meningen med ett forumguuben skrev:Vilka blev favoriserade då? eller det kanske är nåt som du tycker bara. din åsikt med andra ord.PS skrev: Så nu är det fritt fram att köra mot regelboken - man hamnar bara efteråt att ta emot lite "allvarsord och fyskäms" av nån i FIA-etablissemanget!
Får se om den "nya FIA-praxisen" gäller ALLA förare i framtiden?
Varför skall det vara så svårt att efterfölja regler som man själva har skapat - är det därför FIA anser det vara OK att bryta dom också?
Jag vill inte tillbaka dit där ett visst/vissa stall favoriseras.
Hoppas inte Alonsos uttalanden stämmer med verkligheten.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
guuben skrev:Jo det e sant. Kanske fråga lite fel. men kan du ge mej ett exempel då på favoriseringen?Ankan skrev:Allt jag skriver här är bara mina egna tyckanden och åsikter - e de int det som är meningen med ett forumguuben skrev: Vilka blev favoriserade då? eller det kanske är nåt som du tycker bara. din åsikt med andra ord.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför det? Om ingen någonsin straffas för att köra för fort vid vinkande gulflagg, trots att man t.o.m. kör av så att man nästan träffar en funktionär, vad är det då för ide att ha kvar regeln?Ankan skrev:Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Sedan att arrangörerna inte håller F1-klass betyder inte att man har rätt att riskera funktionärernas liv.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varför är det så löjligt? Hur ska man annars tolka den här "åtgärden" mot ett väldigt allvarligt regelbrott i racingsammanhang annars än att det är fritt fram, eftersom man inte riskerar något straff?Ankan skrev:Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Jag tycker du formulera dej löjligt.LuckyStrike1 skrev:Varför är det så löjligt? Hur ska man annars tolka den här "åtgärden" mot ett väldigt allvarligt regelbrott i racingsammanhang annars än att det är fritt fram, eftersom man inte riskerar något straff?Ankan skrev:Ls. fruktansvärt löjligt inlägg.LuckyStrike1 skrev:Tja, då är det ju bara fritt fram för alla förare i alla racingklasser att gasa för fullt när det är dubbla vinkande gulflaggor på banan hädanefter då? Det enda man riskerar är att aja baja från tävlingschefen i nästa lopp .... pax för att inte vara banfunktionär!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det passar väl inte din idoldyrkan eller nåt, vad vet jag
Men jag utgår från att det nu är fritt fram att bryta mot gulflaggsregeln, med tanke på "åtgärderna" efter det här. Är du av en annan åsikt?
Men jag utgår från att det nu är fritt fram att bryta mot gulflaggsregeln, med tanke på "åtgärderna" efter det här. Är du av en annan åsikt?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej, det är inte fritt fram att rejsa under gulflagg. Men nu var omständighterna sådana på Interlagos (översvämning på banan, nio förare vattenplanade av banan på det aktuella stället och att ingen annan förare heller saktade in vid det aktuella tillfället) att FIA i det här fallet valde att fria.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Äh... Maestro visade ju bara lite guts... hade han slagit av på takten hade Lucy, AF1 med flera bara orerat över hur feg han var...
Hur än Maestro beter sig så finns det folk som gnäller...
Det var ju inte så länge sedan en funktionär dog i Australien... skulle Tjack ha hållit igen då menar ni? Han kunde ju uppenbarligen inte stanna sin bil på ett säkert sätt.
Menar ni att Kimi m fl skulle kunna ha tvärnitat i vattenpölen? Hur stor var egentligen hastighetsskillnaden? Det kanske var en halv millimeter mer vatten...
Sanningen är nog att ingen av förarna hade speciellt stor marginal och att alla riskerade funktionärernas liv...
Nu en fråga till alla Montoya-fans där ute: När ska killen börja leverera? Blir han WDC i år, nästa år eller senare...
För mig som är glad åskådare ser det mer och mer ut som att Raffe åker ifrån honom... men så borde det ju inte kunna vara med tanke på hur duktig Montoya sägs vara...
/&E
Hur än Maestro beter sig så finns det folk som gnäller...
Det var ju inte så länge sedan en funktionär dog i Australien... skulle Tjack ha hållit igen då menar ni? Han kunde ju uppenbarligen inte stanna sin bil på ett säkert sätt.
Menar ni att Kimi m fl skulle kunna ha tvärnitat i vattenpölen? Hur stor var egentligen hastighetsskillnaden? Det kanske var en halv millimeter mer vatten...
Sanningen är nog att ingen av förarna hade speciellt stor marginal och att alla riskerade funktionärernas liv...
Nu en fråga till alla Montoya-fans där ute: När ska killen börja leverera? Blir han WDC i år, nästa år eller senare...
För mig som är glad åskådare ser det mer och mer ut som att Raffe åker ifrån honom... men så borde det ju inte kunna vara med tanke på hur duktig Montoya sägs vara...
/&E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Läste du inte vad jag skrev?? har redan förklarat för dig att jag skiter i Ms lr Rb eller vem fan det är.LuckyStrike1 skrev:Det passar väl inte din idoldyrkan eller nåt, vad vet jag
Men jag utgår från att det nu är fritt fram att bryta mot gulflaggsregeln, med tanke på "åtgärderna" efter det här. Är du av en annan åsikt?
Enda jag vill se är Ferrari bilar. sätt en apa där bakom o ja bryr mej inte. e bilen o inte föraren ja dyrkar.
åtgärder och åtgärder. Jag tycker förhållandena var så pass extrema att det inte finns nån anledning till bestraffning. Visst var det gulflagg men som den kurvan såg ut var det en säkerhets risk loppet igenom.
Läs 2 poster upp tror ja det e. så får du en förklaring till.
om enso sa: hur Ms än gör så kastar ni skit......
Senast redigerad av Ankan den mån apr 21, 2003 15:47, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Montoya
Eftersom jag kan sälla mig till skaran "Montoya fans" så är mitt tips att han blir världsmästare när han får material för det.
Det lär, tyvärr, inte bli i år och kanske får han aldrig det material jag tycker han förtjänar.
Personligen rankar jag honom bland de absolut vassaste förarna i
formel 1, han ligger på samma nivå av körskicklighet som raikonen och Michael om du frågar mig sen vet jag inte hur pass skicklig han är på att utveckla material. I stort sett alla formel 1 experter rankar också Montoya som den vassaste föraren tillsammans med Michael. Ta exempelvis Christian Danner som anser att Montoya är den 2:a vassaste föraren i fältet eller Hans-Joakim Stuck som anser att han är bäst.
Men på amatörnivå som de flesta av oss befinner sig på så är han antingen älskad eller hatad, som de flesta idrottsstjärnor.
Jag tror att många skulle bli väldigt förvånade om Montoya skulle köra mot Michael med samma material, det skulle förmodligen vara ruskigt jämnt.
Det lär, tyvärr, inte bli i år och kanske får han aldrig det material jag tycker han förtjänar.
Personligen rankar jag honom bland de absolut vassaste förarna i
formel 1, han ligger på samma nivå av körskicklighet som raikonen och Michael om du frågar mig sen vet jag inte hur pass skicklig han är på att utveckla material. I stort sett alla formel 1 experter rankar också Montoya som den vassaste föraren tillsammans med Michael. Ta exempelvis Christian Danner som anser att Montoya är den 2:a vassaste föraren i fältet eller Hans-Joakim Stuck som anser att han är bäst.
Men på amatörnivå som de flesta av oss befinner sig på så är han antingen älskad eller hatad, som de flesta idrottsstjärnor.
Jag tror att många skulle bli väldigt förvånade om Montoya skulle köra mot Michael med samma material, det skulle förmodligen vara ruskigt jämnt.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ingen som verkar ha något större emot att man kritiserar Alonso, men råkar man säga något negativt om den ofelbara guden Schumi då jäklar brister hela avgudastyrkan ut i gråt och pratar om att ingen annan kritiseras, bla, bla, snyft, snyft. Är ni inte läskunniga, eller är de rosa glasögonen så kraftiga att de bara släpper igenom text med MS i?AndersF1 skrev:
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. Han tyckte det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Så ursäkterna är alltså:
1. Det var allmänt farligt i just det avsnittet.
Jaha, så det betyder alltså att man kan skita i dubbla vinkande gulflagg, eftersom funktionärerna får skylla sig själva, eller vadå? Det lär väl knappast vara de som är ansvariga för banans skick som står där och bökar med bilarna.
2. De andra körde också lika fort.
Fram med bevisen om att de andra inte slog av då. Så kanske även de förtjänar att straffas. Uppenbarligen körde de ju inte lika fort under sina omständigheter, eftersom de inte körde av.
Visst, andra körde också av i samma kurva, men inte under dubbla vinkande gulflagg... Eller menar ni att man skall ligga lika nära(över) gränsen vid dubba vinkande gulflagg som annars?
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
AndersF1 skrev:Ingen som verkar ha något större emot att man kritiserar Alonso, men råkar man säga något negativt om den ofelbara guden Schumi då jäklar brister hela avgudastyrkan ut i gråt och pratar om att ingen annan kritiseras, bla, bla, snyft, snyft. Är ni inte läskunniga, eller är de rosa glasögonen så kraftiga att de bara släpper igenom text med MS i?AndersF1 skrev:
Alonso var ju om möjligt ännu dummare och skyllde på att han trodde olyckan var bakom honom och därför kunde gasa fullt. Han tyckte det var svårt att veta var den var eftersom de viftade med gulflaggor och visade SC-skylten överallt. Ja, varför gör de det, pucko? Kanske för att man skall det lugnt runt hela banan.
Så ursäkterna är alltså:
1. Det var allmänt farligt i just det avsnittet.
Jaha, så det betyder alltså att man kan skita i dubbla vinkande gulflagg, eftersom funktionärerna får skylla sig själva, eller vadå? Det lär väl knappast vara de som är ansvariga för banans skick som står där och bökar med bilarna.
2. De andra körde också lika fort.
Fram med bevisen om att de andra inte slog av då. Så kanske även de förtjänar att straffas. Uppenbarligen körde de ju inte lika fort under sina omständigheter, eftersom de inte körde av.
Visst, andra körde också av i samma kurva, men inte under dubbla vinkande gulflagg... Eller menar ni att man skall ligga lika nära(över) gränsen vid dubba vinkande gulflagg som annars?
1: kanske dags för ett nytt system vid krascher. SC kanske? iallafall vid regn. och som den kurvan såg ut så tycker jag det rådde exeptionella omständigheter. Arangörena är ansvariga och jag tycker dom borde stoppat loppet och försökt åtgärda kurvan så den var i någolunda skick.
2: Vi har väl aldrig hävdat att man ska ligga över gränsen vid dubbla gulflagg men nu när 2 förare åkte av i den kurvan och så som den såg ut tycker jag man lika bra kunde stoppat loppet för och göra nåt åt kurvan.
Känndes lite upplagt för olyckor där.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Anser du att de rådande förhållandena på banan alltid är fullständigt irrelevanta för hur (som i det här fallet) exempelvis en avåkning under dubbla gulflaggor ska bedömas? Hur illa det än är?AndersF1 skrev:
Så ursäkterna är alltså:
1. Det var allmänt farligt i just det avsnittet.
Jaha, så det betyder alltså att man kan skita i dubbla vinkande gulflagg, eftersom funktionärerna får skylla sig själva, eller vadå?
Om nej, var drar du gränsen i så fall? Och varför?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja.pUs skrev:
Anser du att de rådande förhållandena på banan alltid är fullständigt irrelevanta för hur (som i det här fallet) exempelvis en avåkning under dubbla gulflaggor ska bedömas? Hur illa det än är?
Max Mosley:
Så man skall alltså köra så långsamt så att man skall kunna stanna i värsta fall. Kanske lite svårt att bevisa hur mycket man skall släppa av, men definitivt tillräckligt för att inte åka av...when Michael Schumacher went off - at the time there was a crane moving a car - there were double waved yellow flags and double waved yellow flags means, slow right down, be prepared to stop.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
Det som är så störtskönt med den här historien är att den sk. Regnmästaren inte fattade att en viss kurva inte kunde tas i fullt blås som vanligt pga. risk för vattenplaning, något som en av hans största konkurrenter så vänligt demonstrerade något varv innan, men ändå lik förbannat var denna regnmästare bara tvungen att spetta på för fullt.
Regnmästare my ass...
Regnmästare my ass...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ska man ta ut SC så fort det blir litet besvärligt? F1-förarna ska ju föreställa världens skickligaste chaufförer så det vore väl 17 om de inte skulle klara av att anpassa hastigheten efter omständigheterna, t.ex. en kurva där det rinner litet vatten över banan... Och speciellt om det vinkas med gula flaggor där!Ankan skrev: 1: kanske dags för ett nytt system vid krascher. SC kanske? iallafall vid regn. och som den kurvan såg ut så tycker jag det rådde exeptionella omständigheter. Arangörena är ansvariga och jag tycker dom borde stoppat loppet och försökt åtgärda kurvan så den var i någolunda skick.
Visst har arrangörerna ett ansvar för att det blev som det blev men inte var det väl värre än att en av världens bäst betalda idrottsmän skulle klara av att hålla bilen på banan. Andra förare visade att det gick alldeles utmärkt.