Och nu till något helt annat.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Hood

Och nu till något helt annat.

Inlägg av Hood »

Efter att vi nu verkar diskuterat samma saker några dagar; TV4:as usla sändning, Forza juryn:s rätta/felaktiga bedömning, mm kanske vi kan bryta av med nåt annat.

Jag såg en bild på den nya banan i Bahrein (hos F1-Live: http://f1.racing-live.com/photos/imgact ... 20x185.jpg ).

Jag tycker banan verkar riktigt bra. Är det han tysken, vad han nu heter, som designat den? Någon som vet mer om den ? Är den kuperad ordentligt, eller är den "platt". Ligger den i "öknen" ? Blir det då samma problem som i Ungern med sandig bana?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Det är alldeles säkert en Hermann Tilke - bana. Jag vet inte om jag är så förtjust i honom, trots att denna bana kanske är ok. Någon som vet några fler banor som Tilke har skapat? Sepang har jag för mig...

Sedan måste jag säga att jag har svårt att se om en bana är bra. Ibland upplever jag att de som skapar banor ofta sitter vid ett CAD-bord och drar linjer på ett mycket ingenjörsmässigt sätt, jag är tveksam till att bandesign är ett ingenjörsjobb (även om själva byggandet kanske är en ingenjörssyssla)...

Tyvärr vet jag inget om banan, men den torde ju vara hyfsat lång i alla fall.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det ser ut som en Herman Tilke design - jämför med A1, Sepang och nya Hockenheim som han är ansvarig för.

Lite märkligt bana egentligen - den påminner lite grann om Hungaroring i skissen den första tredjedelen (förutsätter att man kör högervarv) ... förhoppningsvis är den inte så tight som Ungern bara.

Två raksträckor efterföljda av skarpa kurvor - tja det är så Tilke brukar rita ialla fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo, det är en Tilkebana och jag tycker att den har drag av A1-Ring
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Lite info om Bahrain Racing Circuit:
Grand Prix track

With unequalled viewing from the grandstands and VIP tower, the inner and outer circuits of the facility are configured to form a Formula 1 Grand Prix track. The Grand Prix track's length will be 5.475 km, with a maximum uphill slope of 5.25% and maximum downhill slope of 5.0%.
There are 16 turns. The forecast lap time for a Formula 1 car is 1 minute 33.63 seconds with an average speed of 210.39 kph.
This circuit is also ideal for 24 hour events.

Inner track

The inner track length is 2.4km and the width varies between 14 - 20m. This is designed for testing, 'club'events and for the Racing School and driver training activities.

Outer track

The outer track length is 3.4km, and the width also varies between 14-20m. It is ideal for all classes of racing, incentive events, and manufacturer testing of engines, tyres and other components.

Drag strip

Catering for the already established and growing sport of drag racing in the Region, the 1200m long by 18.5m wide Drag Strip is designed to host everything from street legal vehicles to the fastest Top Fuel pure dragsters. The strip has a timed quarter mile acceleration distance constructed in concrete.

Test oval

The 2500m long Test Oval with its two parabolic corners provides a facility for warm and hot weather endurance testing of all types of vehicles and components under controlled conditions. In conjunction with the comprehensive selection of normal road circuit options and the general on-site facilities, manufacturers will have access to a unique location.

Karting track

Bahrain Racing Circuit will include a full International Standard Karting Track with dedicated Race Control, Workshop, Dining and Viewing provision. The track will also be an essential component of Corporate Days and a centre for the use of the Region's many enthusiasts
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

De lär ju itne ha några problem med att installera sandfållor ialla fall .....

Kan bli ett problem med sand som blåser in på banan där .... halkigt

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
GMD

Inlägg av GMD »

Jag har för mig att jag läste någonstans att man skulle bygga någon slags oasliknande miljö med träd och grejer runt start/målrakan och depån, samt att resten av banan skulle vara ute i öknen. Men hur ska de egentligen lösa sandproblemet?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hungaroring är ju en av banorna idag som har en del problem med damm, sand och smuts osm blåser in över banan och gör den väldigt hal i början av varje GP-helg och även under loppen till viss del ....

Så jag tror det kan bli ett problem med sand på den här banan - utan tvekan kommer det säkert att bli en toppmodern bana med alla tänkbara hjälpmedel men sand kan man ju itne stoppa hur som helst - så jag förväntar mig att det kan bli ett problem om än begränsat.

Loranga

Inlägg av Loranga »

Man får väl bygga ett tak ;)
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

LuckyStrike1 skrev:De lär ju itne ha några problem med att installera sandfållor ialla fall .....
...kanske läge för Arthurs vattenfållor... :D :D
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Även Shanghai är påväg "upp". ca 5,3 km lång.

Bild

Undra hur många bilar som kommer åka av banan i det första partiet?Kommer nog bli många hårresande inbromsningar i nästsista kurvan också. :o
Loranga

Inlägg av Loranga »

Alltså, snacka om skrivbordsprodukter, banorna ser häftiga ut på papperet, idiotiska i verkligheten...
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

:o Forslaget till bana i Shanghai kan val anda aldrig bli av. Det ser ju ut som om nagonting liknande modern konst istallet for en tavlingsbana.

Tank er Montoya och Schumacher sida vid sida langs hela start/malrakan. Det maste ju ofelbart leda till rodflagg i kringelkroken.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Granis skrev::o Forslaget till bana i Shanghai kan val anda aldrig bli av. Det ser ju ut som om nagonting liknande modern konst istallet for en tavlingsbana.
Jo då, och man håller redan på att bygga...

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag ska kanske tillägga att även banan i Shanghai är en skapelse av Herman Tilke...

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

PeppeF1 skrev:Även Shanghai är påväg "upp". ca 5,3 km lång.

Bild

Undra hur många bilar som kommer åka av banan i det första partiet?Kommer nog bli många hårresande inbromsningar i nästsista kurvan också. :o
Liknar Malaysia väldigt mycket ......Tilke ändrar sig inte i onödan direkt - det finns en risk för att alla banor är likadana om han får tillåtas fortsätta härja ....

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Loranga skrev:Man får väl bygga ett tak ;)
För fan! Skriv inte det där .... kan du inte se Max Mosleys nästa förslag att lägga tak över alla F1-banor för att ta bort risken för regnlopp helt, och därmed behovet av mer än en typ av däck.... det kan han ju få för sig att kalla vettiga kostnadsbesparingar

Loranga

Inlägg av Loranga »

Det där i kombination med Arturs vattenfållor gör att vi snart kan samarrangera sim-VM med F1 :)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Första kurvan påminner lite om kurvan efter korta rakan på Ös-We-ring. Där man har en höger som långsamt nyper åt, för att sluta i en hårnålsvänster. Klart svår eftersom man inte har något riktigt apex att sikta på, men man bör alltså sluta på högerkanten för att kunna ta hårnålen bra. Jag hade en tendens att antingen styra in för tidigt, vilket slutade med att det blev alldeles för tvärt på slutet oc det antingen blev en snurr, eller en våldsamt dålig passage genom hårnålen. Eller också svängde jag in för sent och kurvan togs alldeles för långsamt, eller resulterade i att jag inte klarade den alls utan åkte av. Klart kul kurvide, men svår. :)

Hmm, lite OT, men Ös-We är en klart skoj bana att köra snabb kart på, om det inte var för att den är så kort och smal samt har lite taskig asfalt. Efter långa rakan så kommer en svag höger som genast övergår i en skarp vänster och sedan en kort raka på några få meter som avslutas med en ganska vid 180-gradare åt höger. Höger-vänstern innan 180-gradaren går att ta i hög fart om man inte bromsar, men då hinner man inte få stopp före 180-gradaren. Bromsar man istället före den svaga högern så går det ganska långsamt. De snabbaste svänger vänster mitt i den svaga högern och hoppar över kurbsen för att sedan bromsa allt vad man förmår när man landar. Siktar man rätt och inte hoppar för långt går det alltså fort och bra, men det är inte så skönt att bränna över höga kurbs i närmare 100 i en helt stum kart, plus att det inte slutar så bra om man missar och hoppar för långt, eller kommer utanför banan. Men kurvor skall inte vara lätta. :)
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Bahrein-banan ser klart lovande ut :up: Shanghai däremot ser ut att vara alldeles för långsam och krokig :down:
Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

Å andra sidan är Shanghai ett trevligt och roligt ställe vilket inte Bahrein är!

Peppe
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Har du varit där eller :-?
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Nu har jag sett lite olika stavningar men jag har alltid trott att det hette Bahrain, är det svensk och engelsk stavning som skiljer? Hur ska det vara egentligen? :-?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det stavas "Bahrain" både på svenska och engelska

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Bahrein på engelska :saucy:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nja... i o f s så är både "Bahrain" och "Bahrein" godtagbara stavningar på engelska men den "officiella" stavningen är "Bahrain", d v s den som används i officiella sammanhang av landet i fråga :saucy:

Äntligen!
Användarens profilbild
frongor

Inlägg av frongor »

Banorna ser ju funktionabla ut, hoppas på lite kuperad terräng bara. Är det bara jag som gillar upplägget på indianapolis med bankade kurvor.. Jag skulle gärna se fler ovaler me racerbanor på infieldet. Gärna så att man får känna på en hel bankad kurva, inte bara en halv som i indinapolis.. Borde dessutom vara ganska billigt.

Inlägg av Sami »

frongor skrev:Är det bara jag som gillar upplägget på indianapolis med bankade kurvor.. Jag skulle gärna se fler ovaler me racerbanor på infieldet. Gärna så att man får känna på en hel bankad kurva, inte bara en halv som i indinapolis.. Borde dessutom vara ganska billigt.
Usch! det finns ju ingen plats att lägga ut en vettig bana, utan det blir bara någon smålöjlig kringelkrok som lämpar sig för gocarts på infield.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Frongor, varför inte köra den slinga som används på Daytona 200 (dvs motorcykelloppet som gick ganska nyligen)? Den är ju 5729 m, så det borde väl räcka till.

http://www.racingcircuits.net/UnitedSta ... ytona.html
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jaså, de kör roadracing där fortfarande. Kul att vurpa med mc:n på en oval. *aajj* Men den där "nygjorda" chikanen i slutet på rakan hjälper nog en hel del.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Jajamensan. Spana in denna http://www.amasuperbike.com/image/2003a ... C_7272.jpg
Fler racebilder: http://www.amasuperbike.com/image/2003a ... p/dab200a/
Depåstopp med hojar: http://www.amasuperbike.com/image/2003a ... /pitstops/

Banorna de kör på i USA i övrigt är väl inte alltför populära hos FIM...tror att endast Laguna Seca är godkänd att köra internationella race på (och det är på håret). De amerikaner som vill se internationell roadracing i USA sätter nog sitt hopp till Barber Sports Motorpark (eller vad den nu heter) i Birmingham, Alabama.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Fast jag tror den här är snäppet vassare än Daytona:
http://www.racingcircuits.net/UnitedSta ... aRoad.html
Användarens profilbild
frongor

Inlägg av frongor »

Jo, dem ser riktigt hyggliga ut. Talladega skulle möjligen ha en hårdare inbromsning efter hela ovalrundan för att verkligen skapa action. Jag är inte för rena ovallopp i F1, men en ovalbana med en kort men inte allt för långsam slinga in infieldet och någon riktigt långsam hårnål tror jag på.. Överhuvudtaget gillar jag den trots allt ganska stora variationen på f1-banor.. Monaco skulle gärna få sällskap med ännu en stadsbana (Macau?) dock.

Inlägg av Loranga »

Märkligt att inte CART har satsat något på denna typ av bana, med oval samt innerslinga. Det borde ju passa dem väldigt bra!
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Det sägs att CART ska köra som supportlopp på lördagarna inför USA:s GP nästa år och 2005. Det blir ju då på F1-banan till IMS förtret.
/Jan
Användarens profilbild
Peppe

Macau

Inlägg av Peppe »

Appropå Macau så var jag där och såg Macau Grand Prix i höstas.

Stadsbanan i Macau är helt otrolig. Väldigt charmig med stor variation. När jag var där var behållningen störst på road racingen. När F3 bilarna körde blev det ofta gulflag pga.

Bild

att den sista kurvan före fishermensbend är väldigt small. Det hände ofta att en bil fick ställ och in i räcket. Detta fick till följd att ingen kom förbi! Har många roliga bilder på det, såg ut som essingeleden vid åtta rycket!

Förövrigt så är Macau ett väldigt väldigt skoj ställe! Väldigt fint och närhet till både HK och Kina. Skoj ställe!

Star_Peppe
Användarens profilbild
Peppe

Macau igen

Inlägg av Peppe »

Bild

Star_Peppe
Användarens profilbild
gasone

Inlägg av gasone »

lite bilder från bahrain
http://www.tilke.com/images/3A/BAHR/9.jpg
http://www.tilke.com/images/3A/BAHR/9.jpg

säg vad man vill om bandesignen, men läktara är jävla fina, den nya i barcelona var iget fel att sitta på.
http://www.tilke.com/IMAGES/3A/BAR/BAR24.JPG
Användarens profilbild
gasone

Inlägg av gasone »

här var lite fler bilder på Shanghai banan...
http://www.tilke.com/HTML_E/shanghai.htm
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Bahrain verkar vara platt som en pannkaka, tyvärr.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez