Inte är väl flexande vingar tillåtet???
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Inte är väl flexande vingar tillåtet???
Har precis för mig att detta inte var tillåtet, att det förbjöds då Ferrari hade detta inför en säsong. Men, kollar man riktigt noga på loppet från Australien så ser man tydligt när man åker med Montoyas bil med kameran i nosen att frontvingen flexar. Det är inte så lite heller. Kan tänka mig att det där gör ganska mycket. Någon mer som har kollat eller kan tänka sig att ta en titt på det? Det är mot slutet av loppet ungefär där Monty snurrar. Vet inte, kanske finns det en gräns för hur mycket en vinge får flexa men det ser onekligen mycket ut.
/gringo
/gringo
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Här är normerna för flex på karossen:
3.17 Bodywork flexibility :
3.17.1 Bodywork may deflect no more than 5mm vertically
when a 500N load is applied vertically to it 700mm
forward of the front wheel centre line and 625mm from
the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an
adapter 300mm long and 150mm wide. Teams must
supply the latter when such a test is deemed necessary.
3.17.2 Bodywork may deflect no more than 10mm vertically
when a 500N load is applied vertically to it 400mm
forward of the rear wheel centre line and 650mm from
the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an
adapter of the same size, Teams must supply the latter
when such a test is deemed necessary.
3.17.3 Bodywork may deflect by no more than one degree
horizontally when a load of 1000N is applied
simultaneously to its extremities in a rearward direction
780mm above the reference plane and 130mm behind
the rear wheel centre line.
3.17.4 In order to ensure that the requirements of Article 3.15
are respected, the FIA reserves the right to introduce
further load/deflection tests on any part of the bodywork
which appears to be (or is suspected of), moving whilst
the car is in motion.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Just javlar, nu kommer jag ihag att jag ocksa sag det. Det var nan slags flarpar ovanpa vaxelladan som stod upp i laga hastigheter men bojde sig ner ganska abrupt nar hastigheten okades.Martin_Granberg skrev:Under racet i Malaysia kunde man se att det var vissa delar på Renaultn som flexade ordentligt. Det syntes från onboad-kameran som var vinklad bakåt.
Det var inte vingarna utan typ "kjolarna" runt växellådan.
Förväntade mig lite diskussion om detta, men har inte läst ngt om det alls.
/Martin
Det sag forst ut som om att biten lag i skugga men jag uteslot det eftersom bilen andrade riktning ett par ganger under tiden.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Då är Renaultn helt klart olaglig. De delarna som flexade på den rörde sig inte nedåt utan uppåt under högre hastigheter - antaligen för att minska drag.
Om ngn bandade senaste racet så kolla på onboard-bilderna bakåt. Det var delarna i mitten av chassit längst bak (under bakvingen) som flexade. Vet inte vad de heter.
/Martin
Om ngn bandade senaste racet så kolla på onboard-bilderna bakåt. Det var delarna i mitten av chassit längst bak (under bakvingen) som flexade. Vet inte vad de heter.
/Martin
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Oops, nu såg jag ditt inlägg. Du kanske har rätt i att de rörde sig åt andra hållet, jag hade för mig det var tvärt om dock - men jag kan ha varit trött. Dessutom har jag inte haft många rätt sen jag började försöka sluta snusaGranis skrev:Just javlar, nu kommer jag ihag att jag ocksa sag det. Det var nan slags flarpar ovanpa vaxelladan som stod upp i laga hastigheter men bojde sig ner ganska abrupt nar hastigheten okades.Martin_Granberg skrev:Under racet i Malaysia kunde man se att det var vissa delar på Renaultn som flexade ordentligt. Det syntes från onboad-kameran som var vinklad bakåt.
Det var inte vingarna utan typ "kjolarna" runt växellådan.
Förväntade mig lite diskussion om detta, men har inte läst ngt om det alls.
/Martin
Det sag forst ut som om att biten lag i skugga men jag uteslot det eftersom bilen andrade riktning ett par ganger under tiden.
/Martin
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Viktor har varit vänlig nog att lägga upp en filmsnutt på det.
http://members.atlasf1.com/viktor/video/renault.avi
De är lite uppåtböjda på raken, men böjer ner så fort bilen bromsar in och ser ut att vara rätt nedåtvinklade genom hela kurviga partiet. Tycker det motsatta borde vara önsvärt, men de kan ju ha sekundära effekter på t.ex bakvinge eller så, men det känns som lite väl svårt att tillämpa. Speciellt som de ser ut att fladdra en del, vilket jag inte alls tror är något man har valt när man designat de bitarna. Får se vad FIA säger, hört kommentarer om flexande framvinge i Malaysia hos både Williams och McLaren nu.
Det reglerna säger är väl att "moveable aerodynamic devices" inte är tillåtna, frågan är då vad en "aerodynamic device" är för någor. Vingar och barge-boards helt klart, men sen är det ju svårt. Hela utsidan av bilen? hjulen då, de är ju utsida och rör på sig. Jag skulle tolka det som något som i första hand utför aerodynamisk arbete. Precis så har regeln tillämpats tidigare. bl.a. -78 när fläktbilen blev tillåten efter att man uppmätt att 51% av luften som fläkten sög passerade genom kylaren och alltså kunde man hävda att den i första hand var en kylarfläkt. Nu blev den förbjuden rätt omgående i alla fall.
Vad betyder "moveable". Låter egentligen som att hela anordningen skulle röra på sig i infästningen. Framvingarna har väl snarast deformerats än rört på sig, vilket ju inte är riktigt samma sak. Alltså kan det vara tillåtet. Regeltolkningens underbara värld.
http://members.atlasf1.com/viktor/video/renault.avi
De är lite uppåtböjda på raken, men böjer ner så fort bilen bromsar in och ser ut att vara rätt nedåtvinklade genom hela kurviga partiet. Tycker det motsatta borde vara önsvärt, men de kan ju ha sekundära effekter på t.ex bakvinge eller så, men det känns som lite väl svårt att tillämpa. Speciellt som de ser ut att fladdra en del, vilket jag inte alls tror är något man har valt när man designat de bitarna. Får se vad FIA säger, hört kommentarer om flexande framvinge i Malaysia hos både Williams och McLaren nu.
Det reglerna säger är väl att "moveable aerodynamic devices" inte är tillåtna, frågan är då vad en "aerodynamic device" är för någor. Vingar och barge-boards helt klart, men sen är det ju svårt. Hela utsidan av bilen? hjulen då, de är ju utsida och rör på sig. Jag skulle tolka det som något som i första hand utför aerodynamisk arbete. Precis så har regeln tillämpats tidigare. bl.a. -78 när fläktbilen blev tillåten efter att man uppmätt att 51% av luften som fläkten sög passerade genom kylaren och alltså kunde man hävda att den i första hand var en kylarfläkt. Nu blev den förbjuden rätt omgående i alla fall.
Vad betyder "moveable". Låter egentligen som att hela anordningen skulle röra på sig i infästningen. Framvingarna har väl snarast deformerats än rört på sig, vilket ju inte är riktigt samma sak. Alltså kan det vara tillåtet. Regeltolkningens underbara värld.
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ah, precis det jag menade. Det ser mycket skumt ut.regenmeister skrev:Viktor har varit vänlig nog att lägga upp en filmsnutt på det.
http://members.atlasf1.com/viktor/video/renault.avi
/Martin
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, vad går det ut på?Razor skrev:När vi ändå håller på att prata om Renault... är det någon som har koll på det system från Michelin (OPT) för att hålla däcken plant mot underlaget som Renault testar?
Man vill väl ha lite negativ camber i vanliga fall, men nu skulle de alltså vara plana hela tiden, eller?
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Det var faktiskt jag som kom ihag fel.Martin_Granberg skrev:Oops, nu såg jag ditt inlägg. Du kanske har rätt i att de rörde sig åt andra hållet, jag hade för mig det var tvärt om dock - men jag kan ha varit trött. Dessutom har jag inte haft många rätt sen jag började försöka sluta snusaGranis skrev:Just javlar, nu kommer jag ihag att jag ocksa sag det. Det var nan slags flarpar ovanpa vaxelladan som stod upp i laga hastigheter men bojde sig ner ganska abrupt nar hastigheten okades.Martin_Granberg skrev:Under racet i Malaysia kunde man se att det var vissa delar på Renaultn som flexade ordentligt. Det syntes från onboad-kameran som var vinklad bakåt.
Det var inte vingarna utan typ "kjolarna" runt växellådan.
Förväntade mig lite diskussion om detta, men har inte läst ngt om det alls.
/Martin
Det sag forst ut som om att biten lag i skugga men jag uteslot det eftersom bilen andrade riktning ett par ganger under tiden.
/Martin
Kan det tankas att flarparna 'reser sig' p.g.a det dynamiska trycket i hogre hastigheter? Blas pa ovansidan av ett pappersark for att forsta effekten.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vad jag har förstått av artikeln på AtlasF1 så går det ut på att behålla en konstant, eller nära på konstant, cambervinkel vid kurvtagning för att på så sätt öka däckets kontaktyta mot vägbanan och därmed också öka greppet.AndersF1 skrev:Nej, vad går det ut på?
Man vill väl ha lite negativ camber i vanliga fall, men nu skulle de alltså vara plana hela tiden, eller?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Kanske jag inte borde fråga det här i formel1-forumet men .......jag kan inte se filmsnutten, försökte uppgradera quick-time men det som finns som uppgraderbart "INDIO VIDEO 5" meddelar maskinen att "paketfilen indio 5.....kunde inte hittas/inte installeras etc.regenmeister skrev:Viktor har varit vänlig nog att lägga upp en filmsnutt på det.
http://members.atlasf1.com/viktor/video/renault.avi
De är lite uppåtböjda på raken, men böjer ner så fort bilen bromsar in och ser ut att vara rätt nedåtvinklade genom hela kurviga partiet. Tycker det motsatta borde vara önsvärt, men de kan ju ha sekundära effekter på t.ex bakvinge eller så, men det känns som lite väl svårt att tillämpa. Speciellt som de ser ut att fladdra en del, vilket jag inte alls tror är något man har valt när man designat de bitarna. Får se vad FIA säger, hört kommentarer om flexande framvinge i Malaysia hos både Williams och McLaren nu.
Det reglerna säger är väl att "moveable aerodynamic devices" inte är tillåtna, frågan är då vad en "aerodynamic device" är för någor. Vingar och barge-boards helt klart, men sen är det ju svårt. Hela utsidan av bilen? hjulen då, de är ju utsida och rör på sig. Jag skulle tolka det som något som i första hand utför aerodynamisk arbete. Precis så har regeln tillämpats tidigare. bl.a. -78 när fläktbilen blev tillåten efter att man uppmätt att 51% av luften som fläkten sög passerade genom kylaren och alltså kunde man hävda att den i första hand var en kylarfläkt. Nu blev den förbjuden rätt omgående i alla fall.
Vad betyder "moveable". Låter egentligen som att hela anordningen skulle röra på sig i infästningen. Framvingarna har väl snarast deformerats än rört på sig, vilket ju inte är riktigt samma sak. Alltså kan det vara tillåtet. Regeltolkningens underbara värld.
Är det detta som är felet?. Av nån konstig anledning så såg jag första gången snutten när jag prövade - men utan ljud. Har avinstallerat och nyinstallerat men hjälpte inte. Guuben är en guube med datorer
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vad är det som du har avinstallerat och ominstallerat?
Det som du behöver är en DivX för att kunna se filmsnutten, den hittar du på DivX
Det som du behöver är en DivX för att kunna se filmsnutten, den hittar du på DivX
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Tack Razor men ...Razor skrev:Vad är det som du har avinstallerat och ominstallerat?
Det som du behöver är en DivX för att kunna se filmsnutten, den hittar du på DivX
jag laddade ner även ner "DivX" men jag får meddelandet när jag skall spela upp filen "komprimeringsresursen som krävs kunde inte hittas" - samma meddelande fick jag oxå före DivX.
Finns det nåt tips ännu....se´n skall jag inte fråga mer
(jag har både real player, media, quickstart och nu divX - senaste versionerna och uppgraderade)
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Filmen är skapad med Divx 5.0.2. Kaha (tror jag) har gjort om den till mpeg här http://home.student.uu.se/kaha1233/Renault.mpg.
Det är inget ljud i filmen.
/Viktor
Det är inget ljud i filmen.
/Viktor
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor feb 20, 2003 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred