Inte är väl flexande vingar tillåtet???

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inte är väl flexande vingar tillåtet???

Inlägg av gringo »

Har precis för mig att detta inte var tillåtet, att det förbjöds då Ferrari hade detta inför en säsong. Men, kollar man riktigt noga på loppet från Australien så ser man tydligt när man åker med Montoyas bil med kameran i nosen att frontvingen flexar. Det är inte så lite heller. Kan tänka mig att det där gör ganska mycket. Någon mer som har kollat eller kan tänka sig att ta en titt på det? Det är mot slutet av loppet ungefär där Monty snurrar. Vet inte, kanske finns det en gräns för hur mycket en vinge får flexa men det ser onekligen mycket ut.

/gringo
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Det var val en flexande bakvingeupphangning som forbjods? Den gor att hela paketet lutas bakat av luftmotstandet och inte ger sa mycket marktryck/luftmotstand i hoga hastigheter.

Trycks framvingen nedat i hoga hastigheter eller fladdrar den bara?
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Under racet i Malaysia kunde man se att det var vissa delar på Renaultn som flexade ordentligt. Det syntes från onboad-kameran som var vinklad bakåt.

Det var inte vingarna utan typ "kjolarna" runt växellådan.

Förväntade mig lite diskussion om detta, men har inte läst ngt om det alls.

/Martin
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Granis, framvingens översta lager pressades ner i en tydligt konstant rörelse. Inget fladder utan en minskning av luftmotståndet helt enkelt.

/gringo
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Här är normerna för flex på karossen:
3.17 Bodywork flexibility :
3.17.1 Bodywork may deflect no more than 5mm vertically
when a 500N load is applied vertically to it 700mm
forward of the front wheel centre line and 625mm from
the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an
adapter 300mm long and 150mm wide. Teams must
supply the latter when such a test is deemed necessary.
3.17.2 Bodywork may deflect no more than 10mm vertically
when a 500N load is applied vertically to it 400mm
forward of the rear wheel centre line and 650mm from
the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an
adapter of the same size, Teams must supply the latter
when such a test is deemed necessary.
3.17.3 Bodywork may deflect by no more than one degree
horizontally when a load of 1000N is applied
simultaneously to its extremities in a rearward direction
780mm above the reference plane and 130mm behind
the rear wheel centre line.
3.17.4 In order to ensure that the requirements of Article 3.15
are respected, the FIA reserves the right to introduce
further load/deflection tests on any part of the bodywork
which appears to be (or is suspected of), moving whilst
the car is in motion.
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Martin_Granberg skrev:Under racet i Malaysia kunde man se att det var vissa delar på Renaultn som flexade ordentligt. Det syntes från onboad-kameran som var vinklad bakåt.

Det var inte vingarna utan typ "kjolarna" runt växellådan.

Förväntade mig lite diskussion om detta, men har inte läst ngt om det alls.

/Martin
Just javlar, nu kommer jag ihag att jag ocksa sag det. Det var nan slags flarpar ovanpa vaxelladan som stod upp i laga hastigheter men bojde sig ner ganska abrupt nar hastigheten okades.

Det sag forst ut som om att biten lag i skugga men jag uteslot det eftersom bilen andrade riktning ett par ganger under tiden.
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Var ar regenmeister forresten? Han brukar vara bra pa att analysera sadana har detaljer.
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Då är Renaultn helt klart olaglig. De delarna som flexade på den rörde sig inte nedåt utan uppåt under högre hastigheter - antaligen för att minska drag.

Om ngn bandade senaste racet så kolla på onboard-bilderna bakåt. Det var delarna i mitten av chassit längst bak (under bakvingen) som flexade. Vet inte vad de heter.

/Martin
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Granis skrev:
Martin_Granberg skrev:Under racet i Malaysia kunde man se att det var vissa delar på Renaultn som flexade ordentligt. Det syntes från onboad-kameran som var vinklad bakåt.

Det var inte vingarna utan typ "kjolarna" runt växellådan.

Förväntade mig lite diskussion om detta, men har inte läst ngt om det alls.

/Martin
Just javlar, nu kommer jag ihag att jag ocksa sag det. Det var nan slags flarpar ovanpa vaxelladan som stod upp i laga hastigheter men bojde sig ner ganska abrupt nar hastigheten okades.

Det sag forst ut som om att biten lag i skugga men jag uteslot det eftersom bilen andrade riktning ett par ganger under tiden.
Oops, nu såg jag ditt inlägg. Du kanske har rätt i att de rörde sig åt andra hållet, jag hade för mig det var tvärt om dock - men jag kan ha varit trött. Dessutom har jag inte haft många rätt sen jag började försöka sluta snusa :roll:

/Martin
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

När vi ändå håller på att prata om Renault... är det någon som har koll på det system från Michelin (OPT) för att hålla däcken plant mot underlaget som Renault testar? :quest:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Viktor har varit vänlig nog att lägga upp en filmsnutt på det.
http://members.atlasf1.com/viktor/video/renault.avi

De är lite uppåtböjda på raken, men böjer ner så fort bilen bromsar in och ser ut att vara rätt nedåtvinklade genom hela kurviga partiet. Tycker det motsatta borde vara önsvärt, men de kan ju ha sekundära effekter på t.ex bakvinge eller så, men det känns som lite väl svårt att tillämpa. Speciellt som de ser ut att fladdra en del, vilket jag inte alls tror är något man har valt när man designat de bitarna. Får se vad FIA säger, hört kommentarer om flexande framvinge i Malaysia hos både Williams och McLaren nu.
Det reglerna säger är väl att "moveable aerodynamic devices" inte är tillåtna, frågan är då vad en "aerodynamic device" är för någor. Vingar och barge-boards helt klart, men sen är det ju svårt. Hela utsidan av bilen? hjulen då, de är ju utsida och rör på sig. Jag skulle tolka det som något som i första hand utför aerodynamisk arbete. Precis så har regeln tillämpats tidigare. bl.a. -78 när fläktbilen blev tillåten efter att man uppmätt att 51% av luften som fläkten sög passerade genom kylaren och alltså kunde man hävda att den i första hand var en kylarfläkt. Nu blev den förbjuden rätt omgående i alla fall.
Vad betyder "moveable". Låter egentligen som att hela anordningen skulle röra på sig i infästningen. Framvingarna har väl snarast deformerats än rört på sig, vilket ju inte är riktigt samma sak. Alltså kan det vara tillåtet. Regeltolkningens underbara värld. :)
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

regenmeister skrev:Viktor har varit vänlig nog att lägga upp en filmsnutt på det.
http://members.atlasf1.com/viktor/video/renault.avi
Ah, precis det jag menade. Det ser mycket skumt ut.

/Martin
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:När vi ändå håller på att prata om Renault... är det någon som har koll på det system från Michelin (OPT) för att hålla däcken plant mot underlaget som Renault testar? :quest:
Nej, vad går det ut på?
Man vill väl ha lite negativ camber i vanliga fall, men nu skulle de alltså vara plana hela tiden, eller?
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Martin_Granberg skrev:
Granis skrev:
Martin_Granberg skrev:Under racet i Malaysia kunde man se att det var vissa delar på Renaultn som flexade ordentligt. Det syntes från onboad-kameran som var vinklad bakåt.

Det var inte vingarna utan typ "kjolarna" runt växellådan.

Förväntade mig lite diskussion om detta, men har inte läst ngt om det alls.

/Martin
Just javlar, nu kommer jag ihag att jag ocksa sag det. Det var nan slags flarpar ovanpa vaxelladan som stod upp i laga hastigheter men bojde sig ner ganska abrupt nar hastigheten okades.

Det sag forst ut som om att biten lag i skugga men jag uteslot det eftersom bilen andrade riktning ett par ganger under tiden.
Oops, nu såg jag ditt inlägg. Du kanske har rätt i att de rörde sig åt andra hållet, jag hade för mig det var tvärt om dock - men jag kan ha varit trött. Dessutom har jag inte haft många rätt sen jag började försöka sluta snusa :roll:

/Martin
Det var faktiskt jag som kom ihag fel.

Kan det tankas att flarparna 'reser sig' p.g.a det dynamiska trycket i hogre hastigheter? Blas pa ovansidan av ett pappersark for att forsta effekten.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Nej, vad går det ut på?
Man vill väl ha lite negativ camber i vanliga fall, men nu skulle de alltså vara plana hela tiden, eller?
Vad jag har förstått av artikeln på AtlasF1 så går det ut på att behålla en konstant, eller nära på konstant, cambervinkel vid kurvtagning för att på så sätt öka däckets kontaktyta mot vägbanan och därmed också öka greppet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

regenmeister skrev:Viktor har varit vänlig nog att lägga upp en filmsnutt på det.
http://members.atlasf1.com/viktor/video/renault.avi

De är lite uppåtböjda på raken, men böjer ner så fort bilen bromsar in och ser ut att vara rätt nedåtvinklade genom hela kurviga partiet. Tycker det motsatta borde vara önsvärt, men de kan ju ha sekundära effekter på t.ex bakvinge eller så, men det känns som lite väl svårt att tillämpa. Speciellt som de ser ut att fladdra en del, vilket jag inte alls tror är något man har valt när man designat de bitarna. Får se vad FIA säger, hört kommentarer om flexande framvinge i Malaysia hos både Williams och McLaren nu.
Det reglerna säger är väl att "moveable aerodynamic devices" inte är tillåtna, frågan är då vad en "aerodynamic device" är för någor. Vingar och barge-boards helt klart, men sen är det ju svårt. Hela utsidan av bilen? hjulen då, de är ju utsida och rör på sig. Jag skulle tolka det som något som i första hand utför aerodynamisk arbete. Precis så har regeln tillämpats tidigare. bl.a. -78 när fläktbilen blev tillåten efter att man uppmätt att 51% av luften som fläkten sög passerade genom kylaren och alltså kunde man hävda att den i första hand var en kylarfläkt. Nu blev den förbjuden rätt omgående i alla fall.
Vad betyder "moveable". Låter egentligen som att hela anordningen skulle röra på sig i infästningen. Framvingarna har väl snarast deformerats än rört på sig, vilket ju inte är riktigt samma sak. Alltså kan det vara tillåtet. Regeltolkningens underbara värld. :)
Kanske jag inte borde fråga det här i formel1-forumet men .......jag kan inte se filmsnutten, försökte uppgradera quick-time men det som finns som uppgraderbart "INDIO VIDEO 5" meddelar maskinen att "paketfilen indio 5.....kunde inte hittas/inte installeras etc.
Är det detta som är felet?. Av nån konstig anledning så såg jag första gången snutten när jag prövade - men utan ljud. Har avinstallerat och nyinstallerat men hjälpte inte. Guuben är en guube med datorer
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Vad är det som du har avinstallerat och ominstallerat?

Det som du behöver är en DivX för att kunna se filmsnutten, den hittar du på DivX
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Razor skrev:Vad är det som du har avinstallerat och ominstallerat?

Det som du behöver är en DivX för att kunna se filmsnutten, den hittar du på DivX
Tack Razor men ...
jag laddade ner även ner "DivX" men jag får meddelandet när jag skall spela upp filen "komprimeringsresursen som krävs kunde inte hittas" - samma meddelande fick jag oxå före DivX.
Finns det nåt tips ännu....se´n skall jag inte fråga mer :shake:

(jag har både real player, media, quickstart och nu divX - senaste versionerna och uppgraderade)
Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

Filmen är skapad med Divx 5.0.2. Kaha (tror jag) har gjort om den till mpeg här http://home.student.uu.se/kaha1233/Renault.mpg.
Det är inget ljud i filmen.

/Viktor
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Är det bara jag som får en stor vit rektangel mitt över filmen under första delen av filmen?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Ge fanken i att maila Bernie bara. Vill inte få Alonso diskad!!! :lol:
Derstatic
Inlägg: 9
Blev medlem: tor feb 20, 2003 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Derstatic »

Finns det nån film på montoyas framvinge tro?
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Jag lyckas tusan inte se vad det är för något som rör på sig på Renaulten. Kan någon ge mig en utförlig förklaring? På Montys Williams ser man det direkt.

Tyvärr har jag inte hittat något litet klipp som styrker mitt påstående.

/gringo