Toyota på NK

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1

Toyota på NK

Inlägg av AndersF1 »

Om ni tar er till NK i Stockholm i helgen så kan ni titta på Toyotas F1:a (replika antar jag...) och tävla i bilbaneracing.
Tärnström har ju slagit Ronnie Peterson en gång i tiden, så du är väl en given vinnare? :)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Satte en tid på 5.16. Näst bästa tid (det var tidigt på dagen) var 6.20. Skulle tro att det går att köra på 4.70. Fick en hel del varv förstörda av en planta som inte kunde hålla sin bil på banan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Hoppas på en krönika efter segern på söndag! :rock:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag var även med i det första världsmästerskapet i slotracing 1976 (eller var det 1978?) i Göteborg. När jag brukar säga att jag kvalade in fyra tiondelar från världsrekordet brukar folk bli imponerade. Däremot blir de intelika imponerade när jag talar om att det bara räckte till en 92:a plats i kvalet. Slutade så småningom på 112:e plats. Lite synd var att jag inte hade tränat tillräckligt med den typen av bil som användes i VM. Min kärra löddes klart på ett hotellrum av min polare Kaj bara dagarna innan det var dags att tävla. Tråkigt nog för Kajs del visade det sig att han hade byggt en bil till mig som var snabbare än hans egen. Tråkigt med tanke på att han själv kvalade in bland de fem-sex snabbaste och till slut blev 14:e man i tävlingen. I händerna på någon annan hade den bilen lugnt tagit sig till final.

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Vad vinner man i den där NK-tävlingen?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tänker jag inte tala om för då ska väl alla dit å köra.

Skämt åsido, en resa till Monza för två är förstapris.

Tärnström

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Hur gick det i finalen? :)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jotack, bra! Jag vann inte och jag kom inte tvåa heller men tredjeplatsen visade sig vara riktigt hygglig med tanke på priset. Eftersom jag hade snabbaste kvaltiden av alla underskattade jag nog motståndet en del. Under träningen hade de andra svårt att hålla sig på banan och jag tänkte att jag skulle gå ut lugnt och låta de andra köra av. Tyvärr blev det inte så. De körde inte bara stabilt utan också snabbt. Jag tappade för mycket tid i de första två heaten och när jag sedan skruvade upp takten räckte det inte ända fram till seger. Dock satte jag varvrekord med 4.67. Ingen annan var under 4.80. Vi talar ljusår... Blev trea, dryga två sekunder bakom tvåan. Segrarens tid hade jag ingen koll på. Måste säga att de körde bra, de andra förarna. Mig spöar man inte så lätt på bilbana. Det är ingen ursäkt men när marginalerna är så små per varv blir avåkningarna avgörande för resutaltet, eller snarare: hur snabbt lyckas kurvvakterna sätta på din bil efter en avåkning? Nu var det ju lika för alla. Det gällde att hålla sig på banan och gjorde man inte det fick man finna sig i en viss godtycklig behandling av kurvvakterna.

Nåväl, visst hade det smakat med en resa till Monza men tredjepris var inte dumt det heller - Scalextrics största paket med RMS (Race Management System. Tidtagning och annat för att köra på PC:n via com-porten). Prislappen sade att paketet kostade 2995:- men jag vet att det går att få en femhundring billigare om man letar runt en del. Tur att jag inte blev tvåa. Priset var en veckas körning med nya Toyota Avensis. Vad fan ska man med det till om man redan har en bil?

Tärnström

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Grattis till priset, trots att det inte blev det bästa. :)
Ja, det var ju inte världens roligaste bil heller så provkörning hade ju kanske inte varit så roligt att vinna.
Antar att du har haft fullt upp med den nya leksaken. ;)
Kanske inte finns tid för det å andra sidan.

Tyckte det var kul med den bilbanan, har aldrig ens testat en scalectrix eller motsvarande tidigare så jag tyckte det var ett jäkla drag i bilarna, låg mest i mellanregistret på nån sorts halvjämn gas hela varvet tyckte jag, bara på långa rakan gick det fullt efter man vant sig lite. Får nog träna mer ifall det blir nåt som kommer åter.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Vad hade du för tid då, Regen?

Grattis till pallplatsen, Tärnström! :wor:
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

en blt över 5 ekunder tror jag, men så har man ju knappt kört bilbana heller. :)
Jag har fler dåliga ursäkter på lager om det behövs. ;)