Fegisar

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
mopar

Fegisar

Inlägg av mopar »

FIA har beslutat att skjuta fram förbuden mot launch control, traction control och helautomatiska växellådor till första racet 2004 i stället för som tidigare sagts till årets deltävling på Silverstone. Orsaken är den stämning som som inlämnats av Williams och McLaren och FIA är inte helt säkra på att man kan vinna det målet.

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Jaha, då kommer Champ Car hålla ställningarna som den roligaste racingen i år då.
/Jan
Martin_Granberg

Inlägg av Martin_Granberg »

Jäkligt trist, man blir ju förbannad :finger: :evil: :x
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Eh... så har man väl ändå inte sagt?

The FIA has not said that driver aids will be allowed but has indicated that "full enforcement of the long-established ban on in-car driver aids will be delayed until the first race of the 2004 season". The ambiguous FIA statement would seme to imply therefore that the ban will go ahead and that teams will have to demonstrate the absence of driver aids "to the satisfaction of the stewards".

...eller har jag som vanligt förstått allting fel?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Nej, de har väl bara sagt att de drar in sina övervakningssystem då de inte vill betala för saker som kanske blir oanvändbara om Williams och McLaren får rätt i domstolen. Det hela ska alltså avgöras i domstol först.

Som jag fattat det i alla fall?

/gringo
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Från Formula1.com
The FIA has today sent the following note to all Formula One teams:

The technical devices which will ensure the absence of driver aids (in particular launch control, traction control and fully-automatic gearboxes) require substantial investment. The FIA is reluctant to commit the necessary resources until actual or threatened arbitration proceedings have been resolved.

Accordingly, the full enforcement of the long-established ban on in-car driver aids will be delayed until the first race of the 2004 season. If current uncertainties have not been resolved before the deadline for ordering the technical devices for 2004, competing teams will be required to demonstrate the absence of driver aids to the satisfaction of the stewards at each event of the 2004 and subsequent Championships.
Vilket innebär att TC osv blir kvar?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Flera av de stora engelska nyhetssajterna drar slutsatsen att förbudet skjuts upp till 2004, men nåt sånt omnämns inte i FIA:s meddelande till stallen. Och ännu verkar det inte finnas nån annan källa som kan styrka den slutsatsen.
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Det later nastan som att 'forbudet kommer att finnas, men vi kommer inte att kunna kolla att det efterlevs forann 2004'.
Zetor

Inlägg av Zetor »

Tycker att det räcker med dom regeländringar som redan införts till denna säsong
Det blir enklare att ha koll på hur dom olika stallen utvecklas, annars blir det bara ett himla dividerande att om den eller den regeln gällt
hela säsongen så hade vårt resultat blivit ett helt annat.
Martin_Granberg

Inlägg av Martin_Granberg »

OK, jag tolkade Atlas första artikel som om det sköts upp till 2004. Men jag lider just nu av oerhörda abstinensproblem pga försök att sluta snusa och tar vara på varje tillfälle att bli upprörd och irriterad på allt och alla.

/Martin
Molgan

Inlägg av Molgan »

Nu får FIA bestämma sig!!! :evil:

Max senaste utspel:

Stallen ska från säsongen 2004 få välja mellan slicks och LC/TC.

Idén är kanske inte så dum men måste ställa till det för stallen och kostnaderna blir ju inte lägre (kanske för de som väljer slicks?).

Källa: www.f1-lirpa.com
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Låter som rena aprilskämtet tycker jag.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hela FIA är ett aprilskämt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish