HANS`?
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Det där verkar ju vara ett jäkla gissel med...
Hade inte Pizzan problem med det senast också?
När CART införde det hördes en del missnöje vill jag minnas. Antar att det går att lösa på väldigt många sätt individuellt anpassat men grundidén och grundkonstruktionen tycker jag känns väldigt konstig. Varför måste de ha den där "plattan/kragen" på sig? Varför inte spänna fast huvudet direkt under airboxen??? Jag vet, det kanske inte är så vettigt om de skulle få bråttom ur bilen att behöva ta sig loss men, å andra sidan finns det ju de förare som ju kör av vägen som följd av det där skyddet... Kragen sitter väl ganska löst som det sitter och vid första blicken på det ser inte jag någon större funktionalitet i det. Men, jag har ju inte tittat så mycket på det. Någon annan kanske har bra information om varför det är utformat som det är o.s.v.???
/gringo
Hade inte Pizzan problem med det senast också?
När CART införde det hördes en del missnöje vill jag minnas. Antar att det går att lösa på väldigt många sätt individuellt anpassat men grundidén och grundkonstruktionen tycker jag känns väldigt konstig. Varför måste de ha den där "plattan/kragen" på sig? Varför inte spänna fast huvudet direkt under airboxen??? Jag vet, det kanske inte är så vettigt om de skulle få bråttom ur bilen att behöva ta sig loss men, å andra sidan finns det ju de förare som ju kör av vägen som följd av det där skyddet... Kragen sitter väl ganska löst som det sitter och vid första blicken på det ser inte jag någon större funktionalitet i det. Men, jag har ju inte tittat så mycket på det. Någon annan kanske har bra information om varför det är utformat som det är o.s.v.???
/gringo
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Problemet med HANS i F1 verkar vara att F1-bilarnas cockpit är mindre än CART-bilarnas vilket har lett till problem att få plats med HANS skyddet i bilen och därmed gör det obekvämt för förarna. Williams gjorde om sin cockpit för att få plats med HANS och har inga problem nu.
I grunden är ju HANS skyddet likadant, men vissa modifieringar får göras på det, men som jag förstått det gäller det främst hur det sitter fast på skuldrorna och hur säkerhetsbältenas höjd etc. är anpassade till förare/cock-pit. Det är ett problem som går att lösa, och stallen har haft tid på sig sedan April 2001 att studera problemet så det borde faktiskt inte vara ett problem idag. Tycker FIA gör helt rätt som nu är stenhårda på det obligatoriska kravet och inte ger några mer uppskov. De som har ett problem får lösa det, HANS har visat sig vara en bra säkerhetsåtgärd som förhindrar huvud- och nackskador.
Har man en förare som inte kan bära HANS får man ersätta honom, precis som man gör med en som inte får plats i bilen eller inte kan ha en hjälm på sig.
I grunden är ju HANS skyddet likadant, men vissa modifieringar får göras på det, men som jag förstått det gäller det främst hur det sitter fast på skuldrorna och hur säkerhetsbältenas höjd etc. är anpassade till förare/cock-pit. Det är ett problem som går att lösa, och stallen har haft tid på sig sedan April 2001 att studera problemet så det borde faktiskt inte vara ett problem idag. Tycker FIA gör helt rätt som nu är stenhårda på det obligatoriska kravet och inte ger några mer uppskov. De som har ett problem får lösa det, HANS har visat sig vara en bra säkerhetsåtgärd som förhindrar huvud- och nackskador.
Har man en förare som inte kan bära HANS får man ersätta honom, precis som man gör med en som inte får plats i bilen eller inte kan ha en hjälm på sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Molgan, bra analys tror jag.
Om jag inte är felinfoermerad var den förste attanvände det i F1 Burti. Han var skärrad efter att ha flugit över Schumi, så loppet efter använde han det första gången. Det var samma loppa han krokade ihop med Irvine och frontade en däckstrave i nära 300. Det tros ha räddat hans liv.
Barri kommer ju ändå aldrig i mål på Interlagos så det är ju lika bra att slänga in Massa ändå.
Go Massa.
Om jag inte är felinfoermerad var den förste attanvände det i F1 Burti. Han var skärrad efter att ha flugit över Schumi, så loppet efter använde han det första gången. Det var samma loppa han krokade ihop med Irvine och frontade en däckstrave i nära 300. Det tros ha räddat hans liv.
Barri kommer ju ändå aldrig i mål på Interlagos så det är ju lika bra att slänga in Massa ändå.
Go Massa.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
HANS har aldrig varit tillverkad för att sitta fast i bilen utan möjlighet att kopplas loss ... förarna ska ju snabbt kunna ta sig ur bilarna eller tas ur bilarna med HANS skyddet på. Det sitter inte fastmonterat i någon bil där man använder CART - det vore lite dumt.
Problemet med HANS i F1 är helt enkelt att bilarna är för små för att vissa förare ska kunna få plats med HANS på ett beäkvämt sätt utan modifieringar av cokcpit och bältesanordningar. Stallen har nästan haft 2 år på sig för sådana modifieringar så det är lite sent att börja klaga nu ...
Problemet med HANS i F1 är helt enkelt att bilarna är för små för att vissa förare ska kunna få plats med HANS på ett beäkvämt sätt utan modifieringar av cokcpit och bältesanordningar. Stallen har nästan haft 2 år på sig för sådana modifieringar så det är lite sent att börja klaga nu ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish