Förarkvalitet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1

Förarkvalitet

Inlägg av AndersF1 »

Är det inte ganska bra kvalitet på förarna i F1 just nu?
Även om alla kanske inte riktigt platsar in på en lista över världens 20 bästa så tycker jag inte att det är så långt ifrån. Har svårt att se att det finns några självklara kandidater som skulle bytas ut mot någon annan. Visst, kanske sådana som Sato, Massa och nån IRL/CART-förare skulle kunna vara bättre, men klart mycket bättre tror jag inte. Ingen riktig Yoong-varning på nån av de nuvarande direkt. Det är ju kul.

Någon som har en annan uppfattning?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det är trevligt att dom riktiga blåbären är borta nu. Säsongen har ju precis börjat så än är det nog lite för tidigt att avfärda någon av nykomlingarna som sopor. Fast av det jag sett så verkar främst Pizzonia och Firman ha det lite svårt och jag undrar om någon av dom återfinns i F1 nästa säsong.

Bra killar som står utanför F1, men som borde platsa är ju främst veteraner som redan kört F1 sen tidigare. Tänker främst på Irvine och Salo. Men nu har ju båda dessa herrar passerat ålderstrecket och ingen av dom lär komma i fråga för en sits i F1 i framtiden.

Sen har vi juniorer från dom lägre serierna samt Indy-förare som ganska nyligen tog klivet upp från juniorserierna. Beträffande juniorer så har jag dålig koll just nu, men från Indy så tänker jag närmast på Junquiera och Bourdais. Dessa två plus Sato (som säger i senaste F1Racing att han kommer köra för BAR nästa säsong) är väl dom som står närmast på tur när någon av nuvarande F1-förare ska ersättas.
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Jag har ungefär samma uppfattning, ingen Yoong eller Marques iår.

Vad jag däremot saknar är någon spännande nykommling, asså "riktig" nykommling som Firman, Da Matta, Wilson och pizzoina, Ingen av dessa herrar lyser det om som det gjorde om Kimi, Massa (sato).

Wilson har naturligtvissvårt att lysa i årets Minardi, fast Alonso, Webber, Fisichella mfl har visat att de är riktigt bra i minardi.

Jaguaren verkar var nästan lika "snabb" som förra årets och det hindrar Pizzonia att köra fort, men det skall inte hinda honom att göra misstag.

Firman är duktig frånåkt av Fisichella, rätt så väntat kanske.

Da Matta är väl den som har visat någon snabbhet alls, men det skall väl en CART-mästare göra oxå?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Flavio Briatore har en åsikt om en nervsvag kille med utseendet mot sig. Schumacher cracks too easily.

"When Michael is under pressure he makes mistakes and running into Jarno was a very stupid one indeed. He ruined the race for us,” blasted Briatore.

Han om någon borde ju veta hur pass mentalt vek [Schumacher] är :smash:
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Jag håller med. Det är absolut en generellt hög nivå på F1 förarna den här säsongen. Da Matta, Pizzonia och Firman och nån till (den där rookien) håller ju inte jättehög nivå men de är inte Yoong eller Takagi. Så den lägsta nivån är högre än vanligt men jag vet inte om de bästa förarna håller än väldigt hög nivå. Fast det är väl på gång med Alsonso och Räikkönen. Kan bli spännande i framtiden!
Användarens profilbild
frongor

Inlägg av frongor »

Lite tidigt att såga någon än, men jag tycker ju inte att Wilson, Firman och Pizzonia verkar vara några hjältar direkt. Vad gör dem så mycket bättre än Marques, Mazzacane och Tuero? Men visst, lite tid kan de få..

Jag hoppas verkligen attt Sato kör Bar 04.. och gärna lite innan dess.. Button och Ville kan väl kanske ta lite kol på varandra.. Taku kan ingen vara arg på.

Inlägg av LuckyStrike1 »

Wilson var uppe på poängplats i både Australien och Malaysia. I Australien knäppte han en massa bilar på de första varven när det var blött i en Minardi som han bara kört ett test med. I Malaysia var han uppe på en sjundeplats innan han fick sådana stora skador av HANS skyddet att till slut var tvungen att bryta, lyftas ur bilen och föras till sjukhus.

Firman var ju runt halvsekunden efter Fisi i kvalet i Australiens i sitt första F1 kval .... mer än vad Button lyckades med efter en hel säsong hos Williams innan. I Malaysia kvalade han med mycket bränsle men körde starkt på en en-stoppare i hela loppet .... Fisi däremot gjorde ett riktigt nybörjarmisstag a lá Yoong eller Rosset ....

Pizzonia däremot har inte direkt övertygat tycker jag. HAn hänger med Webber bra i kvalen men gör alldeles för mkt misstag i loppen så här långt.

Men samtliga tre förare är ju riktiga racerförare med rejäla meriter bakom sig innan F1 till skillnad från förare som Marques, Yoong, Rosset etc vars enda merit är rika sponsorer.

I år har vi en F3000-mästare, en brittiskF3-mästare som också vunnit F3 i Macau och Formel Nippon, en brittisk F3-mästare som kört F3000 och varit testförare för Williams i två år samt en CART-mästare ....

Så nog tycker jag man kan konstatera att förarfältet i år för en gångs skulle håller en bra klass totalt sett och är befriande tomt på förare som bara köpt sig en plats utan meriter bakom sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ja just det, alla känns som välmeriterade förare, till skillnad ifrån sådana som Yoong och Mazzacane som var tämligen mediokra även i lägre serier. Pizzonia har ju nästan en av de ruggigaste meritlistorna av alla, men har de sensaste åren sett lite halvblek ut, även om han ändå hela tiden känts som en som kan vinna lopp.
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Håller med. Det känns som det är högre klass raktigenom jämfört med de senaste säsongerna. Något jag dock har svårt att förstå är att ni nämner Sato som en lyckad "rookie" förra året. Har någon kraschat lika många bilar och gjort så många misstag i sin debutsäsong som den killen. :shake: Förstår absolut varför han fick lämna Jordan. Om BAR satsar på honom nästa år är jag djupt förundrard...men vad vet jag, han kanske tar med sig en massa pengar!!??
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sato var väldigt bra i F3. När han kom till F1 överkörde han och satsade alltför mycket. Eddie Jordan har ju också sagt att han var alltför fokuserad på vad Fisichella gjorde istället för att koncentrera sig på sin egen körning. Under andra halvan av säsongen tyckerj ag Sato började hitta tillrätta och i Japans GP visade han äntligen hur bra han faktiskt kan köra i F1 - snabbt, hårt, aggressivt men ändå utan misstag. Tyvärr kom den prestationen alltför sent för att kunna hitta en ny raceplats i skenet av Jordans stora pengaproblem. Men Sato visade till slut att farten och kompetensen finns där - ett års tester med BAR tror jag gör honom gott för utan tvekan är killen en stor talang och förtjänar en chans till.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Förarkvalitéten i årets upplaga av F1 är nog den högsta vi har sett på många år men erkänn att det var lite kul med ärkeplantor som Rosset och Inoue
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Personligt tyckande är kul..själv blev man ju fundersam i helgen..Pizzonia? OK..jag erkänner jag vet inget om honom..men han verkade inte så bra i helgen..Verkar inte så imponerad av Firman heller..Men..jag tycker man kan ta bort lite trista namn som har haft sin chans i bra team och ändå varit ganska dåliga. Ta bort Trulli - Frentzen - Fisichella - Verstappen..även om man knappt kan räkna Minardiförarna som F1 förare.

Spännande namn jag skulle vilja se i F1 i stället:
Bourdais - Castroneves - Wirdheim förstås - någon från det stora landet i väster..Sam Hornish?
Vidare skulle det varit kul att se t.ex. Paul Tracy/de Ferran/Kenny men de faller väl för ålderstrecket...hade varit kul att se det psykologiska kriget mellan flera "vinnarskallar".
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Så här ser Pizzonias meriter ut innan F3000:
1996 - Drove at Skip Barber Dodge Racing School in November.
1997 - F.Vauxhall Junior (John Village Automotive): 2nd, 142 pts. F.Vauxhall Jr Winter series: Champion
1998 - F.Vauxhall Junior (Lewis Motorsport): 186 pts, Champion. British F.Renault Winter series (Manor Motorsport Tatuus RC98): Champion.
1999 - British F.Renault (Manor Motorsport): Champion, 402 pts, 11 wins. European F.Renault: 2nd.
2000 - British F3 (Manor Motorsport Dallara-Mugen Honda F300): Champion, 200 pts
Så ska det se ut, racingskola -96 och sedan ett år i varje serie, där han vinner samtliga som rookie utomför European F.Renault och F.Vauxhall Junior där han blir tvåa - svårslaget. Serier som brittiska F3 är ju inte direkt någon pisserie heller. Men sedan gick det lite tungt, när han kom till F3000, men den serien är ju även erkänt svår för rookies. Så han var kanske inte van att inte vinna allt enkelt och fick lite mentala problem.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag kan bara instämma i ovanstående inlägg,det är kul att vi har ett sådant bra förarfelt i F1 idag, tyvärr lär det bli svårt för Björn att slå sig in n'ästa år om han nu skulle vinna F3000 mästerskapet, vilket han säkert kan med guds hjälp.

Tycker att Ferrari verkar lite off, inte fartmässigt, men tankemässigt.
De brukar ju alltid ha en dunder bra strategi och bra ordning på bilen och förarna(schumi) brukar ju vara iskall och köra bra, vilket han ine alltid gjort iår.

Visserligen så ska man inte dra för stora slutsattser av säsongen efter bara 2 lopp, utan en riktig utvärdering om hur det kommer att se ut lär nog ta ca 3/4 av säsongen.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Ska man köra lägre formelbilsserier är det Manor motorsport som gäller. De har otaliga vinnare i många serier. bl.a Kimi och Pizzonia. Om jag inte är ute och jonglerar så har de bara varit med i brittiska F3(eller FFord) två säsonger och vunnit båda. Kan nog vara ett av de mer framgångsrika teamen inom motorsport öht.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Jo, nog är det ett av de bättre startfälten på länge. Jag tycker nog att 2000-års startfält var ganska bra. Dock hade ju Minardi Gene och Mazzacane som ju inte direkt gjort något bra ifrån sig efteråt. Gene har ju testat åt Williams men vad Mazza har pysslat med vet jag inte. Gillade Verstappen och DeLa Rosa i Arrows, Irvine och Herbert i Jaguar, Button gjorde inte bort sig i Williams, Heidfeld var bra i Sauber (eller körde han Prost det året???) Alesi i Prost o.s.v. Men visst, årets startfält är inte fy skam! Firman tycker jag var lysande i Malaysia, stackars Trulli trodde han skulle varva honom... Verstappen har väl påståtts vara den mest underskattade i startfältet för något år sedan. Och som man kan se på resten av fältets meritlistor ser de inte ut att vara skit.

På papperet i alla fall. Och jag tycker nog att de visat att de är i rätt serie än så länge. Antar att Firman och Pizzonia är de två som har mest att bevisa för sina arbetsgivare. Pizzonia är den i mina ögon som ligger sämst till i så fall.

Underbart dock att vi inte har någonTarso Marques i år!!!

/gringo
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det är lite kul att läsa gamla texter om vad journalister och andra tyckte om F1-förarna när de var yngre och i början av sin karriär.
Pizzonia var nya Senna - tvärsäkert, liksom Magnussen på sin tid.
Vore kul och läsa om motsatsen, nån som har fåt kritik för att ha varit tämligen usel i yngre år och sedan blivit framgångsrik i F1. Om det nu finns någon sån.

Så här uttalade sig tydligen Peter Collins (f.d. Lotus) om Kimi för några år sedan, innan Kimi var aktuell för F1, efter att ha sett honom i några kart-lopp i EM-serien:
"this kid is awesome, his car control is the best I have ever seen and in the wet he is like no other". Peter recounts that he was at a kart meeting last year in Europe, it was very wet and all the other drivers were on wet tyres but Kimi did not have the money to buy a set of wets so he just went out on dry tyres. Amazingly to everyone’s astonishment he was three seconds a lap quicker, nobody had seen anything like this before.

Det vore ju roligare om han sagt att den där grabben kommer aldrig att bli nåt - lägg av innan du slösar bort mer pengar. :D Nu är det väl inte så troligt att man totalsågar en tonåring på det sättet...