...snacket om Renaults chansning?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

...snacket om Renaults chansning?

Inlägg av Superfan »

:-? ...ok, nu får vi reda ut det här, kval kontra strategi.

Alonso 1.37.0 - första stopp varv 13 - 2-stop strategi.
Barri 1.37.6 - första stopp varv 21 - 2-stop strategi.
Kimi 1.37.8 - första stopp varv 18 - 2-stop strategi.

BÅDE Barri och Kimi kvalade EFTER Alonso med bättre förutsättningar. Man kan ju spekulera i om ex Alonso hade haft 8 varvs soppa till i bilen under kvalet. Vad hade han fått för tid? Han kanske hade matchat Barris 1.37.6 iaf? Ron Dennis blev intervjuad i Premiere före loppet om Renaults ev strategi och fart, och avfärdade det med en flin och "I find it amusing, but they probably want their 15 minutes of fame" Båda han och andra lär bli varse om att Renault blir att räkna med framöver. Betänk oxå att Alonso körde med feber i kroppen. Trulli höll oxå förvånansvärt lätt undans för MS mot slutet. Briatore har nåt stort på gång, precis som insatte Brundle på ITV redan tidigare konstaterat....
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Kan inte annat än att hålla med. Måste erkänna att jag räknade med att se Alonso dyka i depå ganska tidigt och se de andra, Barri och co, köra på enstoppare, men till min stora glädje var så inte fallet. Jag tror ingen utom möjligtvis stallet själva trodde att de skulle vara så här starka. "I find it amusing, but they probably want their 15 minutes of fame" Mr Dennis kan allt få äta upp dom där orden :crazy:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ett varv på Sepang kräver nog 3 kg soppa och 8 varv borde alltså bli en bit över 20 kg och alltså kanske uppemot en sekund per varv. Så om Alonso och Kimi hade haft lika mycket soppa som Rubens hade de kanske hamnat på 1.38.0. Nu gjorde ju Kimi en miss i kvalet och hade troligen annars varit några tiondelar snabbare. Så nog ligger Renault fortfarande en bit efter, om än inte så mycket. Dessutom kan de ju även vara snälla mot däcken om de har ett bra chassi, TC och relativt svag motor, vilket gör att de kan klara sig bra i racen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Såja, såja, Renault har en hel del kvar att göra innan de är ikapp. Efter första stoppet tappade ju Alonso konstant mot Räikkönen och Barrichello (Schumacher, Coulthard och Montoya borta från täten). Trulli hade inga problem att hänga av Schumacher men jag kan inte tänka mig att Ferrarin fungerade optimalt. Syntes ju tydligt att motorn inte ger tillräckligt med effekt för att Renaulten ska hänga med. Men om Renault får till motorn lite bättre kan det bli kul i fortsättningen.

Svårt också att bedöma hur mycket bränsle bilarna startade med med utgångspunkt från när de gör sitt första depåstopp. Det kan ju finnas flera orsaker till att någon valde att göra sitt stopp tidigare än vad man hade bränsle för.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Renault brukar ju tappa under säsongen. Undra om dom klarar att vända på den trenden i år?

Alonso körde betydligt stabilare än Trulli som gjorde rätt många små missar under loppet.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Jag tror inte heller att de kommer att hamna på pallen i varje lopp, men de är helt klart på G. Nästa år kanske de kan fajtas om titeln.... Sedan tror jag tyvärr att man inta ska dra för stora växlar av dessa första loppen. Det kommer nog hända en hel del när TC, automatlåda mm försvinner och Jättarna kör igång med säsongens bilar. Imponerande dock att McLaren har fått sån fart på fjolårsbilen, det bådar riktigt gott. F**n vad kul med lite spänning igen jag :hug: F1
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Kommentatorn på ORF1 (Österikisk TV som jag kollar på) sa att på sepang förlorar man 2 sekunder med 50 kg extra soppa. Vet inte vad han fick dom uppgifterna från, men dom är säkert rätt så trovärdiga.

Kan inte i huvudet hur mycket bensin som går åt till ett varv. Kan det vara 4 liter? Jag använder det som ett räkne-exempel i alla fall. 4 liter är ca 3 kg -> 0,12 sekunder per varv. Låter lite mycket... Hursomhellst så skulle det betyda att om alla kvalade med Barrichellos bränslemängd:

1. Coulthard (om båda McLaren var lika tunga): 1:37,1
2. Schumi (om båda Ferrari var lika tunga): 1:37.4
3. Kimi: 1:37.5
4. Barri: 1:37.6
5. Alonso: 1:37.6

Ser väl rimligt ut om man tittar på hur snabba dom var under loppet.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vad det gäller McLaren så sägs de han en 50 hk starkare motor, nya framvagnsinfästningar, ny, kortare, växellåda, ny bakvagn och nya vingar på sin nuvarande fjolårsbil, om jag kommer ihåg rätt, så frågan är hur gammal den är egentligen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Såja, såja, Renault har en hel del kvar att göra innan de är ikapp. Efter första stoppet tappade ju Alonso konstant mot Räikkönen och Barrichello (Schumacher, Coulthard och Montoya borta från täten).
Då ska du också tam ed i beräkningen att killen körde sitt 18:e lopp, startade loppet med 38,5 graders feber, temperaturen var 35 grader eller mer och 50+60 grader i cokcpit. Lägg också till växellådsproblem .... inte så konstigt om man då tappar tid mot friska förare med större rutin i bättre bilar ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Alonso hade fjärde snababaste varv också så helt långsamt gick det nog inte förrän andra halvan när det mest handlade om att ta bilen i mål. växlade tidigt osv.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vill inte på något sätt förringa Alonsos prestation men flera toppförare saknades från och med ett tidigt skede av loppet. I övrigt är jag den förste att skriva under på att Alonso är en sjusärdeles talang, det kan säkert mina inlägg från Minardi-tiden bekräfta, men helt grön är inte killen. Han har en säsong med tester i ryggsäcken också. Nu slutade Alonso 1.08 bakom Räkan. Utan problem och sjukdom hade han kanske slutat en 15-20 sekunder bakom Räkan. Jag tror att resultatet från Australien där Trulli var nära 40 sekunder bakom Coulthard mer speglar det verkliga förhållandet mellan Renault och de framförvarande än dagens resultat.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tror inte att sjukdommen gjorde så mycket.....(kan ha fel)men dessa killar är så galna att de ta rut sig max under loppet(det går på vilja anser jag)att de kör nästan 100% hela tiden, så jag anser att alonso skulle varit ganska så långt efter , även om han varit friskt. Men visst, lite påverkade det nog hans körning, killen såg faktiskt svimfärdig ut när han gick ur bilen.
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

Joakim Quensel skrev:Kommentatorn på ORF1 (Österikisk TV som jag kollar på) sa att på sepang förlorar man 2 sekunder med 50 kg extra soppa. Vet inte vad han fick dom uppgifterna från, men dom är säkert rätt så trovärdiga.

Kan inte i huvudet hur mycket bensin som går åt till ett varv. Kan det vara 4 liter? Jag använder det som ett räkne-exempel i alla fall. 4 liter är ca 3 kg -> 0,12 sekunder per varv. Låter lite mycket... Hursomhellst så skulle det betyda att om alla kvalade med Barrichellos bränslemängd:

1. Coulthard (om båda McLaren var lika tunga): 1:37,1
2. Schumi (om båda Ferrari var lika tunga): 1:37.4
3. Kimi: 1:37.5
4. Barri: 1:37.6
5. Alonso: 1:37.6

Ser väl rimligt ut om man tittar på hur snabba dom var under loppet.
Ja. det låter rimligt. Sen får man naturligtvis ta hänsyn oxå till ev missar under kvalet. Kimi gjorde ju ex en rätt grov miss. Sen tror jag inte på något sätt att Renault skulle vara ikapp toppstallen, men dom verkar vara på G och med de nya reglerna, två bra förare, lite smart strategi, ny motor snart mm, så kommer de att abonnera på poäng och slåss om pallplatser igen. Sen att MS blir lite byxis och gör misstag utkvalad av ett "sopstall" är ju bara en extra bonus.... :lol:
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

Nu var det ju så också att Renault körde med en mjukare gummiblandning än vad McLaren och förmodligen också Ferrari gjorde och det ligger en hel del däri också + givetvis bränslemängden.