Nya regelverket. :cool2:

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse

Nya regelverket. :cool2:

Inlägg av Nisse »

Hur mycket påverkade det nya regelverket resultatet. Själv är jag av den åsikten att hade det inte varit för regnet hade resultatet blivit det vanliga. Ett lopp där schummi dragit ifrån med rubens som klar tvåa. och Williams och Mclaren stridande om sista pallplatsen.
Användarens profilbild
Hannu#111

Inlägg av Hannu#111 »

Tja det är väl lite svårt att säga så här i efterhand.

Tycker inte att Ferrarin imponerade speciellt i det torra och det faktum att Kimi körde lika fort (när han inte hade MS bakom sig) som MS så vet jag inte.
Nu är det ju klart att MS tappade tid efter att han var inne på varv 7 men samtidigt så gällde det ju även Kimi och DC. Det var väl bara Montoya där framme som följde sin ursrungliga strategi i och med att han startade med torrdäck men inte Kimi och framför allt DC.

Sen hade ju Montoya vunnit racet övertygande lätt om inte säkerhetsbilarna kommit ut någon av gångerna.

Men men alla hade ju samma väder och det var ju valet av strategi som låg bakom en del av resultatet samt misstagen förarna gjorde (förutom DC)..
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Tror reglementet hade en viss effekt, till exempel så stod ju 1an och 3an i loppet långt bak på gridden i starten, bevisligen såg vi fler omkörningar än på mycket länge, Ralfs dubbelomkörning var hårig.
Dessutom den största ändringen måste varit att motorerna håller bättre, såg väl eg inte ett enda motor relaterat haveri, det brukar det ju krylla av på premiärloppet.
Däremot var kvalet supertrist att titta på.

Vi får hoppas på bra lopp framöver också.

//mopar
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Men Kimi gick väl i depå precis innan start och lade på torrdäck?

Vet inte vad jag ska säga, svårt att utvärdera efter helgens lopp. Olika inställningar på bilar, Schumi utan bardge boards o.s.v. Men, det ser ut som om Mc Laren är rejält taggade!

/gringo
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Mmm, Kimi gick i depå på formationsvarvet när man märkte hur mycket det hade torkat upp.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Tror det mesta av spänningen och omkörningarna ska läggas på vädret. Men det är klart Ferrari var inte så där väldan övertygande sen när det blev tort. Det kan kanske bli en spännande säsong i år trots allt.
GMD

Inlägg av GMD »

Man ska inte hoppas för mycket. Då går det oftast fel.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Kan ju också tänkas att Ferrari ställt bilarna för vått underlag. Dock skulle det kanske motsäga prestationen i kvalet som kördes på torr bana??? Fick de göra några ändringar i set-upen med tanke på underlaget? Har för mig att de inte får det men att FIA hade några planer på att låtat teamen arbeta på bilarna om regnet hållt i sig till start?

/gringo
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Jämförelse av snabbaste varvtiderna från årets lopp och 2002:

2003

1 K.Räikkönen McLaren-Mercedes M 1.27,724
2 M.Schumacher Ferrari B 1.27,759 + 0,035

2002

1 K.Räikkönen McLaren-Mercedes M 1.28,541
2 M.Schumacher Ferrari B 1.28,628 + 0,087

Mclaren snabbast två år i rad....... :bang:
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Verkar faktiskt som McLaren är snabba i år..och Williams med. Verkar väldigt lovande.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ähh..nu fyller jag på med lite personliga intryck..var uppe på natten och lyckades få in loppet på Rai Uno. Det var en underbar känsla över loppet som saknades hela förra året. Jag tycker verkligen man har lyckats att återskapa mer spänning..mer omkörningar..mindre processionskörningar.

Även ute regnet hade det blivit spännande. Är säker på det. Naturligtvis är det Ferrari som är mest konservativa till de nya reglerna..de har mest att förlora..och ”stackars” Rubens skyllde på nackstödet..ja ja. Michael Schumacher har klass och kommer antagligen ro hem titeln i år igen..men något säger mig att Räkan blir hyperfarlig i år. McLaren verkar riktigt snabb. Tror även på Montoya och möjligen att BAR kan vara med och skaka om lite bland de troligaste favoriterna.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Rai Uno? Intressant... Har du parabol eller kan man få in deras F1-sändningar över kabelnäten? Sist jag hade Rai Uno - via comhem - så släckte de ner sändningen när det blev F1.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag är tveksam till om underhållningen i loppet berodde på de nya reglerna eller mer var ett uttryck för växlande väderleksförhållanden, lite ringrostiga förare m.m.

Är det lika kul efter de 3-4 första loppen, då kan vi nog tacka regeländringarna för underhållningen även om den är fabricierad och artificiell.

Lite paradoxalt för övrigt att de nya kvalreglerna gör det mer upplagt för "ekonomiracing" när CART gör allt de kan för att komma ifrån sånt. Nästa steg är väl frekventa gulflaggor och säkerhetsbilar i F1 också ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det är klart att underhållningen i loppet berodde på vädret och inte på reglerna. Om någon skulle tycka annorlunda kan ju den personen förklara vilken regel som skulle ha lett till att loppet blev som det blev.

Det enda av det nya som kan ha haft en inverkan är att träningspassen har blivit färre och uppvärmningen på söndagen är borta. Man har mindre tid till att hitta en duglig racesetup - men frågan är om man kan påstå att sporten blir bättre av att deltagarna blir sämre förberedda.

Men hur kul hade söndagens lopp varit om alla hade starat på torrdäck, om depåarbetet hade varit fläckfritt och om Räikkönen och Schumacher hade sluppit sina straff?
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Rai Uno..trodde jag skulle kunna få in TV4+ genom kabelnätet men det gick ju inte i vårt kabelnät. Jag köpte ny TV för ett par veckor sedan och hittade bl.a. Rai Uno, BBC, ZDF etc..som jag inte hade fått in tidigare. Man kan köra en rolig sökning över MHz banden med TV:n. Fungerade utmärkt den här gången..ingen släckning när det var F1, får gärna fungera när inte vanliga TV4 direktsänder. Annars är det väl bara att köpa parabol.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Schysst att RAI:s sändningar var okodade. Har nämligen valt till kanalen (tillsammans med DR1 som sumpade F1-rättigheterna ett par dagar senare). Om (eller när?) TV4+ börjar med reklamavbrott kan RAI Uno vara ett bra alternativ att hoppa över till. :)