IWSC - Nürburgring

Här diskuteras spel som bland annat anknyter till motorsport.
Användarens profilbild
MGRacing

IWSC - Nürburgring

Inlägg av MGRacing »

Då var det "äntligen" :lick: dags för säsongens första regn-lopp.

Regn är inte min starka sida precis men det är bara att bita sig i läppen och göra så gott man kan.

Så länge man håller sig på banan tror jag man har en bra chans på topp-3. :)
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Derstatic

Inlägg av Derstatic »

Jag har tjuvtränat i regnet ett par hundra varv och känner att jag har både race och kvalsetup under kontroll. Fattas bara att alla andra är 2 sekunder snabbare/varv :)
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Jag har också testat lite, ca 5-6 varv och jag kan ärligt säga att jag inte hänger med alls! :x
Gäller att komma på vad som skall ändas från min A1 setting. Känns som bla mer framvinge för att få mer sväng på frinten. Tips mottages tacksamt så jag inte blir helt ifrånkörd. Kolla min bästa tid på ESRL, den är dålig!
Backmarker 2002 in DF1GP3
Derstatic

Inlägg av Derstatic »

F12001 har olyckligtvis en räknare för hur många varv man har kört en bana och jag har kört över 400 runt nürburgring under de två veckorna jag har tjuvtränat. Jag är ingen expert på hur F12001 är i fråga om setuper. Visst har jag en setup som känns stabil, fast jag har ingen aning om hur snabba de andra är så jag famlar egentligen i mörkret. En setup kan ju vara välbalanserad utan att vara snabb.

Grundläggande tips är att jobba med den mekaniska balansen först (springs, bumb, rebound, ARB, Camber, tyre pressure)och gå på vingarna sen.
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Har testat ca 60 varv ikväll... nu inväntar jag bara resultatet från A1-Ring och ser hur mycket extra vikt jag ska ha i bilen.

Tiderna från kvällens träning, som låg runt 1.41, är jag ganska nöjd med eftersom jag redan har 50 kilo extra i bilen och är kass på blött underlag.
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Körde ett 10-tal varv till och är nu nere i 1:43. Det enda jag justerat är vingen fram, så det kanske finns mer att hämta. Fast å andra sidan tror jag att det är själva körningen som är huvudnyckeln.

Derstatisc, du kan väl lägga in ditt snabbaste varv på http://www.esrl.vu/cms6/index.php under "Submit Lap Times" som man vet var man har er.
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Ainisse skrev:Kolla min bästa tid på ESRL, den är dålig!
Vilken tid? Den på A1 menar du? För du har då inte lagt upp någon för "Ringen".

Jag testade några varv med min A1-Ring setup... men tyckte att bilen var för "hård" på vägen samt så gick den mest "rakt fram" i kurvorna.

Kan inget om hur man ställer in en bil så jag sitter fortfarande och testar mej fram... steg för steg (därför jag spenderar så mycket tid på varje bana).
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Jodå, jag har tid inlagd på Hocken! Se här: http://www.esrl.vu/cms6/modules.php?nam ... rack&id=17
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Ainisse skrev:Jodå, jag har tid inlagd på Hocken! Se här: http://www.esrl.vu/cms6/modules.php?nam ... rack&id=17
Hehe.. vad fan gör du på Hockenheim? Vi andra är ju på Nürburgring i regnet. :crazy:
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Soryyyyyyyyy :shake: Har lagt in det på fel bana :crazy:

Bättre nu då :bang:
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Ainisse skrev:Soryyyyyyyyy :shake: Har lagt in det på fel bana :crazy:

Bättre nu då :bang:
Hehe.. det hade varit en väldigt bra tid annars om du hade kört på Hockenheim i regn. :rock:
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Shit happens :D
Derstatic

Inlägg av Derstatic »

Så då var den inlagd. Bli inte skraj här nu för jag har över 400 varv på ringen.
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Derstatic skrev:Så då var den inlagd. Bli inte skraj här nu för jag har över 400 varv på ringen.
Om du tänker vara med i mästerskapet och inte anmält dej än så är det nog på tiden. :)
IWSC Champion 2002
Derstatic

Inlägg av Derstatic »

Jag har anmält mig och fått en bekräftelse per mail. Så skulle jag regga mig på forumet och det har jag gjort. Sen vet jag inte mycket mer om vad jag ska göra egentligen
Jollen

Inlägg av Jollen »

Ytterligare 60 varv avverkade... :P

Helt genomsvett, glad att jag kapade ytterligare 8 tiondelar från mitt personbästa.

Om det ändå kunde sluta att regna! :wor:
Jollen

Inlägg av Jollen »

Sådär ja!

Då var kvalet överstökat!!

Efter ca 200 varv började man lära sig banan.

I kvalet fick jag en del bilar framför mig...givetvis när man hade en bättre tid på G.

Men man får väl vara nöjd tycker jag!! :roll:
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Kvalet är avklarat Bilen går hur bra som helst, men det känns lite långsamt, iallafall om man skall tro tiderna på Submit Lap Times. Vi får väl se på tisdag om de är sanna.
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Jämnfört mot förra säsongen så går det långsamt på denna banan.. i alla fall för mej.

Men det beror nog mest på att det regnar. :x
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Hejja Derstatic! Förstod att du skulle vara med i toppen, men Pole!?
Grattis! :smash:
Tänk om fler duktiga från gamla DF3 kom med, då skulle de bli ännu roligare för er :) men inte för mig :(

Jo förresten :D
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Verkligen roligt att Derstatic kunde vara så konkurranskraftig från början. :)

Men efter vad han visat tidigare i GP3 så förstod både jag och Hannu att han skulle vara uppe i toppen så tidigt. :crazy:

Måste säga att det är nu själva tävlingen börjar eftersom det är dom 12 bästa racen som man får räkna poäng från... samt så börjar handikapp-systemet visa sin kraft.

Enda som jag tycker är tråkigt/dåligt är att man får poäng för mest avancerade platser i racet... det innebär ju att dom som inte väljer att kvala har stor chans att plocka denna extra poäng.

Jag kände att jag inte hade någon chans på pole så jag kunde lika gärna starta sist och köra upp mej och där med ta en extra poäng... men när jag tänkte efter så tycker jag inte det är "fair-play".

Så nu är det bara att ladda inför loppet.. vilket kommer köras väldigt försiktigt eftersom man tappar för mycket tid om man skulle råka vara av banan.

Lycka till alla deltagare... vindrutetorkare på... och slicks av. :)
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Ainisse

Inlägg av Ainisse »

Du har en "point" där, det här med "mest avancerade platser". Det råder man lätt bot på genom att förare som ej kvalat, inte kommer ifråga för den extra poängen. Visst, man kan slököra, men då har man iallafall fått anstränga sig med att skicka in ett resultat.
Derstatic

Inlägg av Derstatic »

Ja det var verkligen kul! Nu har jag ju haft två veckors tjuvträning när ni körde A1 och det har ju hjälpt fast det är kul att ha fått så bra koll på setup och körstil och sånt redan. Det ska bli spännande att köra race för det har jag aldrig gjort innan i tävling. Men att starta från pole kommer ju att hjälpa. Det känns som att den stora grejen kommer vara att hålla sig på banan i 24 blöta varv runt ringen.
Men MG förarna ska inte få det för lätt där framme!