Albert Park - loppet
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Albert Park - loppet
Det här var nog amatörernas afton. Grattis David Coulthard! För övrigt den ende av toppstallens förare som inte klantade sig idag.
Vafan pysslade Ferrari med? Starta på intermediate-däck när banan höll på att torka upp. Sen klantade dom sig med backdäcket i Schumachers första depåstopp. Och varför tankade dom en gång till när Schumi tvingades in i depån efter att bargeboardsen flög av? Han såg ju klart mycket långsammare ut när han kom ut efter det depåstoppet.
Vafan pysslade Ferrari med? Starta på intermediate-däck när banan höll på att torka upp. Sen klantade dom sig med backdäcket i Schumachers första depåstopp. Och varför tankade dom en gång till när Schumi tvingades in i depån efter att bargeboardsen flög av? Han såg ju klart mycket långsammare ut när han kom ut efter det depåstoppet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hmm, kopierar över min post hit:
Höjdarlopp, kanske lite väl många SC-varv, men hårda fajter. Kimi och Schumi var hårda bud.
Ganska mycket missar, det var väl nästan bara DC som inte gjorde några grova missar. Men han var desto tråkigare - långsam hela helgen och vinner. Vad hände förresten med Kimi i början, var han sist?
Lite underligt att de tankade Schumis bil i slutet när de tog bort de trasiga delarna. Betyder det att han annars skulle ha tvingats gått in och tankat iallafall? För det är ju inte så stor ide att släpa runt på extra kilon om de inte behövs.
Nu kan man ju utvärdera kvalet lite bättre också. McLaren hade onekligen en väldig massa soppa i sina bilar och kan nog även konstatera att Kimi satsade lite väl, eftersom han hade varit ca 1 s snabbare än DC om han inte åkt av och någonstans i Montoyas trakter, som inte alls hade så mycket soppa. Det gick nog lite väl fort där. Himla synd att Räkan skall ha en del så löjligt fanatiska finska fans, annars hade jag klart gillat honom - en frisk och ytterst snabb fläkt. Lite som Montoya-hypen.
Alonso ser också lovande ut. Rubens verkar hänga på Schumi bra. Ferrari ser som väntat starka ut, men lite ovanlig oskärpa bland deras förare. McLaren ser ytterst starka ut jämfört med ifjol och lite före Williams, som jag ändå tycker är hyfsat med. Lite svårt att utröna efter en så kaotisk helg, men det ser ut att vara Ferrari-McLaren-Williams. Tyvärr verkar Ferraris nya vara väldigt snabb, men det kanske McLarens nya kan vara också. Vem vet, kanske även Williams kan förbättra sin bil en hel del, dock tveksamt.
Höjdarlopp, kanske lite väl många SC-varv, men hårda fajter. Kimi och Schumi var hårda bud.
Ganska mycket missar, det var väl nästan bara DC som inte gjorde några grova missar. Men han var desto tråkigare - långsam hela helgen och vinner. Vad hände förresten med Kimi i början, var han sist?
Lite underligt att de tankade Schumis bil i slutet när de tog bort de trasiga delarna. Betyder det att han annars skulle ha tvingats gått in och tankat iallafall? För det är ju inte så stor ide att släpa runt på extra kilon om de inte behövs.
Nu kan man ju utvärdera kvalet lite bättre också. McLaren hade onekligen en väldig massa soppa i sina bilar och kan nog även konstatera att Kimi satsade lite väl, eftersom han hade varit ca 1 s snabbare än DC om han inte åkt av och någonstans i Montoyas trakter, som inte alls hade så mycket soppa. Det gick nog lite väl fort där. Himla synd att Räkan skall ha en del så löjligt fanatiska finska fans, annars hade jag klart gillat honom - en frisk och ytterst snabb fläkt. Lite som Montoya-hypen.
Alonso ser också lovande ut. Rubens verkar hänga på Schumi bra. Ferrari ser som väntat starka ut, men lite ovanlig oskärpa bland deras förare. McLaren ser ytterst starka ut jämfört med ifjol och lite före Williams, som jag ändå tycker är hyfsat med. Lite svårt att utröna efter en så kaotisk helg, men det ser ut att vara Ferrari-McLaren-Williams. Tyvärr verkar Ferraris nya vara väldigt snabb, men det kanske McLarens nya kan vara också. Vem vet, kanske även Williams kan förbättra sin bil en hel del, dock tveksamt.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön sep 29, 2002 02:00
Jo det där med att de tankade schumis bil vid sista depåstoppet var lite underligt men det var nog bara en rutingrej.
Däremot tycker jag det var märkligt att tävlingsledningen inte upphävde sin begäran att ta in schumi i depån då bargeboarden faktiskt trillade av innan han gick in i depån.
Loppet var ju iaf spännande men visade att ferrari är vassast även i år.
Kolla bara schumacher. 13 sek efter i mål med ett depåstopp mer än alla andra. Och han höll ju montoyas och kimis tempo med en defekt bil.
Det säger en del om kapaciteten som finns där. Men det visste vi ju redan.
Nåja...även den bäste kan ha en dålig dag.
Skall bli spännande att se fortsättningen
Heja Schumi!!
Däremot tycker jag det var märkligt att tävlingsledningen inte upphävde sin begäran att ta in schumi i depån då bargeboarden faktiskt trillade av innan han gick in i depån.
Loppet var ju iaf spännande men visade att ferrari är vassast även i år.
Kolla bara schumacher. 13 sek efter i mål med ett depåstopp mer än alla andra. Och han höll ju montoyas och kimis tempo med en defekt bil.
Det säger en del om kapaciteten som finns där. Men det visste vi ju redan.
Nåja...även den bäste kan ha en dålig dag.
Skall bli spännande att se fortsättningen
Heja Schumi!!
** Schumacher - The Man, The Myth, The Legend **
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vadå för rutin?
Tja, Kimi hade ju ett extra 'stopp' också, med sitt straff.
Att de med regndäck gick in extra var ju med i beräkningen, de tjänade ju även en hel del i början, men inte tillräckligt skulle det visa sig. Dock en del i det normala spelet.
De är vät tre domare eller nåt som skall enas om sånt som svartflagg så det är nog inte s[ lätt för de att hinna diskutera igen om Schumis barge board nu faller av strax före. Dessutom vet jag inte om det går att upphäva den, eftersom man får den väl när man passerar start/mål och sedan skall man ju inte passera den linjen igen.
Tja, Kimi hade ju ett extra 'stopp' också, med sitt straff.
Att de med regndäck gick in extra var ju med i beräkningen, de tjänade ju även en hel del i början, men inte tillräckligt skulle det visa sig. Dock en del i det normala spelet.
De är vät tre domare eller nåt som skall enas om sånt som svartflagg så det är nog inte s[ lätt för de att hinna diskutera igen om Schumis barge board nu faller av strax före. Dessutom vet jag inte om det går att upphäva den, eftersom man får den väl när man passerar start/mål och sedan skall man ju inte passera den linjen igen.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Villeneuve fulade tydligen sig rejält. Han ignorerade stallets order att komma in under två varv och när han kom in beordrades han att ge plats åt Button som kom in samtidigt. Detta ignorerade han oxå med följd att Button torskade en massa värdefull tid.
Detta stärker nog inte JVs aktier hos Dave Richards.
Detta stärker nog inte JVs aktier hos Dave Richards.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men andra SC:n borde v'l Montoya ha tjänat på, för han gick ju i depå strax innan och kom ju mycket närmare täten igen p.g.a. SC:n.Lemon skrev:Montoya var den som torskade klart mest på säkerhetsbilarna. McLaren som var på enstoppare gynnades nog mest.
da Matta gjorde ju ett fint misstag, han missade bromspunkten med 50 meter. Han såg inte 100 m-skylten och när han väl såg nästa så var det lite sent. hmm, han borde väl ändå ha sett att han närmade sig kurvan lite väl fort...
Oavsett om Ville dummade sig eller inte så såg han lite blek ut, jämfört med Button och speciellt jämfört med sitt fredagskval.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 06:44
Spännande, kaotiskt och omtumlande lopp minst sagt. Om det var det nya reglementet som skapade detta scenario kanske är svårt att säga just nu. Däremot ställer jag mig något frågande till att kommentatorerna, mer eller mindre, uttrycker att syftet med de nya reglerna till viss del är uppnått då man lyckats stoppa Ferrari och Schumacher från pall-placering. Vore det inte lika anmärkningsvärt att poängtera misslyckandet med det nya regelverket då Minardi ”som vanligt” hamnar ordentligt på efterkälken ??
Jag efterlyser nog ”lite” mer objektivitet gentemot helheten från media. Istället för att inta en positiv inställning till att påverka resultatlistor genom olika reglemente, borde väl media istället förespråka ren racing man mot man, maskin mot maskin, på banan.
För visst ska väl racing avgöras på banan, inte genom regler, och låt bäste man vinna….
Jag efterlyser nog ”lite” mer objektivitet gentemot helheten från media. Istället för att inta en positiv inställning till att påverka resultatlistor genom olika reglemente, borde väl media istället förespråka ren racing man mot man, maskin mot maskin, på banan.
För visst ska väl racing avgöras på banan, inte genom regler, och låt bäste man vinna….
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag håller nog med om ståndpunkten att det är kul att inte Ferrari van en överlägsen dubbel ännu en gång. För förra säsongen var verkligen dötrist, rättvis eller inte.
Tror änd[ inte det var s[ mycket reglerna som hindrade Ferrari att vinna dubbelt idag, de startade ju ändå i första raden båda två.
Här är förresten en tjack-förklaring:
“I had radio problems so it was very difficult to communicate with the pit wall and both cars ended up pitting at the same time,” Jacques explained. “We went with what we knew about the tyres but we didn't expect the slicks to get to the halfway point. It took a long time to get the tyres working and I didn't get enough time on any set. Our strategy would have been good without the safety cars but things definitely didn't work out for us today.”
Sant eller inte, det vete väl tusan. Ville förfaller ändå vara ärlig med sånt, men det vet man ju aldrig.
Tror änd[ inte det var s[ mycket reglerna som hindrade Ferrari att vinna dubbelt idag, de startade ju ändå i första raden båda två.
Här är förresten en tjack-förklaring:
“I had radio problems so it was very difficult to communicate with the pit wall and both cars ended up pitting at the same time,” Jacques explained. “We went with what we knew about the tyres but we didn't expect the slicks to get to the halfway point. It took a long time to get the tyres working and I didn't get enough time on any set. Our strategy would have been good without the safety cars but things definitely didn't work out for us today.”
Sant eller inte, det vete väl tusan. Ville förfaller ändå vara ärlig med sånt, men det vet man ju aldrig.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
[quote="AndersF1"]Hmm, kopierar över min post hit:
Lite underligt att de tankade Schumis bil i slutet när de tog bort de trasiga delarna. Betyder det att han annars skulle ha tvingats gått in och tankat iallafall? För det är ju inte så stor ide att släpa runt på extra kilon om de inte behövs.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
hej på er - ny här.
Jag TROR att man tankade Schumis bil för att få mer väghållning i.o.m. en viktökning med bränslet.
Härligt lopp förresten - vilken dust mellan Räikkönen och Schumi.
Bra att Räikkönen visade att "här vejar man inte undan"
Synd att inte speedlimitern funkade på räikkönens bil - den skall mig veterligen slå på automatiskt.
Bara ettan och trean hade varit omsvängd ordning skulle det inte kunnat gå bättre.
Men nöjd var man ju att se de tre på pallen och som dessutom hör till mina favoriter.
Förresten, jag tyckte det var lite märkligt att inte tävlingsledning tvingade schumi tidigare in i depån - han var ju en fara för sig själv och för de andra förarna. man måste alltid ha "worst case scenario" i åtanke.
Biten kunde ju ha hamnat under bakhjulet "vid olämpligt tillfälle"
Lite underligt att de tankade Schumis bil i slutet när de tog bort de trasiga delarna. Betyder det att han annars skulle ha tvingats gått in och tankat iallafall? För det är ju inte så stor ide att släpa runt på extra kilon om de inte behövs.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
hej på er - ny här.
Jag TROR att man tankade Schumis bil för att få mer väghållning i.o.m. en viktökning med bränslet.
Härligt lopp förresten - vilken dust mellan Räikkönen och Schumi.
Bra att Räikkönen visade att "här vejar man inte undan"
Synd att inte speedlimitern funkade på räikkönens bil - den skall mig veterligen slå på automatiskt.
Bara ettan och trean hade varit omsvängd ordning skulle det inte kunnat gå bättre.
Men nöjd var man ju att se de tre på pallen och som dessutom hör till mina favoriter.
Förresten, jag tyckte det var lite märkligt att inte tävlingsledning tvingade schumi tidigare in i depån - han var ju en fara för sig själv och för de andra förarna. man måste alltid ha "worst case scenario" i åtanke.
Biten kunde ju ha hamnat under bakhjulet "vid olämpligt tillfälle"
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: mån dec 30, 2002 01:00
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Mycket underhållande lopp, verkligen skoj. Om än lite artificiellt mha pace car.
Om det är de nya reglernas förtjänst eller inte får man nog vänta med att bedöma tills det blir ett helt torrt lopp utan pace car, men det ser lovande ut.
Lite trist det var Coulthard och inte Kimi som tog hem det, men det var stabilt kört av DC.
Nu när Kimi inleder sin tredje säsong i F1 borde väl ändå grabben fått lite tid att träna engelskan och artikuleringen inför presskonferensen, det går ju knappt att höra vad han säger!
Att Blomman är bra som kommentator stod ju klart sedan tidigare, men Calle var en positiv överraskning! Fast jag antar att det blir Blomman och Eje i framtiden?
/Martin
Om det är de nya reglernas förtjänst eller inte får man nog vänta med att bedöma tills det blir ett helt torrt lopp utan pace car, men det ser lovande ut.
Lite trist det var Coulthard och inte Kimi som tog hem det, men det var stabilt kört av DC.
Nu när Kimi inleder sin tredje säsong i F1 borde väl ändå grabben fått lite tid att träna engelskan och artikuleringen inför presskonferensen, det går ju knappt att höra vad han säger!
Att Blomman är bra som kommentator stod ju klart sedan tidigare, men Calle var en positiv överraskning! Fast jag antar att det blir Blomman och Eje i framtiden?
/Martin
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Degerfors
Var dte någon mer än jag som tyckte att sändningarna på TV4+ jämfört med CD´s var som att blivit flyttad från förarstolen till att sitta i bagaget?
Visst var det ett spännande lopp, men det berodde nog mest på regnet och dom ändrade reglerna.
Jag tror fortfarande att Schumi är överlägsen i det paketet han har om dom får köra på lika villkor.
Fast jag är imponerad av att Kimi lyckades hålla Schumi bakom sig varenda gång, utan att göra några större misstag, imponerande.
Fast jag tyckte det var allt för ofta som man missade en massa saker, tom Janne och Calle missade ju en massa saker, men det är ju inte så konstigt när mna bara har 1/5 av bilderna att se på
Jag måste säga att F1 blivit bra mycket tråkigare sen CD lade ner dom digitala säändningarna, men det är väl bara att bita ihop och gilla läget som man säger.
Fast jag hoppas dom kan få in Fredrik af Petersen istället för Närkingen Eje i depån, jag vet ingen som hållit på så länge med formelbilsracing som han, och kan så lite.......
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Kanonlopp.. Och Schumachers missade pallplats är en bidragande men inte direkt avgörande orsak till att jag tycker det.. Visst, det är hawaiiracing som vanligt i Australien men hellre det än att den bäste vinner efter att ha lett hela loppet. Jag håller inte med om att det är viktigare att den bäste föraren vinner, underhållningsvärdet är A och O.. Och underhållningsvärdet gynnas inte av total dominans av det bästa stallet/föraren. Tummen upp för nya reglementet.
Schumacher hade för en gångs skull lite otur, men lägg märke till att han tankade vid sitt sista depåstopp, inte skulle han gjort det om han hade tillräckligt med soppa för att ta sig i mål?
Kimi är ju förvisso värdelös på presskonferanser men på banan är han kaxig.. Mycket bra i fighten med Schumacher.
Lovande början, och Button och Ville får gärna bråka internt så att den lovande testföraren får hoppa in.
Schumacher hade för en gångs skull lite otur, men lägg märke till att han tankade vid sitt sista depåstopp, inte skulle han gjort det om han hade tillräckligt med soppa för att ta sig i mål?
Kimi är ju förvisso värdelös på presskonferanser men på banan är han kaxig.. Mycket bra i fighten med Schumacher.
Lovande början, och Button och Ville får gärna bråka internt så att den lovande testföraren får hoppa in.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jo, visst var det öken jämfört med CD. Jag misstänker att underhållningsvärdet i detta lopp gjorde att man inte irriterade sig på det så mycket som man kommer att göra när loppet inte är så spännande. Det är synd och skam att det är nedlagt, men det är ju inte så mycket man kan göra åt det. Premiere's multikanal är inte mycket bättre än TV4's, ännu i alla fall.Uffe skrev:
Var dte någon mer än jag som tyckte att sändningarna på TV4+ jämfört med CD´s var som att blivit flyttad från förarstolen till att sitta i bagaget?
...
Fast jag hoppas dom kan få in Fredrik af Petersen istället för Närkingen Eje i depån, jag vet ingen som hållit på så länge med formelbilsracing som han, och kan så lite.......
Eje kan mycket om formelbilsracing, men han är inte den bästa på att agera kommentator eller prata om det.
/Martin
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Ni brukar snacka om uppkörda segrar här på forumet. Jag vet inte riktigt vad jag vill kategorisera denna Coulthard vinsten som, men ändå. En vinst är en vinst.
Angående tankingen som skedde vid Schumachers sista stopp. Kan det inte vara så som ngn tidigare spekulerat i, att man pga av minskad kylning väljer att köra på fetare bränsleblanding? Om nu föraren har kontroll över det, minns inte...
För övrigt:
"Kul att någon annan än en ferrari vinner...."
Vilken fjantig inställning att ha som kommentator!
Angående tankingen som skedde vid Schumachers sista stopp. Kan det inte vara så som ngn tidigare spekulerat i, att man pga av minskad kylning väljer att köra på fetare bränsleblanding? Om nu föraren har kontroll över det, minns inte...
För övrigt:
"Kul att någon annan än en ferrari vinner...."
Vilken fjantig inställning att ha som kommentator!
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Vilken trevlig början på säsongen!
Kunde det börja bättre? Jag längtar redan efter nästa lopp.
Apropå misstagen av de som gjorde det, erfarna eller ej.
Jag håller med om att den minskade testningen ger utrymme
för mer okunskap om bilens egenskaper och i sanning så är det
i mitt tycke en välkommen effekt.
/Jan
Kunde det börja bättre? Jag längtar redan efter nästa lopp.
Apropå misstagen av de som gjorde det, erfarna eller ej.
Jag håller med om att den minskade testningen ger utrymme
för mer okunskap om bilens egenskaper och i sanning så är det
i mitt tycke en välkommen effekt.
/Jan
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför det?Integralmannen skrev:
"Kul att någon annan än en ferrari vinner...."
Vilken fjantig inställning att ha som kommentator!
Det är väl en ytterst sund inställning och har ju inget speciellt med just Ferrari att göra. Men när man sett Ferrari vinna nästan varenda lopp i över ett års tid så är det väl kul att se att någon annan än Ferrari vinner. Måste säga att jag har svårt för den här favoritstallshysterin där det är viktigare att just mitt stall/förare vinner varje gång än att det är spännande i serien. Det är ju sport, är det inte viktigare att det är kamp och att favoriten ändå vinner i slutet? Vad är det för kul att se en defilering av samma förare i lopp efter lopp? Men, men, jag tittar ju mest för att jag älskar motorsport och inte för någon speciell förares/stalls skull - har väl aldrig varit den där riktiga idoldyrkantypen.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Är det någon som läst en förklaring till Ferraris skumma tankningsstrategi?
Schumi tankade i ytterst lite bränsle vid det första depåstoppet, ca två sekunder. Sen stannade han ungefär halvvägs in i loppet, men tankade inte lika länge som McLaren gjorde (åtta sekunder mot McLarens elva). Sen vid sista depåstoppet tankade dom ungefär i fyra sekunder. Märklig strategi som sagt.
Schumi tankade i ytterst lite bränsle vid det första depåstoppet, ca två sekunder. Sen stannade han ungefär halvvägs in i loppet, men tankade inte lika länge som McLaren gjorde (åtta sekunder mot McLarens elva). Sen vid sista depåstoppet tankade dom ungefär i fyra sekunder. Märklig strategi som sagt.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag är ju kanske naiv men jag tror ju att de flesta utövare av sporter har smo mål att vinna så mycket som möjligt...AndersF1 skrev:Varför det?Integralmannen skrev:
"Kul att någon annan än en ferrari vinner...."
Vilken fjantig inställning att ha som kommentator!
Det är väl en ytterst sund inställning och har ju inget speciellt med just Ferrari att göra. Men när man sett Ferrari vinna nästan varenda lopp i över ett års tid så är det väl kul att se att någon annan än Ferrari vinner. Måste säga att jag har svårt för den här favoritstallshysterin där det är viktigare att just mitt stall/förare vinner varje gång än att det är spännande i serien. Det är ju sport, är det inte viktigare att det är kamp och att favoriten ändå vinner i slutet? Vad är det för kul att se en defilering av samma förare i lopp efter lopp? Men, men, jag tittar ju mest för att jag älskar motorsport och inte för någon speciell förares/stalls skull - har väl aldrig varit den där riktiga idoldyrkantypen.
Är det främst underhållning man är ute efter kan man ju gå på bio eller nåt.
Jag tycker i alla fall att de senaste åtgärderna för att få F1 mer spännande har något rosaaktigt skimmer av löje över sig. Lite som när Stenmark var överlägsen...
Idag är det ju inte längre de snabbaste förarna i de snabbaste bilarna som ska premieras...
Jag tycker iofs att det var ett spännande lopp idag men det är synd att segrar inte ska premieras mer...
Lite kul att pansarbilden äntligen visade sig sårbar... jag har ändock full förtröstan att Ferrari plockar hem segern till slut..
"Men, men, jag tittar ju mest för att jag älskar motorsport och inte för någon speciell förares/stalls skull - har väl aldrig varit den där riktiga idoldyrkantypen."
Varför har du då en blåvit keps på dig så fort man ser dig???
/E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kan inter annat än hålla med. Utan den där första skvätten så borde ju inte Schumi ha kommit så långt som han gjorde till sitt rätta stopp, vilket tyder på att de var på en tvåstoppare och alltså kvalade hyfsat lätta, speciellt som att SC-varvet måste ha lett till mindre bränsleförbrukning. Men vid den rätta tankningen så borde de ju då ha tankat mer än McLaren för att komma ända in i mål, eftersom de gick in tidigare för det stoppet. Nu gjorde de ju inte det, så det verkade onekligen som de räknade med det där sista tankstoppet. Kanske tänkte de komma förbi Räkan m.h.a. ett kortare stopp och sedan hoppas på att de kunde dra ifrån tillräckligt för att kunna göra ett stopp till. Med tanke på att Ferrarin är snabbare och Schumi då även skulle ha 20-30 kg lättare bil borde han ju kunna dra ifrån med en bra bit över en sekund per varv, vilket möjligen hade kunna räcka för att hinna med ett kort stopp.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Tyckte mest att det lät som att faktumet att det inte var en ferrari som vann var ett självändamål som gjorde loppet i sig sevärt.AndersF1 skrev:Varför det?Integralmannen skrev:
"Kul att någon annan än en ferrari vinner...."
Vilken fjantig inställning att ha som kommentator!
Det är väl en ytterst sund inställning och har ju inget speciellt med just Ferrari att göra. Men när man sett Ferrari vinna nästan varenda lopp i över ett års tid så är det väl kul att se att någon annan än Ferrari vinner. Måste säga att jag har svårt för den här favoritstallshysterin där det är viktigare att just mitt stall/förare vinner varje gång än att det är spännande i serien. Det är ju sport, är det inte viktigare att det är kamp och att favoriten ändå vinner i slutet? Vad är det för kul att se en defilering av samma förare i lopp efter lopp? Men, men, jag tittar ju mest för att jag älskar motorsport och inte för någon speciell förares/stalls skull - har väl aldrig varit den där riktiga idoldyrkantypen.
Tråkig ståndpunkt tycker jag.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den idoldyrkan rör ju ett överlägset bilmärke och inte F1-stallet.EnzoF1 skrev: "Men, men, jag tittar ju mest för att jag älskar motorsport och inte för någon speciell förares/stalls skull - har väl aldrig varit den där riktiga idoldyrkantypen."
Varför har du då en blåvit keps på dig så fort man ser dig???
/E
Allvarligt, visst gillar jag Williams lite grann (tror jag, nåt får man väl hålla på), men det gör mig egentligen inte så mycket om de inte vinner. Det är klart att utövarna skall försöka vinna så mycket som möjligt i sport, men som åskådare vill man väl främst bli underhållen och i sport är just spänningen en stor ingrediens. Om ditt favoritlag i fotboll ramlade ner tre divisioner, eller alla andra lag i de två översta divisionerna försvann och du bara mötte div.tre-lag, och sedan vinner varenda match med 10 mål, så är väl ändå det tråkigare än att alla låg kvar i toppserien och dina favoriter till slut vann serien knappt.
Senast redigerad av AndersF1 den sön mar 09, 2003 14:41, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Jag vet vem jag håller på, trots det har jag inga som helst problem att säga att det var ett sevärt lopp.
Låt vara att det kanske inte riktigt var så att den snabbaste bilen vann, pga diverse olika omständigheter. Så brukar det ju vara när väder och annat förhåller sig som det gjorde.
Jaja... hoppas för min del att ferrari kommer tillbaka om ett par veckor och visar var skåpet skall stå när vi kommer till en bana där det går att köra om utan att riskera att bli avtryckt.
Låt vara att det kanske inte riktigt var så att den snabbaste bilen vann, pga diverse olika omständigheter. Så brukar det ju vara när väder och annat förhåller sig som det gjorde.
Jaja... hoppas för min del att ferrari kommer tillbaka om ett par veckor och visar var skåpet skall stå när vi kommer till en bana där det går att köra om utan att riskera att bli avtryckt.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Just den här gången hade Ferrari och Schumi helt och hållet sig själva att skylla. Det är svårt att köra om i F1 om inte den framför gör ett misstag, så det är ju inget att överraskas över.
För övrigt kan väl sägas att jag tycker inte det är så svårt att gissa sig till vem Blomman håller på om man lyssnat på honom några år. Vilket jag tycker är helt OK, så länge det inte blir för vinklat och för lite fakta.
För övrigt kan väl sägas att jag tycker inte det är så svårt att gissa sig till vem Blomman håller på om man lyssnat på honom några år. Vilket jag tycker är helt OK, så länge det inte blir för vinklat och för lite fakta.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 15:39
tycker det var jävligt starkt av Kimi att komma imål som trea, när han startat sist!
vad jag hörde på RTL så på uppvärmningsvarvet, innan loppet så kände Kimi att han inte skulle kunna köra länge på sina regndäck, så han kör in och tankar bilen och slänger på torrdäck och startade bakom Verstappen i depån.
Hur som helst, det var ett jävligt bra och spännande lopp enligt mig!
*go Mclaren*
vad jag hörde på RTL så på uppvärmningsvarvet, innan loppet så kände Kimi att han inte skulle kunna köra länge på sina regndäck, så han kör in och tankar bilen och slänger på torrdäck och startade bakom Verstappen i depån.
Hur som helst, det var ett jävligt bra och spännande lopp enligt mig!
*go Mclaren*
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kimi startade tydligen ifrån depån för att han märkte att det torkade upp på banan:
"During the formation lap I realised that the track was drying quicker than we had expected and we decided to come in for dry tyres, so in effect I started the race from the pitlane."
Hans fortkörning orsakades av lite felkalibrerad farthållare:
"An excellent race for the team and a great performance from our strategist,” added Ron Dennis. “Both drivers excelled in difficult conditions and a good win for David. Our apologies to Kimi whose 1.1 kilometre pitlane entry speeding excess was caused by a team error. "
De verkar ha anställt en racestrateg hos McLaren - det var ju på tiden...
Jag vet inte riktigt hur man skall tolka det här uttalandet ifrån Schumi:
“At one point I hit the kerbs, damaged the car quite badly and lost a lot of time because of it. Apparently, on the lap before my last pit stop, some parts started hanging off the car and that was badly affecting its handling. "
Men det kan ju tolkas som att det var ett vanligt depåstopp han var in på. Men Lemon har kanske rätt i att det inte är så lätt att fylla i mer soppa än man tänkt för att bilen är inte anpassad för den extra vikten.
"During the formation lap I realised that the track was drying quicker than we had expected and we decided to come in for dry tyres, so in effect I started the race from the pitlane."
Hans fortkörning orsakades av lite felkalibrerad farthållare:
"An excellent race for the team and a great performance from our strategist,” added Ron Dennis. “Both drivers excelled in difficult conditions and a good win for David. Our apologies to Kimi whose 1.1 kilometre pitlane entry speeding excess was caused by a team error. "
De verkar ha anställt en racestrateg hos McLaren - det var ju på tiden...
Jag vet inte riktigt hur man skall tolka det här uttalandet ifrån Schumi:
“At one point I hit the kerbs, damaged the car quite badly and lost a lot of time because of it. Apparently, on the lap before my last pit stop, some parts started hanging off the car and that was badly affecting its handling. "
Men det kan ju tolkas som att det var ett vanligt depåstopp han var in på. Men Lemon har kanske rätt i att det inte är så lätt att fylla i mer soppa än man tänkt för att bilen är inte anpassad för den extra vikten.
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Sevärt lopp mot slutet, i början var det lite CART varning tycker jag. Det är också ganska löjligt att påstå att det skulle vara de nya reglerna som bidrog med spännningen, snarare då regnet.
Tråkigt att Kimi inte kan lämna plats när han blir passerad. Också tråkigt att Monty inte kan hålla bilen åt rätt håll. Hade känns bättre om någon av dem vunnit än Culthard som mest tråkade sig egenom loppet.
Williams tycks fortfarande ha stora problem med däcken. Vid sista stoppet valde de, vad jag såg, att inte byta däck. Såg sen ut som om Monty att stora problem med fästet så det känns ännu mer fel ur den synvinkeln.
Tråkigt att Kimi inte kan lämna plats när han blir passerad. Också tråkigt att Monty inte kan hålla bilen åt rätt håll. Hade känns bättre om någon av dem vunnit än Culthard som mest tråkade sig egenom loppet.
Williams tycks fortfarande ha stora problem med däcken. Vid sista stoppet valde de, vad jag såg, att inte byta däck. Såg sen ut som om Monty att stora problem med fästet så det känns ännu mer fel ur den synvinkeln.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Nu får man väl ändå säga att Schummi missgynnades fler gånger än han gynnades av domarna?Mad Mako skrev:Är det bara jag som reagerade över att SC kom ut efter att någon av Schumacherbröderna klantat till det/råkat ut för klanteri?
Det luktar schumt.
Antalet SC beror på samarbetet med CART, det är vad jag tror.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag brukar irritera mig över att de tar ut SC:n, men i dag satt jag faktiskt och väntade på den vid båda tillfällena. Jag har blivit värre än Charlie Whiting...Mad Mako skrev:Är det bara jag som reagerade över att SC kom ut efter att någon av Schumacherbröderna klantat till det/råkat ut för klanteri?
Det luktar schumt.
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Mako: Är nog bara du. Tyvärr är det enda man kan tänka när den tas ut vilket bjäbb det ska bli om "fel" förare råkar tjäna en sekund eller två. F.ö. hade väl Montoya precis gjort ett depåstopp när den kom ut andra gången.
Att ens börja spekulera om sånt är bara dumt och trist. Tråkigt när den behöver tas ut, nu är Melbourne en sån bana där de inte verkar ha kranar överallt, bättre att ta bort de bilarna eftersom flera åkte av på det stället och det skulle vara katastrof om nån körde in i en parkerad bil. På de riktiga banorna bör det vara bättee ordning så vi slipper se den.
Var ju ett rätt spektakulärt lopp i alla fall, kanske precis den inledning F1 behöver för att vinna en del publik åter. Kanske inte ett sånt lopp inbitna fans gillar, men är det bra för F1 kan det gå an med nåt sånt emellanåt.
Lite få kameror på banan kändes det som och kanske att en del fighter lite längre bak missades helt, men på det hela taget en godkänd premiär. Mer onboard-bilder är förra årets worldfeed också.
Första varven var otroligt händelserika och det var inte lätt att hålla reda på vad som hände med alla förare, lite synd att inte kommentatorerna hade bättre info om vilka som körde på vad för däck.
Hur är det förresten med regndäcksregeln. Räknas intermediates som regndäck, kan ja vara svårt att ta med rätt när regn kan variera från duggregn till monsunliknande. Vad ska de göra om de flesta snurrar runt på intermediates när det ösregnar? Ta ut SC, så att de som råkat få med regndäck tappar allt försprång.
F.ö. var det många nybörjarmisstag loppet genom, både från depå och förare. Var och varannan förare snurrade på egen hand, köer av bilar i depån och bakdäck som inte ville dit.
Alonso körde så bra som jag trodde, bara lite strulig strategi som hindrade från en bättre placering. Trulli får det nog tufft i år.
Äntligen någon som kan sticka upp och förhoppningsvis utmana de överhypade Juan och Kimi om framtida VM-titlar. Forza Alonso, i Ferrari 2005?
Sen är det bara Massa, Sato och Wirdheim som ska in igen till nästa säsong så kan F1 bli hur kul som helst
Att ens börja spekulera om sånt är bara dumt och trist. Tråkigt när den behöver tas ut, nu är Melbourne en sån bana där de inte verkar ha kranar överallt, bättre att ta bort de bilarna eftersom flera åkte av på det stället och det skulle vara katastrof om nån körde in i en parkerad bil. På de riktiga banorna bör det vara bättee ordning så vi slipper se den.
Var ju ett rätt spektakulärt lopp i alla fall, kanske precis den inledning F1 behöver för att vinna en del publik åter. Kanske inte ett sånt lopp inbitna fans gillar, men är det bra för F1 kan det gå an med nåt sånt emellanåt.
Lite få kameror på banan kändes det som och kanske att en del fighter lite längre bak missades helt, men på det hela taget en godkänd premiär. Mer onboard-bilder är förra årets worldfeed också.
Första varven var otroligt händelserika och det var inte lätt att hålla reda på vad som hände med alla förare, lite synd att inte kommentatorerna hade bättre info om vilka som körde på vad för däck.
Hur är det förresten med regndäcksregeln. Räknas intermediates som regndäck, kan ja vara svårt att ta med rätt när regn kan variera från duggregn till monsunliknande. Vad ska de göra om de flesta snurrar runt på intermediates när det ösregnar? Ta ut SC, så att de som råkat få med regndäck tappar allt försprång.
F.ö. var det många nybörjarmisstag loppet genom, både från depå och förare. Var och varannan förare snurrade på egen hand, köer av bilar i depån och bakdäck som inte ville dit.
Alonso körde så bra som jag trodde, bara lite strulig strategi som hindrade från en bättre placering. Trulli får det nog tufft i år.
Äntligen någon som kan sticka upp och förhoppningsvis utmana de överhypade Juan och Kimi om framtida VM-titlar. Forza Alonso, i Ferrari 2005?
Sen är det bara Massa, Sato och Wirdheim som ska in igen till nästa säsong så kan F1 bli hur kul som helst
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu går jag väl inte så långt att jag klassar Williams och McAlren som division 3-lag...d et får stå för dig... men visst kan skillnaden mellan dem och Ferrari ibland kännas så... men det beror nog mest på förarna...AndersF1 skrev:Den idoldyrkan rör ju ett överlägset bilmärke och inte F1-stallet.EnzoF1 skrev: "Men, men, jag tittar ju mest för att jag älskar motorsport och inte för någon speciell förares/stalls skull - har väl aldrig varit den där riktiga idoldyrkantypen."
Varför har du då en blåvit keps på dig så fort man ser dig???
/E
Allvarligt, visst gillar jag Williams lite grann (tror jag, nåt får man väl hålla på), men det gör mig egentligen inte så mycket om de inte vinner. Det är klart att utövarna skall försöka vinna så mycket som möjligt i sport, men som åskådare vill man väl främst bli underhållen och i sport är just spänningen en stor ingrediens. Om ditt favoritlag i fotboll ramlade ner tre divisioner, eller alla andra lag i de två översta divisionerna försvann och du bara mötte div.tre-lag, och sedan vinner varenda match med 10 mål, så är väl ändå det tråkigare än att alla låg kvar i toppserien och dina favoriter till slut vann serien knappt.
Vad gäller din keps... jag önskat att jag också hade råd att köra det överlägsna bilmärket... men med tanke på var vi bor och vad vi vanliga svenssons tjänar så blir det Volvo och falukorv (istället för BMW och köttbullar )...
/E
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Detta kommenterade ju JPM efter loppet på presskonferensen...llowgren skrev:Sevärt lopp mot slutet, i början var det lite CART varning tycker jag. Det är också ganska löjligt att påstå att det skulle vara de nya reglerna som bidrog med spännningen, snarare då regnet.
Tråkigt att Kimi inte kan lämna plats när han blir passerad. Också tråkigt att Monty inte kan hålla bilen åt rätt håll. Hade känns bättre om någon av dem vunnit än Culthard som mest tråkade sig egenom loppet.
Williams tycks fortfarande ha stora problem med däcken. Vid sista stoppet valde de, vad jag såg, att inte byta däck. Såg sen ut som om Monty att stora problem med fästet så det känns ännu mer fel ur den synvinkeln.
Var dock inte så vaken vid det tillfället... tre dagars nattsuddande med avslutande f1 har gjort mig till en svag rest av mitt forna jag.
Om två veckor blir det ännu värre. Sova eller gå upp tidigt som fan... pest eller kolera.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Sant, Ferrari hade sig själv att skylla.AndersF1 skrev:Just den här gången hade Ferrari och Schumi helt och hållet sig själva att skylla. Det är svårt att köra om i F1 om inte den framför gör ett misstag, så det är ju inget att överraskas över.
För övrigt kan väl sägas att jag tycker inte det är så svårt att gissa sig till vem Blomman håller på om man lyssnat på honom några år. Vilket jag tycker är helt OK, så länge det inte blir för vinklat och för lite fakta.
Undrar hur kul det varit om det suttit en Tifosi och kommenterat istället.
Jag tror ni hade gillat det lika mycket som jag gillade det idag.
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ngn som vet en förklaring till MS wobblande däck i slutet av en av SC-perioderna? Blomman och Calle märkte det också, så det måste har varit ngt.
Det såg jäkligt skumt ut. Tror inte han manuellt kan jucka på ratten så snabbt.
Han kanske har en "wobbla med framhjulen"-knapp för att värma upp dem
/Martin
Det såg jäkligt skumt ut. Tror inte han manuellt kan jucka på ratten så snabbt.
Han kanske har en "wobbla med framhjulen"-knapp för att värma upp dem
/Martin
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eh, har du lyssnat på Blomman de senaste åren?Integralmannen skrev: Undrar hur kul det varit om det suttit en Tifosi och kommenterat istället.
Jag tror ni hade gillat det lika mycket som jag gillade det idag.
Du verkar helst vilja ha en egen Ferrari-kanal där alla lovprisade en överlägsen Ferrari...
Det finns ju Ferrari Challenge, varför inte titta på det istället så slipper du objektiva omdömen och andra segrare?
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Kalle Rosenblad var i mina öron en Ferrari fan. Hans resonemang angående soppan var väl lite underlig?AndersF1 skrev:Eh, har du lyssnat på Blomman de senaste åren?Integralmannen skrev: Undrar hur kul det varit om det suttit en Tifosi och kommenterat istället.
Jag tror ni hade gillat det lika mycket som jag gillade det idag.
Du verkar helst vilja ha en egen Ferrari-kanal där alla lovprisade en överlägsen Ferrari...
Det finns ju Ferrari Challenge, varför inte titta på det istället så slipper du objektiva omdömen och andra segrare?
Stallen brukar väl starta en bil med ett eller två varv mer soppa än den andra, eller har jag fel?
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Nej... har jag inte gjort det klart att jag ansåg loppet vara intressant och sevärt?AndersF1 skrev:Eh, har du lyssnat på Blomman de senaste åren?Integralmannen skrev: Undrar hur kul det varit om det suttit en Tifosi och kommenterat istället.
Jag tror ni hade gillat det lika mycket som jag gillade det idag.
Du verkar helst vilja ha en egen Ferrari-kanal där alla lovprisade en överlägsen Ferrari...
Det finns ju Ferrari Challenge, varför inte titta på det istället så slipper du objektiva omdömen och andra segrare?
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
[quote="Lemon"]Är det någon som läst en förklaring till Ferraris skumma tankningsstrategi?
[quote]
Tja det är nog så enkelt att Schumi var på en 2 stoppare..
Han tog ju i lite bränsle första gången han var inne på varv 7 (tankning ca 2s)
Sen gjorde han ett snabbt stopp igen i mitten.. (vilket skulle vart hans första stopp men som flyttades fram pga av att han var inne varv 7) (tankning 6-7s)
Sen skulle han ändå gått in för tankning när barge boarden släppte. (tankning 4-6s)
Kimi i sin tur skulle som jag läste det skulle ha gjort en 2 stoppare också..
Varför begriper jag inte när han startade så långt bak men han gick ju som sagt in på uppvärmningsvarvet och sen ändrade dom strategin och fyllde upp hans bil samtidigt som de la på torrdäck.
Det förklarar varför Kimi var nästan 1s snabbare än DC till 2:a split i kvalet.
Med detta i åtanke så är inte ferrarin så överlägsen längre då Kimi faktiskt satte snabbaste varv om än med en liten marginal.
Men Ferrarin har grymma bromsar det kommer man inte ifrån...
Äckligt stabilt.
Och DC kommer inte att vinna en VM-titel på att köra säkert på det sättet för varken MS, JPM eller Kimi kommer ju göra bort sig varje race på det här sättet.. Dock var det inte Kimis fel att han fick ett straff utan teamets..
Ser faktiskt mer JPM och Kimi som utmanare till Schumi i år. Om vi då räknar bort RB.
[quote]
Tja det är nog så enkelt att Schumi var på en 2 stoppare..
Han tog ju i lite bränsle första gången han var inne på varv 7 (tankning ca 2s)
Sen gjorde han ett snabbt stopp igen i mitten.. (vilket skulle vart hans första stopp men som flyttades fram pga av att han var inne varv 7) (tankning 6-7s)
Sen skulle han ändå gått in för tankning när barge boarden släppte. (tankning 4-6s)
Kimi i sin tur skulle som jag läste det skulle ha gjort en 2 stoppare också..
Varför begriper jag inte när han startade så långt bak men han gick ju som sagt in på uppvärmningsvarvet och sen ändrade dom strategin och fyllde upp hans bil samtidigt som de la på torrdäck.
Det förklarar varför Kimi var nästan 1s snabbare än DC till 2:a split i kvalet.
Med detta i åtanke så är inte ferrarin så överlägsen längre då Kimi faktiskt satte snabbaste varv om än med en liten marginal.
Men Ferrarin har grymma bromsar det kommer man inte ifrån...
Äckligt stabilt.
Och DC kommer inte att vinna en VM-titel på att köra säkert på det sättet för varken MS, JPM eller Kimi kommer ju göra bort sig varje race på det här sättet.. Dock var det inte Kimis fel att han fick ett straff utan teamets..
Ser faktiskt mer JPM och Kimi som utmanare till Schumi i år. Om vi då räknar bort RB.