Kvalet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Kvalet

Inlägg av EnzoF1 »

Jahapp...

vilka körde med lätt last då tror ni?
Jag såg inte kvalet ligve utan bara på nätet så jag fick ingen uppfattning om det...

/E
Spaceguru
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 22, 2003 01:00

Inlägg av Spaceguru »

Oavsett kvalregler så tar Ferrari en dubbel i kvalet.
Forza Ferrari!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vilken avåkning av Kimi - undrar om bilen verkligen höll ihop efter det där. Åtminstone av säkerhetsskäl borde han ju få bilen kollad.
Coulthard måste ha haft mycket soppa så långsam som han var. Ferrarina såg som vanligt ut att gå på räls utan större korrigeringar och ganska långt ifrån bankanterna, medan andra slåss för fullt med bilen.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Minardis strategi var förresten lite lustig, undrar om de tänker göra så här varenda lopp?
Deras fredagstid gäller tydligen på nåt sätt, så de får ställa upp och nu kan de väl byta däck, tanka, fixa med bilen och vad tusan som helst. Vilket skämt. Det slutar väl med att ingen kör lördagskvalet...
PennyWise
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 29, 2002 02:00

Inlägg av PennyWise »

Tja..vad säger man...bara att buga och bocka åt ännu en strong insats från griddens pålitligaste förare

Känns ju bra att han visar var skåpet ska stå såhär tidigt redan i kvalet

Och med Brawn i teamet så är jag övertygad om att man har full koll på hur mycket bränsle som behövdes i kärran.

GO SCHUMI!! :wor: :bang: :wave: :dance: :beer:
** Schumacher - The Man, The Myth, The Legend **
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

AndersF1 skrev:Minardis strategi var förresten lite lustig, undrar om de tänker göra så här varenda lopp?
Deras fredagstid gäller tydligen på nåt sätt, så de får ställa upp och nu kan de väl byta däck, tanka, fixa med bilen och vad tusan som helst. Vilket skämt. Det slutar väl med att ingen kör lördagskvalet...
Anledningen till det här vore ju kul att få veta. Verkar lite konstigt om det bara är för att få tanka och fixa med bilen. Om det inte är så att de tror att de kan få fram nya delar till i morgon som de vill ha monterade, eller något sånt.
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Och VARFÖR körde inte McLaren på samma strategi som Ferrari!?!? Hade varit intressant att se hur mycket de har tagit igen. Nåja. Helgen BÖRJADE ju bra iallafall. :shake:
Användarens profilbild
M100R
Inlägg: 109
Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
Ort: West coast

Inlägg av M100R »

PennyWise skrev:Tja..vad säger man...bara att buga och bocka åt ännu en strong insats från griddens pålitligaste förare

Känns ju bra att han visar var skåpet ska stå såhär tidigt redan i kvalet

Och med Brawn i teamet så är jag övertygad om att man har full koll på hur mycket bränsle som behövdes i kärran.

GO SCHUMI!! :wor: :bang: :wave: :dance: :beer:
Även fast jag inte sympatiserar med de röda så är det bara att gratulera. Dom har som tidigare ordning på hela paketet.


Jag såg inte kvalet men väl resultatlistorna så här långt och tycker hela den här idén med Parc-fermé-förfarandet verkar idiotiskt. Det går ju inte att optimera någonting för kvalvarvet. Bränsle och inte minst lufttryck måste optimeras för söndagens race som ingen med säkerhet vet hur det ser ut. Barrichello var över en sekund långsammare på lördagens kval än på fredagens. Om detta görs i ett försök att göra Formel 1 intressantare för publik/tittare så har dom misslyckats när det gäller mig.
Ursäkta min okunnighet! Hur blir det om det blir wet race? Ska dom byta däck på gridden? Ingen justering av vingar etc?
/M100R
The older I get the faster I was
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Kanske kan svara själv. Om Minardi chansar på att köra med lite soppa och kvalsetup men märker att det inte ger något så avbryter de. Jag har ju inte sett varven men det skulle ju kunna vara en förklaring.
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

M100R skrev:
Ursäkta min okunnighet! Hur blir det om det blir wet race? Ska dom byta däck på gridden? Ingen justering av vingar etc?
/M100R
Om det blir regn så får de väl en liten stund på sig att byta däck och justera efter förhållanderna innan de lämnar depån. Har väl för mig att jag läste det någonstans.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det vete tusan det, Schumi pratade på presskonf om att det kunde vara ett möjligt säkerhetsproblem om det började regna, Så det blir nog till att försöka byta däck och inställningar på gridden.

Frentzen glömde jag, han var klart imponerande. Såg ut att pressa väldigt hårt och lyckades ju bra. Kimi pressade förresten väldigt h[rt han med och skulle nog ha hamnat någonstans kring Montoya - Frentzen om han hållit sig kvar på banan. Tror han var 7 tiondelar snabbare än DC efter andra sektorn.

Skall bli spännande att se när folk åker in i depån imorgon. Otroligt idiotisk ide med sånt här kval - det tar ju klart bort intresset när man inte vet hur mycket soppa de har.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Tja, resultatet av kvalet bäddar ju inte för spännande lopp. Även om Ferrari startar lättare så verkar dom tillräckligt snabba för att vinna ändå. Skiljer ju en hel sekund mellan Schumi på pole och Montoya på tredjeplatsen.

Sauber körde förmodligen en fuling och försvinner nog in i depån inom tio varv. Annars ska det bli kul och se hur bra/snabba bilarna bakom Ferrari är. Hoppas lite på Panis i Toyotan och Alonso i Renault.
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Mittfältet blir ju faktiskt otroligt intressant. Där Sauber och Renault såg ganska ensamma ut i fjol har vi ju nu i allra högsta grad fått upp BAR och även Toyota kommer nog att vara med och slåss om fjärdeplatsen. De har ju varit ganska snabba hela helgen.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det beror ju lite på hur däcken utvecklar sig, men man får väl anta att bilarna inbördes kommer att ha samma skillnad i loppet som i kvalet, eftersom de startar med samma setup och vikt som de körde kvalet med. Förutom missar i kvalet, som typ Kimis, och i starten, så bör ju fältet bara dras ut tills första depåstopp. Kommer Ferrari 25 varv så har de alltså nära ett extra stopp på sig.
Några som fegkört lite kanske kan röra om lite, men annars ser det onekligen lite tråkigt ut. Förut kunde olika strategier leda till att några var relativt lättare i starten än dem framför, men nu har de ju fått den startposition de förtjänar med hänsyn till både bil och soppamängd.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Synd att Räkan missade, för han hade varit bland topp 6.
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

Tja Ferrari har väl alltid gått lätt med soppa och kört på hårt i början av loppen så deras strategier ändras nog inte så mycket i år.

McLaren och Williams bör ju se över sina för de kan nog inte köra de där långa stinterna längre om de ska ha en chans att hänga med Ferrari.

Ja det var synd med Kimi där men han använde väl T-Caren och den hade han väl inte kört i den fria träningen innan??
Så det var strongt fram till 2:a splitten men sen tja..
The Iceman is melting :D
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Lite klantigt av Kimi kanske, men det var väl trots allt andra varvet med reservbilen!? Aja, vart det inte alltför stora skador kan vi ju få se lite omkörningar på TV4+ inatt. :up:
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Jag tycker verkligen bra om nya kvalproceduren, den känns på någotsätt anpassad efter publiken.. Även om jag hellre skulle sett tysken ute i sanden iställen för Kimi så är ju gridden flera gånger intressantare än vad den skulle varit med ett "gammalt" kval.. Och även en fulltankad bil kan ju bli inblandad i startincidenter..

Allt som är dåligt för schumacher är bra för f1.
____________
In med Sato!!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Räikkönen gjorde fyra varv på uppvärmningen, och det borde ha varit i reservbilen.
Användarens profilbild
M100R
Inlägg: 109
Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
Ort: West coast

Inlägg av M100R »

frongor skrev:Jag tycker verkligen bra om nya kvalproceduren, den känns på någotsätt anpassad efter publiken.. Även om jag hellre skulle sett tysken ute i sanden iställen för Kimi så är ju gridden flera gånger intressantare än vad den skulle varit med ett "gammalt" kval.. Och även en fulltankad bil kan ju bli inblandad i startincidenter..

Allt som är dåligt för för fschumacher är bra 1.
Då är vi av helt olika uppfattning. Det tidigare kvalförfarandet var ju första höjdpunkten på helgen. Då optimerade alla och man såg förarnas och stallens kapacitet. Vad vet man efter dagens kval? Frentzen och Panis på hedrande 4:e och 5:e plats. Är bilarna så bra? Körde de med tom tank? Och är Jaguar lika kass som förra året eller hade de tankat fullt? Nä, kvalet är nu lika intressant för mig som att se på när färg torkar. :computer: :zz:
The older I get the faster I was
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Men uppvärmningen är väl efter kvalet, eller hur var det nu? :P

Aja, sjätte varvet då...
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Fast konceptet med två kval är ju fortfarande en väldigt bra idé. Det är ju bara tankförbudet som förstör. Det är väl bättre att ha tre höjdpunkter över en GPhelg än bara två som vi haft tidigare. Engagemanget höjs ju under hela helgen. Nästa år då tankförbudet tas bort så blir det otroligt bra.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Kommer tankförbudet tas bort nästa år?

Bäst vore nog om det försvann till nästa lopp.
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Lemon skrev:Kommer tankförbudet tas bort nästa år?
Nej det är väl inte säkert. Men jag hoppas och tror.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

FIA har inte nämnt något om att tankförbudet ska tas bort.

Däremot ska FIA och stallen utvärdera effekterna av de nya reglerna efter Brasiliens GP. Man kan alltid hoppas att tankförbudet försvinner. Det borde finnas andra sätta att förhindra stallen från att använda "kvalbilar".
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

frongor skrev: Allt som är dåligt för schumacher är bra för f1.
Kanske det men de här reglerna är väl knappast dåliga för Schummi?

Reglerna ska utvärderas innan Europa premiären, vi får hoppas att de tänker till och tar bort tank förbudet... :D
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

frongor skrev:Jag tycker verkligen bra om nya kvalproceduren, den känns på någotsätt anpassad efter publiken.. Även om jag hellre skulle sett tysken ute i sanden iställen för Kimi så är ju gridden flera gånger intressantare än vad den skulle varit med ett "gammalt" kval.. Och även en fulltankad bil kan ju bli inblandad i startincidenter..
Samma upplägg, men utan tankningsförbud (de får fortfarande ha tank ;) ) och sammanslagna tider ifrån de båda kvalen hade säkert också gett blandad grid, men då hade man mer vetat vilka som var snabba. Dessutom hade man till loppet kunnat köra med olika strategier så att vissa är snabbare i början än andra. Nu kan det ju bli så att alla åker iväg i en stor klump som sedan tunnas ut fram til första stoppet.

Man kan istället plombera kylare, bromsar och annat som brukar kunna vara speciella kvalgrejer, om man vil undvika kostnadsspiral.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Är det bara jag som gillar konceptet med tankningen?

Visst är det tråkigt att inte veta exakt vad som ligger bakom respektive förares kvaltider, men det lär man bli varse om ganska snart på söndag morgon en bit in i loppet..

Jag tror jag föredrar det här konceptet framför det gamla. Det är inte längre lika självklart att polemannen har dom allra bästa förutsättningarna inför racet. Måhända kanske det är så just i det här fallet, men det återstår faktiskt att se.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag tycker förarna ska avgöra kvalet genom att springa kvalvarvet! Sedan sätter man förarna i karantän fram till själva loppet.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det var väl nån serie i Sverige som man cyklade kvalvarvet en gång, har jag för mig. Kanske SLC?
Det vore ju en variant...
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

:up: Cykling är bättre för då kan ju även kommentatorer köra sitt vanliga snack. Ojoj vad Coulthard understyr in i första böjen.... Där tappade han nog polen.
FerrariSchumi
Inlägg: 2677
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av FerrariSchumi »

De nya kvalreglerna är bra, det blir säkert mer spännande.
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Det jag gillar med nya kvalet är att det blir mindre "snabbaste bilen först", är det något sporten lidit av är det ju lopp där ställningen varit oförändrad från start till mål. Den här gången klantade sig Kimi, nästa gång någon annan (förhoppningsvis Schumacher menar jag), och automatiskt får man se en underhållande uppkörning i loppet.

Visst, kvalet i sig säger väl inte så mycket om exakt hur säker föraren är, det blir ju svårt att jämföra ( Pole positionstatistiken blir lite meningslös kanske) . Men hellre ett underhållande race än ett totalt rättvist kval.. Jag tror årets regler totalt gör racen mer slumpartade, men det är absolut inget dåligt.
____________
In med Sato!!
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Saken är ju den att Schummi sällan klantar sig.... :D