Kvalet
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör feb 22, 2003 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vilken avåkning av Kimi - undrar om bilen verkligen höll ihop efter det där. Åtminstone av säkerhetsskäl borde han ju få bilen kollad.
Coulthard måste ha haft mycket soppa så långsam som han var. Ferrarina såg som vanligt ut att gå på räls utan större korrigeringar och ganska långt ifrån bankanterna, medan andra slåss för fullt med bilen.
Coulthard måste ha haft mycket soppa så långsam som han var. Ferrarina såg som vanligt ut att gå på räls utan större korrigeringar och ganska långt ifrån bankanterna, medan andra slåss för fullt med bilen.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön sep 29, 2002 02:00
Tja..vad säger man...bara att buga och bocka åt ännu en strong insats från griddens pålitligaste förare
Känns ju bra att han visar var skåpet ska stå såhär tidigt redan i kvalet
Och med Brawn i teamet så är jag övertygad om att man har full koll på hur mycket bränsle som behövdes i kärran.
GO SCHUMI!!
Känns ju bra att han visar var skåpet ska stå såhär tidigt redan i kvalet
Och med Brawn i teamet så är jag övertygad om att man har full koll på hur mycket bränsle som behövdes i kärran.
GO SCHUMI!!
** Schumacher - The Man, The Myth, The Legend **
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Anledningen till det här vore ju kul att få veta. Verkar lite konstigt om det bara är för att få tanka och fixa med bilen. Om det inte är så att de tror att de kan få fram nya delar till i morgon som de vill ha monterade, eller något sånt.AndersF1 skrev:Minardis strategi var förresten lite lustig, undrar om de tänker göra så här varenda lopp?
Deras fredagstid gäller tydligen på nåt sätt, så de får ställa upp och nu kan de väl byta däck, tanka, fixa med bilen och vad tusan som helst. Vilket skämt. Det slutar väl med att ingen kör lördagskvalet...
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Även fast jag inte sympatiserar med de röda så är det bara att gratulera. Dom har som tidigare ordning på hela paketet.PennyWise skrev:Tja..vad säger man...bara att buga och bocka åt ännu en strong insats från griddens pålitligaste förare
Känns ju bra att han visar var skåpet ska stå såhär tidigt redan i kvalet
Och med Brawn i teamet så är jag övertygad om att man har full koll på hur mycket bränsle som behövdes i kärran.
GO SCHUMI!!
Jag såg inte kvalet men väl resultatlistorna så här långt och tycker hela den här idén med Parc-fermé-förfarandet verkar idiotiskt. Det går ju inte att optimera någonting för kvalvarvet. Bränsle och inte minst lufttryck måste optimeras för söndagens race som ingen med säkerhet vet hur det ser ut. Barrichello var över en sekund långsammare på lördagens kval än på fredagens. Om detta görs i ett försök att göra Formel 1 intressantare för publik/tittare så har dom misslyckats när det gäller mig.
Ursäkta min okunnighet! Hur blir det om det blir wet race? Ska dom byta däck på gridden? Ingen justering av vingar etc?
/M100R
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Om det blir regn så får de väl en liten stund på sig att byta däck och justera efter förhållanderna innan de lämnar depån. Har väl för mig att jag läste det någonstans.M100R skrev:
Ursäkta min okunnighet! Hur blir det om det blir wet race? Ska dom byta däck på gridden? Ingen justering av vingar etc?
/M100R
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det vete tusan det, Schumi pratade på presskonf om att det kunde vara ett möjligt säkerhetsproblem om det började regna, Så det blir nog till att försöka byta däck och inställningar på gridden.
Frentzen glömde jag, han var klart imponerande. Såg ut att pressa väldigt hårt och lyckades ju bra. Kimi pressade förresten väldigt h[rt han med och skulle nog ha hamnat någonstans kring Montoya - Frentzen om han hållit sig kvar på banan. Tror han var 7 tiondelar snabbare än DC efter andra sektorn.
Skall bli spännande att se när folk åker in i depån imorgon. Otroligt idiotisk ide med sånt här kval - det tar ju klart bort intresset när man inte vet hur mycket soppa de har.
Frentzen glömde jag, han var klart imponerande. Såg ut att pressa väldigt hårt och lyckades ju bra. Kimi pressade förresten väldigt h[rt han med och skulle nog ha hamnat någonstans kring Montoya - Frentzen om han hållit sig kvar på banan. Tror han var 7 tiondelar snabbare än DC efter andra sektorn.
Skall bli spännande att se när folk åker in i depån imorgon. Otroligt idiotisk ide med sånt här kval - det tar ju klart bort intresset när man inte vet hur mycket soppa de har.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, resultatet av kvalet bäddar ju inte för spännande lopp. Även om Ferrari startar lättare så verkar dom tillräckligt snabba för att vinna ändå. Skiljer ju en hel sekund mellan Schumi på pole och Montoya på tredjeplatsen.
Sauber körde förmodligen en fuling och försvinner nog in i depån inom tio varv. Annars ska det bli kul och se hur bra/snabba bilarna bakom Ferrari är. Hoppas lite på Panis i Toyotan och Alonso i Renault.
Sauber körde förmodligen en fuling och försvinner nog in i depån inom tio varv. Annars ska det bli kul och se hur bra/snabba bilarna bakom Ferrari är. Hoppas lite på Panis i Toyotan och Alonso i Renault.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det beror ju lite på hur däcken utvecklar sig, men man får väl anta att bilarna inbördes kommer att ha samma skillnad i loppet som i kvalet, eftersom de startar med samma setup och vikt som de körde kvalet med. Förutom missar i kvalet, som typ Kimis, och i starten, så bör ju fältet bara dras ut tills första depåstopp. Kommer Ferrari 25 varv så har de alltså nära ett extra stopp på sig.
Några som fegkört lite kanske kan röra om lite, men annars ser det onekligen lite tråkigt ut. Förut kunde olika strategier leda till att några var relativt lättare i starten än dem framför, men nu har de ju fått den startposition de förtjänar med hänsyn till både bil och soppamängd.
Några som fegkört lite kanske kan röra om lite, men annars ser det onekligen lite tråkigt ut. Förut kunde olika strategier leda till att några var relativt lättare i starten än dem framför, men nu har de ju fått den startposition de förtjänar med hänsyn till både bil och soppamängd.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
Tja Ferrari har väl alltid gått lätt med soppa och kört på hårt i början av loppen så deras strategier ändras nog inte så mycket i år.
McLaren och Williams bör ju se över sina för de kan nog inte köra de där långa stinterna längre om de ska ha en chans att hänga med Ferrari.
Ja det var synd med Kimi där men han använde väl T-Caren och den hade han väl inte kört i den fria träningen innan??
Så det var strongt fram till 2:a splitten men sen tja..
The Iceman is melting
McLaren och Williams bör ju se över sina för de kan nog inte köra de där långa stinterna längre om de ska ha en chans att hänga med Ferrari.
Ja det var synd med Kimi där men han använde väl T-Caren och den hade han väl inte kört i den fria träningen innan??
Så det var strongt fram till 2:a splitten men sen tja..
The Iceman is melting
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tycker verkligen bra om nya kvalproceduren, den känns på någotsätt anpassad efter publiken.. Även om jag hellre skulle sett tysken ute i sanden iställen för Kimi så är ju gridden flera gånger intressantare än vad den skulle varit med ett "gammalt" kval.. Och även en fulltankad bil kan ju bli inblandad i startincidenter..
Allt som är dåligt för schumacher är bra för f1.
Allt som är dåligt för schumacher är bra för f1.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Då är vi av helt olika uppfattning. Det tidigare kvalförfarandet var ju första höjdpunkten på helgen. Då optimerade alla och man såg förarnas och stallens kapacitet. Vad vet man efter dagens kval? Frentzen och Panis på hedrande 4:e och 5:e plats. Är bilarna så bra? Körde de med tom tank? Och är Jaguar lika kass som förra året eller hade de tankat fullt? Nä, kvalet är nu lika intressant för mig som att se på när färg torkar.frongor skrev:Jag tycker verkligen bra om nya kvalproceduren, den känns på någotsätt anpassad efter publiken.. Även om jag hellre skulle sett tysken ute i sanden iställen för Kimi så är ju gridden flera gånger intressantare än vad den skulle varit med ett "gammalt" kval.. Och även en fulltankad bil kan ju bli inblandad i startincidenter..
Allt som är dåligt för för fschumacher är bra 1.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Samma upplägg, men utan tankningsförbud (de får fortfarande ha tank ) och sammanslagna tider ifrån de båda kvalen hade säkert också gett blandad grid, men då hade man mer vetat vilka som var snabba. Dessutom hade man till loppet kunnat köra med olika strategier så att vissa är snabbare i början än andra. Nu kan det ju bli så att alla åker iväg i en stor klump som sedan tunnas ut fram til första stoppet.frongor skrev:Jag tycker verkligen bra om nya kvalproceduren, den känns på någotsätt anpassad efter publiken.. Även om jag hellre skulle sett tysken ute i sanden iställen för Kimi så är ju gridden flera gånger intressantare än vad den skulle varit med ett "gammalt" kval.. Och även en fulltankad bil kan ju bli inblandad i startincidenter..
Man kan istället plombera kylare, bromsar och annat som brukar kunna vara speciella kvalgrejer, om man vil undvika kostnadsspiral.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Är det bara jag som gillar konceptet med tankningen?
Visst är det tråkigt att inte veta exakt vad som ligger bakom respektive förares kvaltider, men det lär man bli varse om ganska snart på söndag morgon en bit in i loppet..
Jag tror jag föredrar det här konceptet framför det gamla. Det är inte längre lika självklart att polemannen har dom allra bästa förutsättningarna inför racet. Måhända kanske det är så just i det här fallet, men det återstår faktiskt att se.
Visst är det tråkigt att inte veta exakt vad som ligger bakom respektive förares kvaltider, men det lär man bli varse om ganska snart på söndag morgon en bit in i loppet..
Jag tror jag föredrar det här konceptet framför det gamla. Det är inte längre lika självklart att polemannen har dom allra bästa förutsättningarna inför racet. Måhända kanske det är så just i det här fallet, men det återstår faktiskt att se.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det jag gillar med nya kvalet är att det blir mindre "snabbaste bilen först", är det något sporten lidit av är det ju lopp där ställningen varit oförändrad från start till mål. Den här gången klantade sig Kimi, nästa gång någon annan (förhoppningsvis Schumacher menar jag), och automatiskt får man se en underhållande uppkörning i loppet.
Visst, kvalet i sig säger väl inte så mycket om exakt hur säker föraren är, det blir ju svårt att jämföra ( Pole positionstatistiken blir lite meningslös kanske) . Men hellre ett underhållande race än ett totalt rättvist kval.. Jag tror årets regler totalt gör racen mer slumpartade, men det är absolut inget dåligt.
Visst, kvalet i sig säger väl inte så mycket om exakt hur säker föraren är, det blir ju svårt att jämföra ( Pole positionstatistiken blir lite meningslös kanske) . Men hellre ett underhållande race än ett totalt rättvist kval.. Jag tror årets regler totalt gör racen mer slumpartade, men det är absolut inget dåligt.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö