Bra sommardäck

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Bra sommardäck

Inlägg av Pastis »

Behöver nya däck till min S40. Är ganska nöjd med mina Goodyear Ventura som är bra mot vattenplaning. Fästet i blött är dock inte 100% och man slirar lätt. Men som sagt, de spårar bra!

Behöver fyra nya 16", 205mm. Tips på andra däck och vart man kan köpa dem billigt, tas tacksamt emot.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Tyska auto motor & sport testar i nästa nummer (kommer ut i Schweiz på Fredag) sommardäck i dimension 225/55-16 samt 245/45-17.
Deras tester är mycket seriösa, och jag tänkte själv beställa sommardäck till min Merca när efter att jag läst testen.
www.dackonline.se har bra priser (jag köpte vinterdäck pa schweiziska motsvarigheten www.reifendirekt.ch)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Bra, hoppas du kan referera lite om testet här.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jag kan rekommendera Continental Premium Contact som ett suveränt däck. Helt otroligt på regn och tyst och stabilt på torrt. Det är ju inget renodlat sportdäck utan mer avpassat till lite starkare "vanliga" bilar men ändå inget snikdäck.

Har sådana idag både som 225/55-16 och 236/60-18 (bara provat kort dock i denna dimension...).

Kolla på GummiHuset eller liknande som säljer på postorder. Annars har väl Guson vid Albano bra priser.

/E
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag beställde mina vinterdäck (Nokian WR) en vecka efter att de vunnit tyska ams 17" vinterdäcks-test. Ett par dagar senare hade dom höjt priset med 40 Franken (ca 250kr) per däck! Gammla priset gällde ju ända förstas, men jag tror att tyska ams (europas största bil-tidning) tester har stor genomslagskraft, speciellt för en relativt liten tillverkare som Nokian.

Dessa vinterdäck är föresten fantastiska pa torrt underlag (blev inte sa mycket snö i vinter). Samma dimension som sommardäcken, och jag märker i ärlighetens namn knappt nagon skillnad. Samma komfort, i det närmaste samma styr-respons och väg-känsla. Det ända egentliga skillnaden jag märkt är att vinterdäcken låser (dvs ABSen aktiveras) tidigare när man tvärnitar (men da talar vi om en ordentlig tvär-nit!).

Annars är jag lite skeptisk till råd fran privat-personer. När det gäller sommardäck sa tror att sa länge man inte har nagot riktigt miss-foster till däck sa är det väldigt svart att avgöra däckets egenskaper utan att under kontrollerade former ha en direkt referens i form av ett jämförande däck. Fast det kan ju trots det vara stor skilland mellan däcken, speciellt vad gäller regn-egenskaper, och man vill ju sa klart ha bästa möjliga.

Största skillnaden mellan sportiga högprestanda däck och mera touring-orienterade däck är mjukheten pa gummit. Priset skiljer inte mycket, men livslängden kan skilja med en faktor 2 eller mer! Jag har Michelin Piolt Sport (högprestanda däck som sitter standard pa bla Porsche 911), och dom verkar slitas oerhört snabbt. Tycket att mönstret sag nästan nytt ut (fast jag mätte aldrig) när jag köpte bilen för ca 1500 mil sedan, nu är det bara 3-4mm kvar bak.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Personligen gillar jag däck som är stabila, tysta och bra mot vattenplaning, men de behöver nödvändigtvis inte ha det allra värsta torrfästet, eftersom det är sällan man kör så hårt med vardagsbilen på torrt väglag. Vilken profil skall du ha, Pastis? Här är webbadressen till guson: http://www.guson.se
Exempel:
205/55-16V Good Year Ventura 780:-
205/50-16Z Good Year F1 935:-

Annars är det väl R-däck som gäller för en racer?
T.ex. Yokohama A032 205/55 R 16 hos KH Motorsport för 3425:- och godkända för gatbruk. Då får du ju iallafall bra grepp. :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Personligen gillar jag däck som är stabila, tysta och bra mot vattenplaning,
Till skillnad mot de som är instabila, bullriga och har dåligt regnfäste då? ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Engis
Inlägg: 1598
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Engis »

Usch, jag har oxå problem med att välja däck till bilen, jag funderar på ett par Pirelli sulor P6000 eller P6, jag tror att det sitter ett par P6000 195/65-15 på min Audi A4. P6 skulle vara "Testvinnare" enligt en däckskojjare jag snackade med nyligen.

Mina kriterier är:

1. Tyst
2. Bra grepp i regn
3. Bra stabilitet.

Knappast någon skillnad mot någon annan.
Användarens profilbild
Jobe
Inlägg: 92
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Järfälla

Inlägg av Jobe »

Hade p6000 på min 320. Upplevde den som tystare när jag hade vinterdäcken på. (Nokian Hakka 2 DUBB) Säger en del om hur mycket p6000 däcken bullrar. Åtminstone på min bil

/Jörgen
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Min erfarenhet av P6000 är inte heller bra. På Mondeo ST200 jag hade de däcken var de väldigt bullriga (mkt mer än vinterdäcken), väldigt hårt gummi vilket gav både dåligt fäste och gjorde att de slets väldigt fort. När det regnade var det noll grepp i däcken, ingen som helst vägkänsla och väldigt lätt till vattenplaning. SÅ jag skulle definivt avråda från P6000.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

P6000 har väl funnits i bra manga år, sa jag antar att däcket har moderniserats under årens lopp. Jag har 205/65-15 Pirelli P6000 pa min Merca-cab, och jag finner dom inte särskillt bullriga, dom bullrar defenitivt mindre än mina dubb-fria Hakkapelitta.

Vad kör ni föresten med för däckstryck? Det är verkligen en otrolig skillnad i komfort när man varierar trycket.

Jag blev rekommenderad att köra med betydligt högre tryck än vad som anges på tanklocket. Jag testade ca 3 bar, och sedan 2.6 men jag tycker att det blev aldeles för stötigt. Nu kör jag ca 2.2 fram / 2.4 bak. För komfortens skull skulle jag gärna köra ännu lägre men jag vill inte underskrida vad som står på tanklocket (med nuvarande tryck kan jag köra med full last eller över 210km/h, men inte sammtidigt vilket jag ändå aldrig gör).
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Brukar man inte ha högre tryck fram än bak på bilen?
:-?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Inte om bilen är bakhjulsdriven
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
AndersF1 skrev:Personligen gillar jag däck som är stabila, tysta och bra mot vattenplaning,
Till skillnad mot de som är instabila, bullriga och har dåligt regnfäste då? ;)
Nu fanns det ju en till del i den där meningen...

Allvarligt, är det någon som har testat R-däck till sin vanliga gatbil? De kanske funkar kanon.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har skaffat några 18-tums fälgar nu till sommaren, och jag tror däcken till de var 245-40 .... är inte säker på vad det var för däck nu som skulle beställas men tror det var Hancock som tydligen funkar bra till BMW 3-serien enl. han jag köper fälgarna av.

Mest spänd på att se om det blir bullrigt och hur de klarar vattenplaning - det är de två viktigaste egenskaperna på ett däck för mig åtminstone. Det ska vara tyst och greppa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

AndersF1 skrev:Vilken profil skall du ha, Pastis?
205/50-16
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Joakim Quensel skrev:Vad kör ni föresten med för däckstryck? Det är verkligen en otrolig skillnad i komfort när man varierar trycket.

Jag blev rekommenderad att köra med betydligt högre tryck än vad som anges på tanklocket. Jag testade ca 3 bar, och sedan 2.6 men jag tycker att det blev aldeles för stötigt. Nu kör jag ca 2.2 fram / 2.4 bak. För komfortens skull skulle jag gärna köra ännu lägre men jag vill inte underskrida vad som står på tanklocket (med nuvarande tryck kan jag köra med full last eller över 210km/h, men inte sammtidigt vilket jag ändå aldrig gör).
Jag kör vanligtvis med 2.3/2.4 fram och 2.1/2.2 bak med mina 205/50-16. Ska jag hårdköra brukar jag öka till 2.6 och 2.4.
Användarens profilbild
Engis
Inlägg: 1598
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Engis »

Engis skrev:jag tror att det sitter ett par P6000 195/65-15 på min Audi A4.
Nu ljuger jag allt va! Jag hade inte alls några Pirelli utan Dunlop sport 200E, en viss skillnad.
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

LuckyStrike1 skrev:Jag har skaffat några 18-tums fälgar nu till sommaren, och jag tror däcken till de var 245-40
Jag har inget alls emot Pizzabagare, det har jag inte. Men 18" fälgar det är det bara pizzabagare som har. Gör Du goda Pizzor Lucky?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

LuckyStrike1 skrev:Jag har skaffat några 18-tums fälgar nu till sommaren, och jag tror däcken till de var 245-40 .... är inte säker på vad det var för däck nu som skulle beställas men tror det var Hancock som tydligen funkar bra till BMW 3-serien enl. han jag köper fälgarna av.

Mest spänd på att se om det blir bullrigt och hur de klarar vattenplaning - det är de två viktigaste egenskaperna på ett däck för mig åtminstone. Det ska vara tyst och greppa.
Det kommer nog att bli stötigt i alla fall. Fast 18-tummare ser hel-rätt ut pa BMW 3-serie tycker jag, i alla fall om bilen är sänkt (vilket jag tror att den är med sport-chassit). Annar blir det lite SUV-sutk över det hela.

245/40-18 verkar lite stort dock. 225/40-18 är nog en bättre storlek, eller kanske 245/35-18. Fast varför Hancock däck? Är det inte lite EPA? 225/45-18 Continental Sport Contact kostar pa www.dackonline.se under 2000 kronor/st, hur mycket spar du genom att köpa Hancock?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hankook K104 är inte billigare än Continental Sport Contact , men jag tror inte att de är sämre heller.

Jag läste förresten nyligen i AMS där de testade en Stockholm Open-edition av nån 3-seriebil och där var det betydligt sämre svängegenskaper jämfört med original-BMW främst p.g.a. de andra, bredare, däcken. Så man skall nog passa sig lite för att ändra allt för mycket, om man inte vet att det är rätt.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

En "normal" bil på 170-220 hästar fungerar nästan bättre med smalare däck på 195-205. Att köra med jättefeta däck kostar bara pengar och ger ofta sämre köregenskaper. Jag håller med Hood, det är lite pizzaracer över 245 och värre däck. De flesta har inte en M3- eller M5-bil...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Skall man vara fin får man lida pin...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det är sant och det gör vi också. :D
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Joakim Quensel skrev:Jag blev rekommenderad att köra med betydligt högre tryck än vad som anges på tanklocket. Jag testade ca 3 bar, och sedan 2.6 men jag tycker att det blev aldeles för stötigt. Nu kör jag ca 2.2 fram / 2.4 bak. För komfortens skull skulle jag gärna köra ännu lägre men jag vill inte underskrida vad som står på tanklocket (med nuvarande tryck kan jag köra med full last eller över 210km/h, men inte sammtidigt vilket jag ändå aldrig gör).
Om du vill ha en någotsånär jämn slitagebild så skall du ha bra med luft i däcken, ju bredare däck ju viktigare är det med högt ringtryck. Jag har aldrig träffat på ett modernt lågprofildäck som skadats av för högt ringtryck men däremot på tok för ofta av motsatsen.
Om man är ute efter komfort så glöm 17”, 18”, 19” eller 20” helst så skall man hålla sig till 15” kanske inte så fräckt som med feta 19” men betydligt trevligare att åka med. Så har man nu valt feta sulor så försök inte kompensera detta beslut med att sänka ringtrycket det resulterar ganska snart i ökat mittslitage eller om bilen körs mycket i stadstrafik toe-häl slitage (taggiga ytterkanter) även hårdheten i däckets uppbyggnad (hysteriska hastighetsklassningar W och Z) bidrar till att minska komforten och höja ljudnivån i kupen. Så det verkar lite konstigt när folk satsar 50.000:- eller mer på däck och fälgar för att sedan studsa runt med öronproppar eller stereon uppskruvad på max i 110 km/h :P Sen när det gäller däck så hör ju knappast pris och hur många mil man får ut ihop snarare är det precis tvärtom att ju dyrare däck ju mindre mil tänk vad lättlurade folk är.

Behöver jag säga att jag själv kör på 15” tyvärr så innebär detta att jag inte kan få aluminiumfälgar men man kan ju inte få allt :spec:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Nu har jag köpt automotor&sport där dom testar däck.
Dom testade 5 stycken 205/55-16 på en framhjulsdriven A4 3.0
1:a Bridgestone Potenza S-03 (mycket rekommenderat)
2:a Dunlop SP Sport 01 (rekommenderat)
3:a Goodyear Eagle F1 (rekommenderat)
4:a Semerit Direction Sport (rekommenderat)
5:a Vredestein SportTrac 2 (inte rekommenderat)

Fast Bridgestone däcket var ganska bullrigt, fast den egenskapen viktas inte så högt (dom prioriterar säkerhets-aspekten skriver dom).

245/45-17 testades på en Mercedes E500
1:a Michelin Pilot Primacy (rekommenderat)
2:a Bridgestone Potenza S-03 (rekommenderat)
3:a Dunlop SP Sport 9000 (rekommenderat)
4:a Pirelli P Zero Rosso (rekommenderat)
5:a Continental Sport Contact 2 (inte rekommenderat)

Det skiljde rätt mycket i vatteplaning. Tex 17" Dunlop ölanade vid 76,8 km/h, mendan Continental planade redan vid 62,6 km/h (14km/h tidigare alltså).

Ett annat exempel, bromssträcka från 100km/h i väta:
Semperit 16" 45,5m, Goodyear 16" 50,3m.

Lite synd att dom inte mäter slitaget, det är en viktig egenskap tycker jag. Jag nämnde mina Michelin Pilot Sport som nästan är slut efter bara 1200 mil (jag glömde bort att 300 är körda med vinterdäck).

www.tirerack.com kan man läsa kommentarer från kunder.
Det här är vad dom säger om testvinnaren Michelin Primacy:
I cant believe BMW chose these tires. They are great for performance but lousy on noise and wear. Already had feathering at 4000 miles. Dealer said alignment and balance within spec. I wanted new tires, they said no. I will never use Primacys...ever. Glad the radio is good as it drowns out the tire noise. I may be insane by 10,000 miles.
I have a car Im proud for people to see, but a little ashamed for them to ride in. Ive never had tires that made this much noise! I like the dry surface traction and the responsiveness, though they are a bit "jumpy" on textured or groved pavements, I find the tire noise unacceptable. I would have seriously considered making the dealer put different tires on prior to my purchase if Id known they were this bad. And some of the other reviews suggest they may get even worse than this with more miles!
This is the second set of Primacys Ive had in the 38k miles Ive had my 530I Sport. I figured the first set went bad because I drove too aggressively. Now I understand that these tires are too soft and develop wear patterns that lead to VERY high noise levels after about 10k miles or so. They are expensive, great for the first 8-10k miles, then you need to lose them. I will NOT buy them again.
Tja, man vet inte vem man skall tro på. Kan det vara så att bullret ökar dramatiskt när däcken slits?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

En annan nackdel med för lågt tryck är att däcksidorna har en tendens att vika ned sig och förutom att slita lite konstigt på sidorna så kan man sopa i fälgarna i backen - inte så bra.

Vill man ha väghållning kanske det är bättre att satsa på en omgång sådana här till sin BMW E36: http://www.khmotorsport.se/shop/page293.htm :)
Visst, kanske lite overkill.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Salo skrev:
Om man är ute efter komfort så glöm 17”, 18”, 19” eller 20” helst så skall man hålla sig till 15” kanske inte så fräckt som med feta 19” men betydligt trevligare att åka med. Så har man nu valt feta sulor så försök inte kompensera detta beslut med att sänka ringtrycket det resulterar ganska snart i ökat mittslitage eller om bilen körs mycket i stadstrafik toe-häl slitage (taggiga ytterkanter) även hårdheten i däckets uppbyggnad (hysteriska hastighetsklassningar W och Z) bidrar till att minska komforten och höja ljudnivån i kupen.
Jag måste ha 17" fälgar för bromsarnas skull (E55AMG-bromsar). Tycker dock inte att det är särskillt stötigt om man kör med rekommenderat ring-tryck (ca 2.2 / 2.4), men med 2.6 bar eller mer var det väldigt obekvämt. Ska man verkligen köra med högre tryck än vad Mercedes rekommenderar?

Det där med att högre hastighetsklasningar har hårdare däcks-sidor kan ju vara bra att tänka på. Dum ide att köpa onödigt högt klassade däck alltså.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Joakim Quensel skrev: Jag måste ha 17" fälgar för bromsarnas skull (E55AMG-bromsar). Tycker dock inte att det är särskillt stötigt om man kör med rekommenderat ring-tryck (ca 2.2 / 2.4), men med 2.6 bar eller mer var det väldigt obekvämt. Ska man verkligen köra med högre tryck än vad Mercedes rekommenderar?
Jo jag vet att du inte kan gå ner i dimension men då blir det lite si och så med ljudnivån och komforten :youpi:
Om du vill ha ut max av dina däck så måste du gå över rekommenderade värde, man har valt att lägga rekommendationen i nedankant av bland annat hänsyn till komforten.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Joakim Quensel skrev:Nu har jag köpt automotor&sport där dom testar däck.
Dom testade 5 stycken 205/55-16 på en framhjulsdriven A4 3.0
1:a Bridgestone Potenza S-03 (mycket rekommenderat)
2:a Dunlop SP Sport 01 (rekommenderat)
3:a Goodyear Eagle F1 (rekommenderat)
4:a Semerit Direction Sport (rekommenderat)
5:a Vredestein SportTrac 2 (inte rekommenderat)

Fast Bridgestone däcket var ganska bullrigt, fast den egenskapen viktas inte så högt (dom prioriterar säkerhets-aspekten skriver dom).
Aha, intressant. Jag är lite konservativ av mig och har alltid köpt Goodyear eller Michelin när det gäller sommardäck. På vintern kör jag med dubbade Gisslaved. Men de där Bridgestone Potenza S-03 ska i alla fall få en chans. Det beror lite på priser.

Tack så mycket JQ!
Användarens profilbild
Jobe
Inlägg: 92
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Järfälla

Inlägg av Jobe »

Om du vill ha ut max av dina däck så måste du gå över rekommenderade värde, man har valt att lägga rekommendationen i nedankant av bland annat hänsyn till komforten.

Håller med. Oftast så är trycken satta med komforten i åtanke.
Det var bla det som ford/firestone drabbades av.
Kolla med en bra däckhandlare så kommer du få det rätta ringtrycket!

/JB
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hood skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jag har skaffat några 18-tums fälgar nu till sommaren, och jag tror däcken till de var 245-40
Jag har inget alls emot Pizzabagare, det har jag inte. Men 18" fälgar det är det bara pizzabagare som har. Gör Du goda Pizzor Lucky?
Hehe jag bjuder på den (och pizzan också ;))

Men fälgarna ser inte alls så "pizzaktiga" ut på faktiskt. Dessutom är priset inkl. däck helrätt så visar det sig att inte vara särskilt bra så är det bara att sälja det till en riktig pizzabagare och dessutom med vinst. Så jag tycker nog det är läge för att slå till och se hur det blir.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Du får skicka en bild sen när det är monterat, så ska jag avgöra om det är Pizza, eller inte.. :wink:

Kanske läge att då starta en topic med omröstning !
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hmmm får fundera på det där ..... Tycker det räcker med att jag säger att det inte är pizza :saucy:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Näe, det räcker inte alls det. Fram med bevisen nu!
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
Engis
Inlägg: 1598
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Engis »

Nu har jag nog bestämt mig för vilka däck det blir, Goodyear Eagle NCT 5 195/65-15V, frågan är bara var man skall tjacka däcken, dom är billiga på Guson men en kollega här på jobbet rekomenderade mej att INTE köpa däck där pga det sätt som de hade behandlat honom. De hade prackat på honom en framvagnsinställning när det var däcket det var del på, det var o-runt. De bytte iofs men var sura och griniga. är det någon som har någon annan uppfattning av Guson. De var billigare än att tjacka på dackonline, ca 2-3 hundralappar.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jag har handlat flera däck där på min grannes rekommendation, och det har aldrig varit några problem. Å andra sidan har jag aldrig haft några problem som det hade kunnat bli problem med heller, så jag vet ju inte hur de är i det fallet. Öhh, det blev lite krångligt det där...
Användarens profilbild
Engis
Inlägg: 1598
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Engis »

Så du kan mao rekomendera stället!? Jag åker väl dit så får du ta skit om det strular ;)
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Blev det några däck, Pastis?
Jag beställde just 4st Dunlop SP9090. Billigast av alla märkedsäck i min dimension, och bra resultat i tester.
Användarens profilbild
Engis
Inlägg: 1598
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Engis »

Jag tjackade 4st (oväntat) Goodyear Eagle NCT5 hos Guson för 901:- stycket på bilen, rätt bra bris tycker jag. lite dumt bara att åka dit en fredag eftermiddag och tro att man skulle vara själv, 1,5h fick jag vänta.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Monterade nya Dunlop SP9090 i går. Jag blev faktiskt en smula besviken. Jag läste lite tester (automotor&Sport samt www.tirerack.com) och tycket att däcket verkade bra. Ett (för dimensionen) komfortinriktat däck med suveräna vattenplaningsegenskaper. Greppet på torrt väglag var inte i klass med de bästa däcken, men jag prioriterade komfort och trodde inte att jag skulle märka någon skilland vad gäller minskat torr-grepp .

Jag får nog ta tillbaka det där jag sa tidigare om att man inte kan avgöra ett däcks prestanda utan att göra direkta jämförelser under kontrolerade former. Efter bara ett par minuter kunde jag säkert säga att mina nya däck inte gav lika bra väghållning som mina tidigare Michelin Pilot Sport (som är ett mjukare sport-däck som sitter standard pa tex Porsche 911 mm). Jämfört med Michelin känns de nya däcken inte lika stabila, saknar samma styr-respons, och när jag körde lite fort i en rondell understyrde och tjöt det i däcken pa ett sätt som mina Michelin aldrig gjorde i samma hastighet. Samma sak när jag provade att tvärbromsa, däcken tjuter mycket mera, ABSen går igång tidigare, och den tidigare extrema bromseffekten blir inte riktigt lika extrem.

Fast de nya däcken är betydligt tystare, och håller nog fler mil. Fast nästa gång blir det nog Michelin Sport igen.
Användarens profilbild
Linnofil
Inlägg: 260
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Gothenburg, Sweden

Inlägg av Linnofil »

LuckyStrike1 skrev:
Mest spänd på att se om det blir bullrigt och hur de klarar vattenplaning - det är de två viktigaste egenskaperna på ett däck för mig åtminstone.
Självklart helt rätt att satsa på 18" då... Du gillar Pizzonia va? :D Håller med Salo på denna punkt, men så är jag också lite mer prestigelös när det gäller mina yttre attribut. Satsar hellre på att må bra hemma med bra skivor och en bra stereo.

Själv är jag ute efter ett par 175/60-13". Är det någon som har tips om så simpla däck? Jag har goda erfarenheter av Continental Eco Contact EP på en Lancia, men det är knappast en av de senare designerna. (Däcken och bilen!) Eftersom jag har 2 små barn kör jag nu Nissan familjebil.

Joakim, tänk på att däcken behöver köras in först, efter ett par minuter är de ganska såsiga och det tar några mil innan de greppar som de ska. Men jag antar att du redan tänkt på det och testat igen. Däck gör en otrolig skillnad på en bil. Problemet är bara att som privatperson kan man inte testa så särskilt många kombinationer på sin bil. Därför kan det ge viss information att få tips från de som har samma bil.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Jo, det kan nog ha varit sa att däcken inte var inkörda. Det är mest min fru som kör bilen pa vardagar, och pa helgen om vi kör hela familjen sa är det inte läge att testa väghallningen, men idag körde jag den till jobbet och jag tyckte att den kändes mycket bättre! Och den är defenitivt tystare än förut, fast det kanske ocksa beror pa att däcken är nyare.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hade aldrig köpt 18'' hjulen om jag inte fått ett erbjudande på dem inkl. nya däck som det inte gick att tacka nej till. Minst halva priset för de 4 däcken inkl. fälgar som då kan sägas vara gratis. Så här efter knappt 150 mil på däcken kan jag bara säga att jag är positivt överraskad.

Däcken är tysta och fina, väghållningen är superb och inte ens i ösregnet i förrgår var det ett uns av vattenplaning på motorvägen. Dessutom ser det inte ett dugg pizzaaktigt ut, så jag är helnöjd så här långt. De får följa med över till nästa bil också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Får vi se en bild på BMWn!

Testade väghållningen igen på mina nya däck, och nu när dom är inkörda har dom fortarande betydligt (eller i alla fall fullt märkbart) sämre grepp än mina förra däck. Fast vid all normal körning känns dom bra. Även högfartsstabiliteten är utmärkt (drog upp kärran i 230 igår hem från jobbet :D)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bilden kommer när jag har en webadress att lägga upp bilden på och länka den från ... har glömt inloggningsuppgifter till min förra webadress ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Joakim Quensel skrev:Blev det några däck, Pastis?
Jag beställde just 4st Dunlop SP9090. Billigast av alla märkedsäck i min dimension, och bra resultat i tester.
Jepp, 4 st Goodyear Ventura F1 205/50-16 för den eminenta priset av 4105 SEK. Handlade av Mobildepån i Bromma och de var trevliga.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Ledsen att behöva vara den som berättar det för dig Pastis, men där blev du nog tyvärr lurad. Det måste varit några gammla sulor som legat och skräpat längst inne på lagret, Good Year har inte tillverkat F1-däck sedan 1998...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Hehe, det visste jag inte. :aha:

Men du, de specialtillverkade dem till mig. :saucy: