Snacka F1 på IRC

Kungaklassen av motorsport...
Molgan

Inlägg av Molgan »

Tänkte göra ett nytt försök med en Svensk IRC kanal där man kan prata F1 (kanske annan motorsport också). Det borde vara kul att kunna läsa/skriva kommentarer under lopp och kval.

På quakenet finns en kanal som heter #F1. Där pratas F1 framförallt på Engelska. Kanalen har, just nu, få användare men det blir förhoppningsvis fler när säsongen börjar.

Om man vill skriva på Svenska tänkte jag att man kunde använda kanalen #F1.se.

För er som inte använt IRC tidigare så är det ett chat-program som fungerar bra om man är ett gäng.

Gör såhär:

Gå till http://www.mirc.com
Välj Download mIRC
Ladda hem mIRC 6.03

När du installerat programmet fyller du i lite uppgifter om dig själv och väljer IRC Network : QuakeNet !!obs detta är viktigt!!

Sen ansluter du (connect uppe till vänster) och därefter skriver du längst nere i input-rutan: /j F1.se

Nu ska det, om allt fungerar, bara vara att börja skriva meddelande :smile:

Det finns en massa funktioner i programmet men jag är kass på det.

Hoppas många vill testa detta för jag tror det kan tillföra F1-tittandet en del.

Ps. Varför inte testa idag under Champ Car (CART) loppet ikväll. ds.
pUs

Inlägg av pUs »

Hm, atlasf1.com kör redan en egen irc-server annars.. testa den under GP-helgerna, förra året var det rätt mkt aktivitet där.
Molgan

Inlägg av Molgan »

pUs skrev:Hm, atlasf1.com kör redan en egen irc-server annars.. testa den under GP-helgerna, förra året var det rätt mkt aktivitet där.
Verkar bra. Hur gör man för att komma dit?

Jag antar att man skriver på Engelska (vilket går lite trögt för mig :) )

På Q-net #F1.se är det svenska som gäller. Just nu är det ca 6 stadiga "idlare" och alla verkar trevliga. Jag hoppas det blir lite fler under kval och lopp. Själv kan jag inte se förkvalet men på lördag morgon (04.00) är iaf jag på plats, ses då !
PQ

Inlägg av PQ »

Molgan skrev:Verkar bra. Hur gör man för att komma dit?

Jag antar att man skriver på Engelska (vilket går lite trögt för mig :) )
server: irc.atlasf1.com, port: 8000, kanal: #atlasf1 (alt. #f1live vid lopp o kval) :wave:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Kom in på #F1.se alla :wave:
Molgan

Inlägg av Molgan »

#F1.se har blivit (ännu) bättre 8)

Patrik (pute på irc) har gjort en "botten" som kopierar det som skrivs på Atlas #F1live till #F1.se. Detta gör att man kan få Atlas snabba live komentarer samtidigt som man själv kan uttrycka sin glädje/besvikelse i samma kanal. I dag på kvalet var det premier och det fungerade toppen. Nu behöver man bara #F1.se och "live timing" från www.f1.com för att följa loppet från datorn. GJ Patrik :up:

IRC-kanaler:

Quakenet:

#F1.se - svensktalande med f1live under kval och lopp :up:

#F1 - engelsktalande med få användare (övervägande Finländare?)

#Ferrari - engelsktalande? svårt att säga då det nästan aldrig sägs något

#McLaren - har "Q" men har varit tom när jag kollat

Atlas:

#AtlasF1 - engelsktalande, bra med mycket snack :up:

#F1live - engelsktalande med snabba live komentarer (går ej att skriva i) :up:

UnderNet:

#F1 - engelsktalande, ungefär som AtlasF1 men fler Kanadensare och Asiater? :up:

#Ferrari - engelsktalande, ganska många användare men lite snack

Det finns säkert många fler F1 kanaler på andra servrar. Dessa är de jag känner till. Är det någon som vet andra bra kanaler så berätta gärna det.

Imorgon 07.00 (lördag) är det dax igen. Hoppas det kommer några nya användare till #F1.se. Har ni problem med att få igång mIRC så hör av er.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Strålande sammanfattning Molgan. Fint med Atlas-liva i den svenska kanalen, kommer vara givet att besöka den i framtiden. :)
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Finns en #formula1 på EFnet också. Engelsk.

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"