Vad håller på att hända med F1?

Kungaklassen av motorsport...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Kommer F1s anseende och status att påverkas negativt av alla nya kval-regler, fåniga poängsystem, mer inskränkt frihet i bil-desingen (kanske t.o.m. med enhets-delar) och slopande av anrika banor?

För mig börjar det likna amerikansk show-brottning, och jag tycker man borde vara mer rädd om F1s långa traditioner. Vad tror ni, kommer F1 ha samma status och karisma om tio år?

PS till moderatorena: Snälla länka inte topicen till den om de nya reglerna, jag ville mer på ett allmänt plan höra vad folk tror att F1 är på väg.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Tank reglerna liknar pajas regler. Dock är dom nya kval reglerna bra.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Det är kanske jag som är för konservativ, men för mig känns det som om man ändrar tenni-reglerna så att en match består av tex 20 tie-break. Sammtidigt slopar man Wimbelton och US open för att istället starta nya turnieringar i Asien och Mellanöstern.
Användarens profilbild
Slasher
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Slasher »

Jag håller helt och hållet med JQ! Särskilt det där med Wimbledon och US open! :grin:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jag är konservativ angående F1 och anser man ska gå varsamt fram. Man måste tänka igenom allt och inte göra som FIA, bara häva ur sig saker...

En sak som jag blir förbannad på är att man visst ska sänka minimivikten från 600 kg till 550 kg om något år. VARFÖR diskriminera alla normalstora människor att köra F1? Istället borde vikten ökas till 700 så att även 190-200cm förare får plats. Nu är det ju knattar på 160-175 som får plats, med ett eller två undantag och då är de trådsmala och väger högst 70 kg.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Ja, ibland verkar det som om FIA är korkade helt enkelt.
Användarens profilbild
Slasher
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Slasher »

Det där med knattarna känns ju ändå rätt viktigt. Det måste ju finnas någon sport för medelstora - (små) vita män! :wink: ah, just det och asiater!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Slasher den 2003-02-20 23:29 ]</font>
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Själv känner jag så här några veckor innan säsongs-starten att jag knappt orkar intressera mig för allt försnack, rykten och för-säsongs tester. Med de nya reglerna känns årets F1-säsong bara som ett enda stort spektakel.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Risken är som sagt att man har gått för snabbt fram och tvingas backa på regler under säsongen på grund av säkerhetsskäl eller något annat. Då kommer det att se riktigt illa ut. Annars tror jag att bara säsongen kommer igång så kommer eventuella tvivel om regeländringarnas förträfflighet att förfalla i glömska. Den senaste regeländringen, att stallen måste starta med dne soppa man har kvar i tanken efter kvalet, förefaller vara en sådan eftergift åt säkerheten. Förmodligen hade man inte tänkt igenom konsekvenserna till fullo av att ha tungt tankade bilar långt fram i startfältet samtidigt som lätt tankade bilar kommer stormande fram från de bakre startleden.

Ron Dennis och Frank Williams brev till FIA låter ju inte direkt hoppingivande. Alltför mycket bråk kan ytterligare svärta ned sporten.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-02-21 00:29, JTarnstrom wrote:
Förmodligen hade man inte tänkt igenom konsekvenserna till fullo av att ha tungt tankade bilar långt fram i startfältet samtidigt som lätt tankade bilar kommer stormande fram från de bakre startleden.
Skulle det vara något nytt - och något farligt?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Troligen är det väl så att FIA inte tror att Ferraris dominans kommer att minska de närmaste åren och därför tar till sådana här grepp.

Det jag inte fattar är varför man inte kan tillåta ett stall att dominera OM det inte är som jag säger att F1 inte är en sport, utan ett företag som enbart ska tjäna pengar, precis som amerikanska brottningsfederationen (WWC eller vad det heter...).

Detta påminner lite om när Stenmark var överlägsen...

Vad är nästa steg, blanda in xTCC-tävlingar i mästerskapet: 11 F1-lopp och 6 xTCC-lopp, bara för att göra det jämnare???

Visst kommer avsaknaden av LC att göra starterna roligare men samtidigt osäkrare och ge upphov till fler startkrascher.

Man kunde kanske har nöjt sig med att skippa TC och sedan kanske begränsa motorerna till 2,5 liter, vilket hade gett toppeffekter kring 700-750 hästar (om det nu är de höga farterna som oroar...)

Äh, jag vet inte... men det känns som om årets mästerskap är ganska ointressant...

Varför inte lotta ut startordningen istället för det här spektaklet???

/E
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

On 2003-02-20 23:25, Pastis wrote:
Jag är konservativ angående F1 och anser man ska gå varsamt fram. Man måste tänka igenom allt och inte göra som FIA, bara häva ur sig saker...

En sak som jag blir förbannad på är att man visst ska sänka minimivikten från 600 kg till 550 kg om något år.
Sänkt minvikt måste väl om något leda till ökande kostnader.
Eller är det så att man hänger på bly idag och vill ha bort det?
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

Tycker den nya kvalhistorien är bra.
TC & LC har inget i F1 att göra så det är bra men där borde det ha stannat i år tycker jag.

Ska bli spännande dock att se hur Melbourne urartar sig..

Kan bli sanslöst eller så blir det bra och tja det vet vi nog inte riktigt förräns det har dragit igång :smile:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2003-02-21 07:30, Zetor wrote:
Sänkt minvikt måste väl om något leda till ökande kostnader.
Eller är det så att man hänger på bly idag och vill ha bort det?
Idag använder man kompakta dyra material för vikterna, så jag kan förstå om FIA vill ta bort det. Men ju lägre minivikt man har, desto mera dyrt gramjagande av stallen. Det opimala måste vara att höja minivikten till 650-700kg och anställa en kort och fet förare. Vilken optimal viktbalansering. :grin:

Hehe, jag skämtar till det lite, men jag tror ni förstår vad jag är ute efter.

Med mina förslag, så skulle vi få mycket bättre F1.

1. Fördela TV och de andra intäkterna bättre, så de små stallen lättare överlever.
2. Tvinga motorlevernatörerna att leverera till flera stall till rimliga kostnader.
3. Inför slicks.
4. Ta bort diffusern som stör bakomliggande bilar och inför eventuellt små venturatunnlar under bilarna. De stör inte på samma sätt.
5. Med venturatunnlar kan vingarnas ytor minskas.
6. Ta bort antispinn, automatiska växellådor och startkontrollen.
7. Låt stallen tillsammans utveckla grundelektroniken som styr diffar, växellådor och motorer så att fusk med antispinn och likande i stort sätt blir omöjligt.
8. Höj minimivikten till 650 kg och öka minimistorleken på sittbrunnen så normalstora förare kan köra F1.

Låt oss börja med det 2004 och jag tror det blir jävligt kul!
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2003-02-21 06:51, EnzoF1 wrote:
Varför inte lotta ut startordningen istället för det här spektaklet???
/E
Ja, eller kanske ersätta kvalet med olika lekar, typ hinderbana. Efter "kvalet" samlas förarna i ett depå-råd, och röstar där bort en förare från att köra resten av säsongen.

För att ytterligare öka spänningen, och öka förarens inverkan på resultatet, tvingas förarna att leva på 200gr ris per dag från och med Februari. Har man lite tur med fiske-lyckan kanske man kan spä på förådet under Canadas GP.

Jag tror att FIA underskattar F1 publiken. I tex Tyskland så är folk i allmänhet väldigt insatta, också vad gäller tex den tekniksa utvecklingen hos de olika stallen. F1 nyheter och rykten nämns och diskuteras på TV nyheterna och i vanliga dagspressen. RTL har påkostade sändningar (iofs med 30min reklam under loppet) med duktiga expertkomentatorer. Sändningarna har långa efter-snack, och föregås av reportage och intervjuer.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tycker inte de nya reglerna är så dumma - förutom den senaste kvalregeln om tankningsförbud mellan kval och race. Det är bland det mest korkade och idiotiska som FIA har kommit på, och inte finns det några logiska skäl till det. Den regeln förstör F1 till någon pajasartad form av motorracing anser jag. I kvalet avgörs vem som är snabbast - i loppen avgörs det vem som är snabbast och har valt bäst strategi. Förstår itne varför man ska ändra på det.

Sen håller jag med Pastis om minimivikten - korkat att sänka den ytterligare när vi bara i år har haft flera normalstora förare med problem att få plats i bilarna. Vem som blir F1 förare ska inte avgöras av vilka födelsegener man har
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

..F1:s historia är ju full av korkade regler.
Det som är mest oroande är att de ska göra bilarna mindre..vill man inte vara störst längre? samt att man tar bort banor som Spa.

Spa är mer F1 än Schumacher.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2003-02-21 10:01, LuckyStrike1 wrote:
Vem som blir F1 förare ska inte avgöras av vilka födelsegener man har
När det gäller längd då alltså? :smile:
Annars är det väl en rätt enkelt att införa en regel om att en tex 2m lång och 0.x m bred förare ska få plats i bilen.

Jag är för en vikt minskning av bilarna om det nu är så att alla redan är nere på den vikten. Det finns ju ingen mening att köra omkring på en massa bly. Dessutom går det väl skapa en konstig viktfördelning med bly eller ännu tyngre material. Bättre alltså med lågvikt för alla så att det som väger är det som behövs i bilen.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Ja, om alla stallen (även med en 85kg förare) enkelt klarar minimi-vikten käns det fånigt att alla bilarna skall åka omkring med vikter, det känns bara konstlat. Viktigt är dock att nivån är så pass hög att alla stallen klarar minimi-vikten.

Kostanderna för bal-lasten kan inte vara något större probelm att reglera bort. Man kunde ju förbjuda nytjandet av Berylium, och det vore väl ingen konst att utforma regler som förbjuder exotiska material som bal-last. Man kan ju tex förbjuda alla material med en densitet högre än bly (inom rimliga gränser, om någon vill använda guldpläterade el-kontakter är det förstås OK).

Vad gäller de nya kval-reglerna och poängsystemet så tror jag att det blir svårt för FIA att backa och gå tillbaka till gammla reglerna. Det skulle bli en för stor prestige-förlust, och man skulle därigenom erkänna att de tidigare besluten var dåligt genomtänkta.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-02-21 11:50, llowgren wrote:

När det gäller längd då alltså? :smile:
När det gäller längd, ja :wink:

Trist när en bra förare hindras från att komma till F1, enbart på grund av längd t.ex
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2003-02-21 02:09, ANFRAN wrote:
On 2003-02-21 00:29, JTarnstrom wrote:
Förmodligen hade man inte tänkt igenom konsekvenserna till fullo av att ha tungt tankade bilar långt fram i startfältet samtidigt som lätt tankade bilar kommer stormande fram från de bakre startleden.
Skulle det vara något nytt - och något farligt?
Ja, det kan ju leda till omkörningar...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2003-02-21 09:33, Pastis wrote:
4. Ta bort diffusern som stör bakomliggande bilar och inför eventuellt små venturatunnlar under bilarna. De stör inte på samma sätt.
5. Med venturatunnlar kan vingarnas ytor minskas.
Nu får du förklara dig lite, jag är inte riktigt med på vad du menar. Dagens diffusor är ju en venturitunnel (ventura?). Inte så effektiv som den skulle kunna vara om underredet tilläts börja slutta uppåt tidigare, men ändå.

Powerslide
Inlägg: 38
Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Powerslide »

Det hela verkar bli lite av en ond cirkel. F1 kostar mer och mer pengar hela tiden, tobaksbolagen betalar stora pengar idag till de team som har tobaksspons, EU däremot förbjuder tobaksreklamen vilket gör att teamen kommer att få in mindre pengar än förut. Bernie kollar därför utanför EU till Kina, Bahrein och gud vet vad.
Vad vet dessa länder om F1? Jag tvivlar på att de är lika insatta som europeer och kanske sydamerikaner är, jag menar att F1 har ju innan varit en i huvudsakligen europeisk företeelse, vad kommer att hända med F1 i framtiden när det kanske bara finns nåt lopp i Europa. Jag vet inte men jag är inte nöjd med utvecklingen över lag.
a.k.a SPEEDKING @DF1 since 99-06
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

On 2003-02-21 02:09, ANFRAN wrote:
On 2003-02-21 00:29, JTarnstrom wrote:
Förmodligen hade man inte tänkt igenom konsekvenserna till fullo av att ha tungt tankade bilar långt fram i startfältet samtidigt som lätt tankade bilar kommer stormande fram från de bakre startleden.
Skulle det vara något nytt - och något farligt?
Ja. Man får ju utgå från risken att några av de normalt riktigt snabba misslyckas och står längre bak än normalt. Sannolikheten för att startfältets utseende på söndagen inte motsvarar bilarnas och förarnas optimum är större med det nya systemet. Risken ökar definitivt för startincidenter, en risk som skulle kunna vara ännu större om skillnaden mellan bilarna ökade ytterligare genom mängden bränsle.

Tärnström

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Till

Inlägg av Jocke »

On 2003-02-21 11:50, llowgren wrote:
Jag är för en vikt minskning av bilarna om det nu är så att alla redan är nere på den vikten. Det finns ju ingen mening att köra omkring på en massa bly. Dessutom går det väl skapa en konstig viktfördelning med bly eller ännu tyngre material. Bättre alltså med lågvikt för alla så att det som väger är det som behövs i bilen.
Stallen kommer ju ändå att sträva efter att göra allt så lätt som möjligt för att kunna justera massmedelpunkten så optimalt som möjligt oavsett hur mycket minimivikten är.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Jo, men med mindre vikt att fördela blir ju effekten mindre.


Det blir väl inte mer omkörningar med de nya reglerna, om vi inte räknar med omkörningana under depåstoppen. Om någon lyckas kvala in sig i toppen med för att han har lite bränsle så kommer han förmodligen vara snabbare i starten, alltså inga problem där. Sen efter ett par varv måste han gå i depå och då kör de andra förbi.
Omkörningar på banan kan därför undvikas nästan helt. Om man istället får anpassa sitt bränsle efter kvalpositionen så kan man tex ta lite mindre soppa för att kanske kunna ta en placering i starten. Men de här nya urbota reglerna så blir det inga omkörningar alls.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2003-02-21 18:28, llowgren wrote:
Men med de här nya urbota reglerna så blir det inga omkörningar alls.
Precis, sporten blir säkrare. Dessutom kan ju omkörningarna också distrahera de TV tittande asiaterna och dra bort deras uppmärksamhet från Tobaks-reklamen på bilarna. Övriga pajas-regler gör att F1 tappar sin status, folk tappar intresse, biltilverkarna drar sig ur vilket gör att kostnaderna att ligga på topp har minskat och Bernie har fått precis som han vill!
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

On 2003-02-21 10:00, Joakim Quensel wrote:
Ja, eller kanske ersätta kvalet med olika lekar, typ hinderbana. Efter "kvalet" samlas förarna i ett depå-råd, och röstar där bort en förare från att köra resten av säsongen.
:lol:
jarnkamin
Inlägg: 96
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Halmstad

Inlägg av jarnkamin »

Själv så har jag börjat lessna på F1 redan nu innan säsongen har startat...

Fattar inte vad FIA håller på med, ska dom ändra reglerna så gör det så att underhållningen ökar, mer omkörningar. Nu så blir det som några andra sagt, inte en enda omkörning utanför depån...

Vissa av dom nya relgerna gillar jag, men vissa har väldigt stor pajasvarning
Spaceguru
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 22, 2003 01:00

Inlägg av Spaceguru »

Släpp alla regler fria så vi får se en ny dammsugare, kjolar mm....
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2003-02-21 13:28, Joakim Quensel wrote:
On 2003-02-21 09:33, Pastis wrote:
4. Ta bort diffusern som stör bakomliggande bilar och inför eventuellt små venturatunnlar under bilarna. De stör inte på samma sätt.
5. Med venturatunnlar kan vingarnas ytor minskas.
Nu får du förklara dig lite, jag är inte riktigt med på vad du menar. Dagens diffusor är ju en venturitunnel (ventura?). Inte så effektiv som den skulle kunna vara om underredet tilläts börja slutta uppåt tidigare, men ändå.
Vad jag menar är att man skippar den platta botten och inför mindre venturikanaler. Nu är inte jag någon aerodynamiker, men jag har läst en del om det. Annars får man väl införa en minivariant av "ground effect" bilarna med kjolar. Dagens stora diffuser tillsammans med bakvingarna stör ju bakomvarande bil så att omkörningar nästan är omöjliga.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2003-02-22 07:35, Spaceguru wrote:
Släpp alla regler fria så vi får se en ny dammsugare, kjolar mm....
Jag tycker upplägget för reglerna ska ändras. F1 ska tillbaka till vad det ska vara en tävling mellan ingenjörer att utveckla den bästa bilen och förare att kunna hantera dem.
Alltså enkla övergripande regler tex inga utsläpp av avgaser eller andra föroreningar får komma från bilen. Sen får de en volym på drivpaketet åsså får de hitta på vad de vill. Naturligtvis kommer det att gå vannsiningt fort om ett tag men då får reglerna skärpas in ytterligare.
Det fjanteri som pågår nu leder bara till konstgjord raceing som i xTCC eller NASCAR. Jag vill istället se att stallen kommer med helt urflippade idéer som förr tex 6 hjul eller fläcktar. Det är sånt som gör F1, det är då det är kul.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Men hörrö,
det uppläget vore möjligt om stallen stod på kö för att tävla i F1.
Med stora ekonomiska (obegränsade?)resuerser. Men så är inte fallet nu. Snarare tvärtom. Det är bara att välja, ett världmästerskap som ger stallen och de tävlande ett begränsat utrymme att driva den tekniska utvecklingen och därmed kostnaden eller inget F1 alls.
Men visst, kanske kommer de "goda tiderna" tillbaka, men inte just nu. Nu är FIA mer intresserade av att det finns ett mästerskap än inget alls.
/Jan
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Men på "den gamla goda tiden" kostade inte F1 i närheten av så mycket som nu. Varför? Den teknik de utvecklade byggde mer på idéer och skickliga utvecklare än på hårt arbete och forskning. Vem tusan lägger ner flera hundratals miljoner på detaljer för att tjäna någon hundradel (som nu) när det för ett bara ett par går att tjäna sekunder?
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Därför att det går. Går för vissa stall som har den sponsoruppbackningen eller högst tillfälliga partnerskapet med en biltillverkare som uppdrar åt någon motortillverkare att förse stallet med motor och utvecklingskapital. Men som sagt, sådant kapital brukar vara högst tillfälligt.
/Jan
skomakar'n
Inlägg: 1
Blev medlem: lör feb 22, 2003 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av skomakar'n »

Hejsan allihop! Mitt första inlägg på detta forum.

Tycker att de nya reglerna på det hela taget är ok. Vill inte ha några förarhjälpmedel överhuvudtaget.

Tankningen och sänkt minimivikt är helt korkat, men resten, varför inte?

Kan hålla med om att F1 skall ligga i framkanten på teknikutvecklingen och kan se hur de resonerar som inte vill ha enhetstillverkade delar, men som det är nu skenar kostnaderna iväg helt okontrollerat. Skall vi ha enbart Ferrari, Williams och McLaren på startlinjen?
Om det kan göra så att "kanonmatsstallen" kan hålla sig kvar och kanske tom göra så att nya stall tillkommer... kanon, 24 eller 26 bilar på griden vore kul.

Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2003-02-22 16:51, skomakar'n wrote:
Tankningen och sänkt minimivikt är helt korkat, men resten, varför inte?
Hej och välkommen!

Att sänka minimivikten är inte alls korkat, som sagt vem vill ha transport av bly?

Alla vill nog samma sak när det gäller att hålla kostnaderna nere. Men det måste finnas utrymme för nya idéer, tokiga eller/och vettiga. Enhetstillverkade delar hindrar inte direkt utveckling, men minskar det verkligen kostnaderna? Om nu inte allt blir enhetligt, men det vill nog ingen.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2003-02-22 15:33, llowgren wrote:
Alltså enkla övergripande regler tex inga utsläpp av avgaser eller andra föroreningar får komma från bilen.
Personligen tycker jag att el- (eller tramp) bilar skulle förta en del av F1s karisma.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

...och hur länge skulle det vara tramp eller el-bilar. Förresten skulle nog inte rena el-bilar vara godkända om de inte kan bevisa att de använder sig av enegri som inte ger avgaser.
Inom något år skulle det förmodligen finnas bilar som är betydligt snabbare än idag. Visst en del team skulle säkert satsa på trampor... typ Minardi.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag rekomenderar all som inte har gjort det att läsa Frank William och Ron Dennis brev till Max Mosely. Det stod många visa saker i det brevet. Här är några utdrag:
On 2003-02-20, Frank Williams and Ron Dennis wrote:
The combined effect of all of your proposals will be a serious undermining of the fundamental values of Formula One as the pinnacle of motorsport and a showcase for technological and automotive excellence. These values have underpinned the success of the sport for the last 20 years. It is to be expected that these proposals would reduce the attractiveness of the sport to sponsors, investment partners and fans. It would also leave the automotive manufacturers with no choice but to reconsider their involvement in our series.

history suggests that such (Ferrari 2002) dominance will be not be sustained indefinitely. Indeed, if we didn't think that we could compete we wouldn't race ourselves. Essentially, therefore, we see this as a short-term problem that will correct itself.

The second challenge stems from the general economic slowdown in the world economy and the substantial reductions in advertising spending … we see this as a relatively short-term problem. … When advertising spending picks up the Teams' revenues will increase.
...
Formula One remains a very successful sport and we would question why the FIA does not seek to obtain from the FOM agreement to a more equitable distribution of TV and other revenues. This would be the most reliable way to guarantee the survival and success of the independent teams.

Our concern is that the FIA is trying to 'dumb down' our sport.

Any initiatives, which are intended to artificially constrain cost and remove technical differentiation, will be damaging to the very nature of Formula One and limit its differentiation from other less successful forms of motor sport.

The changes you are proposing are against the spirit of Formula One, its restless drive for automotive excellence and its need to live on the technological cutting edge. They seek to distance important stakeholders from the sport and could seriously diminish it as a spectacle
...
If Formula One is allowed to remain at the pinnacle of motor sport it will retain its strong following and will continue to present a valuable opportunity to sponsors and investment partners.

(the new rules) will ultimately only serve to widen the gap between the smaller teams and those which are larger and therefore more able to deal with change at short notice.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Bror allt detta på Ferraris förra år?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ferraris förra år var nog bara droppen som kom bägare att rinna över tror jag. Ändringarna hade nog kommit ändå men kanske inte lika drastiskt och oväntat om förra säsongen hade varit lite jämnare. Publikens reaktion på A1 och de något fallande tittarsiffrorna har nog spelat en stor roll i det hela också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Hasse M
Inlägg: 211
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Söderhamn, Sweden

Inlägg av Hasse M »

Ferrari's dominans 2002, all credit till dom för att de byggt en superbil

Men hur de förvaltar det är under all kritik. De låter inte ens Barrcichello testa nya bilen förrän dagarna innan debuten medans schumi testar i flera veckor. Är det fair? Nopp. Vinner inte MS utan det här övertaget? Det gör han men varför inte låta rubens få samma resurser?

Det här väcker stor avsky bland F1-fans och det är där ändringarna ska ske
jarnkamin
Inlägg: 96
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Halmstad

Inlägg av jarnkamin »

Nå för att håller på Ferriari så tycker jag att Barris blir förbannat orättvist behandlad som flera andra oxå säger.

Varför inte låta även han köra fullt ut jämt?
Varför inte låta han testa lika mycket som Schumi?

OM Ferrari kommer vara lika överlägsna iår så tycker jag dom kan bjuda oss fans på lite kamp mellan dom iaf, för förra året var verkligen astråkigt.

Men det är väl för mycket pengar idag för att ens riskera nått sånt och vi får tråkiga tävlingar pga det.*suck*

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jarnkamin den 2003-02-23 13:19 ]</font>
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

om man skulle öka min vikten till 650kg och utöver dom får 1.n i mäster skapet straffvikter på 50kg o.s.v? Skulle inte det funka? kanske en vag tanke men ändå =)

Tank reglerna är ju katastrof, sen antal kval varv. den regeln gilla jag väl iaf, verkar ju lite genomtänkt, dock tycker jag man ska ha kvar dom vanliga träningar. För o minska kostnaderna borde man dela tv pengar rättvist. en liten fördel borde man iofs få om man vinner. eller att man gör upp ett avtal biltillverkarna måste stödja dom mindre stallen med pengar lr utvecklings hjälp.
Hasse M
Inlägg: 211
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Söderhamn, Sweden

Inlägg av Hasse M »

Ferrari har ju lyckats 3 dubbelt med sin plan; förar-VM, dessutom märkes-VM 4 ggri rad

Varför inte låta Rubens få precis samma resurser?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Straffvikter utgör ett säkerhtesproblem när bilarna toppar 350 km/h! Inget större problem att få extravikter att sitta på plats i standardbilar där man använder rejält tilltagna viktlådor och sällan (eller aldrig? Tror att STCC-kärrorna toppade 225 nånting på Falkenberg)tar sig över 240 km/h men i en F1:a är det värre. Allt löst som kan fara iväg från en bil vid en olycka utgör en risk. Det räcker med att hjulen inte sitter på. Om vi dessutom skulle få blyprojektiler som far iväg med 300 knyck tror jag att sporten kan få problem. Därför kommer straffvikter sannolikt aldrig att bli en företeelse inom F1 - tack och lov.

Håller med om att Ferraris hantering av förhållandet mellan Schumacher och Barrichello har varit skandalös. Ferrari påminner om en viss president som lyckades spela på den största diplomatiska goodwill ett land har haft sedan... eh, urminnes tider. Ferrari har på samma sätt missbrukat sin framgång på ett sätt som måste ha skadat dem själva. Nu befinner de sig i ett läge där de måste fortsätta med sitt beteende för att inte i efterhandoch underförstått medge att de gjorde fel.

Tärnström
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Inget fel på Ferraris policy. Det gäller att ha rätt man på rätt plats vilket Ferrari kan bäst. Så är man oxå världsmästare dom senaste åren :up:

Barrichello är nog tacksam för att få köra bredvid en av sportens största någonsin. Alternativet hade varit att få ratta en sunk-Jaguar.
Hasse M
Inlägg: 211
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Söderhamn, Sweden

Inlägg av Hasse M »

De har helt enkelt blivit giriga. De ser till sina egna intressen och inte sportens; fansen, medtävlare, F1's anséende bland "icke-F1 fans" etc

MS rekord är ointagbara. Ska ngn slå honom måste de ha guldkontrakt och köra vinnarbilar 10-12 säsonger. MS slipper oroa sig över ifall Barrichello skulle slå honom; det är ingen chans mer än på tester, träningar och nåt kval

Nej lite rent spel skulle sitta på sin plats. MS vinner i alla fall - dock inte med lika mycket

// Hasse M