Startar en tredje XC90 topic, den förra var så otroligt lång.
Jag var och provkörde XC90 2,5T idag. Inte för att jag är någon direkt aspirant på att köpa bilen, men som svensk är man ju nyfiken på hur Volvos nya falggskepp är att köra.
Redan när jag provsatte bilen blev jag smått förälskad i inredningen. Verkligen snygg och en härlig rymdkänsla. Underbara stolar (dom efter vad jag har provat endast överträffas av Mercedes S-klass där man kan förlänga sittdynan), och en lagom hög körställning med en härlig överblick.
Väl ute på vägen blev jag dock en aning besviken vad gäller motorn. Jag visste att bilen saknar raket-prestanda, och prestanda känndes faktiskt tillräckliga (det är ingen bil som inbjuder till bus-körning). Sättet kraften levererades på påminner dock om de japanska undermotoriserade automatväxlade mellanklass-bilar som jag ibland haft som hyrbil. Väldigt surrigt, man både hör och känner att motorn får jobba. Känns totalt fel i den stora bilen som i övrigt känns så avstressande.
Sen var det styrnignen. Om man styr och gasar sammtidigt så drar det något fruktanksvärt i ratten. Om det skulle spela någon roll så tror att bilen jag körde hade fartberoende servo (det kändes så när man parkerade, pluss att den verkade ha all annan utrustning).
Annars så gick bilen tyst och bekvämt. Väghållningen känndes bra, lite ovant bara att åka så fort genom kurovorna när man sitter så högt upp, man förväntar sig att det skall kränga mer. Om jag hade fått välja skulle jag dock ha lite mjukare fjädring. Bilen är något stötig, och det skulle passa bilen bättre.
Jag blev erbjuden att prova 6-czlindriga modellen på Lördag. Får se om jag orkar åka dit, jag är ju som sagt ingen aspirant på att köpa bilen. Men jag gillade ändå verkligen nya Volvon. Jag tror inte att jag skulle byta jämt mot min Merca E430T, den är trots allt mycket härligare och köra. Med V8 i Volvon däremot tror jag XC90 skulle kännas nära fulländad som SUV och valet skulle bli svårare.
Nån annan (förutom Enzo då förstås) som kört XC90? Vad tycker ni i så fall?
Volvo XC90 (topic nr 3)
-