80-talets förare enligt Stefan Johansson

Kungaklassen av motorsport...
Rediscoveryx
Inlägg: 35
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Norrland

Inlägg av Rediscoveryx »

Jag postade detta på DF1-forumet tidigare. Stefan Johansson ger sitt omdöme om förarna i F1 1984:

Brabham-BMW
Nelson Piquets meriter säger allt. Han verkar dessutom utvecklas hela tiden. Han är kanske den mest komplette av dagens F1-förare. Han är en mycket skicklig testförare, snabb både på träning och tävling.
Teo Fabi har inte visat mycket. Han är åtta, tio platser sämre än Piquet på träning. Helt enkelt klassen sämre. Men i USA är han en stor stjärna i CART.


Tyrrell-Ford
Jag rankar Stefan Bellof som den bättre av de två. Hans insatser i F2 och sportvagnar visar att han har framtiden för sig. Martin Brundle är en överraskning för många. Men han höll ju på att slå "underbarnet" Ayrton Senna i brittiska F3 ifjol.


Williams-Honda
Keke Rosberg är den klart snabbaste av alla F1-förare, absolut. Keke är den förare som mest kan "lyfta" en dålig bil till stora resultat. Hans körning i Belgiens GP senast var bara ett bevis på hans storhet.
Jacques Laffite har inte lätt att göra ett gott intryck vid sidan om Keke. Men Jacques är en duktig förare - i loppen. Tyvärr kan han inte åka fortare på kvaldäck, vilket innebär att han ofta står långt bak i starterna. I Monaco är det en katastrof.


McLaren-TAG
Efter Keke är Alain Prost den snabbaste föraren. Tämligen komplett. Men Prost gör fortfarande misstag, i fjol flera direkt avgörande för VM-striden, som han förlorade. Vad ska man säga om Niki Lauda? Han är mest erfaren, komplett. Svaghet? Ja, om bilen inte fungerar perfekt tappar Niki lusten. Då kan han plötsligt släppa 3-4 sekunder per varv utan teknisk förklaring.


RAM-Hart
Phillipe Alliot...vem??? (14:e i F2-EM 1983 Red anm).
Och jag är förvånad över att Jonathan Palmer inte åker ifrån Alliot mer än han gör. En liten besvikelse. Palmer vann ju engelska F3 1981 och F2-EM 1983.


Lotus-Renault
Jag har svårt att bedöma de två Lotusförarna. De har kört tillsammans i samma stall under hela sin karriär. Men resultaten är inte imponerande, trots att jag vet att Lotus bil är otroligt bra - kanske bäst - i år. Om Nigel Mansell vet jag att han blev femma i F3 samma år som jag vann (1980). Det är klart att han utvecklats sedan dess, men... Elio de Angelis har haft dålig utdelning under alla sina år hos Lotus.


Renault
Derek Warwick har ju klart visat Patrick Tambay bakfötterna. Jag är inte förvånad. Jag har alltid hållit Derek högt. Han har jobbat hårt hos Toleman under sina två år i F1. Nu har han fått chansen till sitt "lucky break". Jag tror han tar den chansen. Tambay har det svårt. Jag vet att han tar det hårt, att han 'psykar ner' sig själv och tror att han gör något fel. Och då blir det inte bättre.


Arrows-BMW
Jag är förvånad över att folk snackar så mycket om Marc Surer, speciellt i Västtyskland och Schweiz. De säger att han är mest underskattad av alla, att han egentligen är en av de stora stjärnorna. Det tycker inte jag. Han är sämre än Thierry Boutsen. Boutsen känner jag väl, han var min stallkamrat hos Spirit i F2. Thierry är mycket snabb.


Toleman-Hart
Ayrton Senna är den mest haussade av alla förare, redan utnämnd till blivande världsmästare. Och visst, han är snabb och har en lysande framtid, men inte någon "supermänniska" som vissa försöker påstå.
Johnny Cecotto var duktig i F2, men inte märkvärdig. Han körde stadigt, plockade poäng, men var aldrig sensationell på något vis.


Alfa Romeo
Inget snack om att Riccardo Patrese är en snabb förare. Ifjol hade han en massa otur hos Brabham. En otroligt hård förare, tuff, som man helst vill slippa duellera mot på banan.
Eddie Cheever har en brokig karriär, trots sin låga ålder. Eddie har bytt stall varje år - sex år - och det kanske säger en del.


Osella-Alfa Romeo
Piercarlo Ghinzani är en mycket underskattad förare. Han är snabb. Dessutom är han en mycket duktig testfärare, men stallet...


Ligier-Renault
Hur många förare hade fått så många chanser som Andrea de Cesaris? Första året - hos McLaren 1981 - kraschade han visst 26 gånger under träning/tävling. Visst har han mognat, men...
Francois Hesnault var visst tvåa i franska F3-mästerskapet ifjol. Han kom till F1 på denna "merit".


Ferrari
Michele Alboreto har vuxit ut alldeles otroligt sedan han lämnade Formel 2, och nu har han fått sitt "lucky break" - en italienare i Ferrari.
René Arnoux är ju mycket snabb. Men också väldigt hård mot bilen, sliter ofta ut däcken alldeles för tidigt, kastar in bilen i kurvorna på ett mycket tufft och brutalt vis.


ATS-BMW
Manfred Winkelhock kom in i F1 - tack vare starkt tyskt stöd - nästan helt utan resultat i formelbilar. Winkelhock har en muskulös körstil, är oerhört tuff mot däck och bromsar. Men så kommer han sällan i mål heller.


Spirit-Hart
I fjol kunde man jämföra Mauro Baldi med Andrea de Cesaris, när de körde för Alfa Romeo. Han var ju klart långsammare. Dessutom gjorde han en otrolig massa misstag.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Klart intressant med synen på olika förare innan deras karriärer fullbordats och man fått en annan syn på dem.

Jag har för mig att "Nisse" hade utdrag ur den där som frågetävling för några år sedan på Forzas gamla BB. Då tror jag det fanns en del två för året efter, eller om det var i slutet på året som också var intressant att läsa. Har du den kvar, Nisse?

Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Återkommer om jag orkar gräva fram tidningarna. Frun och jag har olika åsikter om nödvändigheten av att ha 20-30 år gamla biltidningar framme :smash: :spec:
Elio De Angelis
Inlägg: 33
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Söderhamn, Sweden

Inlägg av Elio De Angelis »

Intressant läsning om förarna det där