Nej till stadsjeepar
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
De tillverkare som har lite ansvar konstruerar ju sina stadsjeepar så att motpartens säkerhetssystem aktiveras vid en krock (läs Volvo). Det amerikanska resonemanget gäller ju främst de inhemska (och flera stora japanska) rambyggda SUV:arna som i princip kör rakt igenom småbilar.
Europeiska modeller som t ex X5 och XC90 är mycket snällare i krockar, och det är väl främst tyngden som är boven där. Däremot åker ju passagerarna i SUV:en säkert.
Nu skriver ju pressen som vanligt en massa skit eftersom en Nissan Micra knappast har nåt att hämta mot förra generationens Merca 600 heller.
Naturligtvis är idealfallet att alla kör i lika stora och tunga bilar men så kommer det ju aldrig att bli.
Se till att folk kör med dubbdäck och säkerhetsbälte så räddar det fler liv än diskussionen om SUV:ar kontra småbilar. Och framför allt, se till att förarna kör nyktert!
I det aktuella fallet så blev ju dessutom den lilla bilen påkörd rakt från sidan, det är ju inte speciellt många bilar som klarar den typen av krock så bra...
Att TC80 inte gillar Collin (som för övrigt skriver/har skrivit åt både AMS och TV) något vidare beror nog främst på att han inte infaller i den religiösa hyllningskören som bara tillber BMW utan har en mer öppen syn på bilar och även gillar franska, svenska och japanska bilar - så länge bilarna är bra.
/E
Europeiska modeller som t ex X5 och XC90 är mycket snällare i krockar, och det är väl främst tyngden som är boven där. Däremot åker ju passagerarna i SUV:en säkert.
Nu skriver ju pressen som vanligt en massa skit eftersom en Nissan Micra knappast har nåt att hämta mot förra generationens Merca 600 heller.
Naturligtvis är idealfallet att alla kör i lika stora och tunga bilar men så kommer det ju aldrig att bli.
Se till att folk kör med dubbdäck och säkerhetsbälte så räddar det fler liv än diskussionen om SUV:ar kontra småbilar. Och framför allt, se till att förarna kör nyktert!
I det aktuella fallet så blev ju dessutom den lilla bilen påkörd rakt från sidan, det är ju inte speciellt många bilar som klarar den typen av krock så bra...
Att TC80 inte gillar Collin (som för övrigt skriver/har skrivit åt både AMS och TV) något vidare beror nog främst på att han inte infaller i den religiösa hyllningskören som bara tillber BMW utan har en mer öppen syn på bilar och även gillar franska, svenska och japanska bilar - så länge bilarna är bra.
/E
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor jan 09, 2003 01:00
- Ort: Åby
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, man undrar ju hur många av de som kör 911 som någonsin kört på bana... eller hur många som kör Ferrari som någonsin kört på bana...
Stadsjeep köper man för att man vill ha utrymmen, dragförmåga, den höga sittpositionen och den känsla av säkerhet som man får av den. En del gillar nog machostämpeln också. Själv ville jag inte ha en minibuss utan sökte något mer sportigare och exklusivt, förutom de ovan nämna orsakerna...
Hur många BMW-ägare har kört på bana annars med tanke på att det är de sportiga egenskaperna som oftast nämns i köpen...
Tidigare var det väl även Östermalm som hade flest 911:or... det ligger ju ingen racerbana där vad jag vet.
Det går mode i bilbranschen... just nu är det stadsjeepar som gäller... dvs högbyggda bilar på vanliga chassin och inte verkliga jeepar med riktiga terrängegenskaper. Nästa trend verkar blir riktigt stora och exklusive kombibilar i närapå S-klasstorlek. MB och Audi verkar blir först med dem om några år... Volvo är på gång och fler kommer att följa...
/E
Stadsjeep köper man för att man vill ha utrymmen, dragförmåga, den höga sittpositionen och den känsla av säkerhet som man får av den. En del gillar nog machostämpeln också. Själv ville jag inte ha en minibuss utan sökte något mer sportigare och exklusivt, förutom de ovan nämna orsakerna...
Hur många BMW-ägare har kört på bana annars med tanke på att det är de sportiga egenskaperna som oftast nämns i köpen...
Tidigare var det väl även Östermalm som hade flest 911:or... det ligger ju ingen racerbana där vad jag vet.
Det går mode i bilbranschen... just nu är det stadsjeepar som gäller... dvs högbyggda bilar på vanliga chassin och inte verkliga jeepar med riktiga terrängegenskaper. Nästa trend verkar blir riktigt stora och exklusive kombibilar i närapå S-klasstorlek. MB och Audi verkar blir först med dem om några år... Volvo är på gång och fler kommer att följa...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är nog mer förarens fel än en enskild bilmodells fel ....
Om stadsjeepar är så farliga att krocka med, varför inte lika gärna förbjuda småbilar? Varför är det just stadsjeeparna som är farliga, det kan ju lika gärna vara småbilarna som är farliga att krocka med? Om alla körde stadsjeepar skulle det ju inte vara lika farligt ...
Och om vi nu ska förbjuda stadsjeepar för att de är farliga att krocka med - ja då är det väl bättre att börja med ett förbud mot bussar, lastbilar och långtradare först. De borde ju rimligen vara betydligt farligare att krocka med än en X5 eller XC90 .... Tror det är lite traditionella avundsjuka som snyger sig in i de där förbudsropen .....
Utbilda alla förare bättre istället så det sker färre olyckor. En del manövrar man ser i trafiken dagligen är rent ut sagt skrämmande.
Om stadsjeepar är så farliga att krocka med, varför inte lika gärna förbjuda småbilar? Varför är det just stadsjeeparna som är farliga, det kan ju lika gärna vara småbilarna som är farliga att krocka med? Om alla körde stadsjeepar skulle det ju inte vara lika farligt ...
Och om vi nu ska förbjuda stadsjeepar för att de är farliga att krocka med - ja då är det väl bättre att börja med ett förbud mot bussar, lastbilar och långtradare först. De borde ju rimligen vara betydligt farligare att krocka med än en X5 eller XC90 .... Tror det är lite traditionella avundsjuka som snyger sig in i de där förbudsropen .....
Utbilda alla förare bättre istället så det sker färre olyckor. En del manövrar man ser i trafiken dagligen är rent ut sagt skrämmande.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Varför kompremissa förbjud alla bilar och för säkerhetsskull bussar och lastbilar då skulle vi slippa alla dessa tragiska trafikolyckor. En småbil är alltid en förlorar vid en krock med en större och tyngre bil oavsett höjden på träffpunkten.Joakim Quensel skrev:Jag tycker att man skall förbjuda alla fula bilar.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Om man skall försöka vara lite seriös sa tycker jag att den här debatten faktiskt är relevant. Krocksäkerhet är ett väldigt tungt försäljningsargument, och det är väl rimligt att även väga in hur falig bilen är att krocka mot. Tyvärr sa är väl de flesta bilköpare lite egoistiska när det gäller denna typ av krocksäkerhet, men om man skulle inkludera denna egenskap (precis som man inkluderar krock mot fotgänare) i Euoro NCAP krocktester sa skulle ju ett daligt resultat ge en dalig image hos biltillverkare vars bilar far daligt resultat i dessa tester.
Alternativet för de flesta SUV köpare är ju knappast en smabil, utan snarare en större kombi. Trenden gar ju mot SUVs som är baserade pa personbilschassin, och alltsa inte är rambyggda. Det vore intressant att se en jämförande krock där en smabil krockar med tex en Volvo XC90 och en Volvo V70. Skillanden är väl ett par hundra kilo, samt att XC90 har en högre front.
Tyska Automotor & Sport har gjort en del "stor-mot-liten" krockar, dock aldrig med en SUV. Man frontal-krockade tex en Smart mot en Mercedes S-klass i 50 km/t. Smarten klarade sig faktiskt rätt sa bra, trots att den slungades iväg och voltade flera varv.
Alternativet för de flesta SUV köpare är ju knappast en smabil, utan snarare en större kombi. Trenden gar ju mot SUVs som är baserade pa personbilschassin, och alltsa inte är rambyggda. Det vore intressant att se en jämförande krock där en smabil krockar med tex en Volvo XC90 och en Volvo V70. Skillanden är väl ett par hundra kilo, samt att XC90 har en högre front.
Tyska Automotor & Sport har gjort en del "stor-mot-liten" krockar, dock aldrig med en SUV. Man frontal-krockade tex en Smart mot en Mercedes S-klass i 50 km/t. Smarten klarade sig faktiskt rätt sa bra, trots att den slungades iväg och voltade flera varv.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Räkna bort Smarten den är mycket speciell, eftersom den är så väldigt liten så har den en extremt stark TRIDION (den svarta eller silverfärgade balken) som hela bilen är uppbyggd runt och denna klarar nästan vilken smäll som helst. Men problemet med för starka bilar är att påfrestningarna på kroppen blir för stora, så du slipper utvändiga krosskador men kroppens inre organ klarar inte påfrestningarna och man stryker med ändå.Joakim Quensel skrev:Man frontal-krockade tex en Smart mot en Mercedes S-klass i 50 km/t. Smarten klarade sig faktiskt rätt sa bra, trots att den slungades iväg och voltade flera varv.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor jan 09, 2003 01:00
- Ort: Åby
SUVar är bara för syns skull och sånt har jag svårt för. Bilarna är livsfarliga, fula, dyra, klumpiga, för stora, miljövidriga och opraktiska. Enda skälet att folk köper dem är att de läst de i Plaza man och vill flascha för polarna på Spyan (spy bar).
Har själv en audi avant modell 90. Tryckte in en bäddsoffa 3-sits och stängde luckan en gång, undrar om man kan de med bmx x5....
Har själv en audi avant modell 90. Tryckte in en bäddsoffa 3-sits och stängde luckan en gång, undrar om man kan de med bmx x5....
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det verkar (tyvärr) inte så...
http://platinum-limo.com
Klicka "our fleet" så får du se fler miss-foster.
Inredningarna var inte heller de mest smak-fulla precis...
Om man nu behöver plats för 15 personer, 5 TV aparater och 7 barer, varför inte lyx-inreda en vanlig turist-buss?
http://platinum-limo.com
Klicka "our fleet" så får du se fler miss-foster.
Inredningarna var inte heller de mest smak-fulla precis...
Om man nu behöver plats för 15 personer, 5 TV aparater och 7 barer, varför inte lyx-inreda en vanlig turist-buss?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Paris ser ut att förbjuda stadsjeepar, blir nog en europeisk trend inom kort.....
Paris bid to ban designer jeeps
An SUV: But are city centers the place for them?
PARIS, France -- Bulky, gas-guzzling sports utility vehicles (SUVs) could be banned from the chic but traffic-clogged streets of Paris within 18 months following a resolution passed by the city council.
Denis Baupin, a leading Green party councilor who tabled the resolution, says the designer jeeps are "not suited to towns" and he could not understand why people drove the fashionable "off-roaders."
"They're polluters, they're space-occupiers, they're dangerous for pedestrians and other road users. They're a caricature of a car."
Deputy Mayor Baupin said Wednesday that the resolution could lead to a ban on the increasingly popular vehicles in about 18 months if it is included in an overall project to improve traffic flow in the city.
"We have no interest in having SUVs in the city. They're dangerous to others and take up too much space, " he said on Europe 1 radio.
The city council voted to urge Socialist Mayor Bertrand Delanoe to consider banning SUVs, which have become increasingly popular and now make up about five percent of the French car market -- just below the western Europe average.
Baupin said Paris, which has been setting aside more lanes for buses and bicycles since a Socialist and Greens coalition took over City Hall in 2001, could not legally ban SUVs outright.
"Our idea is to limit the circulation of the most polluting vehicles," he said. "That means SUVs and lots of other vehicles that don't meet European pollution standards."
Plane include banning 4x4s from Paris city centre during peak pollution periods, and denying their owners residents' parking permits. Off-roaders could also be banned from protected areas like the Bois de Boulogne and the banks of the river Seine.
The proposal, certain to be opposed by motoring groups, follows similar remarks by the mayor of London, Ken Livingstone, who in May month described SUVs as "bad for London -- completely unnecessary" and called their owners "complete idiots."
Britain's Guardian newspaper reported a survey showing that just one in eight 4x4 drivers had driven their car off-road, and six in 10 never take it out of town.
The Guardian added that France caught on late to the vogue for SUVs, mainly because Renault, Peugeot and Citroen have not so far offered them.
But with luxury carmakers like Mercedes-Benz, BMW and Porsche selling plush leather-upholstered 4x4s, the vehicles are an increasingly common sight in Paris's wealthier quarters. Sales surged by 11 percent in France last year.
Paris bid to ban designer jeeps
An SUV: But are city centers the place for them?
PARIS, France -- Bulky, gas-guzzling sports utility vehicles (SUVs) could be banned from the chic but traffic-clogged streets of Paris within 18 months following a resolution passed by the city council.
Denis Baupin, a leading Green party councilor who tabled the resolution, says the designer jeeps are "not suited to towns" and he could not understand why people drove the fashionable "off-roaders."
"They're polluters, they're space-occupiers, they're dangerous for pedestrians and other road users. They're a caricature of a car."
Deputy Mayor Baupin said Wednesday that the resolution could lead to a ban on the increasingly popular vehicles in about 18 months if it is included in an overall project to improve traffic flow in the city.
"We have no interest in having SUVs in the city. They're dangerous to others and take up too much space, " he said on Europe 1 radio.
The city council voted to urge Socialist Mayor Bertrand Delanoe to consider banning SUVs, which have become increasingly popular and now make up about five percent of the French car market -- just below the western Europe average.
Baupin said Paris, which has been setting aside more lanes for buses and bicycles since a Socialist and Greens coalition took over City Hall in 2001, could not legally ban SUVs outright.
"Our idea is to limit the circulation of the most polluting vehicles," he said. "That means SUVs and lots of other vehicles that don't meet European pollution standards."
Plane include banning 4x4s from Paris city centre during peak pollution periods, and denying their owners residents' parking permits. Off-roaders could also be banned from protected areas like the Bois de Boulogne and the banks of the river Seine.
The proposal, certain to be opposed by motoring groups, follows similar remarks by the mayor of London, Ken Livingstone, who in May month described SUVs as "bad for London -- completely unnecessary" and called their owners "complete idiots."
Britain's Guardian newspaper reported a survey showing that just one in eight 4x4 drivers had driven their car off-road, and six in 10 never take it out of town.
The Guardian added that France caught on late to the vogue for SUVs, mainly because Renault, Peugeot and Citroen have not so far offered them.
But with luxury carmakers like Mercedes-Benz, BMW and Porsche selling plush leather-upholstered 4x4s, the vehicles are an increasingly common sight in Paris's wealthier quarters. Sales surged by 11 percent in France last year.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
oj det glömde jag visst, www.cnn.com eller närmare bestämt http://www.cnn.com/2004/WORLD/europe/06 ... index.html
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Har man behov av en Porsche 911 på Östermalm då, eller en femsitsig bil om man är ensam???
Vad blev det av valfriheten???
För mig låter det bara som om vissa är avundsjuka på oss som har råd att köra SUV!
Skämt åsido. Ska man förbjuda SUV:ar av miljöhänsyn måste man ju samtidigt förbjuda alla större och bensintörstigare bilar, typ 7-serie, S-klass och liknande. Till slut får alla åka omkring i Nissan Micra...
De flesta SUV:ar är inga jeepar, de är något förhöjda vanliga herrgårdsvagnar, en XC90 är egentligen en V70, en X5 en 5-serie osv... min XC90 är inte längre än en vanlig bil i samma storleksklass, den drar inte nämnvärt mer bensin, den är avsevärt säkrare för mig om jag kör av vägen... dessutom bidrar jag mer till statskassan... detta är en klar win-win-situation!
Vad blev det av valfriheten???
För mig låter det bara som om vissa är avundsjuka på oss som har råd att köra SUV!
Skämt åsido. Ska man förbjuda SUV:ar av miljöhänsyn måste man ju samtidigt förbjuda alla större och bensintörstigare bilar, typ 7-serie, S-klass och liknande. Till slut får alla åka omkring i Nissan Micra...
De flesta SUV:ar är inga jeepar, de är något förhöjda vanliga herrgårdsvagnar, en XC90 är egentligen en V70, en X5 en 5-serie osv... min XC90 är inte längre än en vanlig bil i samma storleksklass, den drar inte nämnvärt mer bensin, den är avsevärt säkrare för mig om jag kör av vägen... dessutom bidrar jag mer till statskassan... detta är en klar win-win-situation!
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis jun 08, 2004 21:44
tror inte att det är avundsjuka, jag har råd att köpa mig en suv men inte fan vill jag synas i en sån stor oekonomisk sak, folk som har blivit intervjuade säger att de känner sig säkra i dem, ok men det är väldigt själviskt just för att de är farliga för: miljön, människor, plånboken och andra bilar. Visst det gäller för de flesta foron men inte samma utsträckning, jag ser överhuvudtaget ingen mening med dem, man får inte mer lastutrymme än i en vanlig kombi dessutom så är jeep ett eget märke
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För att göra en lång historia kort är Jeep även ett uttryck. Jeep kommer från GP, General Purpose vehicle Och Jeep hette Willys Overland tills nån gång på 60-talet typ. Ett av fyra företag som fick ordern från amerikanska staten att bygga just ett GP vehicle under eller om det var straxt före kriget. Säkert kan nån Jeepnörd hela historien...herr v skrev:dessutom så är jeep ett eget märke
I was misled and that is the way it went
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, man sitter högre, bättre överblick är bättre (tycker jag i alla fall).
Bättre framkomlighet med fyrhjulsdrift (visst, finns vanliga bilar med fyrhjulsdrift).
Mycket bättre utrymmen och lastkapacitet i XC90 jämfört med V70. En XC90 skyddar mig bättre än en V70.
Vad gäller ekonomin så verkar just XC90 hålla värdet mycket bra. En klart bättre affär för mig jämfört med en komventionell kombi.
Hur som helst, vad blev det av valfriheten? Ska vi förbjuda bilar med starka motorer också? De faller ju på dina argument...
Jag kan hålla med om att rambyggda "jeepar" är något av ett otyg. Visst ska vissa bönder och andra med extremare behov kunna ha såna, men på Östermalm lär Cheva Tahoe, Lincoln Navigator m fl vara rätt så onödiga. Däremot är t.ex. X5:or, XC90:or m fl som sagt egentligen bara vanliga kombibilar med lite högre fjädring. Ser ingen anledning att straffa dem med skatter eller annat. Man betalar ju redan mer i skatt i och med den deciliter eller två de drar mer än motsvarande kombi...
Vi måste alltså genast förbjuda folk att köra bilar som inte är fullastade med passagerare då - annars blir det själviskt. Man ska få böta om man inte utnyttjar bilens kapacitet fullt ut, dvs kör man 110 i en bil som klarar 230 så ska böter utdelas - man är ju självisk som kör en bil som inte behövs.
Jag fattar faktiskt inte debatten alls!?!?! Som jämförelse kan man ju fundera på beskattningen av dieselbilar. Nya moderna dieslar har hög skatt av miljöskäl medans äldre gamla 220-dieslar kostar en tredjedel.
Tror det mesta handlar om att såssarna ser en chans att konfiskera lite mer medel av undersåtarna...
Bättre framkomlighet med fyrhjulsdrift (visst, finns vanliga bilar med fyrhjulsdrift).
Mycket bättre utrymmen och lastkapacitet i XC90 jämfört med V70. En XC90 skyddar mig bättre än en V70.
Vad gäller ekonomin så verkar just XC90 hålla värdet mycket bra. En klart bättre affär för mig jämfört med en komventionell kombi.
Hur som helst, vad blev det av valfriheten? Ska vi förbjuda bilar med starka motorer också? De faller ju på dina argument...
Jag kan hålla med om att rambyggda "jeepar" är något av ett otyg. Visst ska vissa bönder och andra med extremare behov kunna ha såna, men på Östermalm lär Cheva Tahoe, Lincoln Navigator m fl vara rätt så onödiga. Däremot är t.ex. X5:or, XC90:or m fl som sagt egentligen bara vanliga kombibilar med lite högre fjädring. Ser ingen anledning att straffa dem med skatter eller annat. Man betalar ju redan mer i skatt i och med den deciliter eller två de drar mer än motsvarande kombi...
Vi måste alltså genast förbjuda folk att köra bilar som inte är fullastade med passagerare då - annars blir det själviskt. Man ska få böta om man inte utnyttjar bilens kapacitet fullt ut, dvs kör man 110 i en bil som klarar 230 så ska böter utdelas - man är ju självisk som kör en bil som inte behövs.
Jag fattar faktiskt inte debatten alls!?!?! Som jämförelse kan man ju fundera på beskattningen av dieselbilar. Nya moderna dieslar har hög skatt av miljöskäl medans äldre gamla 220-dieslar kostar en tredjedel.
Tror det mesta handlar om att såssarna ser en chans att konfiskera lite mer medel av undersåtarna...
herr v skrev:tror inte att det är avundsjuka, jag har råd att köpa mig en suv men inte fan vill jag synas i en sån stor oekonomisk sak, folk som har blivit intervjuade säger att de känner sig säkra i dem, ok men det är väldigt själviskt just för att de är farliga för: miljön, människor, plånboken och andra bilar. Visst det gäller för de flesta foron men inte samma utsträckning, jag ser överhuvudtaget ingen mening med dem, man får inte mer lastutrymme än i en vanlig kombi dessutom så är jeep ett eget märke
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Utseende är en högst subjektiv bedömning. Det finns gott om fula SUVar också, men vissa är riktigt snygga.
Jag kan ärligt talat inte se skillnaden i en SUV och den bil du visar på bilden vad gäller de argument som anförts ovan rörande skitighet, osäkerhet för övriga trafikanter, ekonomi etc.
Jag gillar ju personligen inte amerikanska SUVar som ju mer är lastbilar.
En intressant fråga är annars hur många av belackarna som överhuvudtaget testat t.ex. XC90 som ju är den kanske bästa SUVen på marknaden innan de uttalar sig.
Jag går lite och fantiserar om att slå till på en Tahoe trots att jag egentligen inte gillar dem så mycket, men V8-muller och rejäl storlek till ett attraktivt pris är onekligen lockande...
Jag kan ärligt talat inte se skillnaden i en SUV och den bil du visar på bilden vad gäller de argument som anförts ovan rörande skitighet, osäkerhet för övriga trafikanter, ekonomi etc.
Jag gillar ju personligen inte amerikanska SUVar som ju mer är lastbilar.
En intressant fråga är annars hur många av belackarna som överhuvudtaget testat t.ex. XC90 som ju är den kanske bästa SUVen på marknaden innan de uttalar sig.
Jag går lite och fantiserar om att slå till på en Tahoe trots att jag egentligen inte gillar dem så mycket, men V8-muller och rejäl storlek till ett attraktivt pris är onekligen lockande...
jajo skrev:Jag har väldigt svårt att tänka mig en SUV, de är ju så j-a fula!
Den här är inte så snygg den heller, men stygg. Den vill jag ha!
/Jan
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Kumla, Sweden
Jag förstår inte diskussionen alls, varför ska man inte få ha en suv om man vill.
Nää, förbjud allt och gör en femårsplan på en bil som alla ska köpa.
Vilka har behov för en mercakombi, förresten.
Jag vill åka säkert, är jag då en fara för alla som vill han en bensinsnål småbil.
Förbjud alla lastbilar!!!
Är metalliclacken mer farlig för miljön än inte...
Nää, förbjud allt och gör en femårsplan på en bil som alla ska köpa.
Vilka har behov för en mercakombi, förresten.
Jag vill åka säkert, är jag då en fara för alla som vill han en bensinsnål småbil.
Förbjud alla lastbilar!!!
Är metalliclacken mer farlig för miljön än inte...
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Kumla, Sweden