Massa borta!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Haha! Glappkäften har ingen körning! Känns ganska kul nu med tanke på hur mycket han har pratat i media om att allt varit klart så länge! Vilken pungspark av Eddie Jordan! :smile:

Hoppas Firman blir/är en kul profil då så vi får en utöver Villeneuve!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Någon som vill ha en nästan oanvänd Felippe Massa keps. :grin:
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Massa var en kul typ, synd att han inte fick möjligheten att fortsätta i F1. Lite typiskt Eddie Jordan att byta så där helt plötsligt, jag tror alldeles säkert att Massa hade ett så gott som färdigt avtal.
Nåja, denna säsong är ju bara en överlevnads resa för Jordan så varför inte köra med en nytt kort. Däremot hade jag nog som jag sagt tidigare valt att gå med två billigare/betalande förare och satsat mer på bil och överlevnad på sikt.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Fonen. Hoppas att du inte deppar allt för mycket. Du får väl hedra da Matta i stället. Med mycke grappa i kroppen är det svårt att höra skillnad. :saucy:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2003-02-04 17:35 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-04 17:34, Nisse wrote:
Hoppas att du inte deppar allt för mycket.

Nisse, efter denna förlust av en stor förare så kommer jag att gråta mig till sömns. :grin:

(Äntligen har någon fattat att plantageägarsonen inte har i F1 att göra. TACK Eddie Jordan för detta)

Var blev det stora hoppet Alonso av?? Vad gör han nuförtiden? :grin:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Han kör för Renault, har du missat det, mobilen?
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Alonso kör i år för Renault.
Kommer förmodligen köra skiten ur Trulli!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Renault? Oj då, det låter något det.

Folk som äter grodor, gråsparvar samt bär hem brödet i armhålan kan inte bygga bilar. Det enda han hotar med en F1 bil är sin egen hälsa. :smile:

Enda vettiga med Renault är Porrflavio. :grin:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

On 2003-02-04 17:41, Vodafone wrote:
Renault? Oj då, det låter något det.

Folk som äter grodor, gråsparvar samt bär hem brödet i armhålan kan inte bygga bilar. Det enda han hotar med en F1 bil är sin egen hälsa. :smile:

Enda vettiga med Renault är Porrflavio. :grin:
Att de byggt en motor som hjälpte Schumacher att vinna VM-titeln '95 är inget de kan skryta med mao?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Motorn har ingen betydelse. Det är ju föraren som styr... :wink:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Gott. Ge Schumacher en trampbil. Om han inte vinner VM med den är han en bluff. :grin:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Mad Mako den 2003-02-04 18:06 ]</font>
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

On 2003-02-04 17:41, Vodafone wrote:
Dessutom har de en liten kvartsfigur som man med lite otur kan skymta bakom depåmuren. Mest brukar de handla om att få Plantageägarsonen att slå av på farten för att släppa fram den Germanske fortåkaren :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hade inte Verstappen en likadan motor??? Vad hände där??

Helt riktigt, det är föraren som med hjälp av sitt omdömme och skicklighet skall se till att ta bilen i mål efter ca 300 km. Inte många klarar det. :monkey: hade en bra motor förra året, det visade han genom en dryg handfull PP. Bristen på omdömme, urusel strategi, obefintlig körskicklighet gjorde att han inte en enda gång tog bilen till seger. Det är nog ett rekord i sig.

Hade man fått poäng för bilens svansföring i kurvorna, mängden tarmar, och andra relevanta parametrar så skulle han blivit WDC. Nu ser verkligheten lite annorlunda ut än vad några av Er önskar att den gör. :grin:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

En jäkla massa dravel i förhoppning om att slippa verka knäckt. Sorry, men det fungerade inte. :zz:

Naturligtvis spelar förarens skicklighet en mycket stor roll, men det var inte det som frågan gällde, utan Renaults kompetens inom F1.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Mad Mako den 2003-02-04 18:28 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Keep on sleaping"

Man kan inte leva på gamla meriter. Det gäller att hänga med i tiden. Titta på Honda, massor med "gammal" F1 erfarenhet, hur bra är den motorn idag??? En riskokare som inte klarar raksträckan efter "rosa vattnet". :grin:

Vad har Renault presterat efter 1995??? 7 år är lång tid. :smile:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

"Rött vatten" skall det väl ändå vara?

Självklart kan man inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Iofs. funkade det för Ferrari i 20 år, men det är väl en annan sak?

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

tja, dom vann 96 0ch 97 med Williams.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ferrari har alltid varit och kommer alltid att vara något speciellt i F1. Alla andra är bara dagsländor som kommer och går, Ferrari består. Ferrari är måttstocken alla försöker nå upp till, glansen alla vill sola sig i, magin alla längtar till mm mm.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ferrari känns ju lika fint som McDonalds, gammal klassisk hamburgerkedja andra kommer och går.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sami, ditt utlåtande visar bara vilken god smak du har.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ferrari är en restaurang med tre stjärnor i "guide rouge" medan de övriga är tillfälliga soppkök.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Vodafone den 2003-02-04 20:05 ]</font>
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Visst, du får gärna tycka det, men du får acceptera att en hel del andra uppskattar de "tillfälliga soppköken" för att de försöker bli bättre och nå samma nivå som den "trestjärniga resturangen". Ombyte förnöjer, för även den tjusigaste rätt blir lätt tråkig efter ett tag. Tänk dig noga för nästa gång du ska prova nåt du aldrig ätit tidigare och reflektera gärna över hur beslutet huruvida du ska smaka eller inte står i relation till ovan förda resonemang.
Lycka till.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det fina med bra restauranger är just deras förmåga att med bibehållen kvalitet förnya sig och utvecklas.

Men det är klart, när man var student så smakade nattkorven hem från "nationen" (när man höll på att nyktra till) jävligt bra. Det finns plats för alla restauranger på gridden. Deppa inte, när du blir vuxen så kommer den välutvecklade smaken för livets goda av sig själv. :wink:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Jag är nästan vuxen redan nu. Dock har jag ännu inte tappat all min nyfikenhet, vilket tydligen är lätt hänt...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har gått igenom allt det där. "Been there, done that", man blir lite blasé på att ständigt söka nyheter. Man upptäcker liksom att kvalité aldrig blir ute eller omodernt. Dock så skall man hela tiden försöka att förbättra sig utan att nödvöndigtvis behöva förnya sig. :smile:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2003-02-04 20:03, Vodafone wrote:
Sami, ditt utlåtande visar bara vilken god smak du har.
Vadå? McDonalds har väl liksom Ferrari varit med länge och tilltalar den största skaran. Säkert samma skara också.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Till att börja med kommer Ferrari från ett land där man sjöng serenader utanför sin hjärteväns fönster och skrev poesi samtidigt som kanibalism härjade i det land som senare efter ett folkmord skulle heta USA. Medan man idag i USA har nått smaklöshetens toppskikt genom att köra ovallopp, äta mat förpackad i frigolit, vars diplomatkår består av ett dussin hangarfartyg, befolkningen drunknar i sin egen fettma mm, så skrivs fortfarande poesi och sjungs seranader i Ferraris hemland. I Ferraris hemland heter dryckerna prosecco, grappa, vino, lemoncello mm så heter dryckerna i ditt älskningsland så romantiske saker som coca cola, fanta, bud light och tab.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Man har nog gjort en hel del hyss också och har ansetts ganska länge vara så genomruttet och korruperat att...
Nej, jag tror inte vi ska börja på den här...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan hända att Italienare gjort en och annan ohederlighet i sin 2500 åriga historia. Men dom har aldrig serverat skitmat i frigolit och tävlat på ovaler. (det finns en gammal oval på Monza sonm var till för utländska gäster)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Något talar alltså även för folket i söder... :cool:
Loranga

Inlägg av Loranga »

On 2003-02-04 21:27, Vodafone wrote:
grappa
Har aldrig smakat denna dryck. Hur smakar den? Har för mig att forumets italienare Enzo gav en recension av grappa för något år sedan. Kommer dock inte ihåg hur den recensionen lät...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Surt, beskt och äckligt. Ungefär som dieselolja, men den innehåller mer alkohol än filmjölk.
Dessutom är det lite som så att ju snyggare flaska desto sämre grappa. Fast jag har fått ett par utomordentligt alldagliga flaskor av en vän här på forumet och väntar bara på det högtidliga tillfället när jag får bjuda på den. :beer:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-02-05 00:17, Vodafone wrote:
Kan hända att Italienare gjort en och annan ohederlighet i sin 2500 åriga historia. Men dom har aldrig serverat skitmat i frigolit och tävlat på ovaler. (det finns en gammal oval på Monza sonm var till för utländska gäster)
Hört talas om Circus Maximus? Men det var möjligen en snirklig bergsbana kanske? Förresten är väl inte Italien 2500 år, inte ens 250 år, även om det bott folk där i mycket mer än 2500 år, vilket det gjort på många ställen även i det här landet.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2003-02-04 21:27, Vodafone wrote:
Till att börja med kommer Ferrari från ett land där man sjöng serenader utanför sin hjärteväns fönster och skrev poesi samtidigt som kanibalism härjade i det land som senare efter ett folkmord skulle heta USA. Medan man idag i USA har nått smaklöshetens toppskikt genom att köra ovallopp, äta mat förpackad i frigolit, vars diplomatkår består av ett dussin hangarfartyg, befolkningen drunknar i sin egen fettma mm, så skrivs fortfarande poesi och sjungs seranader i Ferraris hemland. I Ferraris hemland heter dryckerna prosecco, grappa, vino, lemoncello mm så heter dryckerna i ditt älskningsland så romantiske saker som coca cola, fanta, bud light och tab.

Vilken höjdare!!! :wor:

Du har så rätt, kära Vodafone!

Jag gillar som bekant inte Grappa (jag gillar i princip inget över 30%) men annars så... I USA får man väl hålla till god med Southern Comfort eller nåt annat. Till deras försvar måste man dock säga att några av de bästa amerikanska vinerna i Kaliforninen ju härstammar från italienska stockar...

Jag ser att våra finländska vänner (?) knappt vågar yttra sig. Det är kanske lika bra då det finska bidraget till kultur nog inte sträcker sig längre än till kossu i bastun. (Återigen så har jag svårt för folk vars favoritsysselsättning är att befinna sig i trånga, mörka, varma och fuktiga rum nakna tillsammans med andra män och massor av starksprit...)

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-05 14:20, AndersF1 wrote:

Hört talas om Circus Maximus? Men det var möjligen en snirklig bergsbana kanske? Förresten är väl inte Italien 2500 år, inte ens 250 år, även om det bott folk där i mycket mer än 2500 år, vilket det gjort på många ställen även i det här landet.

På Circus Maximus så tävlade bara paydrivers med fyrspann och liknande. Romarna (senare omdöpta till Italienare för att undvika att deras namn förväxlas med Romer :grin: ) satt på läktarna och skrattade sig fördärvade viftandes med näsdukar i pastellfärger åt spektaklet. Liksom alla vi riktiga racingälskare skrattar åt ovallopp och hejar på betalförarna viftandes med gula flaggor. :grin: Dagens italienare härstammar i rakt nedåtstigande led med sina förfäder som Julius Cesar, Augustus, Cicero, Trajanus, mfl. De talar nästan samma språk som de gjorde. Liksom dagens invånare i norden härstammar från de urinvånare som bott där sen urminnes tider och livnärt sig som samlare och renskötare. :grin: Vissa sysslar fortfarande med renskötsel och samlar på rabattkuponger och liknande. Andra har flyttat till östermalm och livnär sig som finansvalpar genom att sälja värdepapper och ericssonaktier som båda visar sig värdelösa. :wink:
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Jag tror du glömde caligula, han måste väl oxå räknas som en av de främsta anfäderna till dagens Italienare?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Caligula och Nero flyttade sedemera till norden. De tog nya namn och bildade familj och skaffade barn här i norden.

Caligula gav namn åt en amerikansk P51D flygplan i Svensk tjänst "Kalle Gul" :grin:

Nero har lämnat spår efter sig här genom att inspirera till orten "Nora" samt termen "nerköp" :grin:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Woodoofon, intressant historieskrivning :grin: När du ändå är i farten kan du förklara hur världens bästa armé, den romerska, förvandlades till världens sämsta, den italienska?

Italiens insats i andra världskriget är ju någonting man fortfarande skrattar sig halvt fördärvad till i historiska kretsar :crazy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kära Lemon, det skall bli mig ett sant nöje att räta ut dina frågetecken rörande den militära utvecklingen. I benynnelsen så var världen en hård och brutal miljö att leva i. Det gällde att vara stark för att överleva. Det var anledningen till att Romarna byggde en stark och effektiv militärorganisation. Då de flesta romare var begåvade och bildade människor så fick dom vara officerare i den arme som mestadels bestod av folk från andra delar av världen. Man kan säga att dom uppfan "paydrivers" fast dom var "paysoldiers". Efterhand som omvärlden blev mindre fientlig så anpassade sig Romarna till nya förutsättningar. Man satsade då i stället på att utveckla trevligare saker som cappucino, vin, Ferrari, Maserati, Olivetti, Zanussi, Fiorucci och Spaghetti. På 1900 talet så hade inte alla insett att Freden var den väg man skulle gå utan då började andra folkslag i mellaneuropa att utveckla sina rörelser som hette Messerschmitt, Stuka, Focke Wulf, Junker, Tiger, Panther, Mauser samt Luger. Detta skapade viss förvirring i Europa, som de fredsälskande Italienarna (vid denna tidpunkt hette dom så för att slippa den tidigare beskrivna förväxlingen)försökte att rida ut så smidigt som möjligt. Det visade sig vara en väl fungerande strategi. Italienska Ferrari har som bekant visat sig vara bättre än det mellaneuropeiska BMW (sammanslagning av spillrorna av Messerschmitt och Luger) och Mercedes (joint venture mellan nordeuropeiska Värtsilä och de mellaneuropeiska Focke Wulf och Mauser) :grin:

Jag hoppas att du finner min förklaring som tillfredsställande och logisk. :wink:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Japp, så måste det ha gått till :grin:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

On 2003-02-05 16:26, Vodafone wrote:
Messerschmitt, Stuka, Focke Wulf, Junker
Stuka är en Junker. Närmare bestämt modell 87. Ha!
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

On 2003-02-05 15:52, Vodafone wrote:
Caligula gav namn åt en amerikansk P51D flygplan i Svensk tjänst "Kalle Gul" :grin:
" Med åren blev Mustangpiloterna sådana experter på sina flygplan att de kunde utföra de mest otroliga manövrer i luftstrid. Några av de riktiga veteranerna på F16 insåg till sist att de inte hade någon chans att komma i skjutläge på varandra och att de egentligen var mer farligt än nyttigt för de inblandade att hela tiden pressa det allra yttersta ur sina plan.

Även på de andra för banden blev förarna efterhand skickligare och skickligare. Speciellt på F21 var piloterna under sista åren tvungna att lära in nya tricks för att kunna överleva den allt mer överlägsna jakten. Två manövrar som ofta kom till användning gick under de osannolika benämningarna "Greken" och "Janssons frestelse", den senare uppkallad efter fanjunkaren Arne Jansson, som tyckte allmänt illa om luftstrid. Han omkom i september 1954, vid det sista Mustanghaveriet i Flygvapnet. Båda två gick ut på att tvära flygplanet och med hjälp av nära nog spinnroder få det att snabbt bromsas upp och ställa sig som ett kors mot himlen. Skillnaden mellan de två var att "Greken" resulterade i hög nos och "Janssons frestelse" i låg nos; den senare var den effektivaste eftersom anfallaren oftast passerade under 26:an som därmed direkt kunde komma i skjutläge."

Är det förresten inte dags att försöka återgå till ämnet? :smile:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Mad Mako den 2003-02-05 17:49 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad finns mer att tillägga i ämnet???

En plantageägare mindre och ett halvt dussin kvar att göra sig av med!

Jag kommer att sakna honom som tandvärk om natten.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Om du natten efter ligger med svår tarmvred kan du nog sakna den där tandvärken...

Gäst

Inlägg av Gäst »

En förutsättning för tarmvred är tarmar. Så jag slipper den åkomman.

Hörde att en del som skriver här aldrig drabbas av ryggbesvär. :grin:
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Nu blir väl Massa poppis?
Jag kom inte sist!
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

On 2003-02-06 10:46, Vodafone wrote:
Vad finns mer att tillägga i ämnet???

En plantageägare mindre och ett halvt dussin kvar att göra sig av med!

Jag kommer att sakna honom som tandvärk om natten.
Tur att han blir testförare för Ferrari då (och kommer att ta över efter Maestro tillsammans med Alonso?) :dance:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Regen
"That would be the day"
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Annars har väl Todt uttalat sig positivt om att ev. ha Montoya i stallet, så det är nog större chans att det blir Montoya och Massa, eftersom Alonso troligen sitter hårt i Briatores klor. Montoya är ju välkänd och uppskattad i USA också, vilket säkert är bra relativt Ferraris kanske största(?) marknad.

Förstås under förutsättning att Massa och Montoya sköter sig den närmaste tiden.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2003-02-07 14:05, AndersF1 wrote:
Annars har väl Todt uttalat sig positivt om att ev. ha Montoya i stallet, så det är nog större chans att det blir Montoya och Massa, eftersom Alonso troligen sitter hårt i Briatores klor. Montoya är ju välkänd och uppskattad i USA också, vilket säkert är bra relativt Ferraris kanske största(?) marknad.

Förstås under förutsättning att Massa och Montoya sköter sig den närmaste tiden.
Jag skulle gärna se Montoya i Ferrari. Gud så skönt för alla att se att han inte är något speciellt. Jag tror aldrig att Montoya skulle våga köra i samma stall som Maestro...

Herregud, han kör ju med nöd och näppe ifrån lillebror...

/E