MPV
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Har börjat fundera på att byta ut Volvon till något annat. Eftersom jag har tre ungar, liggger någon MPV nära till hands. Hade en Sharan tidigare där det mesta rasade och med VAG-service ruttnade jag på dem. Har kollat lite på internet och det jag hittat är Voyagern, Space Wagon, Previan och Chevan Transporter.
Det som gäller är ny bil som skall gå ca: 10-12.000 mil. Mycket stadskörning men även resor norrut till riktigt vinterföre. Hyffsat andrahandsvärde och bra service-verkstäder. Jag har läst om XC 90 men är inte sugen på den typen av bil.
Det som gäller är ny bil som skall gå ca: 10-12.000 mil. Mycket stadskörning men även resor norrut till riktigt vinterföre. Hyffsat andrahandsvärde och bra service-verkstäder. Jag har läst om XC 90 men är inte sugen på den typen av bil.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nya Renault Grand Espace skulle kunna vara ett alternativ.
Jag har inte kört den, men jag tycker den ser himmla läcker ut (för att vara en mini-buss i alla fall). Väldigt stor och rymlig är den också.
Espacen Fick den bra kritik i tyska auto motor & sport (både 2,2 turbo diesel och 3.0 V6 turbodiesel). Finns också med fyrcylindriga bensionmotorer (med och utan turbo) samt 3,5 liters V6.
Jag har inte kört den, men jag tycker den ser himmla läcker ut (för att vara en mini-buss i alla fall). Väldigt stor och rymlig är den också.
Espacen Fick den bra kritik i tyska auto motor & sport (både 2,2 turbo diesel och 3.0 V6 turbodiesel). Finns också med fyrcylindriga bensionmotorer (med och utan turbo) samt 3,5 liters V6.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Jag har från flera håll hört hyllningar av Previan för utrymmen och driftsäkerhet. En bekant har en riktigt gammal previa 4wd, ingen raket men den enda anmärkning han har fått på bilprovningen är att den avtagbara dragkroken inte gick att ta av. Denna bil är från -93 eller -94 och har väl passerat 25000 mil vid detta laget. I grunden är den dock bakhjulsdriven, det är ju itne alla som gillar det. Kolla bilprovningens statistik över anmärkningar, previan klarar sig mycket bättre än alla andra MPV. Dessutom visar ju flera undersökningar att Toyotaägare är mycket nöjda med service och verkstäder. I mitten på 90-talet hade previan högst andrahandsvärde i procent av alla bilar i sverige, högre än någon volvo. Men dom börjar ju bli lite åldrade idag och nya previan har väl bara funnits något år, så den kostar väl massor.
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Kollade http://www.renault.se och det verkar som om Espace kanske inte tas in till Sverige, eller sa är det för att modellen är sa ny. Togs gammla Espace in till Sverige?
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Bilen såldes i Sverige under några år, inte riktigt säker på när men 95-98 kan inte vara helt fel.On 2003-01-29 10:31, Lotus 78 wrote:
Gamla Espace togs mig veterligen inte in i Sverige (möjligen kan det hänt nåt enstaka år). Orsaken ligger i att Volvo till varje pris vill undvika internkonkurens, mao. ser vi mest små Renault-bilar här.
Bilen konkurrera ju inte direkt med någon Volvomodell men den sålde så dåligt att man sluta importera den när den tredje generationen av Espace kom ut.
Safrane däremot drabbades av det du skriver, den ansågs för bra för att säljas parallellt med Hisinge traktorerna
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du har säkert rätt. Kommer ihåg att Espace var väldigt omskriven när den kom, bla. för sin revolutionerande interiör. Volvo fick mycket kritik för att bilen inte såldes i Sverige och de almänna tongångarna i pressen handlade mycket om konkurenspolitik hos Volvo. Volvo erkände naturligtvis inte detta rätt ut - inget annat att vänta. Sen att bilen i sig inte var så lik Volvos egna sortiment spelade kanske mindre roll eftersom den förväntade kundgruppen var densamma, dvs. "kombikunder".
Nu händer det ju att pressen faktiskt har fel...
Nu händer det ju att pressen faktiskt har fel...
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Räcker inte detOn 2003-01-29 18:22, Sami wrote:Vad är det som är dåligt med den förutom att den är gammal och amerikansk?On 2003-01-29 10:28, Salo wrote:
Nisse, akta dig för Chevan det är en gammal bil nu och det känns, testa en Chrysler Voyager så märker du att bilen känns betydligt modernare och trevligare.
Jag skriver väl inte att den är dålig? Med akta dig så syftar jag i första hand på att den faller som en sten prismässigt men skall han ha den som tjänstebil så spelar ju det mindre roll.
Men om vi skall ta lite svagheter så är det en tämligen plastig bil känn på knappar och reglage så förstår du vad jag menar och den tappar nybils känslan ganska snabbt (srammel), drivlinan är ju ingen höjdare och sexan är ju inte direkt blygsam när det gäller bränsle. Sen har den kroniska bromsvibrationer, kondens strålkastare och blinkers är mer eller mindre standard samt div. elektriska funktioner som faller bort.
Men alla bilar har mer eller mindre kvalitetsproblem och då är det viktigt att servicen fungerar och kolla med din SAAB handlare hur mycket delar de har hemma till en Transport.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Eftersom jag har bilen på egna firman är man ju tvungen att se på helheten. Vilket innebär hyffsat andrahandsvärde, inte alltför mycket sevice, förmånsvärdet hyffsat(till skillnad från Gudrun betalar jag skatt),en allt för utstickande bil retar både kunder och anställda. Därför är det dödens att köra t.ex. Mercedes även om jag skulle ha en säckig tidig 90-talare. Har jag däremot en ny V70 reagerar inte en kotte.
Kompromissen till familjen. De skall få plats och ha lite lull-lull. Fanskapet skall dessutom vara hyffsat trevlig att köra. Helst skulle man behöva en hel vagnpark. Den får man skaffa sig så småningom.
Har försökt hitta lite priser på de franska skåpen men har de verkligen kommit hit en? Tydligen skulle även Renulten dyka upp nån gång?
Kompromissen till familjen. De skall få plats och ha lite lull-lull. Fanskapet skall dessutom vara hyffsat trevlig att köra. Helst skulle man behöva en hel vagnpark. Den får man skaffa sig så småningom.
Har försökt hitta lite priser på de franska skåpen men har de verkligen kommit hit en? Tydligen skulle även Renulten dyka upp nån gång?
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Det stämmer det är ett problem för trots att du väljer en MB som är billigare än Volvon så sticker det i ögonen på folk.On 2003-01-29 22:08, Nisse wrote:
Därför är det dödens att köra t.ex. Mercedes även om jag skulle ha en säckig tidig 90-talare. Har jag däremot en ny V70 reagerar inte en kotte.
Tänk på stackars mig som är tvungen att köra Mercedes ingen valfrihet här inte
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag blev som sagt oerhört frälst vid desigen hos nya Espace. Som en TGV (det Franska snabbtåget) på fyra hjul.
Interiören hade en nästan overklig rymd, speciellt med det stora glas-taket.
Långversionen Grand Espace har relativt stort bagaeutrymme även med sju sittplatser. Ett minus är dock att de bakre stolarna inte kan fällas ihop, utan måste plockas in och ur bilen. Jag är också lite tveksam till den digitala instrumenteringen.
Jag kopierade lite reklambilder:
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2003-01-30 00:19 ]</font>
Interiören hade en nästan overklig rymd, speciellt med det stora glas-taket.
Långversionen Grand Espace har relativt stort bagaeutrymme även med sju sittplatser. Ett minus är dock att de bakre stolarna inte kan fällas ihop, utan måste plockas in och ur bilen. Jag är också lite tveksam till den digitala instrumenteringen.
Jag kopierade lite reklambilder:
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2003-01-30 00:19 ]</font>
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Föresten tänkte jag tona rutorna på min Merca-kombi (jag vet, helt off topic, men frågan är inte värd en ny topic tycker jag). Främsta anlednignen till att jag vill ha mörka rutor är för att blockera värme och sol till ungarna där bak. Skall jag välja ljus, medium, mörk eller kol-svart? Vad ser bäst ut? Kanske gör en för mörk ton att det känns för mörkt i kupen vinter-tid?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
JQ:
Jag har tonade rutor från fabrik, dvs allt utom främre dörrar och vindruta. Det är tydligen steg 2 av 3 och det är faktiskt ganska lagom. Man ser knappt in i bilen utifrån och det är märkbart skummare inne men man ser ut i alla fall. Det tar bort ganska mycket av solljuset.
Kör på medelnivån du, det blir nog bra!
/E
Jag har tonade rutor från fabrik, dvs allt utom främre dörrar och vindruta. Det är tydligen steg 2 av 3 och det är faktiskt ganska lagom. Man ser knappt in i bilen utifrån och det är märkbart skummare inne men man ser ut i alla fall. Det tar bort ganska mycket av solljuset.
Kör på medelnivån du, det blir nog bra!
/E
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg