Hur viktig var Agnelli för Ferrari?
Jag tror att han i alla fall är orsak till att Ferrari fortfarande existerar tack vare att FIAT köpte 40% 1969 och var nästan helt ansvarig för Ferraris boom på 70-talet med Niki Lauda i spetsen. Luca säger väl att hans plats inte går att fylla, men vad händer med Ferrari nu?
Agnelli var väl en av de sista som kämpade för att Ferrari skulle vara kvar i familjens styre?
Agnelli var väl en av de sista som kämpade för att Ferrari skulle vara kvar i familjens styre?
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Man förstår ju om många är rädda för repressalier och väljer att verka i det fördolda, likt de kristna som fick gömma sig i katakomberna....On 2003-01-26 22:44, <!-- BBcode auto-mailto start -->Vodafone<!-- BBCode auto-mailto end --> wrote:
Lysande bröder och systrar, fullständigt jä--a LYSANDE. (vägrar att tro att någon av manligt kön väljer att kalla sig "ankan" )
Så ja, kan fler krypa fran ur garderoben?
Ve den som inte följer den strömlinjeformade vägen som hyllar Tjack och Montoya. Ty resultat och prestationer spelar ingen roll... det är bara storleken på tarmpaketet som avgör...
/E
Har ni räknat färdigt och kan svara på frågan?
Inte nog med att Agnelli dör. Ferrari som varit överlägset bäst på den högteknologiska delen av F1 fick ju bakslag från FIA strax innan också. Vad betyder allt detta? Är det någon som har svar eller vill ni fortsätta imponera på mig genom att kunna räkna till fyra?
Inte nog med att Agnelli dör. Ferrari som varit överlägset bäst på den högteknologiska delen av F1 fick ju bakslag från FIA strax innan också. Vad betyder allt detta? Är det någon som har svar eller vill ni fortsätta imponera på mig genom att kunna räkna till fyra?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är ju fortfarande högteknologi som gäller och Ferrari kommer nog att ligga i den absoluta toppen även framöver. Skillnaden mellan Ferrari och andra "toppstall" (Williams, McLaren och freamöver även Toyota) är att det finns en själ och kärlek i Ferrari. Många håller inte med mig, men jag tror att F1 för evigt är förknippat med Ferrari just pga detta och den dag som Ferrari lägger av med F1 är det nog dags att lägga ned mästerskapet helt. En jämförelse skulle kunna vara att ta bort orgasmerna från sex...On 2003-01-27 11:53, TC80 wrote:
Har ni räknat färdigt och kan svara på frågan?
Inte nog med att Agnelli dör. Ferrari som varit överlägset bäst på den högteknologiska delen av F1 fick ju bakslag från FIA strax innan också. Vad betyder allt detta? Är det någon som har svar eller vill ni fortsätta imponera på mig genom att kunna räkna till fyra?
Skämt åsido, allt ligger inte i själva tekniken, det handlar om att ha en vältrimmad organisation som kan hantera allt det oförutsedda som ändå kan inträffa samt att ha de bästa förarna.
Du kan nog lugnt se fram mot en sjätte överlägsen seger även i år... vem skulle kunna utmana? Den lille blekfisen från landet i öster? Knappast! Den åldrande kilttjommen från höglandet... möjligen är det hans år i år, men jag tror ju så klart inte det. Lillebror? Möjligen, men han kommer att få sina chanser spolierade av en lat*inamerikan på dekis som kommer att köra sin stallkamrat av banan upprepade gånger förutom när han inte är upptagen med att slita ned sina bakdäck och köra in i tomma depåer... Stallkamraten då? Jo, det är väl det största hotet, men även om han får fria tyglar lär han knappast utgöra något reellt hot.
Jag tror att vi till 2004 varken kommer att ha finnpajsare eller colombianer i startfältet. Ny andreförare i McLaren blir Wirdheim och Williams ersätter sin sk mästare med en annan klåpare från avarten på andra sidan pölen...
/E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Då är det ju bra att det finns några som vågar vara annorlunda och heja på Ferrari, stallet som har ytterst få supportrar och endast attraherar några få riktigt hängivna samt kunniga racingfans...On 2003-01-27 07:01, EnzoF1 wrote:
Ve den som inte följer den strömlinjeformade vägen som hyllar Tjack och Montoya.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu var det mer situationen på detta forum jag syftade på. De flesta F1-fans har en mer verklighetsbaserad syn på vad som utgör framgångar och skickliga förare än många här på forumet.On 2003-01-27 13:51, AndersF1 wrote:Då är det ju bra att det finns några som vågar vara annorlunda och heja på Ferrari, stallet som har ytterst få supportrar och endast attraherar några få riktigt hängivna samt kunniga racingfans...On 2003-01-27 07:01, EnzoF1 wrote:
Ve den som inte följer den strömlinjeformade vägen som hyllar Tjack och Montoya.
Det kan ju också vara så att många här är sk "experter" som vet vad som egentligen utgör stora förare, t.ex. redan nämnda tarmpaket, ryggrad, förmåga att inte hålla bakvagnen i linje med resten av bilen samt slutligen (och kanske viktigast) förmågan att enbart köra om i slutet av raksträckan.
Ve oss som tror att det är den som kommer först i mål som gjort rätt...
/E
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Personligen så tycker jag att sättet man kommer till målet är det intressanta, är bara resultatet det man är intresserad av behöver man ju inte kolla på racet (eller matchen om vi pratar någon annan sport) utan bara kolla efteråt hur det gick.On 2003-01-27 14:42, EnzoF1 wrote:
Ve oss som tror att det är den som kommer först i mål som gjort rätt...
/E
I F1 förväntas man komma till målet med en någorlunda hel och funktionsduglig bil och det på en tid kortare än medtävlarna. Om man gör det så är det ett bevis på att Ingenjörer/Tekniker/Taktiker/Förare gjort rätt och skall hyllas för det.On 2003-01-27 15:47, Engis wrote:
Personligen så tycker jag att sättet man kommer till målet är det intressanta, är bara resultatet det man är intresserad av behöver man ju inte kolla på racet (eller matchen om vi pratar någon annan sport) utan bara kolla efteråt hur det gick.
Det kanske finns andra parametrar, bilens svansföring, förarens anatomiska egenskaper, sena inbromsningar som leder till rykande däck, längd, nationalitet mm mm? Inget av detta fäster jag större vikt och värde vid, men så är ju jag ingen expert och förståmigpåare heller, utan läser med förtjusning om alla om hit och dit, alla betydelselösa kvalvarv, bilkontroll a´la fyrhjulssladd som leder till att man tappar tid i kurvorna, sena inbromsningar som leder till att man tappar idealspår mm mm.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag är heller ingen expert och förstår inte resonemang som leder fram till att man hyllar någon som tar pole på pole men inte lyckas förvalta dem till segrar...
Jag är en enkel människa som anser att det är en större bedrift att vinna genom att starta längre bak i fältet för att sedan ta sig om konkurrenterna och slutligen komma först i mål... men tydligen så är man en sjuhelsikes förare så länge man startar först och sedan blir omkörd av många...
Man är tydligen också särskilt duktig om man vidhåller att Senna var minst tio gånger bättre än dagens regerande mästare och sedan aldrig lyckas vinna några lopp alls...
Fler tecken på skicklighet verkar även vara att uppbära hög lön utan att prestera särskilt mycket på banan och att byta frisyr ofta.
Man är dessutom synnerligen kapabel om man lyckas skrapa ihop mycket färre poäng än sin stallkamrat, särskilt om man kommer från Finland.
Detta är då åsikter som många här på forumet vidhåller...
Jag är en enkel och traditionell person. Jag är en sådan som anser att det är bättre att sälja aktier för mer än man köpte dem för... att ett fint rödvin är mer njutbart än hemkört och päronsoda... att ett fett vridmoment över hela varvtalsregistret är mer värt än en tvåtaktsmässig spets längst upp...
Jag anser att 64 segrar är fler än 1 seger... att den som kommer först i mål är den som lyckats bäst i loppet... att arbetsgivare ska ha rätt att avgöra hur deras miljardinvesteringar ska förvaltas på bästa sätt... att någon som nästan har 100% tillförlitlighet på materialet utan att komma närmare segern måste vara en djäkligt dålig förare...
Ja så där... ganska konventionell och jordnära i mina värderingar... men jag är som sagt ingen "expert" och har kanske helt fel... eller så har jag helt rätt... det får väl framtiden utvisa, och vem vet? Snart har vi kanske andra bedömningsgrunder i F1 där förare röntgas efter loppet för bedömning av ryggrad och tarmpaket - först då kanske vi kan få en säker utnämning av vem som egentligen är bäst!
Just det ja, om man kör ihjäl sig så kan man inte ha gjort allting rätt... det är min fasta övertygelse!
/E
Jag är en enkel människa som anser att det är en större bedrift att vinna genom att starta längre bak i fältet för att sedan ta sig om konkurrenterna och slutligen komma först i mål... men tydligen så är man en sjuhelsikes förare så länge man startar först och sedan blir omkörd av många...
Man är tydligen också särskilt duktig om man vidhåller att Senna var minst tio gånger bättre än dagens regerande mästare och sedan aldrig lyckas vinna några lopp alls...
Fler tecken på skicklighet verkar även vara att uppbära hög lön utan att prestera särskilt mycket på banan och att byta frisyr ofta.
Man är dessutom synnerligen kapabel om man lyckas skrapa ihop mycket färre poäng än sin stallkamrat, särskilt om man kommer från Finland.
Detta är då åsikter som många här på forumet vidhåller...
Jag är en enkel och traditionell person. Jag är en sådan som anser att det är bättre att sälja aktier för mer än man köpte dem för... att ett fint rödvin är mer njutbart än hemkört och päronsoda... att ett fett vridmoment över hela varvtalsregistret är mer värt än en tvåtaktsmässig spets längst upp...
Jag anser att 64 segrar är fler än 1 seger... att den som kommer först i mål är den som lyckats bäst i loppet... att arbetsgivare ska ha rätt att avgöra hur deras miljardinvesteringar ska förvaltas på bästa sätt... att någon som nästan har 100% tillförlitlighet på materialet utan att komma närmare segern måste vara en djäkligt dålig förare...
Ja så där... ganska konventionell och jordnära i mina värderingar... men jag är som sagt ingen "expert" och har kanske helt fel... eller så har jag helt rätt... det får väl framtiden utvisa, och vem vet? Snart har vi kanske andra bedömningsgrunder i F1 där förare röntgas efter loppet för bedömning av ryggrad och tarmpaket - först då kanske vi kan få en säker utnämning av vem som egentligen är bäst!
Just det ja, om man kör ihjäl sig så kan man inte ha gjort allting rätt... det är min fasta övertygelse!
/E
On 2003-01-27 17:21, EnzoF1 wrote:
Just det ja, om man kör ihjäl sig så kan man inte ha gjort allting rätt... det är min fasta övertygelse!
/E
Vill på intet sätt misskreditera Senna (salig vare hans själ) men enligt expertisen här så går inte bilar att köra sönder. Senna var förmodligen av samma åsikt. Bilarna byggs för att köras ursinningslöst i alla lägen. Dom är byggda för att tåla det. Eller är dom kanske inte det??
Vad vet jag, men sönder går dom i alla fall.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag vill inte heller misskreditera någon... men anser ändå att man genom att köra ihjäl sig gjort ett misstag någonstans.. om det är genom ett direkt förarmisstag, val av fel stall, bristande kontroll etc låter jag vara osagt.
Ang. att det inte går att köra sönder motorer: nej, en del brukar ju hävda det. F1-motorer går ju inte att köra sönder... det måste vara nåt helt annat som händer när det helt plötsligt börjar ryka vitt eller blått ur motorerna. Men troligen skulle det ha hänt vid just den tidpunkten även om motorn stått avstängd i ett hörn någonstans...
Märkligt det där!
/E
Ang. att det inte går att köra sönder motorer: nej, en del brukar ju hävda det. F1-motorer går ju inte att köra sönder... det måste vara nåt helt annat som händer när det helt plötsligt börjar ryka vitt eller blått ur motorerna. Men troligen skulle det ha hänt vid just den tidpunkten även om motorn stått avstängd i ett hörn någonstans...
Märkligt det där!
/E
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
Det är ju klart att det finns några som gjort direkt förarmisstag och dött (gilles?) men oftast har nåt i bilen pajat. Jag tänker främst på Senna & Ratzenberger 1994On 2003-01-27 17:32, EnzoF1 wrote:
Jag vill inte heller misskreditera någon... men anser ändå att man genom att köra ihjäl sig gjort ett misstag någonstans.. om det är genom ett direkt förarmisstag, val av fel stall, bristande kontroll etc låter jag vara osagt.
Märkligt det där!
/E
Jag vet ju inte dina tankegångar men även Schumi har kraschat. Han bröt bägge benen så då borde han oxå gjort ett misstag enligt dina tankegångar?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Visst gjorde Schumi ett misstag... alla avåkningar är misstag - oavsett om man gör dem själv eller om det orsakas av någon annan.On 2003-01-27 19:47, Hasse M wrote:Det är ju klart att det finns några som gjort direkt förarmisstag och dött (gilles?) men oftast har nåt i bilen pajat. Jag tänker främst på Senna & Ratzenberger 1994On 2003-01-27 17:32, EnzoF1 wrote:
Jag vill inte heller misskreditera någon... men anser ändå att man genom att köra ihjäl sig gjort ett misstag någonstans.. om det är genom ett direkt förarmisstag, val av fel stall, bristande kontroll etc låter jag vara osagt.
Märkligt det där!
/E
Jag vet ju inte dina tankegångar men även Schumi har kraschat. Han bröt bägge benen så då borde han oxå gjort ett misstag enligt dina tankegångar?
Vad jag ville komma till är att det inte är många som vill dö och de som ändå dör måste ju göra det pga misstag - oavsett vem som gör det!
Vad gäller Sennas död så är den ju fortfarande höljd i dunkel vad jag vet, men det verkar ju som att nåt stag pajade - det kan ju bero på alltför inspirerad körning när han försökte hålla undan för Maestro, vad vet jag??? Oavsett vilket så är det ju ganska onödigt att dö för något så fånigt som F1-körning egentligen är. Ska jag dö så ska det ju vara för något ädelt ändamål, t.ex. att rädda 17 oskulder ur ett brinnade hus, eller genom att skjuta en buss med skolbarn som står och väger över en brokant på rätt kör för att sedan tappa greppet och själv falla ned... ja, nåt sånt! Att skalla en mur i 250 knyck känns ganska meningslöst, å andra sidan har de ju betalt just för den risken så de får ju faktiskt skylla sig själva...
/E
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
Jag vet inte vad som eventuellt pajade på Ratzenbergers bil eller om det var ett förarmisstag, men i fallet Senna gick väl en felaktigt svetsad styrstång av och i fallet Schumacher var det väl fel på någon nippel i samband med bromsarna?On 2003-01-27 19:47, Hasse M wrote:
Det är ju klart att det finns några som gjort direkt förarmisstag och dött (gilles?) men oftast har nåt i bilen pajat. Jag tänker främst på Senna & Ratzenberger 1994
Jag vet ju inte dina tankegångar men även Schumi har kraschat. Han bröt bägge benen så då borde han oxå gjort ett misstag enligt dina tankegångar?
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Tyvärr är det så med motorsport, eller vilken maskin du än sätter dig i, att det kan gå fel utan att du får någon förvarning. Du är helt i händerna på maskinen när det händer. Den här tanken som framförs här att det är bara de som begår misstag som dödas skadas i F1 eller trafiken är fel. Den har tidigare stoppat utvecklingen av säkrare banor/bilar i många år. Just för att det funnits en tanke om att de var inte tillräckligt bra.
Vad som måste göras för att förhindra olyckor är det som skett på senare år med utveckling av passiv säkerhet. Det kan ju vara allt från avåkningszoner till airbags. Det måste finnas stora marginaler om något går fel.
Av de bilder jag sett av Sennas rattstång så kan bedömmer jag det som att det handlar om materialutmattning. Egentligen fel dimensionerat, men det kan också vara så att infästningarna eller liknande har ändrats och därmed belastningen. Då borde rattstången ha beräknat om. I F1 körs förmodligen allt med en säkerhetsfaktor nära 1, mindre på vissa komponenter tom.
Vad som måste göras för att förhindra olyckor är det som skett på senare år med utveckling av passiv säkerhet. Det kan ju vara allt från avåkningszoner till airbags. Det måste finnas stora marginaler om något går fel.
Av de bilder jag sett av Sennas rattstång så kan bedömmer jag det som att det handlar om materialutmattning. Egentligen fel dimensionerat, men det kan också vara så att infästningarna eller liknande har ändrats och därmed belastningen. Då borde rattstången ha beräknat om. I F1 körs förmodligen allt med en säkerhetsfaktor nära 1, mindre på vissa komponenter tom.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Appropå Sennas död så står det i dag på Autosport.com att omständigheterna kring olyckan ska tas upp i rätten igen.
Ingen människa som är vid sunda vätskor kan tycka att ett förarmisstag skall leda till döden. Det är därför man ändrar och bygger om på banor samt förändrar bilar och reglemente.
Ett förarmisstag tycker jag skall bestraffas med lite brutna fram eller bakvingar, en rykande motor, några sekunder i depån, mm.
Ett förarmisstag tycker jag skall bestraffas med lite brutna fram eller bakvingar, en rykande motor, några sekunder i depån, mm.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nyheten finns även på en annan site: https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=2934&dept=F1On 2003-01-28 12:42, Razor wrote:
Appropå Sennas död så står det i dag på Autosport.com att omständigheterna kring olyckan ska tas upp i rätten igen.
Om man vore konspiratoriskt lagd kunde man ha fått för sig att det var en klart lämplig tidpunkt för en italiensk utredning som kommer att störa de tekniska cheferna hos Ferraris främsta konkurrenter. Tur man inte är lagd åt det hållet...
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Är det någon ny site?On 2003-01-28 13:06, AndersF1 wrote:
Nyheten finns även på en annan site: https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=2934&dept=F1
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö