Antispinn försvinner i år
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Får bli en ny hyllningstopic till Mosley det här
Antispinn, automatlådor och launch-control försvinner i juli. Telemetri från depå till bil förbjuds omedelbart. Telemetri från bil till depå tillåtet i år men försvinner nästa år. Då kommer bilarna istället att ha en standardiserad datalogger som lagrar data.
Radiokommunikation bil-depå tillåtet, men fullkomligt öppen för TV-publiken (och stallorder är som sagt förbjudet).
Reservbilsregeln har gjorts lite mer realistisk.
Kort sagt - nu öser vi!
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=2906
Antispinn, automatlådor och launch-control försvinner i juli. Telemetri från depå till bil förbjuds omedelbart. Telemetri från bil till depå tillåtet i år men försvinner nästa år. Då kommer bilarna istället att ha en standardiserad datalogger som lagrar data.
Radiokommunikation bil-depå tillåtet, men fullkomligt öppen för TV-publiken (och stallorder är som sagt förbjudet).
Reservbilsregeln har gjorts lite mer realistisk.
Kort sagt - nu öser vi!
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=2906
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tycker att F1 gott kan drabbas av den brustna IT bubblan också
men det är överlag bra kompromisser tycker jag .. särskilt att de gjorde om reservbilsregeln. Man får starta loppet i reservbilen om man kraschar i kvalet men då får man starta sist.
men det är överlag bra kompromisser tycker jag .. särskilt att de gjorde om reservbilsregeln. Man får starta loppet i reservbilen om man kraschar i kvalet men då får man starta sist.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Jag tycker det är jättebra att F1 går tillbaka till sina rötter. Ju mindre högteknologi desto bättre. Vore bra om man gick tillbaka till ekerhjul, trumbromsar och radialdäck som på 50 talet. Däcken kan dock vara svåra att få tag på . Man skulle kunna använda regumerade semperit eller Sava. Vad är vackrare att se än däck som blistrar i +300 km /h. Sen är det positivt att man förbjuder dom automatiska växellådorna. Vore kul om Max kunde ha lite "brainstorming" med några likasinnade och försöka komma på lite fler begränsningar. Ju mer man kan styra upp och begränsa bilarnas utveckling dest mer tror jag att publiken får ut av det och andemeningen med med F1 blir så uppenbar.On 2003-01-21 18:49, LuckyStrike1 wrote:
Antispinn, automatlådor och launch-control försvinner i juli. Telemetri från depå till bil förbjuds omedelbart. Telemetri från bil till depå tillåtet i år men försvinner nästa år. Då kommer bilarna istället att ha en standardiserad datalogger som lagrar data.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=2906
Ibland så leker jag med tanken hur det skulle vara om man kunde oupfinna saker. Tänk om man kunde oupfinna hjulet och F1 tvangs att köra på fyrkantiga "hjul".
Hej på Er förästen, jag är ny här och det tar lite tid att bli varm i kläderna. Hoppas vi kommer att trivas ihop.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: mån dec 30, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag håller inte med medlem "Pastis". Telemetri är ett relativt nytt påfund och har inte tillfört F1 någonting av värde.
Att veta varvtal, oljetemp, hydrauliktryck mm tillför inte något. Det fördyrar bara sporten och gör att mindre bemedlade inte har råd att ta sig in. Det är dyr och vad jag förstår komplicerad utrustning. Något i stil Ebbe Carlsson försökte smuggla in för att "telemäta" misstänkta palmemördare. Tyvär så gick ebbe bort i en vad som anses "skamlig" sjukdom och fick inte vara med och se hur IT bubblan växte och slutligen sprack.
Fangio vann en handfull titlar utan telemetri, om han kunde göra det så kan väl dagens jätteduktiga förare som Massa, Alonso, Webber, Sato, Vilenuevfe, Trulli, Panis mfl göra det.
Ju mer man kan hålla F1 budgeten nere desto bättre tror jag att det kan bli. Man skulle kunna damma av lite orättvist bortkastade planekonomiska teorier och applicera dom på F1. Det skulle bidraga att tex fabrikanter som Hindustani, Vaz, Moskwich (som samtliga representerar länder med hundratals milioner invånare) kom in i sporten.
Man skulle tex tvinga stallen att ge föraren högst en lön på ett basbelopp per race plus arbgivaravgifter om föraren har F skattebevis.
Man skulle kanske överväga att man bara fick använda standardmotorer (max 2000 cc bensinmotor eller 3000 cc dieselmotor). Det skulle göra att publiken kände igen sig och kunde identifiera sig med sina stjärnor. Det skulle på läktaren eller i TV soffan kunna ge kommentarer typ "Såg du Bertil, Awrhuxz Singh från Turkmenistan kör med identisk motor som i min Sierra från 1987, och han vann". Det skulle liksom på något sätt kännas helt rätt.
Detta vansinne med pengaslöseri måste stoppas på något sätt. Det är inte deras egna pengar dom "shoppar" för, det är våra. Det är de övervinster som sponsorföretagen tagit ut i övervinster på bekostnad av att ge arbetarna för låga löner samt överpriser för sina produkter. Om det bara fanns en leverantör av tex cigaretter så skulle statsmakten eller partichefen själv kunna avgöra vad som var rimligt pris på varan och därmed vingklippa dom så att dom inte har råd att sponsra F1 med våra pengar.
Bara lite funderingar kring detta. Någon som är av avvikande åsikt???
Att veta varvtal, oljetemp, hydrauliktryck mm tillför inte något. Det fördyrar bara sporten och gör att mindre bemedlade inte har råd att ta sig in. Det är dyr och vad jag förstår komplicerad utrustning. Något i stil Ebbe Carlsson försökte smuggla in för att "telemäta" misstänkta palmemördare. Tyvär så gick ebbe bort i en vad som anses "skamlig" sjukdom och fick inte vara med och se hur IT bubblan växte och slutligen sprack.
Fangio vann en handfull titlar utan telemetri, om han kunde göra det så kan väl dagens jätteduktiga förare som Massa, Alonso, Webber, Sato, Vilenuevfe, Trulli, Panis mfl göra det.
Ju mer man kan hålla F1 budgeten nere desto bättre tror jag att det kan bli. Man skulle kunna damma av lite orättvist bortkastade planekonomiska teorier och applicera dom på F1. Det skulle bidraga att tex fabrikanter som Hindustani, Vaz, Moskwich (som samtliga representerar länder med hundratals milioner invånare) kom in i sporten.
Man skulle tex tvinga stallen att ge föraren högst en lön på ett basbelopp per race plus arbgivaravgifter om föraren har F skattebevis.
Man skulle kanske överväga att man bara fick använda standardmotorer (max 2000 cc bensinmotor eller 3000 cc dieselmotor). Det skulle göra att publiken kände igen sig och kunde identifiera sig med sina stjärnor. Det skulle på läktaren eller i TV soffan kunna ge kommentarer typ "Såg du Bertil, Awrhuxz Singh från Turkmenistan kör med identisk motor som i min Sierra från 1987, och han vann". Det skulle liksom på något sätt kännas helt rätt.
Detta vansinne med pengaslöseri måste stoppas på något sätt. Det är inte deras egna pengar dom "shoppar" för, det är våra. Det är de övervinster som sponsorföretagen tagit ut i övervinster på bekostnad av att ge arbetarna för låga löner samt överpriser för sina produkter. Om det bara fanns en leverantör av tex cigaretter så skulle statsmakten eller partichefen själv kunna avgöra vad som var rimligt pris på varan och därmed vingklippa dom så att dom inte har råd att sponsra F1 med våra pengar.
Bara lite funderingar kring detta. Någon som är av avvikande åsikt???
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis jan 21, 2003 01:00
- Ort: Drottningholm
Har inte det här med F1 blivit lite för modernt och folkligt? Borde det inte vara så att endast blåblodiga och andra feodalherrar borde få köra, eller i alla fall driva stall?
Det här med att team går i konkurs och begravs är inte alls bra för traditionen och stabiliteten i vårt samhälle. Borde inte varje land få ställa upp med ett stall och förare? Sen kunde alla världens nationalstater tävla mot varandra, i alla fall monarkier med ärftlig tronföljd.
Detta skulle skapa tradition och stabilitet i en annars så orolig värld. Dessutom skulle alla börja läsa F1-magasin, folk är ju redan nu så förtjusta i dessa kungliga veckotidningar, så tänk om alla skulle följa F1-förarnas liv på samma sätt! Nationella stall skulle ju skapa samma vi-känsla som jag tror många känner med kungafamiljen. Tänk er dessutom Kung Carl XVI Gustaf som stallchef för team Sverige! Vilken kombination ... jag blir alldeles...konfyyys!
Dessutom skulle ju alla sådana här pöbelserier såsom CART och IRL och allt vad de heter kunna ersättas av nationella serier, där grevskap och/eller landskap tävlar mot varandra. Hertig Carl Philip som stallchef för stall Värmland, med Kenny Bräck bakom ratten! Gud så vackert!
Må Gud vare med er för Sverige i tiden.
Det här med att team går i konkurs och begravs är inte alls bra för traditionen och stabiliteten i vårt samhälle. Borde inte varje land få ställa upp med ett stall och förare? Sen kunde alla världens nationalstater tävla mot varandra, i alla fall monarkier med ärftlig tronföljd.
Detta skulle skapa tradition och stabilitet i en annars så orolig värld. Dessutom skulle alla börja läsa F1-magasin, folk är ju redan nu så förtjusta i dessa kungliga veckotidningar, så tänk om alla skulle följa F1-förarnas liv på samma sätt! Nationella stall skulle ju skapa samma vi-känsla som jag tror många känner med kungafamiljen. Tänk er dessutom Kung Carl XVI Gustaf som stallchef för team Sverige! Vilken kombination ... jag blir alldeles...konfyyys!
Dessutom skulle ju alla sådana här pöbelserier såsom CART och IRL och allt vad de heter kunna ersättas av nationella serier, där grevskap och/eller landskap tävlar mot varandra. Hertig Carl Philip som stallchef för stall Värmland, med Kenny Bräck bakom ratten! Gud så vackert!
Må Gud vare med er för Sverige i tiden.
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
Kära Trocadero, du liksom jag är ny här. I princip har du rätt. Problemet blir "paddock babes". Inte för er Svenska del, ni har ju Silvia, Mona Sahlin, Anna Lind, Jonas Gardell samt Arne Weise. De skulle kunna pryda och sätta guldkant på vilket F1 stall med självrespekt som helst. Det blir liksom lite värre med stallet från krigsherreriket Afghanistan. Vi västerlänningar blir inte så vansinnigt upphetsade på kvinnor klädda i "burqha!. Och hur skall det gå för stallet från mitt eget hemland vatikanstaten? En biskop vars huvud pryds av en "mitra" är inte så vansinnigt sexigt?
Hur hade du tänkt lösa detta?
Man skulle liksom förbudet av startkontroll kunna förbjuda "paddock babes". Nackdelen blir att mina favoriter, kvinnorna från "övre volta" då uteblir. Jag tycker att dom är vansinnigt sexiga när dom är orakade och ser ut som sina fäder.
Hur hade du tänkt lösa detta?
Man skulle liksom förbudet av startkontroll kunna förbjuda "paddock babes". Nackdelen blir att mina favoriter, kvinnorna från "övre volta" då uteblir. Jag tycker att dom är vansinnigt sexiga när dom är orakade och ser ut som sina fäder.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis jan 21, 2003 01:00
- Ort: Drottningholm
Kära <!-- BBcode auto-mailto start -->Vodafone<!-- BBCode auto-mailto end -->, tack för ditt stöd, och visst har du en stor poäng i det du säger. Men kan man inte gifta in snygga "paddock babes", precis som man gör i vilka monarkier som helst?
Det är ju inte för intet som de ingifta prinsessorna ser bra ut, vem vill inte vara kunglig själv?
Om man dock inte lyckas hitta en trevlig fotomodell kan man alltid besöka http://www.hotornot.com eller varför inte mitt eget lands http://www.snyggast.com, lite modern måste man ju få vara
Om inte det går att ordna med "paddock babes" kan man väl alltid ta hovnarren, mitt eget land har ju redan en F1-anpassad hovnarr, då han är namne med en modell från ett av de nuvarande stallen! Visserligen ingen F1-modell, men ändå en klassisk och traditionsrik bil.
Vad gäller Mellanöstern, så har de Jordanien som bra förebild. Något för Afghanistan att titta på.
Att du som kommer från Vatikanstaten får svårt här, det är mycket beklagligt. Men kan inte Britney Spears representera Vatikanstaten? Hon är ju en så fin representant för den baptistiska rörelsen i de södra staterna i Förenta Staterna, så en snabb konvertering skulle väl inte vara omöjlig?
Detta var en mycket trevlig diskussion, jag hoppas att fler intresserade kan ta del av den (även om all pöbel inte kanske förstår de djupare dimensionerna i den)
Det är ju inte för intet som de ingifta prinsessorna ser bra ut, vem vill inte vara kunglig själv?
Om man dock inte lyckas hitta en trevlig fotomodell kan man alltid besöka http://www.hotornot.com eller varför inte mitt eget lands http://www.snyggast.com, lite modern måste man ju få vara
Om inte det går att ordna med "paddock babes" kan man väl alltid ta hovnarren, mitt eget land har ju redan en F1-anpassad hovnarr, då han är namne med en modell från ett av de nuvarande stallen! Visserligen ingen F1-modell, men ändå en klassisk och traditionsrik bil.
Vad gäller Mellanöstern, så har de Jordanien som bra förebild. Något för Afghanistan att titta på.
Att du som kommer från Vatikanstaten får svårt här, det är mycket beklagligt. Men kan inte Britney Spears representera Vatikanstaten? Hon är ju en så fin representant för den baptistiska rörelsen i de södra staterna i Förenta Staterna, så en snabb konvertering skulle väl inte vara omöjlig?
Detta var en mycket trevlig diskussion, jag hoppas att fler intresserade kan ta del av den (även om all pöbel inte kanske förstår de djupare dimensionerna i den)
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det finns ju dom som helst vill se förarna som systemoperatörer ...On 2003-01-22 10:43, ANFRAN wrote:
Hur som helst. Det ska bli skönt att se den förnedrande launch controlen försvinna ur F1. Undrar egentligen hur kul det har varit för de adrenalinstinna förarna som känner pulsen stiga i väntan på att de röda lamporna ska slockna... bara för att sedan trycka på en jävla knapp.
Nu vet vi ialla fall att starten avgörs av den som gör den bästa starten, inte den vars bil har det bästa startsystemet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: mån dec 30, 2002 01:00
Nu råkar F1 handla om lite mer än att ratta en bil. Det handlar även om att konstruera en bra bil utifrån givna regler, det är detta som dom övriga ca 500 personerna i stallet/teamet jobbar för och ser spänningsmomentet i. Sekunderna innan de röda lamporna slocknar frågar dom sig "Kommer det att fungera som tänkt"? "Har vi gjort allting rätt"? "Har vi det lilla försprång vi tror oss ha"? "Har vi en chans att vinna VÅR efterlängtade titel, eller skall vi söka jobb i någon cartserie där vi är marginaliserade och oviktiga"?On 2003-01-22 10:43, ANFRAN wrote:
. Undrar egentligen hur kul det har varit för de adrenalinstinna förarna som känner pulsen stiga i väntan på att de röda lamporna ska slockna... bara för att sedan trycka på en jävla knapp.
Bara lite spekulationer om hur JAG och de övriga i depån funderar.
Om man upplever det som ett problem så har jag mer förståelse för hur vissa som älskar tarmar och inälvor resonerar.
F1 bör och skall vara en teknologisk spjutspets inom racing. För dom som är av en annan åsikt så har det skapats cart, nascar, tcc och rallycross. Det finns för oss alla något vi gillar.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag skiter fullkomligt om en oljig mek eller en töntig mjukvaruingenjör står i depån och blir våt i brallan av upphetsning av att få se om hans konstruerade Launch control system ska funka eller inte. Så gör också majoriteten av alla andra F1-fans och F1:s övriga publik. De är där för att se förarna köra avancerade racerbilar och tävla mot varandra. Vill jag upphetsas av att se systemoperatörer trycka på knappar för att maskinen ska fungera automatiskt kan jag åka ut till Arlanda och titta på när planen lyfter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Älskade LS1, det finns inga oljiga mekaniker i F1 och mjukvaruingenjörerna är inte töntiga. Du blandar väl inte ihop F1 med stcc? Du vet inte vad majoriteten av F1 fansen tycker, utan bygger som vanligt dina uttalanden på spekulationer och subjektiva värderingar som florerar i din begränsade och delvis pinsamt okunniga umgängeskrets. Tycker själv att det är spännande att se en Airbus A340 lyfta. Nu är ju inte jag lika beroende av att se hjulspinn som du och vet att det krävs lite mer än en avancerad startkontroll för att vinna ett race.On 2003-01-22 10:56, LuckyStrike1 wrote:
Jag skiter fullkomligt om en oljig mek eller en töntig mjukvaruingenjör står i depån och blir våt i brallan av upphetsning av att få se om hans konstruerade Launch control system ska funka eller inte. Så gör också majoriteten av alla andra F1-fans och F1:s övriga publik. De är där för att se förarna köra avancerade racerbilar och tävla mot varandra. Vill jag upphetsas av att se systemoperatörer trycka på knappar för att maskinen ska fungera automatiskt kan jag åka ut till Arlanda och titta på när planen lyfter.
Du kanske gillar dragracing så där lite i hemlighet utan att våga erkänna det? Det skall du inte skämmas för, det är det många som gör och du är inte alls ensam om. Dock så tror jag att du skulle vara rätt unik på en "dragstrip" eftersom du kör BMW, duschar dagligen, äger varken Wunderbaum, rosa tärningar eller rävsvans. Dessutom har du inte olja under naglarna. Allt det kan jag hjälpa dig med att ordna så att du kan känna dig hemma där och njuta av gummi som bränns på grund av att man inte vill eller har råd att använda sig av de senaste landvinningarna inom teknologin.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ja, så tvingas jag också tänka nu när launch control-systemen är den avgörande faktorn i starten. Det är lite som att se på uppskjutningar från Cape Cavaneral. Ska de elektroniska styrsystemen fungera tillfredställande eller inte?On 2003-01-22 10:53, <!-- BBcode auto-mailto start -->Vodafone<!-- BBCode auto-mailto end --> wrote:
Nu råkar F1 handla om lite mer än att ratta en bil. Det handlar även om att konstruera en bra bil utifrån givna regler, det är detta som dom övriga ca 500 personerna i stallet/teamet jobbar för och ser spänningsmomentet i. Sekunderna innan de röda lamporna slocknar frågar dom sig "Kommer det att fungera som tänkt"? "Har vi gjort allting rätt"? "Har vi det lilla försprång vi tror oss ha"? "Har vi en chans att vinna VÅR efterlängtade titel, eller skall vi söka jobb i någon cartserie där vi är marginaliserade och oviktiga"?
Bara lite spekulationer om hur JAG och de övriga i depån funderar.
Så vill i alla fall inte jag ha det. Jag vill se skickliga förare göra hårresande starter under press. Jag vill se Eddie Irvine tjäna sex placeringar i mitten av fältet och veta att det är Eddie Irvine som har gjort något bra. Nog för att bilen spelar roll med motoreffekt och utväxling, men utan LC och TC kan F1-föraren i starten mer liknas vid en stidspilot än en astronaut i NASA:s rymdfärja. Jag vet i alla fall vad jag föredrar att se.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2003-01-22 11:33 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det verkar lite märkligt att man likställer att titta på en Airbus som startar med att se en F1:a starta.
Antar att F1 förare också bör ha uniform med vit skjorta, svart slips och kaptensmössa då också .... helst flamsäkra
Antar att F1 förare också bör ha uniform med vit skjorta, svart slips och kaptensmössa då också .... helst flamsäkra
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons jan 22, 2003 01:00
On 2003-01-22 11:31, ANFRAN wrote:
Jag vet i alla fall vad jag föredrar att se.
Jag har förstått vad det är du vill se. Själv är jag av en annan uppfattning. Jag tycker att konstruktörstiteln är lika viktig som förartiteln. Jag längtar på intet sätt efter den tid som varit (då Fangio, Farina, Moss mfl var hjältarna) utan vill se en kontinuerlig utveckling av teknologin inom F1. Vill jag se teknologikonservatism kan jag titta på cart eller irl.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vill man se ingenjörerna bygga bilarna och förarna köra dom eller vill man se ingenjörerna bygga bilarna och kontrollera bilarna från depån och endast ha förarna till att bromsa och styra?
Mig veterligen finns det en enda "motorsport" som har ett fullständigt fritt reglemente så som vissa verkar efterfråga ... högsta klassen i Tractor Pulling. Där kan man hänga på 18 helikopterturbiner, tre Rolls Royce jetmotorer eller vad man vill och sen är det bara att ploga. Men det verkar inte som herrarna är särskilt intresserade av det ... trots att reglementet där är helt fritt och ingenting är förbjudet?
Mig veterligen finns det en enda "motorsport" som har ett fullständigt fritt reglemente så som vissa verkar efterfråga ... högsta klassen i Tractor Pulling. Där kan man hänga på 18 helikopterturbiner, tre Rolls Royce jetmotorer eller vad man vill och sen är det bara att ploga. Men det verkar inte som herrarna är särskilt intresserade av det ... trots att reglementet där är helt fritt och ingenting är förbjudet?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LS1, dina inlägg sjunker djupare och djupare ner i kontrollträsket. Det du vill ha finns redan! Det finns cart, irl, nascar, ett dussin stcc klasser mm. Kan inte F1 få förbli en unik hightech klass. Varför degradera den till de ovan beskrivna missfostren? Varför skall allting vara utslätat och lika. Finns det verkligen inget utrymme för det som gör F1 till just F1?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
zz: det enda som finns som stämmer överens med dina beskrivningar och önskemål är högsta klassen i Tractor Pulling. Allt annat inom motorsport styrs av reglementen, så har det alltid varit. Så varför förvandla F1 till Tractor Pulling när det redan finns?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons jan 22, 2003 01:00
Håller fullständigt med <!-- BBcode auto-mailto start -->Vodafone<!-- BBCode auto-mailto end --> och tycker flera av inläggen som stödjer dödandet av spetsteknologin bara visar på okunnighet. Givetvis skall det finns begränsningar kopplat till cylvol, vikt etc, men sen är ju hela poängen att se hur teamen med ingengörer,förare m fl tillsammns gör det bästa av detta.
Den som inte hänger med får väl göra annat, inte som Jordan mf l föreslå regler som kommer att döda sporten genom att degradera den till CART-nivå. Ta då åtminståne bort namnet Formula 1, för det är det inte längre. Kanske F2 kan komma till heders igen...?!
Den som inte hänger med får väl göra annat, inte som Jordan mf l föreslå regler som kommer att döda sporten genom att degradera den till CART-nivå. Ta då åtminståne bort namnet Formula 1, för det är det inte längre. Kanske F2 kan komma till heders igen...?!
Så det så !!
O skål....
O skål....
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag börjar tro att zz är mer intresserad av hur ingenjörerna designar bilen och hur mekarna bygger den än själva racingen i sig, som endast verkar vara något bihang till allt underhållande mekande.
Själv föredrar jag att titta på själva loppen än att njuta av att hänga över axeln på en ingenjör i hans skapande i något high tech CAD-program eller dyligt.
Att ta bort LC och antispinn behöver dock inte betyda att F1 inte skulle vara en spjutspetsserie vad gäller teknisk utveckling. Det finns nog andra delar i bilen som kan utvecklas till teoretisk perfektion utan att hämma på förarskickligheten.
Själv föredrar jag att titta på själva loppen än att njuta av att hänga över axeln på en ingenjör i hans skapande i något high tech CAD-program eller dyligt.
Att ta bort LC och antispinn behöver dock inte betyda att F1 inte skulle vara en spjutspetsserie vad gäller teknisk utveckling. Det finns nog andra delar i bilen som kan utvecklas till teoretisk perfektion utan att hämma på förarskickligheten.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
MarsupilamiOn 2003-01-22 17:18, Marsupilami wrote:
Jag börjar tro att zz är mer intresserad av hur ingenjörerna designar bilen och hur mekarna bygger den än själva racingen i sig, som endast verkar vara något bihang till allt underhållande mekande.
Själv föredrar jag att titta på själva loppen än att njuta av att hänga över axeln på en ingenjör i hans skapande i något high tech CAD-program eller dyligt.
Att ta bort LC och antispinn behöver dock inte betyda att F1 inte skulle vara en spjutspetsserie vad gäller teknisk utveckling. Det finns nog andra delar i bilen som kan utvecklas till teoretisk perfektion utan att hämma på förarskickligheten.
Nu känner jag inte den där zz, men han verkar vara en sund och vettig människa. Det är 2 (Två) titlar man slåss om. Den ena titeln berör samtliga som är med att utveckla,bygga och i depån ta hand om bilen, den andra hedrar förarna som tar den genom chickaner och knixiga kurvor. Båda parterna förväntas att göra sitt yttersta för att det skall fungera och båda hedras för det. Visst, man skulle kunna köpa två dussin riskokare från någon japansk diussintillverkare, ställa dom hjul mot hjul och köra så fort det går. Verkar jättekul, eller hur.
Tycker att F1 tappar sin status som innovatör med alla jantar som skall vara med och bestämma.
Det dummaste förslaget jag hört var "vi måste begränsa kostnaderna". Det är väl för fan stallens pengar. Skall vi omyndigförklara dom? Att Arrows och Prost missköttes var inte helt oväntat. En avdankad (under sin glansperiod gudabegåvad) F1 förare basar för ett stall visar bara att han saknar ekonomisk skolning. Jag är anhängare av Darwin, de starkaste överlever, de svaga går under, var är problemet?????
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jag har för mig att Darwin tjatade just om att den starkaste överlever, vilket biologer tycker är lite fel, det ska vara som du skrev "de som är bäst anpassade överlever"On 2003-01-24 17:46, jajo wrote:
Darwins lära innebär att de som är bäst anpassade överlever. Det har inget med styrka att göra. Darwinism är ingen jävla brottningsmatch om du nu trodde det. Det du talar om är väl snarare någon Nietzscheansk existensialism som inspirerade till mer än ett världskrig.
/Jan
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Hej mina kära F1 bröder....Dt var flera månader sedan jag skrev något här, har sysslat med lite annat typ hocky, HV har ju gått upp och ner som ett trasigt flipperspel.
jaja nu till saken.
Visst är det bra att de tar bort många tekniska hjälpmedel, men jag fattar ej varför.
Förrförra säsongen tilllät man antispinnoch LC för att teamen inte skulle fuska med det genom den sk Motormappingen, men nu så förbjder man det igen, vad är det som inte säger att det kommer bli likadant igen???
Nu kommer samma diskussion komma upp som vi hade för et par år sedan....DE fuskar hit och de fuskar dit, ron dennis lär ju uttala sig om både det ena och det andra.
jaja nu till saken.
Visst är det bra att de tar bort många tekniska hjälpmedel, men jag fattar ej varför.
Förrförra säsongen tilllät man antispinnoch LC för att teamen inte skulle fuska med det genom den sk Motormappingen, men nu så förbjder man det igen, vad är det som inte säger att det kommer bli likadant igen???
Nu kommer samma diskussion komma upp som vi hade för et par år sedan....DE fuskar hit och de fuskar dit, ron dennis lär ju uttala sig om både det ena och det andra.