Den nya banan på Gotland
-
- Inlägg: 939
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Luleå
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Helt klart kul. De verkar vara betydligt närmre en realisering av sitt projekt på Gotland än oval-projektet. En sak som förvånar mig är att de har fått tillstånd att bygga en bana på Gotland. Ön är ju inte direkt stor så jag hade förväntat mig att miljöhänsyn skulle sätta stopp för sådana planer. Sedan ska det bli intressant att se hur de ska få ekonomin att gå ihop. Att få företag att förlägga sina aktiviteter till Gotland kan bli svårt, speciellt i dessa tider. Men jag önskar projektet all lycka. Det vore verkligen kul med en bana till i Sverige.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar hur stor den där banan skall bli egentligen. 8m är minimimåttet för en internationell gokart-bana, verkar inte riktigt vara en GP-bana. Men det är kanske bara en del av banan som skall användas för tävlingar av GP-kvalitet? Totalkostnaden verkar ligga nånstans 40-50 miljoner, medan budgeten för Viking Motor Park, har jag för mig, ligger kring 1 miljard. Inte är det så himla lätt att ta sig till Gotland med bil heller, speciellt inte när många andra vill det.
Men, men mer motorbanor åt folket.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2003-01-15 03:27 ]</font>
Men, men mer motorbanor åt folket.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2003-01-15 03:27 ]</font>
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Banbredden mellan 8-15 meter, förutom start/målrakan som skall vara 15-20 meter bred
Det är tre slingor men troligen bara en GP slinga.
Kostnaden hålls nere genom att man inte betalar speciellt mycket för marken och eftersom man bygger i ett kalkbrott så kan man lägga asfalt mer eller mindre direkt utan dyrbara markarbete.
De planerar för STCC 2004 Hoppas verkligen att de lyckas.
Det är tre slingor men troligen bara en GP slinga.
Kostnaden hålls nere genom att man inte betalar speciellt mycket för marken och eftersom man bygger i ett kalkbrott så kan man lägga asfalt mer eller mindre direkt utan dyrbara markarbete.
De planerar för STCC 2004 Hoppas verkligen att de lyckas.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm,Sverige
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Nej tyvärr så verkar de inte satsa på rattlås racing, detta är vad som står om aktiviteter på banan.On 2003-01-16 18:54, PuTTe wrote:
Blir det någon plats för rattlås räjsing också?
Helst 402m.
Aktiviteter, evenemang och utbildningar på Gotland Ring
Motorsport
Banracing
Road racing
Rally
Off-road
Företagsevenemang: Racing Adventure, Business Formula, Advanced Safety Driving
Allmänhetens körning på banan
Klubbverksamhet
Avancerad förarutveckling
Tävlingsförare
Speciella målgrupper som t ex säkerhetstjänster, larmfordonsförare, yrkesförare, stunt-förare, mm.
Övriga aktiviteter
inline och mountainbike race
familjeevenemang, trafiksäkerhets betonad edutainment för hela familjen
bågskytte
gutniska lekar
segling
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Hotell problemet är tydligen väldigt begränsat och är bara ett problem under 7-8 veckor under högsommaren.
Då är det nog större problem med transporterna från fastlandet det är ju inte direkt gratis att ta sig över och det bor i runda tal bara 30.000 bofasta på ön så det blir svårt att fylla läktarna med enbart dem.
Då är det nog större problem med transporterna från fastlandet det är ju inte direkt gratis att ta sig över och det bor i runda tal bara 30.000 bofasta på ön så det blir svårt att fylla läktarna med enbart dem.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
http://www.tjelvar.org/~jonte/gr/bilder ... %20new.jpg
Undrar hur långa varvtider det blir på denna bana? Har svårt att se att t.ex en roadracinghoj (Supersport 600) skulle kunna komma under 2.05, om banan är 6 km lång...
Undrar hur långa varvtider det blir på denna bana? Har svårt att se att t.ex en roadracinghoj (Supersport 600) skulle kunna komma under 2.05, om banan är 6 km lång...
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Eehh... Det bor 58.000 själar på Ön, varav ca. 22.000 i Visby. Under högsäsong så flerdubblas dessa antal.Salo skrev:Hotell problemet är tydligen väldigt begränsat och är bara ett problem under 7-8 veckor under högsommaren.
Då är det nog större problem med transporterna från fastlandet det är ju inte direkt gratis att ta sig över och det bor i runda tal bara 30.000 bofasta på ön så det blir svårt att fylla läktarna med enbart dem.
Transport till speciella evenemang har aldrig varit några större problem om det görs under ordnade former. Man har kört Gotland Grand National i drygt femton år och då handlar det om tusentals tävlande.
På slutet av 70-talet kördes även en 3-dagars kart-tävling, Östersjö-cupen, mitt under rådande industrisemester och då fanns inga snabbgående färjor i Gotlandsbolagets flotta.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
FZ du har rätt det bor betydligt fler än 30 000 på ön, jag frågade en Gotlänning som jag känner och han sa runt 30 000 och tyvärr så kollade aldrig uppgifterna, men mellan 19-64 år så bodde det när inlägget skrevs runt 30 000 (33 879)
Det är stor skillnad att transportera över deltagare till en stor tävling som Grand National än att få vanliga normal intresserade att inpuls åka till en tävling som annordnas på Gotland jämfört med fastlandet. Skall man ha husvagnen med sig så kostar det runt 3000:- bara att ta sig till ön
Hur som helst så tror jag att det kan bli ett problem för banan att upptagningsområdet är relativt begränsat.
Ps Har inget emot Gotland, skall själv ditt till sommaren Ds
Det är stor skillnad att transportera över deltagare till en stor tävling som Grand National än att få vanliga normal intresserade att inpuls åka till en tävling som annordnas på Gotland jämfört med fastlandet. Skall man ha husvagnen med sig så kostar det runt 3000:- bara att ta sig till ön
Hur som helst så tror jag att det kan bli ett problem för banan att upptagningsområdet är relativt begränsat.
Ps Har inget emot Gotland, skall själv ditt till sommaren Ds
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Tror de tänkte på Enköping www.vikingmotorpark.com
Sen planeras det även en ny Dalslandsring www.dalslandsring.nu
Sen planeras det även en ny Dalslandsring www.dalslandsring.nu
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons aug 17, 2005 10:29
- Ort: Uppsala
Hur går det egentligen med färdigställandet av den långa, och i min mening extremt lovande, slingan? Och siktar de på att försöka få dit lite racing-serier? När jag ifjol var i kontakt med STCC under senhösten och frågade hurvida de planerade att köra på Gotland Ring fick jag till svar att visst, det är en lovande bana men att den är långt ifrån redo.mopar skrev:Jag har rätt goda kontakter in bland några av de som hjälper till att driva Gotland ring, har ni frågor kan jag säkert förmedla kontakten.
/mopar
Att se t.ex. STCC på den långa slingan skulle ju vara som en våt dröm, så jag hoppas verkligen de fortfarande jobbar på att få till den - hemsidan är ju rena öknen sett till uppdateringar och nyheter om själva bygget.
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Jo då, visst jobbas det vidare på banan. Jag var där och körde några varv i ösregnet i Juli. Vad man håller på med är att färdigställa allt räcke, det är i det närmaste klart som jag förstod, sedan skall räcket kompletteras med däcktravar på några fler ställen innan banan kan godkännas för serier som t.ex STCC.
Som jag förstod det hoppas man få detta klart redan i höst, när vi var på banan var man där från SLC serien och inspekterade just räcken och avåkningszoner.
Min gissning är att vi får se serier som t.ex SLC redan under nästa år medans STCC och liknande nog tar ytterligare ett år eller så, man behöver ju få till diverse depåbyggnader och så vidare och än så länge koncentreras pengarna på banan.
Hur som helst är det en skitfin och rolig bana att köra, i sommar har man haft ett sammarbete med SEAT så att man kunnat få provköra deras produktsortiment och dessutom fått åka ett par varv i "racing-taxi" i en Seat Cupra på 280hk.
Dessutom har man öppet för allmänheten titt som tätt då man kan få köra sin mer eller mindre potenta bil/mc under några timmar för en billig peng.
Är man på Gotland är det väl värt ett besök, det enda smolket i bägaren är vägen ut till banan som går på en grus/kalkväg vilket är mindre roligt i synnerhet om det har regnat.
/mopar
Som jag förstod det hoppas man få detta klart redan i höst, när vi var på banan var man där från SLC serien och inspekterade just räcken och avåkningszoner.
Min gissning är att vi får se serier som t.ex SLC redan under nästa år medans STCC och liknande nog tar ytterligare ett år eller så, man behöver ju få till diverse depåbyggnader och så vidare och än så länge koncentreras pengarna på banan.
Hur som helst är det en skitfin och rolig bana att köra, i sommar har man haft ett sammarbete med SEAT så att man kunnat få provköra deras produktsortiment och dessutom fått åka ett par varv i "racing-taxi" i en Seat Cupra på 280hk.
Dessutom har man öppet för allmänheten titt som tätt då man kan få köra sin mer eller mindre potenta bil/mc under några timmar för en billig peng.
Är man på Gotland är det väl värt ett besök, det enda smolket i bägaren är vägen ut till banan som går på en grus/kalkväg vilket är mindre roligt i synnerhet om det har regnat.
/mopar
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons aug 17, 2005 10:29
- Ort: Uppsala
Sorry att det tog lite tid att svara, men hursomhelst, kul att höra! SLC skulle verkligen vara roligt att se där (ja samt STCC och annat också såklart).mopar skrev:Jo då, visst jobbas det vidare på banan. Jag var där och körde några varv i ösregnet i Juli. Vad man håller på med är att färdigställa allt räcke, det är i det närmaste klart som jag förstod, sedan skall räcket kompletteras med däcktravar på några fler ställen innan banan kan godkännas för serier som t.ex STCC.
Som jag förstod det hoppas man få detta klart redan i höst, när vi var på banan var man där från SLC serien och inspekterade just räcken och avåkningszoner.
Min gissning är att vi får se serier som t.ex SLC redan under nästa år medans STCC och liknande nog tar ytterligare ett år eller så, man behöver ju få till diverse depåbyggnader och så vidare och än så länge koncentreras pengarna på banan.
Hur som helst är det en skitfin och rolig bana att köra, i sommar har man haft ett sammarbete med SEAT så att man kunnat få provköra deras produktsortiment och dessutom fått åka ett par varv i "racing-taxi" i en Seat Cupra på 280hk.
Dessutom har man öppet för allmänheten titt som tätt då man kan få köra sin mer eller mindre potenta bil/mc under några timmar för en billig peng.
Är man på Gotland är det väl värt ett besök, det enda smolket i bägaren är vägen ut till banan som går på en grus/kalkväg vilket är mindre roligt i synnerhet om det har regnat.
/mopar
Och det var långa 6-kilometers-slingan du pratade om?
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons aug 24, 2005 21:56
- Ort: Visby
Tjena Grabbar!
Jag är en av dem som jobbar på Gotland Ring och har gjort så några säsonger nu. Många hundra varv i olika bilar blir det på en säsong. Jobbar dels som instruktör och visar spårval och hur man skall köra på bana och åxå som depåansvarig mm.
Till vardags är jag arkitekt och jobbar i Visby. Har en egen banbil ihop med 2 polare och kör en hel del privat. Det är en Alfa 75 3.0 V6 vi byggt banbil av.
Jag kan försöka svara på lite frågor om Gotland Ring om ni vill.
När det kommer till hotelkapaciteten så skall det inta vara några problem, såvida det inte är mitt i juli. Det finns en hel del både i Visby och runt om på ön.
Banan är idag 3,2 km och den delen skall färdigställas innan nästa slinga byggs på. Dvs, alla räcken och annat som krävs för att banan skall bli FIA-godkänd skall bli klara.
Den fulla längden kommer att bli 6,5km och som det ser ut i dagsläget blir det även en 402m raka.
Ett snabbt varv i en bra bil med en bra förare går på runt 1.40 i dagsläget. Jag kör 1.38 med vår bil, men då skall man hålla i huvet att jag har kört 1000-1500 varv där.
Kommer inte ihåg mer av vad ni skrev i tråden nu, men i mån jag kan/hinner skall jag svara på fler efter hand.
mvh Seb
Jag är en av dem som jobbar på Gotland Ring och har gjort så några säsonger nu. Många hundra varv i olika bilar blir det på en säsong. Jobbar dels som instruktör och visar spårval och hur man skall köra på bana och åxå som depåansvarig mm.
Till vardags är jag arkitekt och jobbar i Visby. Har en egen banbil ihop med 2 polare och kör en hel del privat. Det är en Alfa 75 3.0 V6 vi byggt banbil av.
Jag kan försöka svara på lite frågor om Gotland Ring om ni vill.
När det kommer till hotelkapaciteten så skall det inta vara några problem, såvida det inte är mitt i juli. Det finns en hel del både i Visby och runt om på ön.
Banan är idag 3,2 km och den delen skall färdigställas innan nästa slinga byggs på. Dvs, alla räcken och annat som krävs för att banan skall bli FIA-godkänd skall bli klara.
Den fulla längden kommer att bli 6,5km och som det ser ut i dagsläget blir det även en 402m raka.
Ett snabbt varv i en bra bil med en bra förare går på runt 1.40 i dagsläget. Jag kör 1.38 med vår bil, men då skall man hålla i huvet att jag har kört 1000-1500 varv där.
Kommer inte ihåg mer av vad ni skrev i tråden nu, men i mån jag kan/hinner skall jag svara på fler efter hand.
mvh Seb
Alfa 156 V6-98 (bruksbil)
Alfa GTV6 3.0QV-83 (sommarglid)
Alfa 75 3.0-90 (racebil)
Alfa GTV6 3.0QV-83 (sommarglid)
Alfa 75 3.0-90 (racebil)
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 14:23
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons aug 24, 2005 21:56
- Ort: Visby
Tjena!
Banan har en kapacitet att klara av alla sorters banrace. Den är byggd med väl tilltagna bredder, helt enligt reglementet för moderna banor, vilken ingen annan bana i sverige har längre. Men som ni säger så är det ju runt-omkring-grejorna som styr. Depåbyggnader mm. G.R. är ju en väldigt ung bana, och planen på lång tid är naturligtvis att få dit stora tävlingar.
Det verkar, som nämnt tidigare, att det kan bli SLC som är först, sen följer nog andra med efter hand. (Tex S60 Challange, STCC mm) Men detta ligger några år fram i tiden. Svårt att säga på rak arm...
Först och främst skall banan bli FIA-godkännd, sen kan det nog gå fort. När tävlingarna börjar komma, rullar pengarna in och så går det ännu fortare osv.
mvh Seb
Banan har en kapacitet att klara av alla sorters banrace. Den är byggd med väl tilltagna bredder, helt enligt reglementet för moderna banor, vilken ingen annan bana i sverige har längre. Men som ni säger så är det ju runt-omkring-grejorna som styr. Depåbyggnader mm. G.R. är ju en väldigt ung bana, och planen på lång tid är naturligtvis att få dit stora tävlingar.
Det verkar, som nämnt tidigare, att det kan bli SLC som är först, sen följer nog andra med efter hand. (Tex S60 Challange, STCC mm) Men detta ligger några år fram i tiden. Svårt att säga på rak arm...
Först och främst skall banan bli FIA-godkännd, sen kan det nog gå fort. När tävlingarna börjar komma, rullar pengarna in och så går det ännu fortare osv.
mvh Seb
Alfa 156 V6-98 (bruksbil)
Alfa GTV6 3.0QV-83 (sommarglid)
Alfa 75 3.0-90 (racebil)
Alfa GTV6 3.0QV-83 (sommarglid)
Alfa 75 3.0-90 (racebil)