Williams testade FW25
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är interimsbilen man har testat med, FW24D01, inte den nya bilen som jag har förstått det. Möjligen är det meningen "Objectives: Continuing development work for the WilliamsF1 BMW FW25." i pressreleasen som ställer till ett missförstånd. Men jag kan ju ha fel, men då inställer sig frågan om varför premiären för den nya bilen inte har fått mer uppmärksamhet i pressen.
Tärnström
_________________
"I think Sebastian Bourdais should offer to share the title with his Czech rival - it would make Enge the joint champion." - ensign14 på Atlas Forum.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2003-01-15 00:11 ]</font>
Tärnström
_________________
"I think Sebastian Bourdais should offer to share the title with his Czech rival - it would make Enge the joint champion." - ensign14 på Atlas Forum.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2003-01-15 00:11 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
SOM jag förstår det kommer FW25:an att ha genomgripande förändringar jämfört med föregångaren FW24. Som bekant var man inte nöjd med chassit och de aerodynamiska lösningarna på den. Framförallt skulle det förvåna mig om framvingspaketet kommer att likna det som satt på FW24:an. Så nej, jag tror inte att FW24:an har alltför mycket gemensamt med den nya bilen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är en interimsbil man testat med, och förmodligen är det rätt stora skillnader på den och årets bil de presenterar i slutet av månaden.
Williams har varit lite fega och konservativa de senaste åren vad gäller bilen, så det är på tiden att de tar ett stort kliv framåt. Bästa motorn har de redan.
Williams har varit lite fega och konservativa de senaste åren vad gäller bilen, så det är på tiden att de tar ett stort kliv framåt. Bästa motorn har de redan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
näst bästa motorn har dom. bästa sitter i Ferrari kärran.On 2003-01-15 10:27, LuckyStrike1 wrote:
Det är en interimsbil man testat med, och förmodligen är det rätt stora skillnader på den och årets bil de presenterar i slutet av månaden.
Williams har varit lite fega och konservativa de senaste åren vad gäller bilen, så det är på tiden att de tar ett stort kliv framåt. Bästa motorn har de redan.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är väl tillförlitligheten som BMW har en del att lära av Ferrari motorn ... vikt och effektsmässigt ligger de i stort sett i samma klass skulle jag säga.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
och BAR säger att de ska slåss med McLaren och Williams
Coulthard säger att han kan vinna VM i år
Minardi säger att det inte är omöjligt med pallplatser
Villeneuve säger att han kan hamna hos Ferrari
Rubens säger att han kör på lika villkor med Schumacher
Jordan säger att det inte är ngn tvekan om att de står på startlinjen i Melbourne
Det sägs helt enkelt väldigt mkt innan säsongen startar
Coulthard säger att han kan vinna VM i år
Minardi säger att det inte är omöjligt med pallplatser
Villeneuve säger att han kan hamna hos Ferrari
Rubens säger att han kör på lika villkor med Schumacher
Jordan säger att det inte är ngn tvekan om att de står på startlinjen i Melbourne
Det sägs helt enkelt väldigt mkt innan säsongen startar
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Men tror du inte att bilen de testade med är mer lik FW25 tekniskt än FW24?On 2003-01-15 08:05, JTarnstrom wrote:
SOM jag förstår det kommer FW25:an att ha genomgripande förändringar jämfört med föregångaren FW24. Som bekant var man inte nöjd med chassit och de aerodynamiska lösningarna på den. Framförallt skulle det förvåna mig om framvingspaketet kommer att likna det som satt på FW24:an. Så nej, jag tror inte att FW24:an har alltför mycket gemensamt med den nya bilen.
Tärnström
Genomgripande förändringar? Vad menar du? Chassit och aerodynamiken? Det är väl hela bilen det?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det vet jag inte, men eftersom jag inte vet påstår jag inte heller att det är FW25:an de har testat. I annat fall skulle man ju kunna säga att alla stall redan har testat sina nya bilar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
DEt är ju inte helt ovanligt att man under skalet på en interimsbil kör med de nya grejerna, dvs växellåda, motor, hjulupphängningar, diffar, antispinn system m.m men att själva chassit, aerodynamiken, vingarna o.s.v är de gamla grejerna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Läs gärna ditt svar från: Postad: 2003-01-15 08:05On 2003-01-15 13:54, JTarnstrom wrote:
Det vet jag inte, men eftersom jag inte vet påstår jag inte heller att det är FW25:an de har testat. I annat fall skulle man ju kunna säga att alla stall redan har testat sina nya bilar.
Tärnström
Jag citerade en trovärdig nyhetssajt på utrikiska, men eftersom du gav ett så säkert intryck hoppades jag påå att du läst en mer djuplodande artikel om samma sak.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Personligen har jag alltid ansett att stallens officiella pressreleaser har varit säkrare information än diverse websidor.On 2003-01-15 00:09, JTarnstrom wrote:
Det är interimsbilen man har testat med, FW24D01, inte den nya bilen som jag har förstått det. Möjligen är det meningen "Objectives: Continuing development work for the WilliamsF1 BMW FW25." i pressreleasen som ställer till ett missförstånd. Men jag kan ju ha fel, men då inställer sig frågan om varför premiären för den nya bilen inte har fått mer uppmärksamhet i pressen.
Tärnström
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tittade också på en trovärdig sajt - Williams egen sida - där framgår inte vad bilen är bestyckad med. Om det är så att bilen är mer lik FW25:an än FW24:an ligger de risigt till om man tittar på varvtider. Bilen är inte en FW25, det är väl inte mer att diskutera? Vare sig du eller jag vet hur lik interimsbilen är den kommande FW25 men jag spekulerar i alla fall i att de kommer att skilja sig åt rejält.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag ska fråga dig nästa gång, Jari, när jag vill veta vad Williams har stoppat i sina bilar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Bokstäver brukar användas för revisionsordning och siffror för versionsordning. Nästa version alltså FW24D 02, nästa revision FW24E 01.On 2003-01-15 14:37, Jari wrote:
Herregud, skärp er!
Kan vi åtminstone vara överens om att det inte efter FW24D 01, kommer en FW24E och nånting utan möjligen en FW24D 02.
Jag antar därför att D är det sista utvecklingssteget (om ni så vill i bokstäver) före FW25.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag skulle tro att Williams och McLaren kommer att se rätt lika ut.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Man får hoppas det för Williams skull. Jag tror att McLaren tar ett stort steg framåt närmare Ferrari i år. Även om tester är tester så har det onekligen gått undan där nere i Spanien...On 2003-01-15 16:14, JTarnstrom wrote:
Jag skulle tro att Williams och McLaren kommer att se rätt lika ut.
Tärnström
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jag tror inte heller att de blir lika.
Däremot blir nog bakvingarna väldigt lika på alla bilar nästa år.
Det är ganska anmärkningsvärt om en av förarna inte kan vara med och testa. Just nu pågår kanske de viktigaste testerna för året och är alltid högintressanta.
(Möjligen för att det inte händer särskilt mycket annat)
Däremot blir nog bakvingarna väldigt lika på alla bilar nästa år.
Det är ganska anmärkningsvärt om en av förarna inte kan vara med och testa. Just nu pågår kanske de viktigaste testerna för året och är alltid högintressanta.
(Möjligen för att det inte händer särskilt mycket annat)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För det första ser alla jämra F1-bilar likadana ut nuförtiden...
Skämt åsido, Williams körde ju med en något udda framvinge under förra säsongen. Den framvingen kostade Geoff Willis jobbet. Dessutom är Williams tillsammans med McLaren de stall som kanställa de hårdaste kraven på Michelin men för att de ska få maximal effekt av sina krav lär de behöva bygga bilar som fungerar ungefär likadant. WIlliams och McLaren kom ju överesn om att dela viss information mellan sig just för att Michelin-däcken inte skulle behöva bli en kompromiss mellan olika krav från stallen emellan.
Därför tror jag att McLaren och Williams kommer att dela en del egenskaper och utseende med varandra. Sedan ställer ju motorerna lite specifika krav som i sin tur inverkar på bilens utseende men det är nog marginella skillnader.
Tärnström
Skämt åsido, Williams körde ju med en något udda framvinge under förra säsongen. Den framvingen kostade Geoff Willis jobbet. Dessutom är Williams tillsammans med McLaren de stall som kanställa de hårdaste kraven på Michelin men för att de ska få maximal effekt av sina krav lär de behöva bygga bilar som fungerar ungefär likadant. WIlliams och McLaren kom ju överesn om att dela viss information mellan sig just för att Michelin-däcken inte skulle behöva bli en kompromiss mellan olika krav från stallen emellan.
Därför tror jag att McLaren och Williams kommer att dela en del egenskaper och utseende med varandra. Sedan ställer ju motorerna lite specifika krav som i sin tur inverkar på bilens utseende men det är nog marginella skillnader.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Även Bridgestone. Det stämmer, men jag tror fortfarande att McLaren och Williams tjänar på att dela information mellan varandra för att ge Michelin bättre förutsättningar att bygga bra däck. Skulle de inte göra det är risken att de sätter Michelin under alltför hård press. De ska ju även tillverka däck till tre stall till. Därför tror jag fortfarande att McLaren och WIlliams kommer att se mer lika ut nästa säsong. Jag har inte hört något om att Williams och McLaren har avbrutit informationsdelandet på på grund av den nya däckregeln.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det tycker å andra sidan Ron om det mesta som han inte varit med om att bestämma själv.
Frågan är vad han är rädd för.
Att hans förare inte klarar av att köra utan hjälpmedel?
Att de inte klarar av att köra utan instruktioner via radio från depån?
Att Mercedes ska bygga så dåliga motorer, att de måste fixas till med hjälp av telemetri från depån?
Att andra också kan komma att få Mercedesmotorer?
Ron är gnällig, jag kan möjligen köpa om han har kritik mot standardiserade bromsar och bakvingar.
Frågan är vad han är rädd för.
Att hans förare inte klarar av att köra utan hjälpmedel?
Att de inte klarar av att köra utan instruktioner via radio från depån?
Att Mercedes ska bygga så dåliga motorer, att de måste fixas till med hjälp av telemetri från depån?
Att andra också kan komma att få Mercedesmotorer?
Ron är gnällig, jag kan möjligen köpa om han har kritik mot standardiserade bromsar och bakvingar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Såja, saklig kan man väl vara trots att man har ihop det med en ********.
Ron Dennis och hans företag är dom som går bäst i F1 just nu och jag tror inte hans ekonomi bekymrar honom lika mycket som den verkar bekymra er.
Han vill gärna hålla strikt på de avtal man slutit och klargjort och att gå runt concordeavtalet på det sätt man gjorde må vara bra mot sporten, men gick det rätt till?
Vem av er vet vad han är förbannad på, då?
Lucy, mina nyhetsrubriker skriver som jag gör för att inte spamma för mycket utan om ni inte skriver om det så kan man fråga mig vad rubriken står för egentligen.
Jag vill inte konkurrera med er eller någon annan.
Möjligen är jag bland de första på att skriva om något, men säkert aldrig absolut först om nu inte Mika Häkkinen skulle ringa förstås.
Nyheterna finns med andra ord på nätet, men om ni inte hittar dem så fråga.
_________________
'He comes into the team perceived as being a future world champion so I guess there is a lot on his shoulders,'
/Villeneuve
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-17 13:47 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-17 14:29 ]</font>
Ron Dennis och hans företag är dom som går bäst i F1 just nu och jag tror inte hans ekonomi bekymrar honom lika mycket som den verkar bekymra er.
Han vill gärna hålla strikt på de avtal man slutit och klargjort och att gå runt concordeavtalet på det sätt man gjorde må vara bra mot sporten, men gick det rätt till?
Vem av er vet vad han är förbannad på, då?
Lucy, mina nyhetsrubriker skriver som jag gör för att inte spamma för mycket utan om ni inte skriver om det så kan man fråga mig vad rubriken står för egentligen.
Jag vill inte konkurrera med er eller någon annan.
Möjligen är jag bland de första på att skriva om något, men säkert aldrig absolut först om nu inte Mika Häkkinen skulle ringa förstås.
Nyheterna finns med andra ord på nätet, men om ni inte hittar dem så fråga.
_________________
'He comes into the team perceived as being a future world champion so I guess there is a lot on his shoulders,'
/Villeneuve
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-17 13:47 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-17 14:29 ]</font>
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Den här var verkligen bra. Vem inbillar sig att Ron Dennis hade protesterat om han trodde sig ha tjänat på dom nya reglerna? Som alla framgångsrika affärsmän saknar Ron skrupler och skulle förmodligen gå över lik för att kunna slå Ferrari.On 2003-01-17 13:46, Jari wrote:
Han vill gärna hålla strikt på de avtal man slutit och klargjort och att gå runt concordeavtalet på det sätt man gjorde må vara bra mot sporten, men gick det rätt till?
Vem av er vet vad han är förbannad på, då?
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö