Vad är det med da Matta egentligen?
-
-
-
-
-
Jag tror mer på en tagg i den egna japsrumpan där i det fallet.On 2003-01-13 20:53, Lemon wrote:
Som sagt, att jappsarna borta i Tokyo sparkade Salo till förmån för en plantageägarson är verkligen en tagg i rumpan på dig, Jari. Hoppas nu att Salo får en sits i CART i år så vi kan jämföra ordentligt.
Da Matta verkar ju helt förvirrad och inte har han varit snabb heller i testerna fast han har försökt vänja sig sedan ett halvår tillbaka...
Säsongen startar snart och jag tror inte han får köra mer än högst en.
-
-
Kasta inte yxan i sjön redan. Varken da Matta eller Panis är ju några världsmästarämnen direkt. Men det är ju inte Salo heller. Toyota är fortfarande i startgroparna. Om och när Toyota blir en kraft att verkligen räkna med så kommer man säkerligen att införskaffa lämpligare förare. Jag tippar att Panis och da Matta gör två säsonger till.On 2003-01-14 10:41, gringo wrote:
Ja, inte tusan kommer han bli långvarig i F1 i allafall...
/gringo
-
-
-
Salo hade ett år kvar på sitt kontrakt ... det hjälpte inte honom.
Kontrakt har ju inte visat sig särskilt värda i F1, inte heller hos Toyota. Om da Matta under säsongen är lika långt efter Panis som han är i testerna nu tror jag nog hans framtid hänger rätt löst. Efter 2003 finns det ju fortfarande en hel del intressanta förare tillgängliga för Toyota, både brasilianare och andra, om de skulle vilja byta ut da Matta då.
Kontrakt har ju inte visat sig särskilt värda i F1, inte heller hos Toyota. Om da Matta under säsongen är lika långt efter Panis som han är i testerna nu tror jag nog hans framtid hänger rätt löst. Efter 2003 finns det ju fortfarande en hel del intressanta förare tillgängliga för Toyota, både brasilianare och andra, om de skulle vilja byta ut da Matta då.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
Inte ovanligt med prestationsklausuler i kontrakten som möjliggör att man kan sparka någon innan avtalet egentligen skulle ha löpt ut.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
Man kan ju fråga Zanardi, Frentzen, Salo, Verstappen, Sato, Massa och de la Rosa m.fl som alla blev kickade från sina kontrakt i förtid och utköpta.
Så oavsett prestationsklausuler så kan en förare alltid riskera att få lämna stallet - i bästa fall blir han ekonomiskt kompenserad för att kontraktet bryts i förtid.
Så oavsett prestationsklausuler så kan en förare alltid riskera att få lämna stallet - i bästa fall blir han ekonomiskt kompenserad för att kontraktet bryts i förtid.
-
Vaddå Jari?
Har jag varit otrevlig här tidigare eller?
Jag har bara varit lugn, inte kännt att det funnits mycket att debattera om under fjolårets tråkiga säsong men när nu en ny säsong har dragit igång känns det plötsligt mer intressant igen. Även om mitt stall dominerade förra året var det ju inget kul, ingen spänning alls...
Hoppas på bättring i år!
/gringo
Har jag varit otrevlig här tidigare eller?
Jag har bara varit lugn, inte kännt att det funnits mycket att debattera om under fjolårets tråkiga säsong men när nu en ny säsong har dragit igång känns det plötsligt mer intressant igen. Även om mitt stall dominerade förra året var det ju inget kul, ingen spänning alls...
Hoppas på bättring i år!
/gringo
gringo.
Du har mig veterligt alltid skött dig alldeles utmärkt, snudd på exemplariskt, men bara för att jag tycker det finns det inga garantier för att alla gör det.
Sånt är livet.
Dessutom håller jag med dig om mattan. Han har mycket att lära sig och han verkar inte vara speciellt bra på det. Efter ett halvårs erfarenhet av Toyotan är han fortfarande upp till två sekunder långsammare än Panis.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-15 03:37 ]</font>
Du har mig veterligt alltid skött dig alldeles utmärkt, snudd på exemplariskt, men bara för att jag tycker det finns det inga garantier för att alla gör det.
Sånt är livet.
Dessutom håller jag med dig om mattan. Han har mycket att lära sig och han verkar inte vara speciellt bra på det. Efter ett halvårs erfarenhet av Toyotan är han fortfarande upp till två sekunder långsammare än Panis.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-15 03:37 ]</font>
-
Märkligt att de i så fall betalade Salo kompensationspengar, för att han gick i år om det inte fanns ett bindande kontrakt för 2003 ...On 2003-01-14 16:43, Jari wrote:
Vad tramsigt det blir när ingen känner till termen option. Salo hade kontrakt till förra året coh option på nästa. Alltså bröts inga kontrakt, men man valde att inte förlänga det.
Om jag inte minns fel har Matta ett år plus ett års option.
-
-
Avgångsvederlag får man om man har ett befintligt kontrakt som bryts i förtid, som t.ex att köpas ut från sin arbetsgivare för att sluta.
Man får det inte om ens kontrakt löpt ut och inte förnyas, eller en option inte utnyttjas.
Man får det inte om ens kontrakt löpt ut och inte förnyas, eller en option inte utnyttjas.
-
Jari, du är en god människa.
Angående Da Matta/Salo så känner jag att jag är för lite insatt i ämnet för att kunna debattera ordentligt. Däremot kan jag säga att jag tror att det var ett felaktigt beslut att låta Salo gå och ersättas av Da Matta. Att Mc Nish fick gå till förmån för Panis ser jag som ett bra byte. Sen kan jag hålla med om att det verkar finnas mer grus i maskineriet mellan Salo/Toyota än att han bara inte fick förlängt på sin option.
Da Matta kommer inte göra någon Toyota-fan glad nästa säsong. Nej, det blir Panis för hela slanten i det stallet vad gäller poängskörd. Det är i alla fall min åsikt/tro.
/gringo
Angående Da Matta/Salo så känner jag att jag är för lite insatt i ämnet för att kunna debattera ordentligt. Däremot kan jag säga att jag tror att det var ett felaktigt beslut att låta Salo gå och ersättas av Da Matta. Att Mc Nish fick gå till förmån för Panis ser jag som ett bra byte. Sen kan jag hålla med om att det verkar finnas mer grus i maskineriet mellan Salo/Toyota än att han bara inte fick förlängt på sin option.
Da Matta kommer inte göra någon Toyota-fan glad nästa säsong. Nej, det blir Panis för hela slanten i det stallet vad gäller poängskörd. Det är i alla fall min åsikt/tro.
/gringo
-
Blaablaablaa... (Det är inte till dig gringo)
Man kan skriva in att det utgår en ersättning om stallet väljer att inte fortsätta anställningen. Du får gärna kalla det vad du vill.
Lemon, han var nog inte beredd på det eftersom han nästan varit synonymt med Toyotas framgångar.
Jag tror inte jag vill gå en djupare diskussion med just dig om Toyota eftersom jag vet att du är en av Mika Salos största fans och att jag hela tiden måste vakta min tunga för att inte säga saker som du såras av. Du är ju lite känslig så. Lyssnar bara på pop och försiktig balett. Den rosa tyllkjolen...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-15 13:40 ]</font>
Man kan skriva in att det utgår en ersättning om stallet väljer att inte fortsätta anställningen. Du får gärna kalla det vad du vill.
Lemon, han var nog inte beredd på det eftersom han nästan varit synonymt med Toyotas framgångar.
Jag tror inte jag vill gå en djupare diskussion med just dig om Toyota eftersom jag vet att du är en av Mika Salos största fans och att jag hela tiden måste vakta min tunga för att inte säga saker som du såras av. Du är ju lite känslig så. Lyssnar bara på pop och försiktig balett. Den rosa tyllkjolen...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-15 13:40 ]</font>
-
-
-
-
Lika många poäng som Minardi, men med en budget som Ferraris, plus en hel säsongs förberedelser. Om dom höga herrarna borta i Japan ansåg att Toyota gjort en bra säsong tvivlar jag på att dom gett båda förarna sparken.
Fast dom är i gott sällskap när det gäller att spendera pengar, men med liten framgång. Se BAR, se Jaguar. Fast Toyota kommer nog med tiden. Annars lär fler huvuden ryka.
Fast dom är i gott sällskap när det gäller att spendera pengar, men med liten framgång. Se BAR, se Jaguar. Fast Toyota kommer nog med tiden. Annars lär fler huvuden ryka.
-
-
- Moderator
Nästan så att en stor plånbok verkar vara en hämsko för nya stall. Det går inte att få utväxling på stålarna så varför inte börja i mindre skala. Det är ju det som skiljer Jaguar, BAR och Toyota åt från den andra stallen - de har inte växt organiskt. Det stämmer nog att allt inte går att köpas för pengar. Själv tycker jag att Toyota gjorde en bra första säsong.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Med tanke på att stora delar av teamet dessutom var nybörjare till skillnad från de stallen som funnits länge och vet hur depåstopp går till.
Allt sånt som bara går att lära sig genom träning osv. Näej, Toyota, med Salo i spetsen gjorde en alldeles lysande första säsong och hade man inte gjort det hade det var Ove "påven" Anderssons fel, inte Salos.
Mattan får förresten hjälp av Paablo med sitt F1-körande eftersom Rubemns inte hade tid eftersom han skall åka skidor i Dolomiterna.
Släng dig i väggen Bambi, där finns det hal is...
Allt sånt som bara går att lära sig genom träning osv. Näej, Toyota, med Salo i spetsen gjorde en alldeles lysande första säsong och hade man inte gjort det hade det var Ove "påven" Anderssons fel, inte Salos.
Mattan får förresten hjälp av Paablo med sitt F1-körande eftersom Rubemns inte hade tid eftersom han skall åka skidor i Dolomiterna.
Släng dig i väggen Bambi, där finns det hal is...
-
-
-
-
-
De andra stallen ville att de skulle få testförbud, men det var inte möjligt enligt reglerna. Tror det hängde på tidpunkten Toyota officiellt anmälde sig till F1. Så Toyota valde att testa fullt ut under 2001. Ett tag skulle dock vintertestförbudet det året gälla för dom, men det var inte heller möjligt enligt reglerna så TOyota valde att testa under vintern också.
Kort sagt har ett stall aldrig varit så förberett inför sin debut.
Jag tycker deras debutsäsong var hyfsad, och att sparkandet av Salo var ett stort misstag.
Kort sagt har ett stall aldrig varit så förberett inför sin debut.
Jag tycker deras debutsäsong var hyfsad, och att sparkandet av Salo var ett stort misstag.
-
Ok, Toyota får godkänt (knappt) av mig, men inte mycket mer. Detta med tanke på att det blivit mycket svårare att komma in som nytt stall och bygga bra bil nu jämfört med hur det var för 5-10 år sen när stall som Jordan, Sauber och Stewart debuterade.
Håller inte heller med om att det var rätt att sparka Salo. Visst, killen är inget världsmästarämne, men det är å andra sidan inte hans ersättare heller. Synd för Salo. Men han får se det ur den positiva synvinkeln istället. Nu får han äntligen chansen att påbörja sin efterlängtade CART-karriär
Håller inte heller med om att det var rätt att sparka Salo. Visst, killen är inget världsmästarämne, men det är å andra sidan inte hans ersättare heller. Synd för Salo. Men han får se det ur den positiva synvinkeln istället. Nu får han äntligen chansen att påbörja sin efterlängtade CART-karriär
-
-
Paul Ricard om jag inte är helt ute och cyklar. Det var väl i december som Salo kraschade den nya bilen för 02 på Paul Ricard för övrigt?
-
Petitesser, Anders. Toyota testade hela säsongen. Från att bilen lanserades (minns ej när det var exakt, men var väl ungefär samtidigt som dom andra stallens bilar) tills att F1-säsongen tog slut i november. Fanns egentligen ingen anledning att testa så mycket mera, utan vid slutet på året var det ändå dags att bygga nya bilen. Påven uttryckte oxå nått i stil med att dom hade testat färdigt för året när tjafset om hurvida Toyota tänkte testa i december när dom andra stallen av regler var förhindrade att göra det.On 2003-01-15 16:32, AndersF1 wrote:Var testade de i dec och andra halvan av nov. -01?On 2003-01-15 15:33, LuckyStrike1 wrote:
År 2001 gick det 12 månader på mitt år och varje månad var Toyota ute på testbanorna. Har du fler månader på ditt år Salo?
-
Visste väl att jag inte drömtOn 2003-01-15 16:33, LuckyStrike1 wrote:
Paul Ricard om jag inte är helt ute och cyklar. Det var väl i december som Salo kraschade den nya bilen för 02 på Paul Ricard för övrigt?
Detta står att läsa på https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=F1&id=1128 Testförbudet för Toyota träder i kraft den 15 november och Toyota har planerad visning av nästa års F1-bil den 17 december på huvudkontoret i Köln i Tyskland. men det är möjligt att det ändrades annars så är det bara 10.5 månader på ditt år
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
-
-
-
Nu har da Matta kört åtskilliga varv i Toyotan och även ett antal dagar i den nya, men oftast varit närmare 1-2 sek efter Panis, förutom nån enstaka gång. När skall han börja få upp farten egentligen? Det kan ju inte vara så att Panis nästan alltid kör med snabbare setup. Den senaste ursäkten är att han inte har kört den nya bilen mer än 3 dagar och inte heller har så många dagars erfarenhet av banan. Det är möjligt att det är relevant, men det börjar lukta lite väl många ursäkter nu. Med tanke på att han inte har så många timmar på sig för att lära sig en ny bana eller en uppgradering av bilen när säsongen väl sätter igång ser det inte allt för bra ut. Men, men han sa nåt om att han hade 4-5 testdagar(låter lite) kvar innan säsongen drar igång så han kanske kommer på spurten...
-