Jordan hotas av Red Bull
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Rykten är i full gång att Jordans finansiella problem är värre än vad någon anar. Anar ugglor i mossen gör dock många om det faktum att Red Bull håller inne slantarna och det potentiella sponsorskapet av Jordan. Enkom för att invänta konkursen och kunna köpa upp det för en billig penning. Något som Red Bulls huvudägare, Dietrich Mateschitz tidigare försökt med Sauber, men misslyckats. Vidare sägs det att Eddie Cheever ska få ta en plats som förare i det påtänkta Red Bull-stallet. Verkar absurt, kan inte vara sant. *huvva*
/Jan
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jordan riskerar att vara nästa Arrows på gång. Ingen titelsponsor, ingen bil klar, inget exakt datum för första tester och presentation. Dessutom har de ännu inte fått några motorer från Cosworth, och det komemr inga förrän de har kunna presentera en ny huvudsponsor.
Cosworth vill undvika soppan med Arrows ifjol, då de inte fick betalt. Antar att de vill försäkra sig om att Jordan kan betala för sig.
Red Bull sägs ju vilja ha ägarandelar om de ska kliva in i Jordan, samtidigt som EJ inte vill sälja. Vet inte heller vad finansieringsbanken bakom Jordan säger om det. Red Bull är ju smarta och väntar - för varje dag som går lär ju en titelsponsring och ägarandel i Jordan bli billigare.
Cosworth vill undvika soppan med Arrows ifjol, då de inte fick betalt. Antar att de vill försäkra sig om att Jordan kan betala för sig.
Red Bull sägs ju vilja ha ägarandelar om de ska kliva in i Jordan, samtidigt som EJ inte vill sälja. Vet inte heller vad finansieringsbanken bakom Jordan säger om det. Red Bull är ju smarta och väntar - för varje dag som går lär ju en titelsponsring och ägarandel i Jordan bli billigare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vi får väl se om Eddie Jordan är beredd att sälja sina 60% först. Än så länge är han helt emot det, för han vet nog att det betyder slutet för hans stallchefsdagar i F1 på relativt kort sikt. Men situationen blir alltmer desperat för Jordan varje dag som går utan en ny storsponsor. Cosworth släpper inte till några motorer, och budgeten för säsongen är inte klar. Prislappen för en titelsponsring av Jordan blir nog snart ganska billig, och nappar ingen då kan nog andelar i Jordan komma att vara till salu. Jordans ljusglimt är att man inte är hårt skuldsatta åtminstone.
Ang. Bryan Herta - killen var i bästa fall halvhyfsad i CART, och misslyckades i ALMS. Dessutom över 30, så sannolikheten att han ska bli F1-förare är nog extremt minimal. Det är nog bara ett av många tokiga rykten som snurrar runt just nu.
Amerikaniseringen i F1: USA är en för F1 outnyttjad, och dessutom enorm, sponsorsmarknad. Så visst måste F1 närma sig USA så man kan hitta nya pengar, sponsorer och finansiärer. Än så länge är amerikanerna dock ganska svala inför F1. Det var därför målgången på Indy ifjol var så skadlig för F1:s USA ambitioner. Man kan tycka att den var harmlös eller inte, men att den inträffade just då, i USA, under just den säsongen var nog inte det bästa.
Ang. Bryan Herta - killen var i bästa fall halvhyfsad i CART, och misslyckades i ALMS. Dessutom över 30, så sannolikheten att han ska bli F1-förare är nog extremt minimal. Det är nog bara ett av många tokiga rykten som snurrar runt just nu.
Amerikaniseringen i F1: USA är en för F1 outnyttjad, och dessutom enorm, sponsorsmarknad. Så visst måste F1 närma sig USA så man kan hitta nya pengar, sponsorer och finansiärer. Än så länge är amerikanerna dock ganska svala inför F1. Det var därför målgången på Indy ifjol var så skadlig för F1:s USA ambitioner. Man kan tycka att den var harmlös eller inte, men att den inträffade just då, i USA, under just den säsongen var nog inte det bästa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bryan Herta blev aldrig mer än lovande. Någonstans på vägen stannade utveklingen upp. Synd. Han verkade vara en sympatisk kille. En personlig favorit men som vanligt brukar det oftast innebära dödsstöten för karriären om jag intresserar mig för någon. Förmodligen kommer Nick Heidfeld snart att vara historia inom F1. Nåväl, Jordan lär väl också gå till de sälla jaktmarkerna, åtminstone i den form vi känner stallet. Tråkigt men en oundviklig utveckling så länge inget görs åt problemen inom F1.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nää visst har Eddie gjort ett bra jobb, och det är få som skulle kunna göra det bättre. Problemet är bara att hur bra det jobbet än är och har varit så är det idag inte längre bra nog ... dvs det krävs ännu mer än vad ett oberoende, ej tillverkarstöttat, stall, klarar. Det är bara Jordan, Sauber och Minardi kvar som oberoende stall utan fabriksstöd. Minst två av dom står på kanten till att trilla ut ur sporten under det här året.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Antar att det är mig du menar Jari, och i så fall förstår jag inte frågan? Du får gärna förtydliga här om det är något som har med ämnet i topicen att göra.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du, hade jag haft de uppgifterna och insynen hade jag varken suttit här eller berättat det här ...
Fakta är att Jordan haft finansiella problem.
EJ har ju bekräftat att han pratar med vem som helst som kan rädda hans stall, inkl. Red Bull. Han har däremot inte sagt att han ser det som annat än en absolut sista utväg att sälja sin del i stallet till ngn annan. Red Bull har inte dementerat samtal med Jordan, men inte heller bekräftat. Jag gör bara som alla andra, lägger ihop två och två. Jag tycker det ser ut som att Red Bull håller EJ på halster eftersom de vet att EJ sitter i en större knipa än vad de gör. De vill nog både ha en lägre prislapp och billigare ägarandelar än vad Eddie vill ge bort och där har vi förhandlingen. Vi får väl se om det blir en Jordan-Red Bull-Ford konstelation ... tiden börjar bli knapp för Jordan att presentera något bara.
Fakta är att Jordan haft finansiella problem.
EJ har ju bekräftat att han pratar med vem som helst som kan rädda hans stall, inkl. Red Bull. Han har däremot inte sagt att han ser det som annat än en absolut sista utväg att sälja sin del i stallet till ngn annan. Red Bull har inte dementerat samtal med Jordan, men inte heller bekräftat. Jag gör bara som alla andra, lägger ihop två och två. Jag tycker det ser ut som att Red Bull håller EJ på halster eftersom de vet att EJ sitter i en större knipa än vad de gör. De vill nog både ha en lägre prislapp och billigare ägarandelar än vad Eddie vill ge bort och där har vi förhandlingen. Vi får väl se om det blir en Jordan-Red Bull-Ford konstelation ... tiden börjar bli knapp för Jordan att presentera något bara.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Men varför välja just de två och två? Kan inte Benson Hedges, Davidson, Herta, Bernoldi och Ford osv vara väl så viktiga brickor i spelet innan den officiella presentationen av planerna?
Jag tror att EJ är en av dem som driver på mossige-Mosley om kostnadseffektiviseringar, men de har ju redan bestämt att gå ner på fem chassin i år. De får ju faktiskt en ganska bra sudd för sin sjätteplats, så borta blir de nog inte...
Jag tror att EJ är en av dem som driver på mossige-Mosley om kostnadseffektiviseringar, men de har ju redan bestämt att gå ner på fem chassin i år. De får ju faktiskt en ganska bra sudd för sin sjätteplats, så borta blir de nog inte...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man kan väl säga att i stort sett alla andra stallchefer gör sitt jobb bättre än EJ, eftersom de inte verkar ha samma ekonomiska bekymmer... De har väl i.o.f.s. oftast lyckats skrapa mer pengar än EJ, men Sauber anses av de flesta ha haft betydligt lägre budget än jordan och dessutom i ett relativt dyrt land som Schweiz. och ändå lyckats bättre på banan samt i ekonomisk stabilitet de senaste åren.On 2003-01-13 12:17, Jari wrote:
Dessutom finns det få som skulle göra EJs jobb bättre med små medel så man skall nog inte gå händelserna i förväg.
Jag har en känsla av att Tom W. och Eddie J. har varit lite väl mycket av lurendrejare för att det skall gå i längden. Visst, alla är hårda och skrupelfria i F1, men att direkt lura folk gång på gång håller inte i längden. Om nu rykterna talar sanning om de två. Men, men, EJ är fortfarande kvar, så jag har kanske fel.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Benson & Hedges har ju ända sedan 1996 tryckt på Eddie om att få en brittisk förare i stallet. De har fått Martin Brundle i en säsong och sen fick de Damon Hill i två säsonger vars lön de betalade. Nu har de ju sedan ifjol minskat sin sponsordel från att ha varit titelsponsorer till att nu sponsra i en mindre omfattning. Med tanke på deras minskade intresse och det kommande tobaksförbudet är ju fråganhur pass mkt de bidrar med och vilka krav de ställer/kan ställa. Tror de gärna ser en britt i andra sitsen, men jag tror inte de är beredda att betala mer för det och då tror jag inte EJ är särskilt intresserad av att prioritera deras önskemål.On 2003-01-13 14:11, Jari wrote:
Men varför välja just de två och två? Kan inte Benson Hedges, Davidson, Herta, Bernoldi och Ford osv vara väl så viktiga brickor i spelet innan den officiella presentationen av planerna?
Jag tror att EJ är en av dem som driver på mossige-Mosley om kostnadseffektiviseringar, men de har ju redan bestämt att gå ner på fem chassin i år. De får ju faktiskt en ganska bra sudd för sin sjätteplats, så borta blir de nog inte...
Ang Davidson så har han själv redan avskrivit sina planer på en racingsits i F1 nästa säsong, ialla fall är det vad han har sagt. Jordan är visserligen den enda kvarvarande sitsen, men det är bara i brittisk press Davidson har nämnts som en ny kandidat. Tror att han är en av de svalaste till sitsen, eftersom han inga sponsorspengar har och inga vill betala efter vad han sagt. Och som jag spekulerade ovan, så tror jag inte B&H är beredda att slanta upp extra pengar för att Davidson ska köra.
Bernoldis enda chans är om Red Bull och Jordan når ett samarbete, och Red Bull fortfarande stöttar Bernoldi. Frågan är bara varför de fortfarande skulle stötta Bernoldi som inte har visat ngt i F1 än så länge. Herta är inte F1 mtrl och jag tvivlar på att han kan slanta upp de pengar som behövs för en sits.
Ford levererar ju motorer till stallet. Det är ju deras bidrag, dessutom har de redan enl uppgift fått klart med att sälja massa Transiter och annant till DHL och Deutsche Post som tack för det. Med tanke på att Cosworth håller inne motorleveranser tills Jordan kan presentera ny sponsor och visa att de kan betala för sig för hela säsongen, verkar det inte som Ford är jättepigga på att skjuta till pengar till Jordan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
...och Fords önskemål om amerikanisering för att ge F1 legitimitet i direktörskretsar viftar du bort med hela handen? Herta är en profil i amerika och skulle således vara en nyckel till motorerna, eller hur?
Tänk på vad det är för blåbär som styr Fords F1-satsning just nu så förstår du att man kan ställa sig undrande.
Att Lauda skulle vara tuff visste vi väl, men att både Whiting och Brundle !?! skulle tacka nej till jobbet har nog sina randiga skäl också. Det är möjligen lika stora problem för Ford som det nånsin varit för Jordan, så at...
Tänk på vad det är för blåbär som styr Fords F1-satsning just nu så förstår du att man kan ställa sig undrande.
Att Lauda skulle vara tuff visste vi väl, men att både Whiting och Brundle !?! skulle tacka nej till jobbet har nog sina randiga skäl också. Det är möjligen lika stora problem för Ford som det nånsin varit för Jordan, så at...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Min information kommer från en som satt i domarkåren som valde ut pristagarna under Bernie-Awards. Han berättade även att Herta var där och sjöng på Sex Pistolslåten Pretty Vacant i det band där EJ spelar tvättbräda och trummor. Mateschitz var också där och han uttalade stöd för tanken på Herta som del i Red Bull Jordan-Fordprojektet. Dietrich Mateschitz i sin tur är beroende av Ford som sarbetspartner om affätren skall kunna bli bra. Att EJ är villig att sälja sina 60% råder det inget tvivel om. Det sade han själv.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det finns betydligt större amerikanska racingprofiler än Herta. Herta är snarare i racingsammanhang lite av en anonym medelmåtta som aldrig riktigt lyckats slå igenom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden