Goda nyheter för CART!

The American zone...
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Äntligen lite glada nyheter för CART..Det verkar finnas tillräckligt med bilar och så idag nyheten att de kör på Brands Hatch..tillsammans med ett mycket starkt rykte som säger att Eurosport ska köra LIVE igen.

Kan bli spännande.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Härligt att se riktigt potenta Formelbilar tillbaka på Brands Hatch :up: ... lite förvånande bara att de ska köra den kortare Indy slingan och inte GP-slingan. Låter som det kan bli mkt trafik på banan det.
Nu får vi hoppas på att det blir klart med Estoril också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Lilla slingan på Brands och att till råga på allt köra loppet på en måndag, har Chris ramlat och slagit i huvvet?
Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

On 2003-01-10 00:12, desricz wrote:
Lilla slingan på Brands och att till råga på allt köra loppet på en måndag, har Chris ramlat och slagit i huvvet?
Spaniens GP körs dagen innan, samma tid som CART loppet skulle ha kört, det är antagligen anledningen.

/Viktor
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Då tycker jag lördagen låter mer passande.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Håller verkligen GP-banan måttet för att köra CART-bilar? Var det inte någon diskussion tidigare i och med att Silverstone var nära att förlora sitt GP och Brands fördes på tal. Jag minns bara att ombyggnaden skulle kosta för mycket för just GP-slingan. Någon som vet mer? Skulle det vara så och CART-loppet blir en succé kanske ombyggnaden blir av.
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2003-01-10 01:48 ]</font>
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Jag såg just att champweb bekräftar vad jag trodde :smile:
"Long circuit info...
We have been told that the "long" circuit at Brands Hatch is being upgraded to meet FIA specifications, and would not have been done for the CART race in 2003. However, expect CART to be racing at the "long" circuit in 2004."
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jamen då är det okay :smile:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

On 2003-01-10 00:12, desricz wrote:
Lilla slingan på Brands och att till råga på allt köra loppet på en måndag, har Chris ramlat och slagit i huvvet?
...är inte 100% säker men har för mig att den måndagen som det är tänkt att Cart ska köra på, är helgdag i England och av tradition har det alltid körts BTCC denna dag. (med storpublik)

Bank Holiday var det....
####Pook confirmed that the Bridgestone Presents The Champ Car World Series Powered By Ford series will race on the Brands Indy circuit layout on the May 3-5 Bank Holiday weekend. The event will be supported by the British Touring Car Championship. ###

därav tanken...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Superfan den 2003-01-10 13:19 ]</font>
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Det skulle förklara saken. För ut och tävla mitt på blanka vardagen lät ju inte klokt.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Nu meddelas det att Eurospeedway är klar! Lite överraskande kanske. Blir det fler lopp i europa månntro?
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Estoril har väl nämnts som ett alternativ i Europa också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Synd att inte långa slingan kan användas. Om det beror på uppgraderingen av banan är det ju en sak men annars håller väl inte den långa slingan sämre säkerhetsnivå än de amerikanska banorna. Elkhart Lake skulle ju knappast få husera något annat än F3 i Europa.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »


Jag är så glad att det blir fart omkring CART serien igen. Nu verkar det även ju som Bourdais ska in och köra för Newman-Haas..spännande.

Han är framsynt den där Chris Pook. Först tror man att det är dags för nedläggning och nu verkar det bli mer spännande än fjolåret. Tidig start på säsongen, nya stall, nya förare…kanske bara jag som har abstinens.

Skulle vara kul att se någon F1 förare i CART..Eddie Irvine?





9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Härligt att det verkar bli en CART-säsong trots allt. Alla förare och stall som gick till sunkserien IRL kan ta sig i brasan :moon:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Förresten hur blir det med depåstrategin i CART den här säsongen? Hoppas dom skrotar den där löjliga regeln som säger att man måste gå i depå inom ett visst antal varv.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-10 16:41, El Scorcho wrote:

Tidig start på säsongen, nya stall, nya förare…kanske bara jag som har abstinens.
Näää jag har också abstinens. Men det här är märkligt nog första året på längen/nånsin jag faktiskt ser fram emot och längter efter säsongspremiären av CART.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det verkar som de ska ha kvar depåregeln som faktiskt inte är så bra alls.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Abstinensen la sig något när jag hörde att depåregeln ska vara kvar. Uridiotiskt anser jag!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Depåregeln kommer att fugnera bättre när inte TC kommer att användas. Problemet förra säsongen var ju att alla körde med likvärdiga bilar, vad avser vikt och däck, loppet igenom. Med TC inkopplad blev det ju helt omöjligt att ta sig om.

Tärsntröm
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har svårt att se hur avskaffandet av TC ska kunan få depåregeln att funka bättre. Det kommer väl fortfarande att vara så att förarna bara för köra ett visst antal maxvarv mellan varje depåstopp?
I så fall kommer ju varje förare att vänta in i det sista med sitt depåstopp, till följd av att hela fältet går i depå samtidigt. Möjligtvist komemr väl nån precis som ifjol chansa på att gå in ett varv tidigare men annars kommer hela fältet in på en gång.
Det gör, tror jag, att många vljer att avvakta att chansa på omkörningar på banan och istälelt satsa på depån. Särskilt som CART-bilarna i år kommer att vara väldigt lika varandra, med exakt likadana motorer och i de flesta fall likadana chassin. Bilarna kommer att vara så jämna att det knappast lönar sig att chansa med omkörningar.... så depåregeln borde tas bort. Låt stallen själva lägga upp strategi och depåstopp under loppen. Är det ekonomirace man är rädd för, kan man ju slopa antalet gulflaggor istället.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fast vad är alternativet? Att lämna fältet fritt att gå i depå vid valfritt tillfälle gör inte racingen bättre. Då blir det ekonomilopp igen och det vill inte jag se. Hellre att förarna får gasa på så mycket det går.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

I F1 funkar det ju att låta stallen själva bestämma strategin utan att det blir ekonomilopp.

Det skulle funka i CART också, om de undvek så många pace car och gulflaggs situationer. Utan sådana situationer går det inte att ekonomiraca på annat än vissa ovallopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag står hellre ut med ekonomirace än följa-John med redan förutbestämd, av CART-ledningen, depåstrategi. Sen är det inte alla lopp som blir helt sönderstyckade av gulflagg heller. Några lotteri/ekonomirace per säsong kan jag leva med.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vet inte om jag tycker att f1-modellen är en bättre variant. Om något används ju friheten att gå i depå när man vill till att undvika att tvingas köra om på banan. I CART blir det ju åtminstone en fajt i depån. Det är mer än vad F1 bruakr bjuda på.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

Det blev bättre med depå strategin ju längre året gick tycker jag. Men jag hörde ett rykte för ett tag sedan att det skulle ta bort den och låta alla köra som förut MEN att man bara skulle kunna köra med fullt bränsle tryck, dvs ingen ekonomiracing bakom säkerhets bilen osv. Det skulle varit det bästa tror jag.
Men evig optemist som man är så tror jag det blir bra racing iår! :smile:

/Viktor
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Av någon anledning lönar det sig bättre att köra fullt i F1 än i CART utan depåstoppsbegränsningar. En anledning kan vara att vikten har större betydelse i F1, det lönar sig bättre att tanka flera ggr men köra med genomsnittligt lättare bil. Sedan är nog gulflaggorna en stor bov, då det inte är någon större ide att köra som en galning för att få 20 s ledning, om den ändå kommer att ätas upp vid nästa gulflaggssituation.

Hur är det med tankstorlek, kan den ha någon betydelse? Att den är för liten i CART för att man skall hinna bygga upp något större försprång?

Men visst är det tråkigt med ekonomirace, även om de olika turbotrycken och annat leder till lite fler omkörningar. Lite väl konstlat och ofta känns ju utgången som värsta lotteriet.

Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Det trista med depåstoppsregeln är att det blir så förutsägbart. Då föredrar jag ekonomikörning och lotterirace istället.

Annars blir det så här:

# Samma chassi
# Samma motor
# Snabbast startar först, långsammaste sist
# Alla går i depå på samma varv

Var finns förutsättningarna för ett spännande lopp?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Håller med Lemon. Förutom i ngt enstaka undantagsfall handlar loppen om den som startar längst fram och är snabbast i depåstoppen. Loppen blir en procession fram till nästa depåstoppsfönster, då depåpersonalen avgör utgången.

Till sist handlar det om vem som leder i sista omstarten och vilka som bryter för att avgöra en segrare. Hellre då att loppen var innan regeln, dvs att nån kunde starta långt bak men med lite tur och en skicklig strategi kunde krypa upp genom fältet, alternativt starta med lite bränsle och göra en massa omkörningar i början av loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Men ni glömmer ju att TC:n spelar stor roll i sammanhanget.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror inte den spelar lika stor roll som depåregeln med ett fast depåfönster för samtliga stall.

Det leder ju bara till att närmast identiska bilar också körs på identiska bränslelaster och det underlättar inte omkörningar. Se bara F3000 ... ingen TC och identiska bilar och bränslelaster och där sker det väl högst 5 omkörningar per säsong ett bra år ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu ska du inte vara sån mot F3000.
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Som jag skrev i en annan tråd. CART brukar inte vara främmande för att ändra i reglerna under pågående säsong. Man tror nog att det kommer att bli tätare racing och fler omkörningar igen utan TC, blir det följa John-lopp igen skulle jag inte bli förvånad om man ändrade just depåstoppsregeln.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns hattifnattar som även gör skäl för namnet mao?
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

On 2003-01-10 13:04, Superfan wrote:
On 2003-01-10 00:12, desricz wrote:
Lilla slingan på Brands och att till råga på allt köra loppet på en måndag, har Chris ramlat och slagit i huvvet?
...är inte 100% säker men har för mig att den måndagen som det är tänkt att Cart ska köra på, är helgdag i England och av tradition har det alltid körts BTCC denna dag. (med storpublik)

Bank Holiday var det....
####Pook confirmed that the Bridgestone Presents The Champ Car World Series Powered By Ford series will race on the Brands Indy circuit layout on the May 3-5 Bank Holiday weekend. The event will be supported by the British Touring Car Championship. ###

därav tanken...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Superfan den 2003-01-10 13:19 ]</font>
Både BTCC och Cart på Brands den 5 maj http://www.sportinformation.com/Motor/A ... ltBTCC.htm