Goda nyheter för CART!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Härligt att se riktigt potenta Formelbilar tillbaka på Brands Hatch ... lite förvånande bara att de ska köra den kortare Indy slingan och inte GP-slingan. Låter som det kan bli mkt trafik på banan det.
Nu får vi hoppas på att det blir klart med Estoril också.
Nu får vi hoppas på att det blir klart med Estoril också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Håller verkligen GP-banan måttet för att köra CART-bilar? Var det inte någon diskussion tidigare i och med att Silverstone var nära att förlora sitt GP och Brands fördes på tal. Jag minns bara att ombyggnaden skulle kosta för mycket för just GP-slingan. Någon som vet mer? Skulle det vara så och CART-loppet blir en succé kanske ombyggnaden blir av.
/Jan
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2003-01-10 01:48 ]</font>
/Jan
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2003-01-10 01:48 ]</font>
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
...är inte 100% säker men har för mig att den måndagen som det är tänkt att Cart ska köra på, är helgdag i England och av tradition har det alltid körts BTCC denna dag. (med storpublik)On 2003-01-10 00:12, desricz wrote:
Lilla slingan på Brands och att till råga på allt köra loppet på en måndag, har Chris ramlat och slagit i huvvet?
Bank Holiday var det....
####Pook confirmed that the Bridgestone Presents The Champ Car World Series Powered By Ford series will race on the Brands Indy circuit layout on the May 3-5 Bank Holiday weekend. The event will be supported by the British Touring Car Championship. ###
därav tanken...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Superfan den 2003-01-10 13:19 ]</font>
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Synd att inte långa slingan kan användas. Om det beror på uppgraderingen av banan är det ju en sak men annars håller väl inte den långa slingan sämre säkerhetsnivå än de amerikanska banorna. Elkhart Lake skulle ju knappast få husera något annat än F3 i Europa.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag är så glad att det blir fart omkring CART serien igen. Nu verkar det även ju som Bourdais ska in och köra för Newman-Haas..spännande.
Han är framsynt den där Chris Pook. Först tror man att det är dags för nedläggning och nu verkar det bli mer spännande än fjolåret. Tidig start på säsongen, nya stall, nya förare…kanske bara jag som har abstinens.
Skulle vara kul att se någon F1 förare i CART..Eddie Irvine?
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Näää jag har också abstinens. Men det här är märkligt nog första året på längen/nånsin jag faktiskt ser fram emot och längter efter säsongspremiären av CART.On 2003-01-10 16:41, El Scorcho wrote:
Tidig start på säsongen, nya stall, nya förare…kanske bara jag som har abstinens.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Depåregeln kommer att fugnera bättre när inte TC kommer att användas. Problemet förra säsongen var ju att alla körde med likvärdiga bilar, vad avser vikt och däck, loppet igenom. Med TC inkopplad blev det ju helt omöjligt att ta sig om.
Tärsntröm
Tärsntröm
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har svårt att se hur avskaffandet av TC ska kunan få depåregeln att funka bättre. Det kommer väl fortfarande att vara så att förarna bara för köra ett visst antal maxvarv mellan varje depåstopp?
I så fall kommer ju varje förare att vänta in i det sista med sitt depåstopp, till följd av att hela fältet går i depå samtidigt. Möjligtvist komemr väl nån precis som ifjol chansa på att gå in ett varv tidigare men annars kommer hela fältet in på en gång.
Det gör, tror jag, att många vljer att avvakta att chansa på omkörningar på banan och istälelt satsa på depån. Särskilt som CART-bilarna i år kommer att vara väldigt lika varandra, med exakt likadana motorer och i de flesta fall likadana chassin. Bilarna kommer att vara så jämna att det knappast lönar sig att chansa med omkörningar.... så depåregeln borde tas bort. Låt stallen själva lägga upp strategi och depåstopp under loppen. Är det ekonomirace man är rädd för, kan man ju slopa antalet gulflaggor istället.
I så fall kommer ju varje förare att vänta in i det sista med sitt depåstopp, till följd av att hela fältet går i depå samtidigt. Möjligtvist komemr väl nån precis som ifjol chansa på att gå in ett varv tidigare men annars kommer hela fältet in på en gång.
Det gör, tror jag, att många vljer att avvakta att chansa på omkörningar på banan och istälelt satsa på depån. Särskilt som CART-bilarna i år kommer att vara väldigt lika varandra, med exakt likadana motorer och i de flesta fall likadana chassin. Bilarna kommer att vara så jämna att det knappast lönar sig att chansa med omkörningar.... så depåregeln borde tas bort. Låt stallen själva lägga upp strategi och depåstopp under loppen. Är det ekonomirace man är rädd för, kan man ju slopa antalet gulflaggor istället.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fast vad är alternativet? Att lämna fältet fritt att gå i depå vid valfritt tillfälle gör inte racingen bättre. Då blir det ekonomilopp igen och det vill inte jag se. Hellre att förarna får gasa på så mycket det går.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I F1 funkar det ju att låta stallen själva bestämma strategin utan att det blir ekonomilopp.
Det skulle funka i CART också, om de undvek så många pace car och gulflaggs situationer. Utan sådana situationer går det inte att ekonomiraca på annat än vissa ovallopp.
Det skulle funka i CART också, om de undvek så många pace car och gulflaggs situationer. Utan sådana situationer går det inte att ekonomiraca på annat än vissa ovallopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vet inte om jag tycker att f1-modellen är en bättre variant. Om något används ju friheten att gå i depå när man vill till att undvika att tvingas köra om på banan. I CART blir det ju åtminstone en fajt i depån. Det är mer än vad F1 bruakr bjuda på.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det blev bättre med depå strategin ju längre året gick tycker jag. Men jag hörde ett rykte för ett tag sedan att det skulle ta bort den och låta alla köra som förut MEN att man bara skulle kunna köra med fullt bränsle tryck, dvs ingen ekonomiracing bakom säkerhets bilen osv. Det skulle varit det bästa tror jag.
Men evig optemist som man är så tror jag det blir bra racing iår!
/Viktor
Men evig optemist som man är så tror jag det blir bra racing iår!
/Viktor
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Av någon anledning lönar det sig bättre att köra fullt i F1 än i CART utan depåstoppsbegränsningar. En anledning kan vara att vikten har större betydelse i F1, det lönar sig bättre att tanka flera ggr men köra med genomsnittligt lättare bil. Sedan är nog gulflaggorna en stor bov, då det inte är någon större ide att köra som en galning för att få 20 s ledning, om den ändå kommer att ätas upp vid nästa gulflaggssituation.
Hur är det med tankstorlek, kan den ha någon betydelse? Att den är för liten i CART för att man skall hinna bygga upp något större försprång?
Men visst är det tråkigt med ekonomirace, även om de olika turbotrycken och annat leder till lite fler omkörningar. Lite väl konstlat och ofta känns ju utgången som värsta lotteriet.
Hur är det med tankstorlek, kan den ha någon betydelse? Att den är för liten i CART för att man skall hinna bygga upp något större försprång?
Men visst är det tråkigt med ekonomirace, även om de olika turbotrycken och annat leder till lite fler omkörningar. Lite väl konstlat och ofta känns ju utgången som värsta lotteriet.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det trista med depåstoppsregeln är att det blir så förutsägbart. Då föredrar jag ekonomikörning och lotterirace istället.
Annars blir det så här:
# Samma chassi
# Samma motor
# Snabbast startar först, långsammaste sist
# Alla går i depå på samma varv
Var finns förutsättningarna för ett spännande lopp?
Annars blir det så här:
# Samma chassi
# Samma motor
# Snabbast startar först, långsammaste sist
# Alla går i depå på samma varv
Var finns förutsättningarna för ett spännande lopp?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Håller med Lemon. Förutom i ngt enstaka undantagsfall handlar loppen om den som startar längst fram och är snabbast i depåstoppen. Loppen blir en procession fram till nästa depåstoppsfönster, då depåpersonalen avgör utgången.
Till sist handlar det om vem som leder i sista omstarten och vilka som bryter för att avgöra en segrare. Hellre då att loppen var innan regeln, dvs att nån kunde starta långt bak men med lite tur och en skicklig strategi kunde krypa upp genom fältet, alternativt starta med lite bränsle och göra en massa omkörningar i början av loppet.
Till sist handlar det om vem som leder i sista omstarten och vilka som bryter för att avgöra en segrare. Hellre då att loppen var innan regeln, dvs att nån kunde starta långt bak men med lite tur och en skicklig strategi kunde krypa upp genom fältet, alternativt starta med lite bränsle och göra en massa omkörningar i början av loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men ni glömmer ju att TC:n spelar stor roll i sammanhanget.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror inte den spelar lika stor roll som depåregeln med ett fast depåfönster för samtliga stall.
Det leder ju bara till att närmast identiska bilar också körs på identiska bränslelaster och det underlättar inte omkörningar. Se bara F3000 ... ingen TC och identiska bilar och bränslelaster och där sker det väl högst 5 omkörningar per säsong ett bra år ...
Det leder ju bara till att närmast identiska bilar också körs på identiska bränslelaster och det underlättar inte omkörningar. Se bara F3000 ... ingen TC och identiska bilar och bränslelaster och där sker det väl högst 5 omkörningar per säsong ett bra år ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Både BTCC och Cart på Brands den 5 maj http://www.sportinformation.com/Motor/A ... ltBTCC.htmOn 2003-01-10 13:04, Superfan wrote:...är inte 100% säker men har för mig att den måndagen som det är tänkt att Cart ska köra på, är helgdag i England och av tradition har det alltid körts BTCC denna dag. (med storpublik)On 2003-01-10 00:12, desricz wrote:
Lilla slingan på Brands och att till råga på allt köra loppet på en måndag, har Chris ramlat och slagit i huvvet?
Bank Holiday var det....
####Pook confirmed that the Bridgestone Presents The Champ Car World Series Powered By Ford series will race on the Brands Indy circuit layout on the May 3-5 Bank Holiday weekend. The event will be supported by the British Touring Car Championship. ###
därav tanken...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Superfan den 2003-01-10 13:19 ]</font>