Apropå Bergers uttalande i Blick...
Jag kan inte annat än hålla med. Det måste bli lite svårare att köra bilarna. Det kan inte fortsätta med automatlådor, launchcontrol och liknande för snart har förarens roll degraderats till ingenting annat än att hålla i ratten.
Är det svårare att köra med växlingar och starter med risk för hjulspinn lär vi också få se mera racing vilket säkert skulle kunna bli ett välkommet inslag kommande säsong.
Envägstelemetri är okej, likaså broms och styrservo, men växlingarna skall skötas via koppling och handrörelser och starternas automatik skall bara bort. Ingen automatik i växellådan, ett standardelektroniskt system där ett begränsat antal variabler får ställas in av stallet själva såsom tändning och insprutning osv...
Vad tycks?
_________________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-06 21:54 ]</font>
Är det svårare att köra med växlingar och starter med risk för hjulspinn lär vi också få se mera racing vilket säkert skulle kunna bli ett välkommet inslag kommande säsong.
Envägstelemetri är okej, likaså broms och styrservo, men växlingarna skall skötas via koppling och handrörelser och starternas automatik skall bara bort. Ingen automatik i växellådan, ett standardelektroniskt system där ett begränsat antal variabler får ställas in av stallet själva såsom tändning och insprutning osv...
Vad tycks?
_________________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-06 21:54 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Utveckling är det alltid svårt att sätta gränser för. Men jag håller med dig om att något måste göras. Själv tror jag att F1 är inne på en farlig väg när man låtit utvecklingskostnaderna skjuta i höjden och dels tar bort de gamla klassiska banorna och bygger om de andra.
Ett sätt är givetvis att begränsa andvändandet av elektronik och datorer. Ett annat att införa "enhetsdelar".
Ett sätt är givetvis att begränsa andvändandet av elektronik och datorer. Ett annat att införa "enhetsdelar".
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Att gå tillbaka så långt vore helt fel, tycker jag. Det är väl knappast någon av oss som har en bil med förgasar, till vardags alltså.
Formel 1 ska vara det yttersta när det gäller utveckling. Varför inte istället förbjuda förbränningsmotorer och införa bränsleceller eller något sånt? Det skulle ju gynna utvecklingen av alternativa motorer till bilar. På det sättet skulle F1 åter igen bli spjutspetsen. Men det är klart då skulle bilarna bli helt tysta och det vill jag inte.
Vad jag menar är att det inte går att gå bakåt bara framåt. Alla försök att ta sig tillbaka till ett tidigare stadium är dömt att misslyckas. Låt F1 vara ingenjörernas tävling så kan CART få bli förarnas.
Formel 1 ska vara det yttersta när det gäller utveckling. Varför inte istället förbjuda förbränningsmotorer och införa bränsleceller eller något sånt? Det skulle ju gynna utvecklingen av alternativa motorer till bilar. På det sättet skulle F1 åter igen bli spjutspetsen. Men det är klart då skulle bilarna bli helt tysta och det vill jag inte.
Vad jag menar är att det inte går att gå bakåt bara framåt. Alla försök att ta sig tillbaka till ett tidigare stadium är dömt att misslyckas. Låt F1 vara ingenjörernas tävling så kan CART få bli förarnas.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Jomen då är man ju helt plötsligt i CART, och det ville vi ju inte ha, eller?
Tjusningen med F1 är ju till viss del tekniken, även om den tar lite väl stor plats ibland. Dessutom så får FIA se till att strama åt reglerna där man vill ha begränsningar (läs elektronik), MEN samtidigt släppa efter på andra områden. Vad sägs om ett helt fritt motorkoncept? Max 150kg och 150liters totalvolym på drivlinan (motorblock+växellåda). Då jäklar skulle det bli utveckling.
Tjusningen med F1 är ju till viss del tekniken, även om den tar lite väl stor plats ibland. Dessutom så får FIA se till att strama åt reglerna där man vill ha begränsningar (läs elektronik), MEN samtidigt släppa efter på andra områden. Vad sägs om ett helt fritt motorkoncept? Max 150kg och 150liters totalvolym på drivlinan (motorblock+växellåda). Då jäklar skulle det bli utveckling.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Exakt, men det enda sättet att kontrollera att tc inte finns inskrivet som dolda program, måste elektroniken vara kontrollerad av proffs.
Man kan gott ta bort automatlådorna så att möjligheten att missa en växel vid pressade lägen kan inträffa. Det brukar vara små misstag av motståndaren som skapar omkörningstillfällena. Om alla växlingar sker perfekt räcker det med att gasa ju.
_________________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-07 22:12 ]</font>
Man kan gott ta bort automatlådorna så att möjligheten att missa en växel vid pressade lägen kan inträffa. Det brukar vara små misstag av motståndaren som skapar omkörningstillfällena. Om alla växlingar sker perfekt räcker det med att gasa ju.
_________________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-07 22:12 ]</font>
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Jajamän, riktigt feta slicks à la 70-tals bakdäck ihop med aerodynamiska restriktioner så det får litas till mer mekaniskt grepp. Bort med traction- och launch control. Låt förarna bli förare igen och inte en kombination av förare och systemoperatör.On 2003-01-07 21:57, Jari wrote:
Skulle inte en sån radikal förändring kosta en helskottas massa att utveckla?
Visst, bredare däck, eller kanske rent av slicks mot enhetselektronik och semimanuell låda.
HEUREKA! Vi har löst hela problemet. Vem har Bernies och Maxs mobilnummer? För nu måste de hinna få lösningarna innan mötet med stallcheferna och tillverkarna den 15:nde.
__:lol:_______________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-08 11:58 ]</font>
__:lol:_______________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-08 11:58 ]</font>
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Jo, det skulle det. Men om FIA kan styra F1-stallen att lägga sina utvecklingspengar (som redan finns) på de områden där man kan tjäna mest tid (t.ex. mitt motorkoncept) istället för att finslipa elektronik och aerodynamik och tjäna en hundradels sekund per varv.On 2003-01-07 21:57, Jari wrote:
Skulle inte en sån radikal förändring kosta en helskottas massa att utveckla?
Det blir litegrann som tekniklotteri!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00