Apropå Bergers uttalande i Blick...

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kan inte annat än hålla med. Det måste bli lite svårare att köra bilarna. Det kan inte fortsätta med automatlådor, launchcontrol och liknande för snart har förarens roll degraderats till ingenting annat än att hålla i ratten.
Är det svårare att köra med växlingar och starter med risk för hjulspinn lär vi också få se mera racing vilket säkert skulle kunna bli ett välkommet inslag kommande säsong.
Envägstelemetri är okej, likaså broms och styrservo, men växlingarna skall skötas via koppling och handrörelser och starternas automatik skall bara bort. Ingen automatik i växellådan, ett standardelektroniskt system där ett begränsat antal variabler får ställas in av stallet själva såsom tändning och insprutning osv...
Vad tycks?

_________________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-06 21:54 ]</font>
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Utveckling är det alltid svårt att sätta gränser för. Men jag håller med dig om att något måste göras. Själv tror jag att F1 är inne på en farlig väg när man låtit utvecklingskostnaderna skjuta i höjden och dels tar bort de gamla klassiska banorna och bygger om de andra.

Ett sätt är givetvis att begränsa andvändandet av elektronik och datorer. Ett annat att införa "enhetsdelar".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bilarna och tillverkarna kanske måste tillbaks till garagen igen?
Hur många tror på riktiga förgasare, tändstift och fördelare?
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Att gå tillbaka så långt vore helt fel, tycker jag. Det är väl knappast någon av oss som har en bil med förgasar, till vardags alltså.

Formel 1 ska vara det yttersta när det gäller utveckling. Varför inte istället förbjuda förbränningsmotorer och införa bränsleceller eller något sånt? Det skulle ju gynna utvecklingen av alternativa motorer till bilar. På det sättet skulle F1 åter igen bli spjutspetsen. Men det är klart då skulle bilarna bli helt tysta och det vill jag inte. :sad:

Vad jag menar är att det inte går att gå bakåt bara framåt. Alla försök att ta sig tillbaka till ett tidigare stadium är dömt att misslyckas. Låt F1 vara ingenjörernas tävling så kan CART få bli förarnas.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Problemet är att de knappt har råd att tävla längre för att det blir så dyrt att bygga bilarna. Hellre billigare bilar och bra racing än tvärtom.
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Jomen då är man ju helt plötsligt i CART, och det ville vi ju inte ha, eller?

Tjusningen med F1 är ju till viss del tekniken, även om den tar lite väl stor plats ibland. Dessutom så får FIA se till att strama åt reglerna där man vill ha begränsningar (läs elektronik), MEN samtidigt släppa efter på andra områden. Vad sägs om ett helt fritt motorkoncept? Max 150kg och 150liters totalvolym på drivlinan (motorblock+växellåda). Då jäklar skulle det bli utveckling.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skulle inte en sån radikal förändring kosta en helskottas massa att utveckla?
Visst, bredare däck, eller kanske rent av slicks mot enhetselektronik och semimanuell låda.
Nej, CART kan F1 aldrig bli för det sköter CART så bra alldeles själva. Jag tror att tio förare är klara just nu.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Bort med LCS och TC och automatlådan så har man kommit en bit på rätt väg.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Exakt, men det enda sättet att kontrollera att tc inte finns inskrivet som dolda program, måste elektroniken vara kontrollerad av proffs.
Man kan gott ta bort automatlådorna så att möjligheten att missa en växel vid pressade lägen kan inträffa. Det brukar vara små misstag av motståndaren som skapar omkörningstillfällena. Om alla växlingar sker perfekt räcker det med att gasa ju.

_________________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-07 22:12 ]</font>
Användarens profilbild
M100R
Inlägg: 109
Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
Ort: West coast

Inlägg av M100R »

On 2003-01-07 21:57, Jari wrote:
Skulle inte en sån radikal förändring kosta en helskottas massa att utveckla?
Visst, bredare däck, eller kanske rent av slicks mot enhetselektronik och semimanuell låda.
Jajamän, riktigt feta slicks à la 70-tals bakdäck ihop med aerodynamiska restriktioner så det får litas till mer mekaniskt grepp. Bort med traction- och launch control. Låt förarna bli förare igen och inte en kombination av förare och systemoperatör.
Gäst

Inlägg av Gäst »

HEUREKA! Vi har löst hela problemet. Vem har Bernies och Maxs mobilnummer? För nu måste de hinna få lösningarna innan mötet med stallcheferna och tillverkarna den 15:nde.

__:lol:_______________
Reporter: "Mika, you were looking good in practice..."
Hakkinen: "Yeah, but that's because I was wearing a helmet."

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-08 11:58 ]</font>
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

On 2003-01-07 21:57, Jari wrote:
Skulle inte en sån radikal förändring kosta en helskottas massa att utveckla?
Jo, det skulle det. Men om FIA kan styra F1-stallen att lägga sina utvecklingspengar (som redan finns) på de områden där man kan tjäna mest tid (t.ex. mitt motorkoncept) istället för att finslipa elektronik och aerodynamik och tjäna en hundradels sekund per varv.

Det blir litegrann som tekniklotteri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror ändå bilarna är för lätta att köra med automatlådor och antispinn. Starna går väl som bäst bara att få optimala och snart är alla nära nog och då kan man ju lika gärna köra rullande starter och omkörningsförbud före första böj.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari: är anledningen att du propsar för ett LC-förbud för att McLaren ska kunna återgå till att vara enda stall med LC???

Man undrar ju... :spec:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-01-09 06:51, EnzoF1 wrote:
Jari: är anledningen att du propsar för ett LC-förbud för att McLaren ska kunna återgå till att vara enda stall med LC???

Man undrar ju... :spec:

/E
Om du inte bryr dig om att läsa frågeställningarna kanske du skulle avvakta med svaren, eller?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaadu, Enzo. Hur låter det i klockan idag då?