Half Schumacher och hans körkort...

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Börjar det inte bli lite pinsamt att konstant åka dit för fortkörning när det finns människor till och med här på forumet som vet att den österrikiska polisen inte ser med blida ögon på den typen av förseelser?

Å andra sidan verkar det som om även Österrike har viss rim och reson på de straff man utdelar. Hade Half varit boende i Sverige hade man dragit in hans körkort oavsett hur den Österrikiska ordningsmakten sett på saken. Dessutom hade länsstyrelsen föga intresserat sig för vilken nationalitet han representerar.

Är Sverige det land där man lättast får sitt körkort indraget och för längsta tid? Påminner lite om rimet och resonen från tiden då folk hängdes och halshöggs för minsta lilla.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Är du drabbad själv, din sedvanliga vinkling att sverige och allt svenskt är jävulens påfund antyder att du själv upplevt problem med svenska myndigheter och körkort.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JBS den 2002-12-11 14:32 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Norge är värre - där får man fängelse för fortkörning. Även som svensk, då får man sitta av straffet på svensk anstalt. Det du!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
SLC

Inlägg av SLC »

Å finska polisen är inte så snälla dom heller , lurar i buskarna på träningen på Jyväskylä rallyt och bötfäller oss stackars lugnt åkande som ska tävla sen å för inte tala om hur dom behandlade våra stackars följebilschaufförer under själva tävlingen , min åkte i häktet när han blev stoppad för sin 3:dje fortkörningen samma dag :crazy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har för mig att den Finska ordningsmakten kör med "perkelefasoner" då det skall delas ut fortkörningsböter.

Var det inte en finsk NHL stjärna som fick en mille i böter.

Den Österikiska ordningsmakten är riktigt human, mitt bötesbelopp var 300 schilling (ca 150:- SEK) för att ha kört 21 km för fort. Dessutom har dom en taskig fartövervakning. Ligger man i farter över 190 km/h (som Nisse/Enzo/DrAF1) så klarar inte deras ålderstigna utrustning att mäta i det fartregistret.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 08:49, JBS wrote:
Är du drabbad själv, din sedvanliga vinkling att sverige allt svenskt är jävulens påfund antyder att du själv upplevt problem med svenska myndigheter och körkort.
Jag har viss erfarenhet ja, men djävulens påfund?
Njaa, det var nog mest en fråga det där.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 10:04, LuckyStrike1 wrote:
Norge är värre - där får man fängelse för fortkörning. Även som svensk, då får man sitta av straffet på svensk anstalt. Det du!
Men blir man av med körkortet och hur länge?
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 10:26, SLC wrote:
Å finska polisen är inte så snälla dom heller , lurar i buskarna på träningen på Jyväskylä rallyt och bötfäller oss stackars lugnt åkande som ska tävla sen å för inte tala om hur dom behandlade våra stackars följebilschaufförer under själva tävlingen , min åkte i häktet när han blev stoppad för sin 3:dje fortkörningen samma dag :crazy:
Att köra för fort runt Jyväskylä är lika smart som att köra fort runt sträckningen på Svenska Rallyt när och där det går.
Fast jag håller med, lura i busken är inte snällt. Det den finska polisen anammat och som även syns ganska tydligt är dagsböter, det vill säga böter enligt lön. Om Teemu Selänne som tjänar 50 millar per år åker dit så kostar det 5-600 tusen i böter, men det är å andra sidan lika mycket som bonden Heikkis 5-600 spänn. Det går att bli av med körkortet, men då måste man ha kört betydligt fortare än 30 över (20 på 30 och 50-väg). Dessutom blir en yrkeschaufför inte gärna av med kortet mer än en vecka ungefär medan standard här är två månader oavsett behov. (Trots uttalade direktiv från regering)

Åker man fast tre gånger på en dag däremot, då vet jag inte om det är fel på nå't annat.
Efter andra kanske man skulle överväga att ta det lite lugnt den dagen?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-11 14:05, Jari wrote:
Självklart blir man det - körkortsindragning OCH fängelse. Skulle du föredra fängelse istället för körkortsindragning eller? :wink:

Jag känner en svensk kille som åkte fast för fortkörning i Norge - 150 på 80-väg eller nåt liknande. 4 månader på öppen anstalt i Sverige och körkortsindragning i x antal månader. Skosjigt värre - särskilt som han hade egen firma också
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 14:11, Jari wrote:
Om Teemu Selänne som tjänar 50 millar per år åker dit så kostar det 5-600 tusen i böter, men det är å andra sidan lika mycket som bonden Heikkis 5-600 spänn.

Har du inte glömt ett par nollor i bötesbeloppet, åtminståne på fortköraren som tjänar som Selänne????
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, rekordet tror jag has av Nokiachefen, eller en av dem som fick pröjsa tre kvarts miljon, men som sagt det är som en lusentapp för mig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 14:19, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-12-11 14:05, Jari wrote:
Självklart blir man det - körkortsindragning OCH fängelse. Skulle du föredra fängelse istället för körkortsindragning eller? :wink:

Jag känner en svensk kille som åkte fast för fortkörning i Norge - 150 på 80-väg eller nåt liknande. 4 månader på öppen anstalt i Sverige och körkortsindragning i x antal månader. Skosjigt värre - särskilt som han hade egen firma också
Inte undra på att norrmänne gasar när dom kommer hit. Men är inte Norge undantag i de flesta hänseenden?
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Ska det tolkas som att du torskat för fortkörning i Finland och är sur på att ditt körkort blev indraget i Sverige?
Jag kom inte sist!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Close enough...
Är jag så genomskinlig nu?
Skämt åsido, jag har mitt körkort här.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Man kan få fängelse för fortkörning i Sverige också. Börjar visst bli vanligare och vanligare. Men då är det grov vårdslöshet i trafik man åker dit för. Brottsrubriceringen spelar inte så stor roll då det ju är forkörning man ställt till med. Eftersom det krävs rättegång för att man skall hamna i fängelse är det väl bara att hoppas på att polisen som stoppar en inte orkar uppta sin tid med "onödiga" rättegångar.

Det var viss uppmärksamhet kring en sådan rättegång för ett tag sedan när någon som kört i ca 200 km/h inte fck fängelse p.g.a. att han hade racinglicens samt viss tävlingsvana och därför ansågs kunna hantera sitt fordon i dessa farter. Dessutom hade trafiken varit ytterst liten. Se där, ännu en anledning att börja tävlingsköra...

För den som vill uppleva höga farter utan större risk att åka dit rekommenderar jag norrländska skogsbilvägar. Finns väl på andra ställen också, men jag har bara vana ifrån mina hemtrakter. Jag kan lova att även om du kanske bara kör i drygt 150 så känns det ofta vansinnigt fort. Nu finns det ju andra risker med sådana färder eftersom träden oftast står mindre än en meter ifrån vägkanten, plus stora stenar och ibland djupa diken. No gain, without pain! För att riktigt njuta istället för att enbart vara rädd kräver det dock oftast att man antingen kör ofta för viss tillvänjningen eller att man är ung man i högst 20-års-åldern och därigenom övertygad om sin egen odödlighet.

Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Är det nu vi ska skriva något i stil med "vad var det jag sa"?? :wink:

/ Tommi

On 2002-12-11 14:36, Jari wrote:
Close enough...
Är jag så genomskinlig nu?
Skämt åsido, jag har mitt körkort här.
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen