Alonso - Trulli

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vem kommer att avgå med segern i år?

För Trulli gäller ju att han slår Alonso ordentligt men tvivlarna kommer i så fall att säga att Alonso aldrig var något egentligt löfte. Den ende som har något att vinna i den här duellen är Alonso. Spöar han Trulli är hans framtid inom F1 tryggad, får han stryk har han en säsong till på sig att visa vad han går för.

Själv hoppas jag på en sjujävla fajt mellan dessa killar och förhoppningsvis är det precis vad Trulli behöver för att lyfta sig ett snäpp till mot de höjder jag tror han är kapabel till.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Trulli kommer att ha ett övertag sett över hela säsongen och i kvalresultat. Alonso kommer dock att vara årets stora överraskning och visa tecken på enorm potential.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Och Trulli hamnar i samma sits som Heidfeld har varit den seanste säsongerna dvs han har bara gjort det han ska göra - spöa rookien (jag vet, Alonso har en säsong med Minardi i ryggsäcken). Att den spöade rookien sedan utnämns till nästa världsmästarämne tycks ingen dra några vidare slutsatser om.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Alonso körde väl mot Mazzacane i minardi. Då är det lätt att se bra ut.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Grejen var att Alonso såg bra ut mot ett gäng andra förare. Har för mig att det var Marques som körde i Minardi det året. Åtminstone startade Minardi säsongen med Marques. Marques hade i och för sig inte tillgång till samma material som Alonso. Ibland var det bara Alonso som fick tillgång till kolfiberbromsar medan Marques körde omkring med järnskivor. Det var ju mer än ett tillfälle som vi skrattade gott åt Marques missade inbromsningar men det kanske hade sin förklaring.

Tärnström

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Sägs att prestandaskillnaden inte ska vara så stor mellan kolfiber och stålbromsar. Zanardi körde exempelvis med stålskivor i Williams.
Alonso kvalade ut Ville vis nåt tillfälle. Det är lätt att se bra ut mot Yoong också, har inte hindrat Webbers framtid.
Jag hoppas på Alonso, att hans körteknik har jämförts med Schumis gör ju inte saken sämre. :smile:
Trulli är en riktigt vass kvalare och måste vara riktigt motiverad nästa år, så på den sidan tror jag att Alonso får det svårt i början i alla fall, speciellt med nya kvalreglerna som inte direkt gynnar de orutinerade. Han har visat mer mogen körning på ett år än Trulli under hela sin karriär, fast det är kanske också lättare i bakre regionerna av startfältet. En av duellerna att se fram emot.
Hoppas bara på att Sato eller Massa tar en plats i Jordan, behöver föryngring i F1. Synd att da Matta tog ena platsen i Toyta. =/
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Tärnström du har så rätt. Visst var det Tarso som körde tillsammans med Alonso. Aja det är svårt att hålla reda på alla blåbär.

Precis som regenmeister säger så har även webber haft turen att få skina brevid ett stolpskott.

Båda dessa förare har nog en del att bevisa. Webber har ju dock turen att få Pizzona som comprende så han kommer säkert se fantastisk ut även nästa år. Alonso har ju en riktig förare att mäta sig med så vi får se. Flipp eller flopp?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Läste att Bernoldi eventuellt skulle bli Jordans förare. Trist val i så fall.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Money money money
must be funny
in a rich mans world
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Metallurgi är inte mitt starka ämne men på engelska heter det att bromsarna är "iron cast" vilket för mig innebär gjutjärn. Om nu Marques åkte om kring med ett par stekpannor som bromskivor inbillar åtminstone jag mig att det går inihelvete mycket sämre än med kolfiberbromsar.

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Stål/gjutjärns-skivor är ju betydligt billigare än kolfiber så om de var lika bra skulle förstås ingen ha kolfiber. Sedan är det ju en sak att kolfiber är mycket lättare, men det är inte enda anledningen till att köra med dem. Vid första inbromsningen sägs det inte skilja så mycket, men sedan håller kolfiber mycket längre och klarar betydligt högre temperaturer = mer energi.

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

På en vanlig standard bil har vi bromsskivor av gjutjärn (namnet avgörs av kolhalten). Gjutjärn är ju hårt så det borde väl vara ett lämpligt val till bromsar.
Den stora skillnaden mellan järn och kolfiber är väl värmekänsligheten, kolfiber bromsar arbetar väl bäst vid höga temperaturer. Jo, också vikten så klart och det är ofjädrad vikt.

Alonso ska vi nog inte såga, men jag tänker inte hissa honom heller. Tror inte han kommer utmärka sig särskilt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kan tänka mig att vikten har en större betydelse än bromsverkan om man kör omkring med ett par Skeppshultsbromsar. Vet inte hur mycket det skiljer i vikt men fjädring och dämpare får ju jobba med helt andra krafter än vad de är designade för. Eller kanske räcker det med lite hårdare dämpning? Jaja, det där vet ni bättre som pluggar på teknis. Kom igen nu med ett bra svar.

Tärnström