Chris Pook om Carts framtid
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det känns lite försiktigt positivt kring CART ändå tycker jag. På sikt kommer de att komma tillbaka till fornstora dagar, hoppas verkligen det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fan vad tuff han var i inslaget, Pook. Kolla in reprisen och lägg märke till hur naletsdragen stelnar när han får frågan.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Han slängde sig med många klyschor och inga raka besked alls, undvek snarare rågan. Däremot var budskapet klart tycker jag: "Vänta och se ni bara. Vi har saker på gång"
För att vara nedtrimmar är 850 hästars Cosworth motorer itne fy skam som en nödlösning ialla fall. Snart tröttnar biltillverkarna på att bara svänga vänster och stå ut med IRL:s politiska rävspel. Sen finns det fler än Toyota och Honda som vill vara involverade som motortillverkare i en stark amerikansk serie ...
För att vara nedtrimmar är 850 hästars Cosworth motorer itne fy skam som en nödlösning ialla fall. Snart tröttnar biltillverkarna på att bara svänga vänster och stå ut med IRL:s politiska rävspel. Sen finns det fler än Toyota och Honda som vill vara involverade som motortillverkare i en stark amerikansk serie ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tänk på att intervjun var gjord i början/mitten av september på Rockingham, han kunde nog inte säga så mycké annat, men hade ju rätt den gode Pook.On 2002-11-20 10:32, LuckyStrike1 wrote:
Han slängde sig med många klyschor och inga raka besked alls, undvek snarare rågan. Däremot var budskapet klart tycker jag: "Vänta och se ni bara. Vi har saker på gång"
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med tanke på att endast en tillverkare skall göra alla motorer och en annan skall göra praktiskt taget alla chassin så borde det väl snart vara dags att skriva på lite fler kontrakt om det skall bli någon säsongsstart om 80 dagar, eller?
Dessutom har ju många team flyttat över till IRL med sin personal och inte så många lagt av helt så det kanske inte heller är så lätt att få ihop en samtrimmad besättning på den korta tiden.
Dessutom har ju många team flyttat över till IRL med sin personal och inte så många lagt av helt så det kanske inte heller är så lätt att få ihop en samtrimmad besättning på den korta tiden.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt en artikel från Racefax ligger CART mycket illa till ekonomiskt. Med de stödprogram och de miljoner man har utlovat för att säkra en grid på 18 bilar kommer kassakistan att tömmas snabbare än en tarmarna efter ett rejält lavemang. Problemet ligger inte så mycket på kostnadssidan som på att intäkterna inte räcker till. CART går med förlust och tror sig inte komma på grön kvist förrän tidigast 2005.
Som sagt, det börjar se tidskritiskt ut. Bilar ska byggas, personal anställas, förare kontrakteras, allt på mindre än tre månader. Dessutom har det varit knäpptyst sedan avslutningen i Mexiko. Inga slottar i gridden har fyllts upp. En spekulation är att en del stall väntar för att kunna sno åt sig så mycket av bidragskakan som möjligt. En annan spekulation är att ingen vågar haka på till nästa säsong innan man vet att startfältet är i hamn - ett moment 22 med andra ord.
Tärnström
Som sagt, det börjar se tidskritiskt ut. Bilar ska byggas, personal anställas, förare kontrakteras, allt på mindre än tre månader. Dessutom har det varit knäpptyst sedan avslutningen i Mexiko. Inga slottar i gridden har fyllts upp. En spekulation är att en del stall väntar för att kunna sno åt sig så mycket av bidragskakan som möjligt. En annan spekulation är att ingen vågar haka på till nästa säsong innan man vet att startfältet är i hamn - ett moment 22 med andra ord.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Enligt cart.com så kör i allafall Newman-Haas CART nästa år.
http://www.cart.com/News/Article.asp?ID=5292
Dessutom lär Chris Pook ha 100 miljoner dollar i krigskassa vilket inte riktigt framgår av racefax-artikeln.
En snabb genomgång av antalet stall som förväntas
starta bästa säsong (Detta har jag snott från champweb)
Walker Racing- 2 bilar
Dale Coyne- 2 bilar
Players Forsythe- 2 bilar
Forsythe Championship- 1 bil
Fernandez Racing- 2 bilar
Patrick Racing- 2 bilar
Rocketsports- 1 bil
Newmann-Haas- 1 eller 2 bilar
Johannson- 2 bilar
Fittipaldi- 1 bil
Racing Engineering- 1 bil
JAG Sports- 1 bil
Herdez- 2 bilar
Rahal- 1 bil
Blair- 1 bil
Indy Regency- 1 bil
Det gör 23-24 bilar, problemet som sagt är att de sitter nog och
väntar på att någon annan ska börja.
Men Lola lär ha fått order på 10 chassin till nästa säsong så det ser inte helt mörkt ut.
/Jan
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-12-03 13:02 ]</font>
http://www.cart.com/News/Article.asp?ID=5292
Dessutom lär Chris Pook ha 100 miljoner dollar i krigskassa vilket inte riktigt framgår av racefax-artikeln.
En snabb genomgång av antalet stall som förväntas
starta bästa säsong (Detta har jag snott från champweb)
Walker Racing- 2 bilar
Dale Coyne- 2 bilar
Players Forsythe- 2 bilar
Forsythe Championship- 1 bil
Fernandez Racing- 2 bilar
Patrick Racing- 2 bilar
Rocketsports- 1 bil
Newmann-Haas- 1 eller 2 bilar
Johannson- 2 bilar
Fittipaldi- 1 bil
Racing Engineering- 1 bil
JAG Sports- 1 bil
Herdez- 2 bilar
Rahal- 1 bil
Blair- 1 bil
Indy Regency- 1 bil
Det gör 23-24 bilar, problemet som sagt är att de sitter nog och
väntar på att någon annan ska börja.
Men Lola lär ha fått order på 10 chassin till nästa säsong så det ser inte helt mörkt ut.
/Jan
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-12-03 13:02 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Japp. CART har tre intäktskällor. Dels tar man in avgifter från banägarna, vilket i år har genererat mindre än förväntat. Dels intäkter från TV-reklam. CART köper sändingstid och får reklamintäkterna. Om jag förstår bokslutet rätt (hittade det på nätet) betalar CART cirka 8 miljoner dollar och tar knappt in 2 mille. Sista biten är sponsorintäkter och där vet jag inte vad som är övernskommet med Ford och Bridgestone.
CART har i sitt ESP-program bundit upp sig för minst $15 miljoner. Utöver det har man avsatt $30 miljoner för att säkra en grid på 18 bilar. Det gör tillsammans $45 miljoner. Lägg därtill att intäkterna har sjunkit under det senaste året.
Det figurerar lite olika uppgifter om hur mycket CART har i plånboken men Racefax menar att det är en bra bit udner $100 mille. Med tanke på att CART går med förlust är det oroväckande.
Vad gäller nästa års bilar avser man att kunna använda årets chassin. CART har förbundit sig att betala för 20 st konverteringskit a $1.7 miljoner per kit. Med tillräckligt antal team på griden är detta inte ett problem.
Tärnström
CART har i sitt ESP-program bundit upp sig för minst $15 miljoner. Utöver det har man avsatt $30 miljoner för att säkra en grid på 18 bilar. Det gör tillsammans $45 miljoner. Lägg därtill att intäkterna har sjunkit under det senaste året.
Det figurerar lite olika uppgifter om hur mycket CART har i plånboken men Racefax menar att det är en bra bit udner $100 mille. Med tanke på att CART går med förlust är det oroväckande.
Vad gäller nästa års bilar avser man att kunna använda årets chassin. CART har förbundit sig att betala för 20 st konverteringskit a $1.7 miljoner per kit. Med tillräckligt antal team på griden är detta inte ett problem.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror nog att CART överlever, så länge de får ihop ett startfält. Med 20 bilar eller mer ser det ljust ut inför framtiden tycker jag.
CART ska nog inte drivas som publikt aktiebolag - principerna för ett sådant är inte så lämpliga för en racingserie.
CART ska nog inte drivas som publikt aktiebolag - principerna för ett sådant är inte så lämpliga för en racingserie.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag trodde länge som du Lucky att CART skulle leva vidare, men nu börjar jag faktiskt bli lite tveksam, det har varit oroväckande tyst efter Ford's tillkännagivande dagen före banketten i Miami att man skulle "badge'a" motorerna Ford-Cosw.
Sen håller jag med om att man borde tänka om när det gäller att driva serien som publikt aktiebolag.
Men just nu behöver vi bilar till nästa säsong och sanden i timglaset håller på att ta slut.....
Sen håller jag med om att man borde tänka om när det gäller att driva serien som publikt aktiebolag.
Men just nu behöver vi bilar till nästa säsong och sanden i timglaset håller på att ta slut.....