GPL-nürburgring

Här diskuteras spel som bland annat anknyter till motorsport.
el toro

Inlägg av el toro »

har hört att banor på de nya F1 spelen är riktigt nära verkligheten.och min fråga är hur verklighetstrogen är nürburgring i GPL?spelet är gammalt och banan är lång och komplicerad.att det inte är lika bra klass som de nya spelen förstår jag.
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

De nya spelen håller inte lika hög klass som GPL, nej. Rent grafiskt kanske, men inte nerv- och körmässigt. Det finns folk som skrivit avhandlingar om fysikmotorn i GPL tom.
När det gäller ringen kan jag inte svara eftersom jag aldrig lyckats hålla mig på banan i ett helt varv.
MagnusT

Inlägg av MagnusT »

Här finns en översikt jag petat ihop:
http://rejsa.nu/?artiklar/2002-11-14-pcnordslingan.asp
MagnusT

Inlägg av MagnusT »

On 2002-11-19 22:00, Mad Mako wrote:
....
Rent grafiskt kanske
...
Sä här SKA det se ut när du kör GPL:

http://magnust.d2g.com/slideshow (klicka bara på Let's go)

:dance:
Rediscoveryx

Inlägg av Rediscoveryx »

Banan är väldigt lik den "riktiga" ringen med ett fåtal undantag. Det är egentligen helt otroligt med tanke på spelets ålder hur lik den riktiga ringen den är...
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

On 2003-02-17 02:00, MagnusT wrote:

Sä här SKA det se ut när du kör GPL:

http://magnust.d2g.com/slideshow (klicka bara på Let's go)
:dance:
Ahh... shit. Jag som trodde jag hade patchat hårt! Blir skapligt sugen på att köra igen... :grin:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Justja. Jag har problem att få igång GPL nuförtiden.
Detta felmeddelande kommer upp.
Bild

Detta händer när man försöker starta spelet med OpenGL. Direct3D ger en total härdsmälta om jag inte minns fel.
Jag har testat att omistallera men utan framgång. Glidepatchen är också installerad. Det skumma är att det har funkat på mitt system tidigare.

System:
XP1600
512MB RAM
ATi Radeon 8500
Hercules GTXP
win2k(sp3)

Användarens profilbild
Pax

Inlägg av Pax »

Du skall inte välja 3Dfx i "graphics". Har du inte gjort det men ändå får detta fel kanske det är fel i "app.ini". Det skall stå

[ Graphics ]
lastRasterizerDLL = rastd3d7.dll

om man kört med D3D förra gången.
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Tack, men det funkar lika illa ändå.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Konstigt, för det är ju som Pax säger. Medelandet frågar ju efter glide2x.dll. Kanske en ominstallation av GPL hjälper?
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Nu har jag gjort en riktig omistallation men det funkar iallafall inte. Filen som nu saknas heter redline.dll :saw:
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Testa att starta GPL en gång till jag fick samma men det bara funka sen nästa gång :???:

edit: sökte lite info om redline.dll och det verkar som om alla som har detta problem har av någon anledning en inaktiverad direct D3D acceleration... Testa och kör i OpenGL, om det funkar alltså.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2003-02-18 18:06 ]</font>
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det där med data suger verkligen ibland.
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Ja, det är säkert den där jävla IT'n jag installerade.
Jag har fått tag på de dll-filer som saknades (tack ANFRAN). Jag får igång spelet i OpenGL, men det ser inte friskt ut.
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Finns lite info på denna tråden som kanske kan hjälpa... vad vet jag...

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=1375

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Tack, mopar. Men allt som stod där är testat för länge sedan.
Jag får hoppas på att mina problem beror på det drivrutinskit jag har just nu. Det borde komma nya snart, får hoppas det blir bättre då.
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

On 2002-11-19 22:00, Mad Mako wrote:
De nya spelen håller inte lika hög klass som GPL, nej. Rent grafiskt kanske, men inte nerv- och körmässigt. Det finns folk som skrivit avhandlingar om fysikmotorn i GPL tom.
När det gäller ringen kan jag inte svara eftersom jag aldrig lyckats hålla mig på banan i ett helt varv.

...GPL är bra, men åldern börjar ta ut sin rätt. Kan hålla med om att dagens spel inte är i klass med GPL. dvs DET SOM SÄLJS I AFFÄRERNA. (GPL var ju inte heller "perfekt" i början)

De entusiaster på nätet som UTVECKLAR dessa spel gör dock underverk. Ta till ex F1-2002 från EA Sports. Rätt ok men inte mer. Dessbättre är spelet MYCKET editerbart och omgjort till GTR-2002, någonting helt annat!

Det här är ett MYCKET BRA mod! Det finns mängder att ladda ner förutom själva mod-updateringen. framförallt banor, förutom alla 17 F1-banor från 2002 har jag själv: Assen, Brands Hatch, Buenos Aires, Donington, Estoril, Surfers Paradise, Mexico City, Le Mans, Misano, Mugello, Oschersleben, Paul Ricard, Phillip Island, Phoenix-94, Portland, SearsPoint, Sugo(jap), Valencia, Vancouver, Watkins Glen, Zandvoort. Finns fler...

Dessutom kommer inom kort Nordschleife.....

Har ni F1-2002 undanstoppat i byrålådan, är det inget och tveka på. Har ni det inte, håll utkik i affärerna, snart slumpar dom säkert ut spelet för under 100-lappen. Och vad gäller avhandlingar är dom redan igång ang GTR-2002.....

länkar:

http://www.bhmotorsports.com/GTR2K2

http://www.simmods.com/sbdt/

http://www.simmods.com/forums/
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

...ett mycket lovande framtida projekt är oxå Racing Legends.

http://www.west-racing.com/news.htm

...torde tilltala alla GPL- hardcores...
Användarens profilbild
Jocke

Inlägg av Jocke »

Vi får väl se om det spelet någonson kommer, har ju varit tal om det en väldans massa år. Ska väl kosta väldigt mycket dessutom och sen betala extra för F1...
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Jag introducerade GPL för min squadleader i IL-2 igårkväll. Han satt uppe exakt hela natten och lirade. Han gick online med vroc och hela tjofräsen. Klockan 12:00 i förmiddags sa han godnatt. Ett gott betyg för spelet eller? :smile:
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Nackdelen med F1200x är att den kräver för mycket av min dator (just nu). Jag får köra på mycket låga upplösningar och då blir det ju fulare än fulast. Sen gillar jag inte FF:et det känns lite för mycket helt enkelt.

Hoppas också på RL, men som sagt det kommer förmodligen att ta några år till innan det kommer. Det kommer att bli lite dyare än vanliga spel. Dessutom kommer det att säljas addons så att betala extra för Rally eller F1 är väl inget konstigt.

Ett spel som jag tror har bra framtidsutsikter är netKar. Det är en enskild utvecklare som försöker ta fram en simulator som ska vara gratis och multiplayer baserad.
Ta en kik, men kom ihåg att det inte är färdigutvecklat än:
http://www.nkfunpage.net
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

On 2003-02-20 09:26, llowgren wrote:
Nackdelen med F1200x är att den kräver för mycket av min dator (just nu). Jag får köra på mycket låga upplösningar och då blir det ju fulare än fulast. Sen gillar jag inte FF:et det känns lite för mycket helt enkelt....//
...som sagt, det mesta med F1-2002 är ändrat/uppgraderat med GTR-2002. inkl FF....
Användarens profilbild
Pax

Inlägg av Pax »

Jo GTR2002 är ju bra på många sätt, men det som sänker det mesta av det är ju det patetiskt dåliga multiplayerstödet. Ingen dedikerad server, dålig nätkod som ger mycket warping etc. Jag tror att detta är ett hinder för att GTR2002 skall bli riktigt stort. Jag har kört ca. 800 varv men tycker inte det är mycket lönt när man inte kan köra mot andra.

Dessutom tycker jag att bilarna är ganska tråkiga att köra jämfört med bilarna i GPL (och Nascar också för den delen). Det blir lite för stelt och för mycket "ligga som ett strykjärn på banan".