Hmm. Verkar föga troligt att volvo skulle gå med på att utveckla/stödja en satsning på en modell som skall läggas ner inom kort!
Nä om volvo kommer till start så är det med S60!
/Jörgen
Ny s40 i STCC!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När Volvos motorsportansvarige säger det får man väl tro på det. Kanske man försöker konvertera de kärror som gick i STCC förra året.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nedanstående är saxat från en intervju med Odsell tidigare i år.
"In Sweden and STCC most things are taken care of by Alexander Murdzevski in co-operation with Flash Engineering. I think that we will run a team with two or maybe four cars. Different solutions are being discussed. There are also studies on finding a cheaper alternative. There the S40 comes in to the picture. I think we could take forth a "upgrade kit" for about 1 million Swedish Kronor. That is much cheaper that a Prodrive built S60. Such an ETCC-car with a "packet" with spare parts and support ought to land some where between 2-3 million Swedish Kronor. Then I think the S40-concept could be interesting"
Källa: http://www.stcc.se
Tärnström
"In Sweden and STCC most things are taken care of by Alexander Murdzevski in co-operation with Flash Engineering. I think that we will run a team with two or maybe four cars. Different solutions are being discussed. There are also studies on finding a cheaper alternative. There the S40 comes in to the picture. I think we could take forth a "upgrade kit" for about 1 million Swedish Kronor. That is much cheaper that a Prodrive built S60. Such an ETCC-car with a "packet" with spare parts and support ought to land some where between 2-3 million Swedish Kronor. Then I think the S40-concept could be interesting"
Källa: http://www.stcc.se
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att sätta en S40 på banan har nog inte längre så mycket att göra med att profilera sina produkter. Nu handlar det bara om att försöka hitta en lösning åt gamla samarbetspartners (Flash Engineering, STCC etc) som den övriga Volvo-organisationen har lämnat i sticket.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Järfälla
Tror dock inte att en sådan lösning kan bli särskilt konkurens kraftig.
Paniklösningar brukar sällan bli bra, och frågan är ju hur kul Flash o Co tycker det är att åka runt i material som inte håller när audi kommer med nyutvecklat.
Iofs så är nog inte STCC bilen något dåligt grundämne men det kommer behövas rejäla ombyggnationer isåfall.
Kan inte regelboken särskilt bra, men har för mig att motorplaceringen i STCC är betydligt extremare än vad som är tillåtet enligt ETCC. Sen har vi växellåda och även hjulupphängningar som är betydligt friare i stcc.
Känns inte som ett uppgraderingskit utan som en helt ny bil.
Därmed inte sagt att jag inte hoppas att det blir bra.
Jag tror o hoppas att STCC kan leva vidare och vara konkurenskraftigt med volvo fightandes i toppen
/Jörgen
Paniklösningar brukar sällan bli bra, och frågan är ju hur kul Flash o Co tycker det är att åka runt i material som inte håller när audi kommer med nyutvecklat.
Iofs så är nog inte STCC bilen något dåligt grundämne men det kommer behövas rejäla ombyggnationer isåfall.
Kan inte regelboken särskilt bra, men har för mig att motorplaceringen i STCC är betydligt extremare än vad som är tillåtet enligt ETCC. Sen har vi växellåda och även hjulupphängningar som är betydligt friare i stcc.
Känns inte som ett uppgraderingskit utan som en helt ny bil.
Därmed inte sagt att jag inte hoppas att det blir bra.
Jag tror o hoppas att STCC kan leva vidare och vara konkurenskraftigt med volvo fightandes i toppen
/Jörgen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl snarare så att det inte är många som tror att Audi kommer att ha så mycket att hämta gentemot BMW - och Volvo, om de kommer till start. De startar från scratch med en framhjulsdriven bil. KMS kommer att utveckla mycket av bilen själva eftersom Audi själva inte verkar överdrivet intresserade av att tävla med framhjulsdrivna bilar. KMS har inte den erfarenheten, även om de naturligtvis är mycket duktiga. På sikt kommer naturligtvis KMS att vara konkurrenskraftiga. Om Volvo får till en S40 med ett utveklingskit kan nog Flash Engineering själva sköta resten av utvecklingen. Det so talar emot S40 i händerna på Flash är väl att man kan anta att Flash Engineering söker ett mer långsiktigt samarbete med en partner. Å andra sidan har vi inte sett vilka lösningar man jobbar på. Kanske Volvos återförsäljarnät kan ställa upp med de pengar som Valvo inte vill lägga upp. I så fall kan en fortsättning med S60-kärrorna vara möjlig. Vi får heller inte glömma bort privatisterna. Magnus Krokström är naturlgitvis ute efter en bil till nästa år. S40 är billig och borde passa hans plånbok.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Järfälla